Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Svansson är livrädd för smällare och raketer, på den nivån att han till och från blir totalt okontaktbar.

Sedan vi flyttade har det dock blivit bättre eftersom våra grannar faktiskt bara skjuter på nyår och inte i tid och otid resten av året :grin: Förut när vi bodde på Hisingen var det fullt skjutande flera veckor innan och efter så då hade vi nerverna på utsidan redan från början.

Men nu så har vi hittat en relativt bra taktik för att hantera nyår. Längre promenad på 4-6 timmar (beroende på väder) i skogen, sen hem till ett hus där alla lampor är tända och alla gardiner fördragna. Sen brukar vi rasta i trädgården (med koppel) när det verkar vara uppehåll på kvällsskjutandet. Större delen av tiden hemma spenderar vi i soffan framför krigsfilmer eller äventyrsfilmer (pirates of the Caribbean är bra med alla kanonsalvor :D) som går nonstop med hög volym tills vi går och lägger oss. Förra året ville dock våra grannar skjuta raketer precis vid vårt vardagsrum så då låg vi i hallen (fönsterlöst och stabilaste rummet i huset) och lyssnade på musik/filmljud just vid tolvslaget.

Just ja, han har DAP-halsband också sedan någon månad vilket jag tycker hjälper honom lite (inte så att han är bra, men det tar bort lite av känsligheten).

Skulle det visa sig att grannarna har fest även i år tänker jag nog sätta mig i bilen och köra upp till Landvetter inför tolvslaget.

Så ja, på något sätt hoppas jag att vi ska ta oss igenom även den här nyårsaftonen på ett relativt säkert sätt.
 
Här är det galet, det smäller redan och när det närmar sig tolvslaget ska vi inte ens tala om hur det låter. Jag är uppvuxen i by på landet där det smäller lite 20 minuter vid tolvslaget så att spendera nyår här var en chock.Nu har jag turligt nog en hund som inte har reagerat på fyrverkerier tidigare så jag hoppas att det håller i sig (ta i trä). Men vi kör ändå kortare promenader på kvällen, stannar inne runt tolvslaget, persiennerna för, rullgardinen nerdragen, gardinerna fördragna och så TV/musik på hyfsat hög volym och ett gott ben (till hunden, inte mig).

Jag är dock uppvuxen med en fyrverkerirädd hund (dock helt skottfast) som var helt borta och bara låg och skakade under och efter de 20 minuterna det pågick hemma i Norrland så jag kan bara föreställa sig alla som bor mer centralt och har rädda hundar. Fruktansvärt. En vän hade en hund hon tränade med CD med fyrverkeriljud, vilket gjorde hunden obrydd när det kom till CD-skivan men inte riktiga fyrverkerier, dock fungerade det hyfsat att spela CD:n på hög volym på nyårsafton och då verkade den till viss del överskugga de riktigt smällarna.
 
Blir eventuellt kvar hemma med Ammo då min kompis som skulle passa honom har blivit sjuk tyvärr.
De har knappt smällt något i år, bra egentligen men jag hade gärna sett att Ammo fick höra ljudet INNAN det brakas loss på nyår.
 
Blir eventuellt kvar hemma med Ammo då min kompis som skulle passa honom har blivit sjuk tyvärr.
De har knappt smällt något i år, bra egentligen men jag hade gärna sett att Ammo fick höra ljudet INNAN det brakas loss på nyår.
Leta upp lite filmklipp på youtube med fyrverkerier och spela upp med varierande ljudvolym?

Mina hundar fungerar dock inte "som de ska" med sådant :p Aysu tycker att det är jättekonstigt med inspelade fyrverkeriljud, men är helt cool när det smäller på riktigt. Hon blev också rädd den nyårsafton som jag började titta på en film med mycket biljakter precis innan det började smälla ute. Jag hade ju tänkt maskera ljudet utifrån, men hon tyckte att det blev jätteäckligt. När jag stängde av filmen och istället gjorde som vanligt, lyssnade på musik och drack te, då somnade hon lugnt och var sitt vanliga obrydda jag.

Hon går dock mycket(!) på hur jag är. Så länge jag själv slappnar av så är hon i de allra flesta situationer lugn, men blir jag stressad i en ny situation så går hon i taket av nervositet. Så var hon ju när hon kom till mig som tvååring också. Superstressad, men landade fort. Förra ägaren hade ju jobbat för att få henne nervös och rädd, så jag vet inte, det kanske sitter kvar... (Du vet, det är ju lite fint att ha en hund som är rädd, så att man verkligen måste ta hand om den och så att det går att framställa det som om hunden är jättesvårt och ingen annan skulle klara av den :banghead: )
 
Leta upp lite filmklipp på youtube med fyrverkerier och spela upp med varierande ljudvolym?

Mina hundar fungerar dock inte "som de ska" med sådant :p Aysu tycker att det är jättekonstigt med inspelade fyrverkeriljud, men är helt cool när det smäller på riktigt. Hon blev också rädd den nyårsafton som jag började titta på en film med mycket biljakter precis innan det började smälla ute. Jag hade ju tänkt maskera ljudet utifrån, men hon tyckte att det blev jätteäckligt. När jag stängde av filmen och istället gjorde som vanligt, lyssnade på musik och drack te, då somnade hon lugnt och var sitt vanliga obrydda jag.

Hon går dock mycket(!) på hur jag är. Så länge jag själv slappnar av så är hon i de allra flesta situationer lugn, men blir jag stressad i en ny situation så går hon i taket av nervositet. Så var hon ju när hon kom till mig som tvååring också. Superstressad, men landade fort. Förra ägaren hade ju jobbat för att få henne nervös och rädd, så jag vet inte, det kanske sitter kvar... (Du vet, det är ju lite fint att ha en hund som är rädd, så att man verkligen måste ta hand om den och så att det går att framställa det som om hunden är jättesvårt och ingen annan skulle klara av den :banghead: )
Grejen är att jag inte litar på det där :P Plexus var ju jätteskotträdd men sket fullständigt i fyrverkerier på yt. han låg ävenoch sov genom värsta krigsfilmerna trots surroundsystem så jag vetikatten om Ammo ens kommer reagera på datorljud.

Ammo verkar dock skita i om jag är stressad eller inte.
 
@Red_Chili testade med en sån video nu, Ammo ryckte till, vred huvudet mot datorn, blängde på den innan han ville bli klappad igen (han stog alltså precis vid datorn). Nu ligger han på golvet och undrar varför vi inte går ut istället fört att lyssna på den här skiten ;)
 
Vi kommer vara hemma, gammeltiken bryr sig inte, nya omplaceringen, en tvåårig Pinscher vet jag inte, ska kontakta gamla ägarna bums!
 
Här har dom redan börjat bomba och det håller på tills långt efter nyår. Så är lite nervös eftersom vi hämtar valpen den 3e och då kommer det garanterat smällas fortfarande. Kanske får införskaffa ett stryphalsband bara som extra säkerhet. :( Hoppas vi hinner träna ordentligt tills nästa år. Men det är en modig och självständig valp så förhoppningsvis ska hon klara det bra. :crazy:
Varför inte ett vanligt halsband samt sele istället för stryp som säkerhet, framförallt på en valp??
 
Leta upp lite filmklipp på youtube med fyrverkerier och spela upp med varierande ljudvolym?

Rover kan höra vilket inspelat ljud som helst på vilken ljudvolym som helst utan att bry sig alls, han reagerar bara på äkta vara. Å andra sidan är ju han inte tokrädd utan struntar i fyrverkerier på håll. Det är bara när det smäller här som han vill jaga bort eländet.
 
Varför inte ett vanligt halsband samt sele istället för stryp som säkerhet, framförallt på en valp??
Det var bara tänkt som en säkerhetsåtgärd. Svårt att hitta en sele som passar från dag 1 tänker jag. Men vi hittar nog på en bättre lösning. :up:
 
Hemma hos mig har det varit rätt lugnt hittils (förort till Sthlm). Upplever att det blir mindre och mindre skjutande för varje år. Från jul och till nån vecka efter nyår undviker jag att gå ut md hundarna på promenad efter att det blivit mörkt, då blir det bara en snabbkiss i koppel utanför på gården. Vill inte riskera att de blir rädda. Min äldsta är rädd, dock inte paniskt men hon tycker det är jobbigt. Hon har ätit Zylkene sen lucia vilket jag tycker har bra effekt på henne. Hon kommer att vara hos mina vänner som bor på landet i nyår, där skjuts det ingenting förän kl 24 på nyårsafton och det är ganska långt bort så inomhus hörs det i stort sett inte.
Själv ska jag åka till Gotland och tar med de två andra hundarna, vi ska vara på Fårö och där ska det enligt uppgift vara lugnt fram till just tolvslaget. Jag har redan sagt att jag kommer lämna den planerade middagen där vid 22 och gå hem med hundarna till våran stuga. Där ska de få gott märgben, vilket de älskar och förhoppningsvis inte kommer bry sig alls.
 
Ja, hur gör ni hundägare?
Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går att vara ute ens i mellandagarna utan risk för fyrverkerier i huvudet eller har ni lyxen att som mest höra ett enstaka "poff" vid 12-slaget?

Jag själv sitter och funderar nu på hur jag ska göra, valpen har ju inte varit med om nyårsafton förut men har hittills inte reagerat nämnvärt på fyrverkerier.


Och justja, lite allmänna tips inför nyår brukar jag ju posta också. Här kommer de! (Ni som vill dela på facebook, skicka PM så får ni länk till inlägget där som går att dela)
1012939_426050887543297_4823348245174878514_n.jpg

Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför dela med mig av några små tips för att öka chansen att hunden finns i hemmet även nästa år.

Först och främst, ha hunden kopplad! Inte ens en orädd hund ska vara lös ute när det finns risk för fyrverkerier i närheten.

Var noga med att kontrollera hundens utrustning. Den ska inte bara duga i vanliga fall, den ska vara rymningssäker så att hunden inte kan komma lös om den blir skrämd och gör allt i sin makt för att komma lös. På bild 1 och 3 ser ni exempel på rymningssäkra selar. Tillverkaren Ruffwear har selar som påminner om selen på bild 3 och troligtvis finns ännu fler varianter som fungerar lika bra.

På bild 2 och 4 ser ni hur det kan bli om hundens utrustning är för stor eller sitter för dåligt. De flesta selar går tyvärr att komma ur om hunden sänker huvudet och backar. Kolla noga att ni själva inte har en sele som hunden kan backa ur och tänk på att en rädd hund oftast drar otroligt hårt i kopplet!

Om ni inte har möjlighet att få tag på en rymningssäker sele, ha på ett riktigt bra halsband istället. Ett fast halsband som sitter tight eller i värsta fall ett stryphalsband är bättre att ha än att hunden kommer lös (se bild 5). Vill ni inte att hunden drar i halsbandet? Ha på en sele som sitter hyfsat men sätt på ett halsband som extra "livlina". Ni kan också köra på dubbla halsband för att minska risken att hunden rymmer.

Undvik flexikoppel och långlinor. Använd ordentliga läderkoppel eller nylonkoppel. Se till att kopplen har stark och bra hake. Sätt koppelöglan runt handleden för att kunna hålla hunden även om den gör ett plötsligt ryck (bild 6). Ha på er reflexer, även under dygnets ljusa timmar! OM ni ändå har sådan otur att hunden sliter sig och försvinner så är det betydligt lättare att hitta den med reflex på och det är en miljard gånger lättare för bilister att upptäcka hunden i tid om den skulle springa ut på en trafikerad väg.

Ta hand om er! Kom ihåg att även om din hund varit oberörd tidigare år så kan oturen vara framme. Smäller någon ett gäng fyrverkerier två meter bakom din hund eller siktar mot er så blir nog de allra flesta hundar rejält skrämda.

Här smäller det mest runt tolvslaget. Vi håller oss inne från niotiden tills någon timme efter midnatt. Schäfrarna bryr sig inte, medan corgin är rädd men det blir aldrig ohanterligt. Hon skäller mot smällarna och har svårt att koppla av, men skakar inte och flåsar väldigt lite. Ute är det värre för då kryper hon ihop och vill fly hem. Enstaka smällar fungerar, men inte dunder och brak.

De hålls dock i koppel hela nyårsafton, om vi inte är mitt ute i skogen, men aldrig att jag virar öglan om handen. Det är totalt 80 kg hund jag går med och de sliter lätt sönder hela armen om det vill sig illa. Risken är dock liten att det händer då ingen av schäfrarna går in i flight-mode om de blir riktigt skrämda. De väljer fight-mode och sluter upp runt flocken.
 
Vi bor ute på landet, det skjuts lite raketer precis vid tolvslaget runt omkring på avstånd. Dels från en hembygdsförening, dels från en hotellanläggning, alltså ganska så ordnade former. Men annars så varken ser eller hör vi några.
Hunden brukar få jaga på dagen och är där med ganska så nöjd på kvällen, han bryr sig inte något alls utan brukar ligga på rygg och sova. ;)
 
Där jag bodde innan var det kaos från juldagen till trettonhelgen med smällare, och då två av hundarna var riktigt berörda så blev det långpromenad på morgonen, innan glin:devil: vaknat.

Nu där jag bor smälls det lite vid tolvslaget, och då är det flera hundra meter bort :D
 
Jag har varje år bott hos pappa med hundarna då han bor på landet och man hör raketerna bara på håll
Min ena hund är jätte rädd, min stora bryr sig inte alls så hoppas suris inte kommer bry sig heller för i år bor vi hos mamma
 
Idag hade några grannar köpt smällare och såna där pipande saker, de stod på parkeringen och smällde när vi kom hem från skogen. Tur min sambo var med, jag var på väg bort och skulle förklara vad jag tyckte om skiten, men så gick följet in till sig och smällandet upphörde.
Hundarna bryr sig inte, men jag gör det:rage:
 
Jag och hundarna är lomhörda efter att några ungjäklar slängde i en polsk bomb i en container precis innan vi skulle gå förbi :rage: Vilken jävla smäll ! och det rök bra efteråt......och sen kom civilpolisen och åkte runt. Trött jag blir på detta nu när det hålls på hela året här.
 
Vem lyfte på huvudet?

Winzi! Hon hade precis somnat och undrade nog va fasen det var som väckte henne. Dahlia låg längre från fönstret och hade snarkat ett tag redan.

Smällde för övrigt några enstaka gånger under kvällspromenaden men ingen reaktion från båda hundar. Nysnön var betydligt mer intressant!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 770
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 907
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp