Hundägares beteende i väntrum

Den här flexidiskussionen, jag har faktiskt aldrig stött på någon som inte kan hantera sin hund i flexi. Ser visserligen inte heller så många som använder det. Däremot har folk allt för ofta lösa hundar här där jag bor.
Jag är faktiskt en flitig användare av flexi, främst med schäfern. Tycker det är himla smidigt. Men vovve vet också hur en beter sig (förutom om det kommer katt...). Och jag skulle såklart aldrig låta vovve springa hur som helst på vägar eller ställen där det är mycket folk. Såklart.

Som svar på TS:
Jag har inte tänkt på just det med katt, men många har väldigt dålig koll (eller bryr sig inte för att deras hund är såååå snääälll) på sin hund. Lite för långt koppel, står för nära i kön i receptionen osv. Visst, mina hundar är också snälla. Men håll avstånd ändå! Lite hyfs tack ;)
 
Den här flexidiskussionen, jag har faktiskt aldrig stött på någon som inte kan hantera sin hund i flexi. Ser visserligen inte heller så många som använder det. Däremot har folk allt för ofta lösa hundar här där jag bor.
Jag är faktiskt en flitig användare av flexi, främst med schäfern. Tycker det är himla smidigt. Men vovve vet också hur en beter sig (förutom om det kommer katt...). Och jag skulle såklart aldrig låta vovve springa hur som helst på vägar eller ställen där det är mycket folk. Såklart.

Som svar på TS:
Jag har inte tänkt på just det med katt, men många har väldigt dålig koll (eller bryr sig inte för att deras hund är såååå snääälll) på sin hund. Lite för långt koppel, står för nära i kön i receptionen osv. Visst, mina hundar är också snälla. Men håll avstånd ändå! Lite hyfs tack ;)

Nar jag hade bada mina Rottisar i Sverige sag jag tva hundagare, en med medelstor och en med stor hund som skar sonder handen med flexi. Bada gangerna for att deras hundar gjorde utfall mot mina som jag tyst satte vid min sida och vantade ut att de skulle fa kontroll pa sin hund. En gang i sodra Stockholm och en gang i Dalarna (Ludvika tror jag det var). Den med stor hund blodde kraftigt efter att hon instinktivt tagit tag i linan nar stop mekanismen gav upp ... det sag inte alls bra ut och det hela slutade med att jag gick tillbaka den vag jag kommit for att ge hunden utrymme att lugna ner sig.
Den andra blodde ocksa, men inte sa det sag ut som om hon behovde aka och sy, och det var antingen stop mekanismen som gav upp eller sa klarade hon inte av att halla in knappen medan hunden kastade sig i linan.

Flexi koppel ar super laskiga och nar jag ser de som har flexikoppel pa lite storre an riktigt sma hundar blir jag angslig om vi ska passera varandra. Efter de tva handelserna promenerar jag sallan med bada mina samtidigt, mina tva skulle latt kunna ta livet av en annan hund innan jag lyckats stoppa ett riktigt slagsmal och jag vet att mina hundar inte startar, men om de sitter vid mina fotter och blir pahoppade finns det inte sa mycket jag kan gora. Har jag bara en hund har jag daremot en chance att halla min hund fran att bita ihjal en annan hund. Kanske. Mallen ar stark och biter hart ...
 
Den här flexidiskussionen, jag har faktiskt aldrig stött på någon som inte kan hantera sin hund i flexi. Ser visserligen inte heller så många som använder det. Däremot har folk allt för ofta lösa hundar här där jag bor.
Jag är faktiskt en flitig användare av flexi, främst med schäfern. Tycker det är himla smidigt. Men vovve vet också hur en beter sig (förutom om det kommer katt...). Och jag skulle såklart aldrig låta vovve springa hur som helst på vägar eller ställen där det är mycket folk. Såklart.

Som svar på TS:
Jag har inte tänkt på just det med katt, men många har väldigt dålig koll (eller bryr sig inte för att deras hund är såååå snääälll) på sin hund. Lite för långt koppel, står för nära i kön i receptionen osv. Visst, mina hundar är också snälla. Men håll avstånd ändå! Lite hyfs tack ;)

hehe, glömmer aldrig den tjejen som bodde här för ett gäng år sedan med två jack russel - i varsitt 8-meters flexikoppel :nailbiting:
Hundarna for åt alla håll och kanter när hon gick med dom, men konstigt nog lyckades hon oftast ta sig över vägarna ändå med livet i behåll ;)
 
Jag har varit på många olika kliniker med katter under åren. Faktiskt ALDRIG varit med om det du beskriver skulle vara vanligt @MissFideli. Måste haft en sjujäkla tur :cool:

Eftersom det är fler här som har varit med om det, så är det inget jag beskriver vara vanligt. Det ÄR för vanligt.
Var glad för att du haft tur, önskar jag haft det också.
 
Har också många gånger råkat ut för hundar som studsar fram till kattburen och även lösspringande hundar i väntrum. Och tänkt att det borde finnas separata väntrum för hund och katt
 
Eftersom det är fler här som har varit med om det, så är det inget jag beskriver vara vanligt. Det ÄR för vanligt.
Var glad för att du haft tur, önskar jag haft det också.

Fast nja. Att det händer och förekommer tycker jag är en bättre definition än att det skulle klassas som vanligt.
Ingen startar ju liksom en tråd om att de inte har problem, utan det är ju tvärtom och då är det klart att ämnet tenderar handla om/bekräftas av de som också upplevt det .

Jag ser det som samma tendens när det gäller kundservice tex. Sällan nöjda kunder hör av sig/uttalar sig publikt, medans missnöjda kunder hörs väldigt starkt och högt.

Ingen kritik till dig utan mer en konstaterande reflektion.
 
Jag har aldrig varit med om lösa hundar i ett väntrum men skulle vara väldigt besviken på en klinik där de tillåts. De flesta större kliniker/djursjukhus jag besöker har skilda rum vilket såklart är det bästa. På en mindre klinik har de vad jag nu förstår är en katthylla, har aldrig sett den användas utan transportburen står på golvet och ibland är de tyvärr svåra att se och då undvika när det är trångt.
 
Jag har aldrig varit med om lösa hundar i ett väntrum men skulle vara väldigt besviken på en klinik där de tillåts. De flesta större kliniker/djursjukhus jag besöker har skilda rum vilket såklart är det bästa. På en mindre klinik har de vad jag nu förstår är en katthylla, har aldrig sett den användas utan transportburen står på golvet och ibland är de tyvärr svåra att se och då undvika när det är trångt.

Jag har heller inte varit med om lösa hundar. Alla de som gått fram till min katts bur i väntrummet har varit kopplade, men en helt medveten ägare i andra änden.
Jag använder i princip bara hyllan om vi delar väntrum/kassakö med hund. Men jag ställer bara buren på golvet i väntrum om ingen annan plats finns, jag vill helst ha den bredvid mig. Och står den på golvet är det så långt ur vägen det bara går.
 
Nar jag hade bada mina Rottisar i Sverige sag jag tva hundagare, en med medelstor och en med stor hund som skar sonder handen med flexi. Bada gangerna for att deras hundar gjorde utfall mot mina som jag tyst satte vid min sida och vantade ut att de skulle fa kontroll pa sin hund. En gang i sodra Stockholm och en gang i Dalarna (Ludvika tror jag det var). Den med stor hund blodde kraftigt efter att hon instinktivt tagit tag i linan nar stop mekanismen gav upp ... det sag inte alls bra ut och det hela slutade med att jag gick tillbaka den vag jag kommit for att ge hunden utrymme att lugna ner sig.
Den andra blodde ocksa, men inte sa det sag ut som om hon behovde aka och sy, och det var antingen stop mekanismen som gav upp eller sa klarade hon inte av att halla in knappen medan hunden kastade sig i linan.

Flexi koppel ar super laskiga och nar jag ser de som har flexikoppel pa lite storre an riktigt sma hundar blir jag angslig om vi ska passera varandra. Efter de tva handelserna promenerar jag sallan med bada mina samtidigt, mina tva skulle latt kunna ta livet av en annan hund innan jag lyckats stoppa ett riktigt slagsmal och jag vet att mina hundar inte startar, men om de sitter vid mina fotter och blir pahoppade finns det inte sa mycket jag kan gora. Har jag bara en hund har jag daremot en chance att halla min hund fran att bita ihjal en annan hund. Kanske. Mallen ar stark och biter hart ...

Ja. Men då är det ju helt enkelt inte rätt utrustning till rätt hund. Om de haft en lina på som brände händerna så de började blöda så är det ju inte linan som är problemet. Utan ägaren som har satt på fel utrustning. Liksom det inte är fel på flexit.

Alltså. Det jag vände mig mot var ju ett totalförbud mot flexi och att det hela tiden får skit för folks dåliga hundhantering. Det betyder ju inte att jag tycker att folk utan koll på sina hundar och framförallt stora aggro sådana ska slänga på sina hundar flexi.
 
Ja. Men då är det ju helt enkelt inte rätt utrustning till rätt hund. Om de haft en lina på som brände händerna så de började blöda så är det ju inte linan som är problemet. Utan ägaren som har satt på fel utrustning. Liksom det inte är fel på flexit.

Alltså. Det jag vände mig mot var ju ett totalförbud mot flexi och att det hela tiden får skit för folks dåliga hundhantering. Det betyder ju inte att jag tycker att folk utan koll på sina hundar och framförallt stora aggro sådana ska slänga på sina hundar flexi.

Mitt inlagg var mest som svar pa att vissa tydligen tror att det ar sallsynt med skador fran flexi koppel, men sa ar inte fallet. Det ar ett tamligen vanligt fenomen pa bada sidor av atlanten. Nu ar jag inte alls for nagra forbud, jag ville bara belysa att det inte bara ar olampligt for manga att valja flexi, utan kan bli rent farligt.

Att forbjuda flexi ar som att forbjuda vilket verktyg som helst, en hammare, den har ett anvandnings omrade dar den fungerar bra om man vet vad man gor, men man kan ocksa missbrukas och stalla till stor skada. Tyvarr ar det allt for manga som inte har klart for sig hur flexit anvands och bade veterinarer och butiker som saljer borde lamna med information och upplysa folk om de skador som kan uppsta.
 
Mitt inlagg var mest som svar pa att vissa tydligen tror att det ar sallsynt med skador fran flexi koppel, men sa ar inte fallet. Det ar ett tamligen vanligt fenomen pa bada sidor av atlanten. Nu ar jag inte alls for nagra forbud, jag ville bara belysa att det inte bara ar olampligt for manga att valja flexi, utan kan bli rent farligt.

Att forbjuda flexi ar som att forbjuda vilket verktyg som helst, en hammare, den har ett anvandnings omrade dar den fungerar bra om man vet vad man gor, men man kan ocksa missbrukas och stalla till stor skada. Tyvarr ar det allt for manga som inte har klart for sig hur flexit anvands och bade veterinarer och butiker som saljer borde lamna med information och upplysa folk om de skador som kan uppsta.

Fast jag har inte sett någon härinne säga att flexi är ofarligt på stora brötiga, olydiga eller aggressiva hundar.

Jag tror faktiskt att det finns information på flexit. Där det bla står att man absolut inte får ta i linan pga skador som kan ske då.
 
Fast jag har inte sett någon härinne säga att flexi är ofarligt på stora brötiga, olydiga eller aggressiva hundar.

Jag tror faktiskt att det finns information på flexit. Där det bla står att man absolut inte får ta i linan pga skador som kan ske då.
Tror inte skaderisken är så stor om man har flexi med band i stället för lina.
 
Tror inte skaderisken är så stor om man har flexi med band i stället för lina.

Nej precis. Det blir ju säkrare.

Sen har jag bränt mig så jag fått stora blåsor/brännmärken på vanligt koppel. Förra schäfern blev glad när han såg en bekant och skulle dra iväg och jag höll emot :D 42 kg sprudlande unghane var inte så lätt att få grepp om.
 
Jag har heller inte varit med om lösa hundar. Alla de som gått fram till min katts bur i väntrummet har varit kopplade, men en helt medveten ägare i andra änden.
Jag använder i princip bara hyllan om vi delar väntrum/kassakö med hund. Men jag ställer bara buren på golvet i väntrum om ingen annan plats finns, jag vill helst ha den bredvid mig. Och står den på golvet är det så långt ur vägen det bara går.
Nej, det var några andra som pratade om lösa hundar. Och många kattägare resonerar tydligen inte som dig. :)
 
Mitt inlagg var mest som svar pa att vissa tydligen tror att det ar sallsynt med skador fran flexi koppel, men sa ar inte fallet. Det ar ett tamligen vanligt fenomen pa bada sidor av atlanten. Nu ar jag inte alls for nagra forbud, jag ville bara belysa att det inte bara ar olampligt for manga att valja flexi, utan kan bli rent farligt.

Att forbjuda flexi ar som att forbjuda vilket verktyg som helst, en hammare, den har ett anvandnings omrade dar den fungerar bra om man vet vad man gor, men man kan ocksa missbrukas och stalla till stor skada. Tyvarr ar det allt for manga som inte har klart for sig hur flexit anvands och bade veterinarer och butiker som saljer borde lamna med information och upplysa folk om de skador som kan uppsta.
Det medföljer upplysning om vilka skador som kan uppstå av ett flexi. Det står och finns bilder med kryss över att man inte ska ta i linan, inte linda den runt benen/kroppen och att man inte ska låta någon annan dra ut linan och sedan släppa den vilket man bör läsa om man nu inte skulle förstå så enkla saker själv.

En hund i flexi ska enligt min mening kunna gå lös på lämplig plats, dvs. komma på inkallning oavsett om hen är lös eller i flexikoppel. Man ska ju inte behöva hala in hunden utan hen ska komma på inkallning vid de tillfällen hunden behöver vara närmare människan. Fördelen med flexi är att man kan ge frihet även på platser där man då och då kan behöva ha full kontroll något få hundägare faktiskt har i alla situationer.
 
Jag har aldrig varit med om lösa hundar i ett väntrum men skulle vara väldigt besviken på en klinik där de tillåts. De flesta större kliniker/djursjukhus jag besöker har skilda rum vilket såklart är det bästa. På en mindre klinik har de vad jag nu förstår är en katthylla, har aldrig sett den användas utan transportburen står på golvet och ibland är de tyvärr svåra att se och då undvika när det är trångt.

Tyvärr är hyllorna ofta för små så ägarna vågar inte ställa upp transportburen pga risken att buren ramlar ner. Gick själv en ”kattrond” på jobbet och la omedelbart märke till att hyllorna vid receptionen var för små för att ställa burar på. Nu är det fixat och vi har märkt upp med parkeringsskyltar.
 
Nu är min katt lite annorlunda eftersom hon blir mer triggad av andra katter än hundar. Hon är hundvänlig men inte när hon sitter i sin resväska och det trycks hundnosar mot gallret. Jag sitter alltid med hennes väska i knät, eller om det finns rum i soffan/stolen bredvid mig. Jag har tyvärr också varit med om hundar (i koppel) med ägare som glatt berättar om hur snälla deras hundar är mot katter. Men det var trevligt, nu kanske katten inte bryr sig om hur snäll hunden är utan blir stressad till max.

Som någon annan sa, katter är mycket svåra att stressa ner när de väl är uppe i varv och får lätt panik. Att utreda mående, smärta osv blir omöjligt. Ska du ta prover kan de bli helt missvisande (när katter blir stressade skjuter glukos upp). De reagerar inte på smärta.Katter är allmänt fenomenala på att dölja smärta och än värre blir det när de känner sig hotade/stressade/får panik. En rädd katt som blir aggressiv är inte rolig för katt, vet eller ägare. Separata väntrum borde vara standard, även om just min katt antagligen blir mer stressad av det. :crazy:

Fö är flexkoppel toppen när jag är ute och går med min katt. Att föra eller gå fot är inte direkt hennes melodi :angel: så det är bra när hon ger sig in i täta buskage eller snor runt träd och in bland grenarna. Bra också för att fiska fram henne under bilar. Eftersom hon är fenomenal på att slingra sig ur sin sele så är flexkoppel nödvändigt för att ta och ge så hon inte kommer loss.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 851
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp