B

**BORTTAGEN**

hej jag söker en bra sida me valpar och hundar till salu..
nån som vet nån bra :confused:
 
ehh...

Först och främst tar du reda på vilken ras som passar dig, sedan är det lättast att leta upp en uppfödare (det kan du göra via internet och går då via SKK och sedan in på deras länkar. ) som du sedan tar kontakt med och sedan kommer de fram till (om det är en seriös uppfödare) om du är en lämplig hundägare. Svårare än så är det inte.

jag rekommenderar INTE att du söker dig till sidor som blocket osv och köper en blandras med diverse möjliga raser.

vad hade du tänkt dig för hund och vad ska den användas till??


//E
 
ehh...

Först och främst tar du reda på vilken ras som passar dig, sedan är det lättast att leta upp en uppfödare (det kan du göra via internet och går då via SKK och sedan in på deras länkar. ) som du sedan tar kontakt med och sedan kommer de fram till (om det är en seriös uppfödare) om du är en lämplig hundägare. Svårare än så är det inte.

jag rekommenderar INTE att du söker dig till sidor som blocket osv och köper en blandras med diverse möjliga raser.

vad hade du tänkt dig för hund och vad ska den användas till??


//E
 
ehh... först och främst kanske lilla Lady_vip ska ta reda på VAD för hund tjejen letar efter...kanske just en blandras hon vill ha eller en blandras kanske "duger" för henne.
Jag har själv 5 blandrasvalpar hemma och jag tänkter INTE ta att nån sitter och nedvärderar blandraser framför synen på mig :mad: Pappan är 50% Lhasa 50% tibbe (raserna kommer från samma område i tibet...)

Har även själv en renrasig Lhasa Apso bara så du vet.
Man kan älska och älskas och ha kul med en blandras oxå!!

Är så J**LA trött på allas sjuka kommentarer.... *suck*

Håll tr*ten om du inte har ngt tips då istället...

aftonbladet.se (byt.se) , blocket.se, vovve.net, alltomhundar.com (renras) har fler om du behöver.
 
Visst kan man ha lika mycket kul och älska sin blandras lika mycket som en renrasig hund, men varför stödja den oseriösa aveln?

Dessutom har alla rätt att yttra sig på forumet oavsett om det är svar som faller trådskrivaren i smaken eller ej.
 
Det har du rätt i (att alla får yttra sig) men man kan tänka över HUR man yttrar sig eller hur??

NÅN kan väll vara lite finkänslig?

Jadu...oseriös avel. Varför har jag större efterfrågan på mina valpar än en seriös kennel med försäljing av en vanlig renrasig ras?
Vi har tänkt till innan.. (finns dom som inte gör det och det är oseriöst)
Var ju en tjej härinne som försökte med BC för att få bort stirrigheten... och lyckades ;)
Vi har använt oss av 2 starka och friska individer och raserna har visat sig passa ypperligt ihop...
 
Jag måste bara hålla med Jadiza!Jag har själv blandras hund!Hon är omplaserad!För att blandisar oftast hamnar hos folk som inte kan hund eller inte förstår sig på hundens behov!Hundar som kommer från seriösa uppfödare har oftast en bra start i livet och huppfödaren till dessa valpar är oftast väldigt mån om vart valparna hamnar!
Många av de blandras valpar som föds upp i detta land !Kommer till av dålig hund hållning!Folk har inte koll på sina hundar o.s.v!Sen finns det vissa som tycker valpar e så gulliga så dom avlar bara därför.Sen har vi ju den skaran som är rätt stor som parar sina hundar hit och dit för att käna extra pengar och dessa tänker då sanerligen inte på vart deras valpar hamnar! Jag kanske talar mot mig själv :crazy: men jag tycker som så många gånger förut diskuterats i trådar här på hund att man inte ska sträva efter att skaffa blandras hundar!Visst blandisar är lika mycket värda som vilken annan hund som helst.Och jag har inte sett någon här på hund som påståt nått annat heller!Det är inte hunden i sig man är imot utan aveln som på går!
 
det är ju nästan så man börjar fundera på VARFÖR det finns olika raser!!! inte för att blanda iaf... Det finns ju olika meningar med alla raser!!
 
Varför du har större efterfrågan på dina valpar kan mycket väl bero på blandisar är = oseriösa människor många gånger!Jag kan säga av de blandisar jag mött i mitt liv så är det 3 av 10 som har det bra!Resten av dessa hundar mår inge vidare!Dom hundar jag snackar om är inte släkt med varandra eller nått och det bevisar hur illa det igentligen är med hundkännedomen bland dom som skaffar sig blandras hund! :devil: Jag kommer då inte avla på min tik .Inte ens med sammar raser som det är i henne!
 
Varför efterfrågan är större?
Tja, det kan finnas många orsaker, men de vanligaste brukar vara att folk är okunniga och snåla när de köper hund.
Uppfödare av renras brukar dessutom vara petiga med vilka de säljer till.

När det gäller BC-blandningarna som diskuterades så fanns en av de allra viktigaste komponenterna, nämligen syfte. Blandrasavel kan vara försvarbart om syfte och kunskap finns. Jakt- och dragfolket har länge pysslat med korsningsavel, men inte alls på det sätt som vanliga svenssons gör.
Vad har du för syfte med din avel?
Alla hundar är gulliga och snälla så något bättre än det får du komma med.
 
Jag kan faktiskt hålla med dej vid vissa punkter. Dom flesta som köper blandisar är oftast snåla och så kan dom inget om hundar. Själv var jag PETNOGA med mina valpar, även om dom e blandisar så satte jag ett ganska högt pris på dom ( 5500:-) så att oseriösa inte ens behövde tänka tanken att höra av sej ens. det du skrev om att dom flesta blandisar du har träffat mår dåligt kan jag oxå hålla med om, jag har själv samma erfarenhet, folk skaffar sej en korsning och vet inte vad dom ger sej in på.
En kompis skaffade en blandis korsning mellan riesen schnauzer/setter/collie/BC/hamiltonstövare.
Dom fick omplacera hunden redan efter ett halvår pga att dom inte klarade av att aktivera hunden på ett riktigt sätt.
Sa till henne att hon inte skulle köpa den men hon tyckte den var sååå Sööööt! *suck*. Uppfödaren sa att dom skulle bli såå jättebra sällskapshundar. tss..visst, väldigt bra...
men det finns faktiskt seriösa blandis köpare oxå, av egen erfarenhet så vet jag.
 
ja det e sant, man får sålla ordentligt innan man hittar dom verkligen seriösa. Av mina 11 valpar hade jag 5 kvar när dom var 14 v. Ändå var det folk som ringde hela tiden och var intresserade, men som jag inte tyckte var lämpliga.
I dom flesta fallen där jag tyckte dom verkade bra åkte jag hem till dom och kollade hur dom bodde mm, hade praktiskt taget korsförhör med dom innan jag var beredd att sälja.
Har även varit och kollat hur hundarna har det nu och alla har det toppen. Men som sagt, det e inte lätt å hitta seriösa blandis köpare. tyvärr..
 
Ja, jag tycker att det är hårresande med alla dessa billiga hundar överallt.
Billigare hund brukar leda till att folk impulsköper för vem som helst har väl råd att betala en tusenlapp för en hund.
Det ska inte vara så lätt att köpa sig ett djur.
Med en seriös renrasuppfödare känner människor sig mer manade att vara ordentliga.
 
Förstod att det skulle uppstå disskution....det kan ni gärna syssla med :D

Men vill bara påpeka det att JAG är petig med vart mina valpar hamnar och har redan tackat nej till många jag ansett inte varit lämpliga.

Och att alla renrasiga uppfödare är seriösa?? Lägg av?? Varför är flertalet Rottweilers (te.x) inte röntgade innan man sätter dom i avel?
Och hur kan man sälja en rottweiler till en 13-åring (stor rottweileruppfödare det här..) mm mm mm.

Jag kan inte försvara all blandrasuppfödning precis som du inte kan försvara all renrasig uppfödning. :smirk:
 
Då kan jag ju säga det att jag hellre har kvar 5 valpar hemma än att sälja till ngn jag inte anser är seriös valpköpare...

Jadzia: ALLA hundar är inte gulliga och snälla :confused:
 
Då kan jag ju säga det att jag hellre har kvar 5 valpar hemma än att sälja till ngn jag inte anser är seriös valpköpare...

Jadzia: ALLA hundar är inte gulliga och snälla :confused:
 
Hela ditt sätt att skriva visar mycket på okunskap! Oavsett om det handlar om blandraser eller ej.

Jag skulle vilja ha svar på Jadzias fråga. Vad är syftet med din avel?
 
Varför är flertalet Rottweilers (te.x) inte röntgade innan man sätter dom i avel?

Och detta har du belägg för antar jag? Tänkte bara eftersom rasklubbarna har vissa krav för att få "sätta hundar i avel" och ett par av dessa krav är att de ska vara HD och AD-fria. De som används i avel som oröntgade används ju då i blandrasavel - och den aveln tycker ju du är helt ok? :smirk:
 
All renrasavel är inte seriös, men betydligt fler renrasavlare än blandrasavlare är det.
Akommor efter oröntgade rottweiler får heller inte reggas eftersom rottisen ingår i ett hälsoprogram.

Jag kan försvara tanken med och den generella renrasaveln. Det är svårt att göra med blandrasaveln.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
185
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp