Hundar i stall

Jag har alltid min hund med mig, precis som för @SaraMara är det en förutsättning för mitt hundägande att hon sa få följa med till stallet. Även den andra inacken i stallet har sin hund med sig och dessa fungerar mycket bra ihop. Regel för hund i stallet är att de inte får kissa i stallet (såklart) och att man plockar upp bajset. Sen får hund självklart inte springa in i hagar eller skälla och hetsa hästar eller annat ofog.

Har varit i många diskussion kring det där med hund på ridbana här på Buke vilket många tycker är helt förskräckligt. Och ja, då får dom tycka det. Men när jag rider på utebanorna springer hund lös på eget bevåg vilket hon är mycket nöjd med.

Förstår att det är skönt att hunden är nöjd, men hur gör du när andra rider samtidigt på ridbanan?
Höll på att bli galen i förra stallet när ägarnas hund plötsligt kom infarande på ridbanan och tyckte att det var skitkul att jaga min förra unghäst. Kan säga att jag tyckte det var mindre kul...
Våran ena hund är med när vi rider ut, han håller sig runt oss hela tiden, oavsett vad som dyker upp, ska vi inte rida ut får han vara kvar hemma
 
varför skulle de va hämskt om dina hundar kom lös och fick hälsa på nya kompisar??

Hade jag egen gård och det kom en tjej som ville hyra in sin häst i mitt stall och hade hund, skulle jag när personen flyttat in i stallet se till att min hund och dennes hund fick bekanta sig med varandra.
Så de kan springa lös ute tillsammans och leka och ha kul.
Jag blir ju bara glad om min hund får lite sällskap av andra ute=)

Skulle inte hundarna funka så får hyresvärden ha sin hund lös bara om min är inne, och man får ju ge och ta om min hund annars är lös ute 10 timmar om dagen .
Då kan jag med gott samvete låta min gå in 2 timmar så kan min hyresgäst ha sin hund lös ute när hon är i stallet
Det är väl bara om stallägaren har hanhundar att man inte tar med sin tikhund när hon höglöper och har man hanhundar är de ju tacksamt om stallägaren informerar om att hennes tik högllöper.
Det är halva grejjen att ha hund när man har häst.. att hunden kan få va med till stallet och springa lös och få njuta av ett härlig hundliv.

Min hund är med mig och springer runt i stallet och man ser hur lycklig han blir av de.
När jag sedan kör ut så hänger han med och de vägar där de är mkt trafik får han åka med i vagnen.
Skulle stallägaren helt förbjuda hundar i stallet vettetusan om jag skulle stå kvar faktiskt. alt då är väl att man bygger en stor hundgård för egen slant och kan ha han där i och få får han hänge med när man kör ist.

För mig är de viktigt att få kunna ta med hunden till stallet.

Så jag tycker inte du ska förbjuda hundar i stallet... utan låt dina hundar få nya kompisar ist=)

Sånt är ju jättekul. Tills en hund blir ihjälbiten eller illa skadad.
 
@Lilla_Gubben Jag har lite turen att sällan rida samtidigt som andra eftersom jag jobbar lite udda tider. Så för det mesta är vi ensamma på ridbanan. Kommer det andra ryttare frågar jag alltid om det är okej att hund är där, annars rider jag därifrån. Vi har en stor ridbanan om 60x60 och hund håller sig alltid i närheten av mig och har aldrig jagat en häst (hon kan springa efter hästen jag sitter på iofs även om hon håller avståndet sas, men det är på min risk och mina hästar är väldigt vana vid henne).

Senaste året har hund börjat varva ner en hel del och lägger sig gärna vid ett hinder på en strategisk plats där hon ser mig hela tiden. Så jag tycker ju inte att hund är särskilt besvärlig eller utgör ett sådant mardrömsscenario som folk här i tråden berättar om.
 
Ni som har era hundar lösa och fritt springande; hur har ni koll på att de inte kutar fram till andra hundar som tex promenerar förbi, kopplade?
 
Ni som har era hundar lösa och fritt springande; hur har ni koll på att de inte kutar fram till andra hundar som tex promenerar förbi, kopplade?
Nu har jag inte mina hundar rännandes så mycket på det viset. Men under de 30 år jag bott på stället har det väl hänt 2 gånger att någon gått förbi som jag missat. Och den ena hunden skulle aldrig gå fram, den andra har jag aldrig fritt på det sättet.
 
Då är det ju ok, så länge hon håller sig till din häst :). Det var inte kul att få en ouppfostrad japansk akita i hälarna vill jag lova...
Alla stall jag har varit i har haft olika regler, men för det mesta är det ju frihet under ansvar för hundarna, man blir ju rätt irriterad när hundar springer och pinkar på täcken, snurrar runt min hästs ben (jag gillar ju hundar, vill inte att de ska bli skadade) och skiter högaktningsfullt i vart sina ägare är. Och när man ber ägarna följa stallreglerna (dvs kopplad hund), så sätter de på hundarna ett flexikoppel och låter dem snurra runt min hästs ben... SUCK!! Tur nuvarande häst är snäll, men han är ju inte lobotomerad och ännu mera tur att jag numera flyttat därifrån :D.
nej, vissa hundägare har jag inte mycket till övers för. Allt jag bad om var att de skulle ha sina hundar under uppsyn, ffa när de var där under 'rusningstid' när typ alla var i stallet (53 boxar). Jag förstår mest inte att de inte var mer rädda om sina hundar
 
Så jag tycker ju inte att hund är särskilt besvärlig eller utgör ett sådant mardrömsscenario som folk här i tråden berättar om.

Jag menar inte att just din hund är en odåga och du saknar insikt om det men problemet ligger väl i att många tycker att just deras lilla underverk till hund är guds gåva till mänskligheten och inte inser att deras lilla plutt orsakar incidenter som upplevs som mardrömsscenarion av andra runt omkring. Hunden i sig brukar inte vara problemet utan det är snarare hundägarens brist på insikt och hänsyn som är det.
 
@lulski Jag förstår hur du menar. Det är ju lite som att föräldrar ska vara objektiva om sina barn:p. Att mitt djur inte är någon gåva till mänskligheten är jag helt på det klara med. Jag ser det som varje hundägares skyldighet att ha koll och disciplin på sin hund. Det är ofta när jag har med mig hunden och är ute och rider som jag suckar över hur dålig pli mötande folk har på sina skitjobbiga hundar i koppel som häver sig och skäller medan min hund snällt går vid sidan av vägen.

I höstas blev även mina hästar rejält skrämda av en stor svart hund som gjorde utfall mot hästarna och ägaren knappt kunde hålla den. Min hund var också med och hon gick ut på en äng för att gå en lång omväg förbi hunden.
 
Jag stod i ett stall där hundarna kan vara lösa men hållas under uppsikt.
Det efterlevdes aldrig. :mad:
De var alla snälla hundar, men det var mer regel än undantag att det var åtminstone 5 lösa jyckar som var ute och röjde runt samtidigt (oftast på parkeringen, dessutom :meh:).
De uppförde sig alla bra runt hästar, gick inte in i hagar eller blev stressade om de brallade i hagarna.

Men vi som hade våra hundar i koppel (om inte stallen var tomma) fick en flock som kom och trängde upp både en själv och ens hund innan man hunnit stänga bildörren.
Kissade på höt och halmen i ladan gjorde de. Fick även ett par gånger mocka ur hundlortar ur boxarna. :rage: Även om det påpekades att det behövde bli bättre vid varje jäkla stallmöte så blev det ingen förändring.
Jag har även vart med om medryttare som varken kände till stallet eller hästarna/ hundarna tog med sina hundar och släppte de vind för våg. :confused:
Och just det där med att det oftast finns stallkatter som i mina ögon har företräde, då det är deras hem, gjorde mig skogstokig om de blev jagad (vilket hundarnas mattar var helt oförstående inför, de såg ju aldrig det hända :banghead:).

Annars är jag för att hästar och hundar kan gå bra ihop, men TYDLIGA regler som SKA efterföljas.

(Phew, trodde jag hade släppt det här för länge sedan, men jisses vad det är skönt med eget stall och hästarna hemma!)

Jag tror säkert det kan vara så att man har häst där man vet att det går bra att ha hund. Men är det ditt hem så får DU ha dina regler. Sedan får man vara beredd på att det finns de som flyttar.
En kompromiss kan kanske vara att hundar får lov att vara lösa om din bil inte står där och du inte är hemma? (Om det nu är så att det hela sköts snyggt förövrigt?)
 
Kl

Ang hund och häst under samma ägare dvs hästfolk i första hand i detta forum blir jag som alltid så förvånad i fråga om förhållningssätt ang hund i stall .

Det verkar finnas en sån tilltro att hunden i fråga agerar som ägaren tycker den bör allmänt så då tycker man ngnstans att man resonerar utifrån det ?
Gör ngn hästägare så med häst ? "Jamen det brukar gå bra/jag vet att den är snäll/det löser sig säkert för den är snäll "? Då kan man väl släppa ihop diverse hästar lite godtyckligt närsom ngn hästägare dyker upp eller får för sig det att allt verkar lugnt osv isåfall ?
Ingen hästägare gör ju eller riskerar ngt sånt .

Därav blir jag så fascinerad av förhållningssättet ang hund och tilltron man tydligen har till hund i olika risk scenarion allmänt ?

Jag har haft och har hund hela mitt liv och är det ngt man har koll på oavsett hur lydiga snälla okomplicerade hundar som jag alltid haft osv, så är det ju ändå oavsett att man aldrig tillskriver hunden/djuret att den är säker i alla lägen osv . Man är rädd om djuret och att alla situationer oavsett ändå kräver att man har koll i alla lägen och att en situation snabbt kan uppstå säkerhetsmässigt oavsett snälla djur osv . En hund lämnar man aldrig utan uppsikt när man fokuserar /vill fokusert på annat och ffa i hästsammanhang då det kräver fokus i sig.

Har alltid haft hund och har som sagt fortfarande och aldrig trots hur vana de är vid stall , hästar , andra hundar osv , släpper jag fokuset på dem rakt av och räknar med att "de är ju vana/snälla " ...
 
Senast ändrad:
Kl

Ang hund och häst under samma ägare dvs hästfolk i första hand i detta forum blir jag som alltid så förvånad i fråga om förhållningssätt ang hund i stall .

Det verkar finnas en sån tilltro att hunden i fråga agerar som ägaren tycker den bör allmänt så då tycker man ngnstans att man resonerar utifrån det ?
Gör ngn hästägare så med häst ? "Jamen det brukar gå bra/jag vet att den är snäll/det löser sig säkert för den är snäll "? Då kan man väl släppa ihop diverse hästar lite godtyckligt närsom ngn hästägare dyker upp eller får för sig det att allt verkar lugnt osv isåfall ?
Ingen hästägare gör ju eller riskerar ngt sånt .

Därav blir jag så fascinerad av förhållningssättet ang hund och tilltron man tydligen har till hund i olika risk scenarion allmänt ?

Jag har haft och har hund hela mitt liv och är det ngt man har koll på oavsett hur lydiga snälla okomplicerade hundar som jag alltid haft osv, så är det ju ändå oavsett att man aldrig tillskriver hunden/djuret att den är säker i alla lägen osv . Man är rädd om djuret och att alla situationer oavsett ändå kräver att man har koll i alla lägen och att en situation snabbt kan uppstå säkerhetsmässigt oavsett snälla djur osv . En hund lämnar man aldrig utan uppsikt när man fokuserar /vill fokusert på annat och ffa i hästsammanhang då det kräver fokus i sig.

Har alltid haft hund och har som sagt fortfarande och aldrig trots hur vana de är vid stall , hästar , andra hundar osv , släpper jag fokuset på dem rakt av och räknar med att "de är ju vana/snälla " ...
Min erfarenhet, överlag och nu är jag väldigt generell, är att de som resonerar som du beskriver inte är särskilt hundkunniga. De gillar hundar, men vet inte särskilt mycket om beteenden eller hundar överlag. Inte sällan har de en hund som de inte vet särskilt mycket om egentligen.

Jag uppskattar inte heller den typen av hundägare, de har noll koll på det strikta ägaransvaret. Samma kategori har sin hund lös, vind för våg, i skogen under vår/sommar, trots förbud.
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
Är just nu emellan två hundar... Men med tidigare hund, så hade jag den kopplad i första stallet. Där passade det sig inte med lös hund. Nuvarande stall sprang hunden ofta lös på gården under tiden jag mockar. Satte på bilen och värmde upp den, sen fick hunden ligga där, när jag var med hästen, den tid på året när det är kallt. Därefter promenad med hunden.
Nästa hund får väl funka på samma sätt. Jag vill gärna ha full fokus på hästen när jag hanterar den. Fast, självklart ska hund och häst få bekanta sig med varandra. Jag är enda inackorderingen i vårt lilla stal, samt jag är ofta ensam.

Jag tycker inte det är någon rättighet att ha sin hund lös i stallet. Det blir jättejobbigt för dem som är hundrädda. Däremot tycker jag om när det är hundar i stallmiljö. Mysigt.
 
Min erfarenhet, överlag och nu är jag väldigt generell, är att de som resonerar som du beskriver inte är särskilt hundkunniga. De gillar hundar, men vet inte särskilt mycket om beteenden eller hundar överlag. Inte sällan har de en hund som de inte vet särskilt mycket om egentligen.

Jag uppskattar inte heller den typen av hundägare, de har noll koll på det strikta ägaransvaret. Samma kategori har sin hund lös, vind för våg, i skogen under vår/sommar, trots förbud.
Precis. Jag tillhör den kategorin. Jag förstår mig inte alls på hundar och är rätt ointresserade av dem, trots att jag alltid haft hund typ utom nu. Jag har inga ambitioner med dem och väljer ras efter det också. Men jag har alltid haft dem kopplade och de har alltid varit snälla familjehundar. Därför avskyr jag andras vind för våg hundar som bara skiter överallt.
 
Precis. Jag tillhör den kategorin. Jag förstår mig inte alls på hundar och är rätt ointresserade av dem, trots att jag alltid haft hund typ utom nu. Jag har inga ambitioner med dem och väljer ras efter det också. Men jag har alltid haft dem kopplade och de har alltid varit snälla familjehundar. Därför avskyr jag andras vind för våg hundar som bara skiter överallt.
Självklart finns det undantag. De finns ju även de som vet allt om sina skyldigheter och skiter i det, de är ännu mer irriterande än de okunniga.
 
Ni som har era hundar lösa och fritt springande; hur har ni koll på att de inte kutar fram till andra hundar som tex promenerar förbi, kopplade?

Lösa och fritt springande betyder inte helt utan koll.
Från vårt stall är det en bit upp till vägen och mina hundar lämnar inte gårdsplanen.
 
Lösa och fritt springande betyder inte helt utan koll.
Från vårt stall är det en bit upp till vägen och mina hundar lämnar inte gårdsplanen.

Fast det handlar väl inte bara hur långt de springer, utan också vad de gör inom stallområdet? Jag blir otrygg av hundar som springer lösa i stallgången när jag står där med hästen som kan anfalla dem och jag kan hamna emellan. Lösa hundar på ridbanan får inte finnas när jag är där. De kan dra igång min häst eller göra så att hon inte fokuserar på arbete.

Lösa hundar i hagen bryr jag mig egentligen inte om eftersom jag vet att min häst anfaller dem så jag är inte orolig för att något djur som jag bryr mig om ska komma till skada. Hon går med sina döttrar och blir det en hotfull situation går hon emellan och skyddar dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 146
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp