Hundar som inte låter andra hundar leka?

Dillen

Trådstartare
Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att springa dit och avbryta så fort de ser att en hund leker med en annan, även om leken inte går överstyr. Ägarna kallar hundarna för ''poliser'' och skrattar åt beteendet. Jag går ju till rastgården för att min hund ska få leka med sina vänner som hon lärt känna där och som vi träffar vid samma tid varje dag, men när dessa hundar kommer dit och ska styra och ställa så vågar inte hundarna leka med varandra. Varför har vissa hundar detta beteende?
 
Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att springa dit och avbryta så fort de ser att en hund leker med en annan, även om leken inte går överstyr. Ägarna kallar hundarna för ''poliser'' och skrattar åt beteendet. Jag går ju till rastgården för att min hund ska få leka med sina vänner som hon lärt känna där och som vi träffar vid samma tid varje dag, men när dessa hundar kommer dit och ska styra och ställa så vågar inte hundarna leka med varandra. Varför har vissa hundar detta beteende?
Hade undvikit att vara där när dessa hundar är där för får någon hund nog och säger ifrån brukar det vara upplagt för slagsmål då dessa sällan accepterar en tillsägelse.

Ja det är väl som vanligt rastgårdar är ofta mest för människans skull.
 
Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att springa dit och avbryta så fort de ser att en hund leker med en annan, även om leken inte går överstyr. Ägarna kallar hundarna för ''poliser'' och skrattar åt beteendet. Jag går ju till rastgården för att min hund ska få leka med sina vänner som hon lärt känna där och som vi träffar vid samma tid varje dag, men när dessa hundar kommer dit och ska styra och ställa så vågar inte hundarna leka med varandra. Varför har vissa hundar detta beteende?
Jag har en sån.
Han gillar inte stojig lek. Men gärna sannsad. En del av förklaringen är nog att han gjort sig illa när hundar har tacklat honom och han har även blivit biten.

Tyvärr tror många ägare att deras hundar leker när de egentligen mobbas, vallar och faktiskt beter sig ojust. Och de ser inte heller om deras hund mer springer för att vara ifred än för att det är kul.
 
Min förra kunde vara sån pga gillade inte stök och ville ha lugn och ro, om det inte var han själv som stod för stöket 🙄

Personligen skyr jag hundrastgårdar som pesten, det är alldeles för stora risker och jag litar inte ett dugg på andra människor och deras "snälla" hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 861
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 515
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 194
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp