Hundattack =(

Sv: Hundattack =(

Det är officiella svenska myndighetssiffror som bl.a. kan hittas i SOU 2003:46, hundansvarsutredningen.

Via Epidemiologiskt Centrum, Socialstyrelsen, har Hundansvarsutredningen
inhämtat uppgifter om de sex personer som avlidit i
Sverige till följd av bett eller angrepp av hund under åren 1969–
2000. Informationen i dödsorsaksintygen är knapphändig. Till exempel
framgår endast i ett fall om det var den avlidnes egen hund eller
någon annans hund som orsakade dödsfallet.
Fall 1: Kvinna, 40–44 år, biten av egen hund, död av blodförgiftning.
Fall 2: Kvinna, 45–49 år, död av hundbett (förblödning under medvetsl
öshet).
Fall 3: Kvinna, 80–84 år, riven av hund, död av hjärtsäcksinflammation.
Fall 4: Kvinna, 50–54 år, död av bitskador vid hundangrepp.
Fall 5: Kvinna, över 85 år, död av allmän blodförgiftning efter
hundbett.
Fall 6: Man, 50–54 år, död av septisk chock (blodförgiftning) med
mycket snabbt förlopp efter hundbett.





Undras om fallet jag tänker på inte inträffade senare än 2000 eller om det är fall 3?
 
Sv: Hundattack =(

*kl*
Att man dör av blodförgiftning/hjärtmuskelinflammatin räknar jag inte som död av hundbett.
 
Sv: Hundattack =(

Ja :) ?

Sökte vård kanske dom gjorde, men för "sent" !?

Dessutom kan det gå ruskigt fort..

Hur som så haver bidrog bettet indirekt till att personen dog, dvs inget bett = ingen hade kolat!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack =(

Ush då det låter trist.
Ibland tycker man det borde finnas en regel för vilka människor som får skaffa hund, eller ja djur över huvud taget.
Det är ju alltid djuren som lider i slutändan.
Man blir både arg och ledsen:mad:.....

Hoppas verkligen din syster blir bättre..
 
Sv: Hundattack =(

En som tydligen missat att det finns bakterier som är resistenta mot antibiotika.:D
Ff ganska sällsynt dock, åtminstone i Skandinavien.
O de resistenta bakterierna finns knappast i hundmunnar, fö övrigt finns ff tungt artilleri att ta till vid behov.

Missat det?
 
Sv: Hundattack =(

Menar du tvärsäkert att det alltid är möjligt vid direktvård att med antibiotika behandla alla bakterier som kommer in i en människokropp pga av hundbett eller riv, och att behandlingen alltid fungerar?:grin:

Varför räknas inte de som dör av ex blodförgiftning av hundbett som död av hundbett?:eek:
 
Sv: Hundattack =(

Fast jag tycker det spelar in i bedömningen hur "farlig" en hund är, hur personen dör. En hund som biter ihjäl en människa är givetvis en livsfarlig hund, en hund som "river" en äldre tant så att såret på sikt blir infekterat och tanten blir så dålig att hon dör, det är inte på långa vägar en lika farlig hund.
Olämpligt och tråkigt att hunden rev henne, men den behöver inte vara en slaktare för det.
 
Sv: Hundattack =(

Som Gabbi skriver, det spelar ju in i bedömningen hur "farlig" hunden är och det är väl vad tråden handlar om, farliga hundar?
 
Sv: Hundattack =(

Nej, ibland kan man få byta sort, beroende på vilka bakterier det handlar om, har man otur kan man bli av med några fingrar, vilket mig veterligen, inte är dödligt, men trist om man är kirurg, eller pianist.
 
Sv: Hundattack =(

Fast blodförgiftning är en mycket fruktad infektion, för att inte hamna i septisk chock måste man reda ut exakt vilken bakterie man har och göra med.

Medan man "letar" minskar överlevnadschansen med runt 10% och vissa bakterier har rätt hög dödlighet ( runt 60% )
 
Sv: Hundattack =(

kl

Denna hunden som det handlade om gick igenom en hel del testerhos en hundkunnig person. Denne hunden ansågs vara väldigt farlig. Det kom fram utav de olika testen.Finns det ngn här som vet vad detta e för test?

Min lillasyster e jätterädd för andra hundar nu, men som tur e så älskar hon fortfarande våran sötnos till hund. Vet inte vad jag hade gjort om hon hade vart rädd för henne med.

29074955.jpg
 
Sv: Hundattack =(

kl

Denna hunden som det handlade om gick igenom en hel del testerhos en hundkunnig person. Denne hunden ansågs vara väldigt farlig. Det kom fram utav de olika testen.Finns det ngn här som vet vad detta e för test?

Min lillasyster e jätterädd för andra hundar nu, men som tur e så älskar hon fortfarande våran sötnos till hund. Vet inte vad jag hade gjort om hon hade vart rädd för henne med.

29074955.jpg

Polisen brukar anpassa testerna efter vad det är man ska kontrollera. Aggressivitet mot hundar, mot människor ect.

Du kan ju tex gå en "perfekt" runda på tex en korning - men det hjälper ju inte om hunden vill döda andra hundar eftersom "möte med andra hundar" inte ingår.

Har hunden bedömts som farlig av göteborgspolisen så tror jag säkert att hunden är farlig, deras hundförare är duktiga.

Det kan ju vara en liten vink till zeppo - ibland spelar det ingen roll VEM som håller i snöret, hunden är farlig ändå för att den helt enkelt är mentalt skit.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Usch jag sitter här o vågar inte svara på min mob. Min mamma försöker att ringa mig, men jag vet att det e hennes gubbe som ringer...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: bliss
·
N
Övr. Hund Trodde jag vart med om det mesta...men det här tar nog ändå priset, heh Är ute på kvällsprommenad. Kommer gåendes efter en cykelbana...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 098
Senast: Cezzan
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 096
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp