Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Varken hund eller katter bryr sig, vilket är väldigt skönt. Jag bor på landet så det är ju ganska begränsat med smällande. Jag går inte ut när det smäller, men gör annars inget särskilt.

Mina föräldrars hund är däremot livrädd. De bor i ett villaområde och en del smäller i närheten. Med honom planerar de utevistelserna och hoppas att inte folk skjuter när som helst på dagen. Sen har de tv´n på med lite högre volym och håller sig hemma såklart. Tror inte de ger något lugnande.
 
Här utanför på gården leker ungarna med smällare nu. Jag och Filimon höll på att få en i baken när vi gick hem från promenaden. Han blev lite skärrad när det plötsligt började smälla och smattra men han verkar inte ha tagit åt sig mer än en häst gör när något välter plötsligt bakom. Nu ligger han i bädden och trynar, trots att man hör smällarna utanför.
 
Här smällde det duktigt igår när jag skulle ta ut hundarna ur bilen, en hel del nu ikväll också och tja.. Jag kommer även framöver ta långpromenaderna på förmiddagarna. Är otroligt glad att mina hundar är fortsatt obrydda. De tittade lite en gång när det smällde högt när vi var ute, men inte mer än vad de skulle tittat om någon människa ropat till eller annat som nu kan göra en lite förvånad.
 
Blir första året då jag får se Alice "på riktigt" på nyår eftersom vi jobbar natt på nyår, och brukaren bor mitt i stan. Jobbade inatt och så var det någon som smällde av ett "paket" så det smällde ett gäng gånger på rad. Alice reagerade då, lyfte på huvudet och gick en runda i vardagsrummet sen la hon sig igen. Inte reagerat på enstaka smällare eller raketer varken ute eller inne nu i dagarna. Hade helst velat vara hemma. Bor på hästgård med 100-talet hästar, så här lär det inte smällas något.

Vi kommer vakta @Wingates Ammo 30e, så då lär det bli lååångtur och sen blir det långtur igen med sagda ägare och hund på dagen 31a. (Alice sov i två dygn efter att vi vaktat Ammo sist :D ) Börjar jobba kl 16 och efter det blir det en kissrunda. Ska köpa ett gott ben till Alice och klä på henne ett täcke för säkerhets skull och försöka ta med en pangpang-film till jobbet.
 
Jag har fått Sileo utskrivet så testar det på den skotträdda hunden. Dagarna innan aktiverar jag på dagtid och håller oss inne när det är mörkt. På nyårsafton flyr vi Malmö efter lunch för att fira nyår med 58 andra hundar i Halmstad Hundarena.
Film från tidigare år:
 
Här brukar faktiskt de flesta hålla sig till tolvslaget. Några enstaka raketer kan komma under dagen på nyårsafton men oftast "sköter" sig folk.

Smällarna upplever jag har bara blivit färre och färre. I år har jag inte hört någon än (peppar, peppar).

Min äldsta hund (9år) har aldrig bekymrat sig för fyrverkerier tidigare men förr förra nyårsafton var han lite tagen. Ville tex gå in direkt från trädgården om han hörde någon raket.

Förra nyåret så blev rädslan ännu lite tydligare. Låg i soffan och skakade under tiden det smällde. Dock avreagerar han fort inne även om det kan hänga kvar en liten stund om man går ut och kissar honom. Då kan han vara avvaktande och på sin vakt mot mer smällande. Får se hur det blir i år.

Han bryr sig dock inte om några andra höga ljud som tex skott från gevär. Han har gjort MH och då var det inga problem. Så han är skottfast men på gamla dar har han börjat bli rädd för fyrverkerier.

Vår andra hund (5år) bekymrar sig inte nämnvärt. Hon vill inte vara ute när det smäller men hon ligger lugnt och snusar i soffan även när det smäller som värst.

Däremot så ogillar hon andra smällande ljud. Tex om barnen smäller uppblåsta plastpåsar. Då går hon helst in i förrådet och lägger sig och ser lite olycklig ut.

Detta ljud bekymrar dock inte hanen ett dugg. Han står helt orädd även när ungarna smäller en påse precis bakom ryggen på honom (hann inte stoppa dom små huliganerna :rage:). Då vred han bara lugnt på huvudet och tittade på vad sk*tungarna gjorde.

Tiken däremot pep in i förrådet med svansen mellan benen.

Så jag tycker det är lite lurigt det där med rädsla för fyrverkerier.
 
Här är den typen av Polska smällare som ungdomarna här håller på med och gjort hela året här. Nu är det typ 20 per dag. Låter bedrövligt för att vara så små och än mer när dom slängs i containrar och sopstationer (varning för smällar)
 
Ja, hur gör ni hundägare?
Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går att vara ute ens i mellandagarna utan risk för fyrverkerier i huvudet eller har ni lyxen att som mest höra ett enstaka "poff" vid 12-slaget?.
Våra nyårsplaner är inte helt spikade ännu, men de baseras på hundarna så de kan ha det så bra som möjligt.
Smällde senast idag när jag var ute och gick med labradoren, han är som tur är ganska trygg och rörde inte en min. . Vår golden är lite mer ängslig men har inte reagerat ännu, men för säkerhetsskull brukar vi dra för gardinerna/gå ner i källare och höja volymen på tv/musiken. Hittills har det fungerat bra!
 
Nu dånar det här utanför (visste det skulle komma när det till sist slutade regna), Monster sover vidare men morrar i sömnen. Visserligen ganska komiskt - andas in, morra ut, andas in, morra ut :laugh: - men helt oberörd är han ju inte då...
 
Nu ikväll var det fint väder och med det kom smällarna. Det pangade som fan ute och några ungar drog iväg en raket som smällde på marken 15 m ifrån oss. Ammo har inte brytt sig ett skvatt utan stod med näsan i en kissfläck när den värsta small av.
 
Smält någon enstaka gång här senaste veckan, betydligt mindre än året innan.
Dock ska tryckfirman som ligger typ 300 meter ifrån mig ha provskjutning av de fyrverkerier dom säljer imorgon kl 16. Vad är det för jäkla påfund?!

Nu är inte mina skottberörda och båda har gått MH och ena även MT med godkända skott, men inte vill man riskera något. Kommer nog åka till mamma eller vara ute och gå någon annanstans imorgon kl 16.

Detta nyår har jag inga planer, så kommer väl vara hemma och hundarna brukar få köttben strax innan tolvslaget och då hör de inte något där ute utan det är full koncentration på bentuggandet.
Aha, var det försäljare som hade provskjutning alltså? Funderade på om det var kommunen eller nåt som skulle ha något även på nyår.
 
Humla är så oberörd som man kan bli och blir hon skrämd av ett plötsligt ljud så skakar hon av sig det lika snabbt. Planen är alltså att köra på som vanligt, träning och promenad under dagen, gäster på kvällen, då får hon underhålla sig med ett tugg. Min äldre border collie blir berörd av smällare om hon är utomhus men bryr sig inte nämnvärt inne, där är planen att ta korta promenader så att hon aldrig behöver gå upp sig för mycket i stress och sen får hon vara med i gemenskapen under kvällen.
 
image_zpsuxnnamqp.jpeg

Humla är fantastiskt duktig på att ta sig ur vanliga halsband, lösningen är att hänga på henne ett stryp som jag fäster i samma koppel, drar hon sig ur det vanliga halsbandet så sitter hon ändå fast i strypet.
 
Senast ändrad:
Vi planerar att åka ut i någon skog där der inte skjuts och gå en lååång promenad med kompisens hundar mitt på dagen. Hon har en raket-rädd hund, som visserligen klarar det bättre nu (blev rädd om en bildörr slog igen förut tom.) och sedan unghunden som ska uppleva sitt första nyår. Så vi tänkte motionera dem rejält mitt på dagen!
Sen är jag, hunden och maken hemma. Hunden får snabbkissa under kvällen och sen en ordentlig promenad på morgonen dagen efter innan jobbet, då borde alla andra va bakis.
Han har inte visat någon rädsla än trots att det lät som rena kriget för nån dag sen, då snarkade han vidare.. :)
 
Vi brukar ha det riktigt jobbigt på nyårsafton, förra året var rena mardrömmen.
Har två skotträdda hundar som reagerar väldigt kraftigt på fyrverkerier och smällare. Blir superstressade, vrålskäller och går inte att få kontakt med. Har skjutits en del de senaste nätterna, men det har varit i stan så hundarna är inte påverkade ännu. Nu är det några som håller på och skjuter vid lekparken precis utanför vårat hus, men fyrverkerierna verkar inte vilja ta sig utan brinner bara lite utan någon smäll. Skadeglädjen är mycket stor :devil: :angel:

Imorgon blir det långprommis och häng med andra hundkompisar, ska försöka få till en långpromenad på torsdag också om det inte har börjat skjutas för mycket. Annars blir det aktivering inomhus. Framåt kvällen ska de ges Sileo, proppa bomull i öronen, dra för gardiner, och sätta på en film och musik på högsta volym. Förbereda godis och tugg att avleda med. Räknar med att kunna ta en rastningsprommis vid 17 tiden, sen får de hålla sig så länge som det skjuts i närheten.

Hoppas på en trevligare nyårsafton detta år! :)
 
Ja, hur gör ni hundägare?
Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går att vara ute ens i mellandagarna utan risk för fyrverkerier i huvudet eller har ni lyxen att som mest höra ett enstaka "poff" vid 12-slaget?

Här blir det nog långpromenad och träning tidigare under dagen och sen kortare rundor efter det. Beror på hur lugnt det är. Litet samhälle och har bara hört enstaka smäll änsålänge. Jag blir nog hemma själv med syrrans hund +mina två. Slapp framför tvn :D

Nu när vi var ute så small en raket :meh: hanen blev lite låg men kissade inte ens en minut efter och tog iaf godis. Efter en liten stund gick han att busa igång :)
Tiken blev nyfiken och travade ett par steg mot smällen och sen luktade hon i backen. Skönt!

Syrrans hane är mest rädd. Så han brukar bli lite klängig. De åren jag hade schäfern som inte brydde sig var han faktiskt lugnare.

Jag tänkte även ge dom goa köttben så får jag se om de vill ha. De avreagerar iaf ganska snabbt och blir inte fullkomligt paniska. Skakiga och vill ligga nära. Men när smällarna lugnar sig släpper dom det snabbt. Mår dåligt av att se hur dom har det men när man hör om alla som blir helt paniska och är det i flera dagar blir man ju ledsen, fy vad jobbigt det måste vara :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 052
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 186
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp