Bukefalos 28 år!

Hundar och hörsel

ylvaaskersund

Trådstartare
Alla vi hundägare vet ju hur bra hundar hör, jag har undrat en sak i flera år och det är hur dessa superhörselinnehavare frivilligt kan gå och lägga sej bredvid en högtalare som spyr ut musik på hög volym? Blir inte deras hörsel skadad av höga ljud. Självklart låter jag inte hundarna ligga kvar och lyssna när jag har disco hemma, men fenomenet finns ju där! Vet ngn hur känsliga dom är och om hundar kan bli hörselskadade av för höga ljud?
 
Sv: Hundar och hörsel

De hör ju inte ljud inom människans upptagningsförmåga mer, att de "hör bättre" betyder ju bara att de kan höra ett bredare frekvensomfång.
 
Sv: Hundar och hörsel

knapp

Dessutom tror man att hundar kan sortera bort ljud väldigt effektivt. Exempel på det är hangarhundarna man hade på militäranläggningar förr. De skulle vakta hangaren där flygplanen stod och trots att det var ett väldas oljud när flygplan startade och landade undgick det inte hundarna när någon var och smög runt knutarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp