Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Jag är less på smällandet. Redan. Det smällde fler gånger än jag hann räkna när jag gick en 15 min runda tidigare ikväll, vissa gånger dundrade det rejält så att det ekade mellan husen (det var inte så nära att ljudet blev jobbigt högt, men jag hörde ändå själva ekot och var glad åt att inte vara inne mellan de husen).

Jag är less på att inte våga gå närmaste vägen till morsan eftersom det innebär promenad mellan höghus i ett av de lite stökigare områdena. Jag avskyr att jag imorgon från lunchtid och några dagar framåt inte kommer våga vara ute nästan någonting eftersom vi då riskerar smällare i huvudet. Jag är less på att bli orolig när jag ser en grupp yngre människor ute, för att jag vet att det finns risk att de med flit skjuter fyrverkerier mot oss (jag vet ju inte vilka som skjuter och inte).

Samtidigt är jag otroligt glad åt att bo i Sverige och inte i något av de krigsdrabbade länderna, eller något annat land där möjligheterna att röra sig fritt ute mer eller mindre konstant är begränsad. Jag gillar att kunna röra mig ute mycket och när som helst på dygnet. Jag avskyr att hindras från det. Verkligen avskyr det.

Fy vad jag vill ha fyrverkeriförbud.
 
Alltså, jag vill bara gnälla av mig lite.
Var det någon som lyssnade på tankesmedjan idag på radio? Där satt de och ironiserade över hundar som är rädda för smällare och tyckte att lösningen var att släppa ut hundarna och låta dem springa till skogs :grin:

Alltså, jag ser verkligen inte vad som är roligt med att skämta om det här? Måste vara för att hela livet bara är en enda jäkla väntan på nyår och ev smällare innan och ett ständigt anpassade och oro som gör att jag blir så jäkla grinig när folk förminskar problemet :mad:
 
Alltså, jag vill bara gnälla av mig lite.
Var det någon som lyssnade på tankesmedjan idag på radio? Där satt de och ironiserade över hundar som är rädda för smällare och tyckte att lösningen var att släppa ut hundarna och låta dem springa till skogs :grin:

Alltså, jag ser verkligen inte vad som är roligt med att skämta om det här? Måste vara för att hela livet bara är en enda jäkla väntan på nyår och ev smällare innan och ett ständigt anpassade och oro som gör att jag blir så jäkla grinig när folk förminskar problemet :mad:

Glad att jag inte lyssnade på det :banghead:
Märker också att folk lyssnar på mina tankar kring fyrverkerier betydligt mindre när de får veta att jag har hundar, men ofta lyssnar de lite mer igen när jag berättar att mina hundar faktiskt är helt oberörda. Ofta resulterar det dock i "vadå, varför klagar du om du inte har rädda hundar?", fast aldrig att de skulle bry sig om mina argument speciellt mycket...
 
Jag är less på smällandet. Redan. Det smällde fler gånger än jag hann räkna när jag gick en 15 min runda tidigare ikväll, vissa gånger dundrade det rejält så att det ekade mellan husen (det var inte så nära att ljudet blev jobbigt högt, men jag hörde ändå själva ekot och var glad åt att inte vara inne mellan de husen).

Jag är less på att inte våga gå närmaste vägen till morsan eftersom det innebär promenad mellan höghus i ett av de lite stökigare områdena. Jag avskyr att jag imorgon från lunchtid och några dagar framåt inte kommer våga vara ute nästan någonting eftersom vi då riskerar smällare i huvudet. Jag är less på att bli orolig när jag ser en grupp yngre människor ute, för att jag vet att det finns risk att de med flit skjuter fyrverkerier mot oss (jag vet ju inte vilka som skjuter och inte).

Samtidigt är jag otroligt glad åt att bo i Sverige och inte i något av de krigsdrabbade länderna, eller något annat land där möjligheterna att röra sig fritt ute mer eller mindre konstant är begränsad. Jag gillar att kunna röra mig ute mycket och när som helst på dygnet. Jag avskyr att hindras från det. Verkligen avskyr det.

Fy vad jag vill ha fyrverkeriförbud.
Jag är så tacksam över att Ammo verkar helt opåverkad (undrar typ om han är döv xD) som det har börjat panga hemma hos mig. Det var ren ångest att gå ut med Plexus så.
 
Alltså, jag vill bara gnälla av mig lite.
Var det någon som lyssnade på tankesmedjan idag på radio? Där satt de och ironiserade över hundar som är rädda för smällare och tyckte att lösningen var att släppa ut hundarna och låta dem springa till skogs :grin:

Alltså, jag ser verkligen inte vad som är roligt med att skämta om det här? Måste vara för att hela livet bara är en enda jäkla väntan på nyår och ev smällare innan och ett ständigt anpassade och oro som gör att jag blir så jäkla grinig när folk förminskar problemet :mad:
Jag lyssnade inte, men jag tycker de ironiserar över allt i det programmet, så att det blir tramsigt. Så jag lyssnar faktiskt aldrig på det, men hoppas de fick mothugg nu.
 
Jag lyssnade inte, men jag tycker de ironiserar över allt i det programmet, så att det blir tramsigt. Så jag lyssnar faktiskt aldrig på det, men hoppas de fick mothugg nu.
Alltså ibland tycker jag att de kan ironisera över saker så att det blir kul (eller iaf välja ämnen som inte känns direkt otrevliga att ironisera över, typ P1 :D), men det känns inte som att det här är riktigt rätt tillfälle att driva med hundägare och hundar som har ont av nyår.

Jag blev iaf rätt rejält trött och skickade ett mycket irriterat, dock ej otrevligt och osakligt, mail där jag påtalade det otrevliga :down:
 
Glad att jag inte lyssnade på det :banghead:
Märker också att folk lyssnar på mina tankar kring fyrverkerier betydligt mindre när de får veta att jag har hundar, men ofta lyssnar de lite mer igen när jag berättar att mina hundar faktiskt är helt oberörda. Ofta resulterar det dock i "vadå, varför klagar du om du inte har rädda hundar?", fast aldrig att de skulle bry sig om mina argument speciellt mycket...

Jag pratar sällan med folk om fyrverkerier, som jag inte känner sedan tidigare (jag är inte så social av mig :D). Så det innebär ju att alla känner Svansson och verkar lyssna när jag berättar om hur vidrigt det är kring nyår. Antar att jag kanske har tur som har vettiga personer kring mig där många är hundägare eller iaf djurägare och där några dessutom varit med när det smör, så jag upplever att många engagerar sig och förstår problematiken.

Det verkar ju urkorkat att göra som folk du pratar med, att inte lyssna för att du har hundar :eek: :down:
 
Nyfiken bara, men någon med rädd hund som ska prova Sileo i år?
Vi provar på våra. De fick testa lite igår kväll när det började skjutas här utanför. Tyckte hundarna lugnade sig bra mycket snabbare än normalt, var lite stress och skall till en början men de var kontaktbara och sen sov sig båda genom kvällen.
Är tveksam på om det verkligen kommer bita på nyårsafton dock, hundarna brukar bli hysteriska... Men håller mina tummar!
 
Vi provar på våra. De fick testa lite igår kväll när det började skjutas här utanför. Tyckte hundarna lugnade sig bra mycket snabbare än normalt, var lite stress och skall till en början men de var kontaktbara och sen sov sig båda genom kvällen.
Är tveksam på om det verkligen kommer bita på nyårsafton dock, hundarna brukar bli hysteriska... Men håller mina tummar!

Intressant att höra erfarenheter. Kommer göra det lättare att råda inför nästa års nyår och framåt.
Det ska ju fungera mot mildare ångest, men troligtvis inte bra på en hund som blir hysterisk men eftersom det precis blivit lanserat så vet man ju aldrig riktigt hur bra det fungerar i verkligheten så att säga. Hoppas det underlättar för dina hundar!
Du kan ju upprepa dosen upp till fem gånger med två timmars mellanrum imorgon om det behövs.
Vilken storlek på hund är det du har?
 
Intressant att höra erfarenheter. Kommer göra det lättare att råda inför nästa års nyår och framåt.
Det ska ju fungera mot mildare ångest, men troligtvis inte bra på en hund som blir hysterisk men eftersom det precis blivit lanserat så vet man ju aldrig riktigt hur bra det fungerar i verkligheten så att säga. Hoppas det underlättar för dina hundar!
Du kan ju upprepa dosen upp till fem gånger med två timmars mellanrum imorgon om det behövs.
Vilken storlek på hund är det du har?

Ska försöka pricka in att ge en dos direkt när det börjar smälla, så de inte hinner stressa upp sig allt för mycket. Förhoppningsvis hjälper det lite iaf, sen blir det som du säger att upprepa dosen så länge det skjuts.
Har två flattar på ca 30 kg, så det går åt en del (blir inte en helt billig nyårsafton med andra ord.. :crazy:)
 
Det blir tredje året vi firar nyår på "nya" stället. Där vi bodde tidigare, utanför Linköping, hade vi bara en granne och de som bodde där på senare år valde att inte skjuta raketer just för att de visste att vi hade två rädda hundar - underbart med såna grannar! Allt annat var på så långt håll att om vi hade tv:n på så hördes inget alls in, så det var väldigt skönt.

Här nere i Skåne bor vi utanför en mindre by och det smäller en del på nyårsafton men inte mycket mer än 20 minuter omkring 12-slaget. Kan visserligen komma några enstaka raketer på eftermiddagen/kvällen också men inte så att det har varit katastrof.
Vi har i dagsläget en hund som är jätterädd, så han får Stesolid på nyårsafton, vilket funkar strålande, förra året låg han och tuggade ben under 12-slaget och lyfte knappt på huvudet.

Hans bror G kan bli lite stressad men det visade sig förra året att G mest har reagerat på min oro över hans brors stress (G är extremt känslig för min sinnesstämning). När brorsan var lugn och jag var lugn så var även G lugn. Yngsta hunden har de två tidigare åren inte brytt sig det minsta, han har dock börjat bli lite skott-tokig, tycker det är skithäftigt när det smäller så vi får väl se hur varvad han blir i år...

I övrigt verkar vi bo ganska bra här, har än så länge varken hört eller sett en enda smällare eller raket, även om jag räknar med att det nog kan komma någon på lite längre håll idag och imorgon. Utomhus verkar vår rädda hund klara det bättre, det är samma sak med åska som han också är jätterädd för - är vi ute och det åskar går det bättre, det är inomhus som det är som värst. Men vem vill vara ute när det åskar som värst liksom?

Men nog är det lite underligt det här med rädslor... vår hund S, som kom till oss när han var ca 1 år gammal, var från början rädd för alla smällarliknande ljud; skott, åska, raketer men också om man slamrade för mycket med metallredskap/stegar eller liknande - alltså överlag mycket känslig för ljud. Vi hade en skjutbana ganska nära huset uppe i Linköping där vi då bodde och S vägrade vara ute i trädgården när det small. Vi tränade lite på det och sen lekte vi mycket med boll, frisbee etc ute när det small och så småningom var han helt oberörd av skott, det kunde smälla rejält från skjutbanan men han ville ändå vara ute i trädgården och leka med sin älskade boll. I dagsläget kan det smälla skott vid jakten här och han bryr sig inte alls, inte ens om vi är ganska nära.

Här vi bor nu har vi ett militärt skjutfält ganska nära och där smäller det verkligen rejält ifrån - när det är som värst kan fönsterna i vår gamla gård skaka, så pass rejält dundrar det! S sover sig igenom allt detta dundrande, helt oberörd, men skulle det komma ett pyttelitet åskmuller eller några raketer så bryter han nästan ihop. Intressant ändå att det är sån skillnad, speciellt med en hund som var så känslig för alla ljud från början....
 
Tack och lov är inte mina berörda, men från mellandagarna fram till några dagar efter nyår så blir det ändå inga längre turer efter det att det börjar bli skymning. Det finns så många som kan få för sig att kasta smällare efter hundarna. Oftast är det barn i åldern 10-12 år, så var föräldrarna är kan man ju bara undra. Hur som helst, jag vill inte riskera att de blir rädda eller skadade.

I förrgår var vi på väg hem från skogen när det var skymning och då går vi förbi några barn som fyrar på raketer (sådana där som smäller och sprakar 10-15 meter upp i luften) när vi är mindre än 20 meter från dem. Jag hade kunnat strypa ungarna! :rage: Men så länge hundarna inte reagerar så passar jag mig från att brusa upp - och det kan de små ligisterna tacka sin lyckliga stjärna för.
 
Min hund (långhårscolliehane) är än så länge helt oberörd, och det här är hans andra nyår. Men jag avskyr verkligen smällandet och vet vilket lidande det kan medföra för rädda hundar. Jag är helt emot företeelsen med nyårsfyrverkerier och gjorde mig nästan lite ovän med svärföräldrarna som har köpt raketer till nyår. Jag tycker det är ett jävla skit. Man kan väl släppa upp lyktor och annat som är stämningsfullt och inte skrämmer ihjäl folk och fä. :mad:
 
Pga mitt mående har jag inte tränat som sig bör, men bättre sent än aldrig.
Denna har jag gående på datorn idag. Labben sover, som förväntat. Lagotton har vickat på öronen när jag höjde så fick sänka lite igen men det är fortfarande så det hörs.
 
Mot bättre vetande så tog jag trots allt en liten rastningsrunda med hundarna, hela 500m tänkte jag gå. De har trots allt inte smällt precis vid mig hittills utan det har hållit sig en bit bort, runt centrum. Men nu när vi var nästan vid vår port igen så var det några som började roa sig med något smällarliknande max 100m från oss. Första saken såg ut som en misslyckad fyrverkeripjäs/gigantiskt, knastrande tomtebloss. Blev till att skynda sig in för att inte riskera att de satte igång med värre saker under tiden vi fortfarande var ute. Imorgon kommer jag utan tvekan att göra som jag funderat på, att åka till en motionsslinga på eftermiddagen/kvällen och gå ett varv där, valpen lär behöva det för att göra ifrån sig ordentligt och kunna slappna av hela kvällen.
 
Det är f*n inte lätt att försöka få en valp rumsren i detta galna smällande ute :banghead: Varje gång jag går ut i trädgården med henne, så nog tusan så smäller det precis när hon ska sätta sig och pinka och hon kommer av sig och står och tittar istället. Nog svårt med den lilla snön som kom och gör att det är kul att först gå runt i evighet och nosa och sen käka lite snö (och producera extra mycket kiss). Så, nu har jag gnällt färdigt :cautious:
 
Min hund (långhårscolliehane) är än så länge helt oberörd, och det här är hans andra nyår. Men jag avskyr verkligen smällandet och vet vilket lidande det kan medföra för rädda hundar. Jag är helt emot företeelsen med nyårsfyrverkerier och gjorde mig nästan lite ovän med svärföräldrarna som har köpt raketer till nyår. Jag tycker det är ett jävla skit. Man kan väl släppa upp lyktor och annat som är stämningsfullt och inte skrämmer ihjäl folk och fä. :mad:
Lyktor är fina men se för bövelen till att leta upp metall ramen innan vilda eller tama djur skadar sig, kan bli hemska sår på benen när djur trasslat in sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 052
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 186
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp