Hundar i stall

Hästar är flyktdjur, hundar är rovdjur. Det är ju inte konstigt om det uppstår konflikt i dessa fall, nu är alla hästar inte rädda eller bryr sig om hundar men genen finns och infinner sig när man som minst anar det. Därför ser jag det som mycket konstigt att folk har så dålig koll på sin hund i vissa fall, och så dålig kunskap om hästen och dess reaktioner.
 
Jag har också en som vill döda hundar som springer in i hans hage. Särskilt främmande hundar och det gäller allt från småhundar till väldigt stora. Han skyddar sig och sina kompisar från rovdjur vilket är helt naturligt eftersom han är en beskyddare. Hittills har hundarna hunnit undan men jag tvekar inte på att han skulle smälla frambenen i huvudet på dem om han fick chansen.

Har skällt ut flera hundägare som gått med lösa hundar och låtit dem springa in till hästarna! Det borde verkligen inte vara nödvändigt. Tyvärr är mitt intryck att det går 9 idioter på 1 bra hundägare. :crazy:
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Vi har inget hundförbud, vilket var ett av de stora kriterierna när jag flyttade. Som hundägare med två hästar som dessutom jobbar heltid på arbetsplats där jag inte kan ha med hunden går mitt liv inte ihop om inte hunden kan få vara med i stallet, vilket jag fick erfara i tidigare stall där löptikar var förbjudna pga ägarens hanhund (fullt förståeligt, för stackaren mådde inte bra när tikar löpte i närheten). Hur bra ett stall än är så är det inte rätt för mig om jag inte får ha hund med, eller måste ha henne i bilen (är ju inte många dagar på ett år som hunden har det så där himla bra i bilen heller, antingen är det för kallt eller för varmt).

Vi är tre hundägare i stallet, tre tikar som går fantastiskt bra ihop och leker mycket livligt och glatt. Leken förpassas dock till utanför stallet, inne i stallet får inte min hund vara lös eftersom hon inte kan hantera det och jag inte vill lägga allt fokus på henne när jag hanterar mina hästar, då är hon antingen bunden eller i bilen den stunden, alternativt under någon annan hundägares överinseende utanför för fortsatt lek. I ridhuset har vi haft hundar med också, de låg dock i en korg på kortsidan och märktes inte av. Min egen är bara med där inne ifall min sambo har med henne - och då kopplad.

Hade jag varit du, och haft råd att bli av med hyresgäster (för egen del skulle jag flytta direkt om hundförbud infördes) hade jag absolut förbjudit hundar helt och hållet. Din gård, ditt hem. De ekonomiska konsekvenserna hade varit långt mycket lägre prioriterade än att få ha ett hem där mina hundar har det bra.

Tycker ofta i liknande trådar att fråga uppkommer om vad som är rimligt, eller hur andra gör - jag ser det inte så. Affärsverksamheter säljer en tjänst, anpassad enligt en viss kravspec - jag som kund köper en tjänst. Ändras villkoren för tjänsten får jag välja att antingen acceptera eller säga upp tjänsten - vad anledningen är till att villkoren ändras är för mig helt irrelevant. I dina skor som sagt var, hade jag dock gått helt efter vad som är det bästa för mig. Är det bästa att behålla hyresgästerna hade jag inte infört hundförbud, är det bästa att ha ett hundförbud hade jag instiftat ett sådant, med första aktiva dag efter att den kontrakterade uppsägningstiden löpt ut.
 
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.

Fast det är ju helt orimligt att du inte ska kunna släppa ut dina hundar precis när du vill. Låt dom ha med hundarna men kräv att dom antingen sitter i bilen/sadelkammaren eller är kopplade.

Vad jag märkt med hästfolk är att dom flesta bara tar för givet att dom ska få ha med sina hundar till stallet och gärna ha dom lösa oxå.
 
Vi får ha med hundar där jag står men min hund får vara hemma för hon går inte ihop med stallägarens hundar.
Vi har verkligen försökt att få dom att komma överens men det går helt enkelt inte.
Dessutom är min en jäkla rymmare så hon måste vara kopplad hela tiden och då blir hon sur och står och skäller om hon inte ser mig så för allas skull så får hon vara hemma.
 
Varför tillåter man sina hanhundar att pissa överallt:confused: Din gård, ditt stall, dina hundar, andra hundar är välkomna om de går ihop med dina, annars inte.
 
Det är din gård och dina regler, fungerar det inte tycker jag att du ska säga ifrån.

Jag har med mig mina två små. Är ett måste för mig att kunna ha med mig hundarna.
Stallägaren har sin lös på gården och våra går bra ihop.
Ingen är i hagar eller på ridbanan. Vi har uteboxar och inget stall på det klassiska viset.
Mina är på stallplan, springer inte runt och skäller och lever om.
Är i sadelkammaren när jag rider.
 
Jag är hundägare, men har aldrig haft med hundarna i stallet, någonsin. Kan själv bli irriterad på folk som låter sina hundar springa vind för våg i stallet, utan någon kontroll.

Jag är absolut för ett hundförbud i stall, men det gäller också att stallägarens ev. hundar kan uppföra sig och inte ställer till med en massa skit.

Huvudsaken är att kommunicera rakt, så alla vet vad som gäller. Stallet ska ha regler, annars blir det oerhört rörigt.
 
Eftersom vi har katter så funkar det inte med lösa hundar, vill inte att främmande hundar ska jaga dom. Dessutom så har vi alltid vår egna hund kopplad eller under strikt uppsikt endast några meter ifrån oss så några lösa hundar som springer runt skulle jag aldrig vilja ha. Tur att vi inte har haft några inackorderingar som har det som krav att ha deras hundar lösa.
Jobbade i ett stort stall där folk tog med sina hundar och släppte dom, hände väl lite incidenter ibland, det tråkigaste var när en hund sprang in på ridbanan och hamnade under en häst, ryttaren fick en ambulansfärd med några brutna revben...
 
Vi är ett stall på 10 boxar varav jag + 3 står inhyrda. Stallägaren har två hundar som alltid går lösa, lunchfodraren har också en hund som alltid går lös. Hovslagaren likaså.
Jag tar med mig min hund om jag inte skall rida, han fungerar bra ihop med resten av flocken, vilket ju är ett måste för att vi skall kunna ha det som vi har det.

Jag har rört mig i många olika stall och skulle väl sammanfattningsvis vilja påstå att det alltid varit ok att ta med sin hund - om man vet att den fungerar bra med andra hundar. Vet man att det tenderar att bli bråk får man helt enkelt lämna den hemma. (Jag har dock aldrig varit med om att stallägaren själv har haft hundar som inte fungerar i grupp, det är ju DET som gör situationen lite knepig) :down:
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Där jag står får folk ha med hundarna under förutsättning att de kan uppföra sig.
Gårdens ägare har hundar som springer lösa på gården. De måste funka med dem.
Det är ett stort stall med 70 privathästar. Och det är flera som har hundar med och inte alla som har sina under ständig översikt.
Det informeras man om då man kollar på plats där.

Mina hundar är med mig en hel del. Men då är de så jag har koll på dem.

Jag har varit i en hel del stall där man inte fått ha hund med sig.
Om jag ska flytta någonstans frågar jag hur det är iom att jag vill kunna ha mina med. Jag tycker inte man bara kan ta för givet att det ska vara ok överallt.
 
Jag har stått i stall där det rått fullständig anarki, ett ställe hade en galen get som gick och la sig överallt och en massa kaniner som härjade helt fritt och som blev ihjälbitna av katterna....och sen en ouppfostrad hög med hundar som skällde och pissade överallt. Sen kom hönsen....och tokig tupp. Då sa jag tack och hej och flyttade. Vissa ska inte ha djur öht alltså.
 
Jag har alltid min hund med mig, precis som för @SaraMara är det en förutsättning för mitt hundägande att hon sa få följa med till stallet. Även den andra inacken i stallet har sin hund med sig och dessa fungerar mycket bra ihop. Regel för hund i stallet är att de inte får kissa i stallet (såklart) och att man plockar upp bajset. Sen får hund självklart inte springa in i hagar eller skälla och hetsa hästar eller annat ofog.

Har varit i många diskussion kring det där med hund på ridbana här på Buke vilket många tycker är helt förskräckligt. Och ja, då får dom tycka det. Men när jag rider på utebanorna springer hund lös på eget bevåg vilket hon är mycket nöjd med.
 
Kl
Jag blir fascinerad över scenarios i denna tråd ang hundar i stall i vissa fall osv utifrån vad som redovisas .
Folk håller minituös koll runt sina hästar osv men har inte alls samma säkerhetstänk utifrån hundarna i dessutom stallmiljö säkerhetsmässigt ? Personligen har jag jättesvårt att se hur man kan ägna sig åt sin häst och fokusera på det man vill med hästen i stallet ens, om man samtidigt har hundar lösa utanför som inte känner varandra i sak utan dyker upp lite närsom och släpps lite närsom , som leker/far runt vind för våg utifrån förvisselsen att "ja men de leker ju fint tillsammans". Det är ändå ytterligare ett djur man har ansvar för att ha koll på och vart de är osv . Svårt att fokusera på sin häst om hundar far runt och som i TS fall dessutom står och skäller/orsakar oro hos hundar på gården trots att dessa är bakom staket på sin egna gård osv .

@Narcissa har ju allt befog i det att lösa hundar inte enligt godtycklighet ska dyka upp ens utanför staket och stå och härja på dennes hundar på tomten innanför staket ? Vet ingen med hund som öht skulle tycka det är ok utan hästar dessutom i sammanhanget ?
Narcissa måste ju utifrån det säga ifrån vilket hon verkar ha gjort nu .
 
Jag har en bekant som i mina ögon är väldigt nonchalant med sin hund. Hund är jättesnäll och väluppfostrad, dock funkar den inte med alla hundar så träffar den "fel" hund kan det bli bråk. Min bekant brukar ju givetvis inte släppa hunden om det finns andra hundar som den inte funkar med men i övrigt så släpper hon den och när man påtalar att för henne att hon ska hålla kolla på sin hund eller hunden går in i en hage där det bor en mördarhäst så rycker hon på axlarna och tycker att "hunden får väl lära sig". Jag kan väl tycka att den inställningen får man ha i sitt eget stall, med sina egna djur men när andra hund- och hästägare ska behöva oroa sig för vad som kan hända med hunden eller hästarna så är det inte bra. Andra människor ska inte behöva ha ont i magen för att hundägaren tycker att det är okej att hennes hund springer utan uppsikt. Jag har påtalat det för min bekant ett antal gånger men det går liksom inte in. Väldigt irriterande!
 
2 av mina hästar har en mycket bestämd åsikt om hundar och det är att hundar ska dödas, kommer en hund nära så sparkas det för att träffa och det har hästarna gjort och hundar som kommer in i hagen får springa fort ut om dom inte vill bli dödade av fram hovar.
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

varför skulle de va hämskt om dina hundar kom lös och fick hälsa på nya kompisar??

Hade jag egen gård och det kom en tjej som ville hyra in sin häst i mitt stall och hade hund, skulle jag när personen flyttat in i stallet se till att min hund och dennes hund fick bekanta sig med varandra.
Så de kan springa lös ute tillsammans och leka och ha kul.
Jag blir ju bara glad om min hund får lite sällskap av andra ute=)

Skulle inte hundarna funka så får hyresvärden ha sin hund lös bara om min är inne, och man får ju ge och ta om min hund annars är lös ute 10 timmar om dagen .
Då kan jag med gott samvete låta min gå in 2 timmar så kan min hyresgäst ha sin hund lös ute när hon är i stallet
Det är väl bara om stallägaren har hanhundar att man inte tar med sin tikhund när hon höglöper och har man hanhundar är de ju tacksamt om stallägaren informerar om att hennes tik högllöper.
Det är halva grejjen att ha hund när man har häst.. att hunden kan få va med till stallet och springa lös och få njuta av ett härlig hundliv.

Min hund är med mig och springer runt i stallet och man ser hur lycklig han blir av de.
När jag sedan kör ut så hänger han med och de vägar där de är mkt trafik får han åka med i vagnen.
Skulle stallägaren helt förbjuda hundar i stallet vettetusan om jag skulle stå kvar faktiskt. alt då är väl att man bygger en stor hundgård för egen slant och kan ha han där i och få får han hänge med när man kör ist.

För mig är de viktigt att få kunna ta med hunden till stallet.

Så jag tycker inte du ska förbjuda hundar i stallet... utan låt dina hundar få nya kompisar ist=)
 
varför skulle de va hämskt om dina hundar kom lös och fick hälsa på nya kompisar??

Hade jag egen gård och det kom en tjej som ville hyra in sin häst i mitt stall och hade hund, skulle jag när personen flyttat in i stallet se till att min hund och dennes hund fick bekanta sig med varandra.
Så de kan springa lös ute tillsammans och leka och ha kul.
Jag blir ju bara glad om min hund får lite sällskap av andra ute=)

Skulle inte hundarna funka så får hyresvärden ha sin hund lös bara om min är inne, och man får ju ge och ta om min hund annars är lös ute 10 timmar om dagen .
Då kan jag med gott samvete låta min gå in 2 timmar så kan min hyresgäst ha sin hund lös ute när hon är i stallet
Det är väl bara om stallägaren har hanhundar att man inte tar med sin tikhund när hon höglöper och har man hanhundar är de ju tacksamt om stallägaren informerar om att hennes tik högllöper.
Det är halva grejjen att ha hund när man har häst.. att hunden kan få va med till stallet och springa lös och få njuta av ett härlig hundliv.

Min hund är med mig och springer runt i stallet och man ser hur lycklig han blir av de.
När jag sedan kör ut så hänger han med och de vägar där de är mkt trafik får han åka med i vagnen.
Skulle stallägaren helt förbjuda hundar i stallet vettetusan om jag skulle stå kvar faktiskt. alt då är väl att man bygger en stor hundgård för egen slant och kan ha han där i och få får han hänge med när man kör ist.

För mig är de viktigt att få kunna ta med hunden till stallet.

Så jag tycker inte du ska förbjuda hundar i stallet... utan låt dina hundar få nya kompisar ist=)

Har du läst hela tråden? Mina hundar går inte ihop med andra hundar och varför ska mitt HEM vara en rastplats för andra hundar. De pinkar ner hela gården och bajsar lite överallt. Du har inte egen gård, det märks.
Jag tänkte precis som du att när de har hundar med kan mina vara inne men det funkar inte att jag inte ens kan ta mina hundar till bilen utan att smsa och hålla på för att de ska ta in sina hundar. Det är inte ok att hundarna står på var sin sida av staketet och morrar och skäller, åter igen, detta är mitt hem.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 147
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp