Hundattack =(

Sv: Hundattack =(

kl

Personligen tror jag inte att det är amstaffen i sig som är problemet utan jag tror just det är blandningen med amstaff eller pitbull som är det farliga.
 
Sv: Hundattack =(



En fråga bara till er ALLA som "tar hunden efter håren":
Hade detta inlägg ( Hundattack) verkligen blivit en sådan tor tråd på denna sida om det hade varit en tax/labbe/Golden mfl. ???
Nej det skulle det inte!! Varför? Jo för det hålls det för det mesta tyst om!!!
:mad:

detär ju oftast taxar och goldens som oftast biter folk inte dessa sk kamphundar.
 
Sv: Hundattack =(

*KL*

Min erfarenhet är att de egentligen farligaste hundarna är kamp/vallkorsningarna. Det är nog många omständigheter runt om där, inte bara att blanda vall och kamp, utan även att de som avlar fram dessa hundar är mindre seriösa och avlar fram hundar för andra ändåmål än vad vanliga människor gör. Jag har inget emot hundar av kamptyp, jag har haft hand om sådana hundar själv, dock är det inte vad jag föredrar att ha som egen hund, utan har en hund med en annan mentalitet. Däremot tycker jag om kamphundarnas mentalitet överlag, min lilla byracka som är ett par äpplen hög har i stort sett bara vänner av dessa raser, och det fungerar fint. Men självklart finns det en del hundar av kamptyp som är mindre trevliga. I fel händer blir det en otrevlig hund. Men jag känner nog desto fler småhundar (säger inget... (Jack Russel)) som har fått samma otrevliga temperament. Skillnaden är att de inte utgör särskilt stor fara. Häromdagen blev min hund påhoppad av en förbannad chihuahua, och visst han gjorde inte illa sig, men varför ska det vara okej?

Jag är inte emot att ha kamphundar som husdjur, jag är emot att ha dom som penisförlängare.

Ber om ursäkt för användandet av ordet kamphund, men det blev enklast så, då ordet är använt så mycket i tråden redan.
 
Sv: Hundattack =(

Öhm fast nu ska vi ju inte vända dessa "myter & fördommar" mot någon annan specifik ras heller..

Eller har du trovärdig källa på ditt påstående ?
 
Sv: Hundattack =(

Det kanske skulle vara en kampanj om dessa "kamphunds raser" skulle förbjudas i Sverige eller ej? :D
Så kan ju alla över 18 år få rösta precis som de vill ^^
 
Sv: Hundattack =(

Hur hemskt det än är så borde hunden få somna in. Har den väl huggit en gång så varför skulle den inte hugga igen ? Hade en kommpis som hade en agressiv valp efter att det hade huggit en annan hund + hussen så lämnade dem tillbaka hunden till uppfödaren men ångrade sig och hämtade hem hunden igen men den var förblev aggresiv och dem fick avliva den. Hur mkt man än älskar hunden så kanske man borde tänka efter är det verkligen värt att ta risken och ha den kvar ?
 
Sv: Hundattack =(

Hur hemskt det än är så borde hunden få somna in. Har den väl huggit en gång så varför skulle den inte hugga igen ? Hade en kommpis som hade en agressiv valp efter att det hade huggit en annan hund + hussen så lämnade dem tillbaka hunden till uppfödaren men ångrade sig och hämtade hem hunden igen men den var förblev aggresiv och dem fick avliva den. Hur mkt man än älskar hunden så kanske man borde tänka efter är det verkligen värt att ta risken och ha den kvar ?

Bra skrivet :bow:
 
Sv: Hundattack =(

Hur hemskt det än är så borde hunden få somna in. Har den väl huggit en gång så varför skulle den inte hugga igen ? Hade en kommpis som hade en agressiv valp efter att det hade huggit en annan hund + hussen så lämnade dem tillbaka hunden till uppfödaren men ångrade sig och hämtade hem hunden igen men den var förblev aggresiv och dem fick avliva den. Hur mkt man än älskar hunden så kanske man borde tänka efter är det verkligen värt att ta risken och ha den kvar ?

Men den ÄR ju avlivad. Läs hela tråden.
 
Sv: Hundattack =(

Då finns det fler raser som vi bör rösta om ( som i fel händer kan vara ett vapen ) och vips finns bara den lilla sällskapshunden kvar ..

Ett förbud har motsatt effekt till vad jag tror du är ute efter, hundarna försvinner inte dom blir bara ännu mer "roliga" att äga för människor vi kallar för "fel ägare".
 
Sv: Hundattack =(

Dobermann? Som faktiskt avlades fram som krigshundar och endast de tuffaste vassaste hundarna fick vara med i aveln eftersom en stentuff, atletisk och aggressiv hund var det önskvärda.

Fel doberman avlades ursprungligen fram för att vara "assistenter" till en skatteindrivare i Tyskland.

"Doberman Pinschers were first bred in the town of Apolda, in the German state of Thüringia around 1890, following the Franco-Prussian War by Karl Friedrich Louis Dobermann. Dobermann served in the dangerous role of local tax collector, and ran the Apolda dog pound. With access to dogs of many breeds, he aimed to create a breed that would be ideal for protecting him during his collections, which took him through many bandit-infested areas. He set out to breed a new type of dog that, in his opinion, would be the perfect combination of strength, loyalty, intelligence, and ferocity"


/KT
 
Sv: Hundattack =(

Hur som var grundtanken med Dobermann att det skulle vara aggressiva och stentuffa, krigshundar eller vakthundar är en mindre viktig detalj.
 
Sv: Hundattack =(

Som jag tidigare nämnde så tror jag att det många gånger handlar om blandraser.

Men vad man inte kan komma ifrån beträffande "kamphundar" är att de är avlade för kamp och de slåss på ett sätt som få andra hundar gör. De slåss för att döda och ger inte upp.

Jag anser mig ha träffat tillräckligt många amstaff för att bilda mig en uppfattning om deras sätt att slåss. I detta fall har det handlat om hundar från bra familjer som ha bra pli på sina hundar, ändå slår det slint i skallen på dom när de slåss.

Tyvärr har jag bevittnat fler slagsmål med dessa typer av hundar än vad jag önskat och det är något jag helst slipper se igen.
Skadorna dessa hundar kan åstadkomma är fruktansvärda.
 
Sv: Hundattack =(

Det är precis det som Ela skriver som jag menar.
jag känner och även kände en del "kamphundar" och även andra raser som ses som farliga = en Kaukasisk Ovtjarka eller hur det nu stavas, den är dock avlivad nu efter att ha gett sig på en liten pojke.

Hur som helst... Min mammas väninna som är en 57 årig sjuksköterska som har haft hundar i hela sitt liv skaffade sig en Amstaff korsning. Hunden var hur snäll som helst (för det mesta) men en dag fick den sig ett spel och gav sig på en ung tjej och hennes lilla hund.
Hon klarade sig men hunden klarade sig inte.
Ingen hade någonsin trott detta om den snälla väluppfostrade hund, som absolut inte hade hamnat hos fel ägare (!)
Denna hund blev direkt avlivad. :(
 
Sv: Hundattack =(

Men din mammas vännina köpte sig en blandras = grisen i säcken och det kan man inte beskylla rasrena hundar för!

Kamphundar är en samlingsnamn på flertalet olika raser som inte är samma ras och så lika som du verkar tro!!

Ela:
Men vad man inte kan komma ifrån beträffande "kamphundar" är att de är avlade för kamp och de slåss på ett sätt som få andra hundar gör. De slåss för att döda och ger inte upp.

Jag förstår inte riktigt hur du kan dra alla kamphundsraser över samma kam, om fungerar ju olika. Eller har du denna uppfattning om dina egna hundar också?
 
Sv: Hundattack =(

Ska försöka förklara mig.

Var dumt att använda ordet kamphund då jag vet att det enbart är ett samlingsnamn som innefattar flera olika raser.

De hundar jag engentligen kan utala mig om och har sett på riktigt i slagsmål är amstaffen och blandraser med dessa.
Och jag vidhåller att dessa slagsmål är helt unika, påminner inte alls om vad jag sett när det gäller, rottis, doberman osv.
 
Sv: Hundattack =(

:)

Då förstår jag vad du syftade på.
Det som jag tycker blir fel i sådana diskussioner likt denna är att man talar om kamphunden som en enhetlig ras, när det i eg handlar om en ganska stor grupp med raser.


Det är ju många raser som för många herrans år sedan används till hundkamp/hundhets och dom är ganska olika idag till sitt temperament/lynne osv.
 
Sv: Hundattack =(

Som jag tidigare nämnde så tror jag att det många gånger handlar om blandraser.

Men vad man inte kan komma ifrån beträffande "kamphundar" är att de är avlade för kamp och de slåss på ett sätt som få andra hundar gör. De slåss för att döda och ger inte upp.

Jag anser mig ha träffat tillräckligt många amstaff för att bilda mig en uppfattning om deras sätt att slåss. I detta fall har det handlat om hundar från bra familjer som ha bra pli på sina hundar, ändå slår det slint i skallen på dom när de slåss.

Tyvärr har jag bevittnat fler slagsmål med dessa typer av hundar än vad jag önskat och det är något jag helst slipper se igen.
Skadorna dessa hundar kan åstadkomma är fruktansvärda.

En god vän till familjen som hade en amstaff (renrasig och utsällningschampion). Hade under hela sin uppväxt varit jättesnäll mot allt och alla. Gått tillsammans med andra hundar såväl tikar som hanar. Hunden var oerhört lydig och ägaren hade stenkoll på hunden, jämt. Tillät inga som helst dominastendenser. SÅ hände det helt plötsligt... det slog slint i huvudet på honom. Han fick för sig att "uppfostra" en av valparna 15 v gammal. Bet och bet och höll på att bita ihjäl den stackars valpen. Var riktigt nära att valpen strök med, den lyckads dock räddas! Dock med stora allvarliga skador. Hunden som bet avlivades samma dag!
 
Sv: Hundattack =(

Fast visst kan det "slå slint" även bland renraser, men jag tror definitivt inte att risken är lika stor. Det är ju knappast utställningschampions som florerar på gatorna tillsammans med tvivelaktiga ägare och jag tror definitivt att de är i stark minoritet när det gäller både hund- och människaöverfall som i denna tråd. Precis som Ela skrev så tror jag också att det väldigt många gånger handlar om blandraser, eller "renraser utan stamtavla" i form av "coolt, har du en amstaff? Jag med, vi parar dom!" ungefär.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Usch jag sitter här o vågar inte svara på min mob. Min mamma försöker att ringa mig, men jag vet att det e hennes gubbe som ringer...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: bliss
·
N
Övr. Hund Trodde jag vart med om det mesta...men det här tar nog ändå priset, heh Är ute på kvällsprommenad. Kommer gåendes efter en cykelbana...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 098
Senast: Cezzan
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 096
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp