Hundattack =(

Sv: Hundattack =(

Och du menar att det skulle varar specifikt för att hunden var en Amstaff som den skulle uppfostra (ditt ordval) valpen så förbannat hårt att den nästan strök med?
 
Sv: Hundattack =(

kl

Kan bara tala från egen erfarenhet (engelsk staffe) som också klassas som en kamphund att jag aldrig träffat någon med lynnes fel. "Träffade" rasen först för 12 år sedan då min syster skaffade en. Efter det MÅNGA eftersom hon har valt att engagera sig i aveln på rasen. Dom har aldrig attackerat. Dock har jag varit med om andra hundar som gjort utfall mot hennes. Detta var en schäfer och en korsning schäfer, inget illa mot denna hundras ville bara understryka att det inte var en i "kamphund" gänget.

Det är min erfarenhet av denna ras iaf.
 
Sv: Hundattack =(

Ja med tanke på att hunden bet och bet och gick till attack utan förvarning, på en liten stackars valp. Som tur var förstod ägarna allvaret med situationen och avlivade hunden med det samma, eftersom det inte är normalt beteende för en hund. Att hundar "uppfostrar" varandra och sätter yngre hundar på plats i flocken är en sak, men att nästan bita ihjäl med valp är en helt annan sak!
 
Sv: Hundattack =(

Ja med tanke på att hunden bet och bet och gick till attack utan förvarning, på en liten stackars valp. Som tur var förstod ägarna allvaret med situationen och avlivade hunden med det samma, eftersom det inte är normalt beteende för en hund. Att hundar "uppfostrar" varandra och sätter yngre hundar på plats i flocken är en sak, men att nästan bita ihjäl med valp är en helt annan sak!

Så du tror alltså helt allvarligt att det inte förekommit bland andra raser också...?
 
Sv: Hundattack =(

Det gör det säkert, men min åsikt i det hela (precis som många andra skrivit innan i tråden också!) är att dessa typer av hundar, amstaffer eller blandningar skiljer sig mot andra hundraser i deras sätt gentemot andra hundar. När många andra hundraser bara skulle markerat tycks inte en amstaff ex sluta bita. Är ju inte för intet som dessa typer av hundar figurerar i media titt som tätt att de bitit ihjäl andra hundar eller gått till attack mot barn:grin:

Kommer alltid vara folk som har olika åsikter kring dessa typer av hundar, och de som mer än gärna har de som familjehundar och påstår att det är vääärldens snällaste ras, och sen finns de de som totalt vill förbjuda raser av kamphundskaraktär. Bara att inse att folk tycker olika, men för min del får de gärna försvinna! Känns därför ganska meningslöst att diskutera kring kamphundar och dess vara eller icke vara!

Eftersom rasen i sig inte drar till sig "de bästa av hundägarna" (om jag uttrycker mig milt!!) skapar det bara problem i form av hundar som tränas för att hetsa, understimulerade hundar och olydiga hundar. Häromdagen kom ex en yndre invandrarkille fram till mig när jag var ute med hunden och frågade om jag var intresserad av att köpa 2 hundar!! Amsaffer då! Men hallå, jävla idiot rent ut sagt!! Och sådana får ha hund, dessutom av raser som en gång i tiden avlats fram för kamp och som känns livsfarliga i fel händer.

Vart ska man flytta för att slippa dessa hundraser, tips någon??!
 
Sv: Hundattack =(

Min förra BC, Fähunden, blev attackerad av en sk renrasig APBT, o en annan som var Pit/Rottismix, båda behövde veterinärvård efteråt, inte min BC.

Så farliga var dom!
:rofl:
 
Sv: Hundattack =(

Så nu ska vi alltså utrota hela raser, bara på grund av människans dumhet...? :crazy: Du sitter helt allvarligt och säger att många älskade familjehundar ska bort. Själv förstår jag inte hur man kan resonera så.

Flytta till Norge, du. Där är det förvisso "bara" förbjudet med amstaff och pitbull om jag minns rätt, men det är ju en början tydligen... :grin:
 
Sv: Hundattack =(

Så nu ska vi alltså utrota hela raser, bara på grund av människans dumhet...? :crazy: Du sitter helt allvarligt och säger att många älskade familjehundar ska bort. Själv förstår jag inte hur man kan resonera så.

Det handlar inte om att ta bort älskade familjehundar utan stoppa aveln. Familjehundarna försvinner vad det lider med naturlig avgång, och ja, jag tycker det är fler raser som ska bort.
Människan får väl stå för sin dumhet och ta bort det som blivit så fel .
 
Sv: Hundattack =(

Det handlar inte om att ta bort älskade familjehundar utan stoppa aveln. Familjehundarna försvinner vad det lider med naturlig avgång, och ja, jag tycker det är fler raser som ska bort.
Människan får väl stå för sin dumhet och ta bort det som blivit så fel .

Och hur tror du man ska stoppa aveln då? Raserna kommer fortfarande leva vidare fast under andra benämningar, som blandraser t ex. Och vem bestämmer vilka raser som ska bort? Varför ska de bort, är det inte enklare att ändra inom aveln istället?
 
Sv: Hundattack =(

Om du menar Amstaff i dina inlägg så skriv då Amstaff och inte kamphund ( som om kamphund vore en ras ).

Ditt resonemang går att applicera på många raser, så bäst är väl om vi tar bort alla större/tyngre raser ( vakt/bruks/jakt ) också ?!

Du skriver att rasen ( amstaff? ) inte drar till sig dom bästa ägaren och jag håller med, men vad tror du händer om man förbjuder hundraser?

Bara att kolla Norge, dvs förbjudna hundar blir ÄNNU häftigare att ha för dessa ägare, alt så byter dom bara ras till någon annan häftig/stor/maffig/tuff ..

Är ju inte för intet som dessa typer av hundar figurerar i media titt som tätt att de bitit ihjäl andra hundar eller gått till attack mot barn

Dessa typer av hundar, vilka raser syftar du till då?
Dessutom har det redan tagits upp i tråden hur media chansar hejvilt på raser, av okunnighet eller för att sälja fler tidningar låter jag vara osagt ( säkert skiljer sig det mellan tidningar )
 
Sv: Hundattack =(

Det handlar inte om att ta bort älskade familjehundar utan stoppa aveln. Familjehundarna försvinner vad det lider med naturlig avgång, och ja, jag tycker det är fler raser som ska bort.
Människan får väl stå för sin dumhet och ta bort det som blivit så fel .

Och hur skulle det ha bättre effekt nu än för 15 år sedan?
 
Sv: Hundattack =(

kl

Även om man så skulle utrota alla hundar som går i benämningen "kamphund" (vem som nu ska dra den gränsen) så kommer fortfarande fel folk skaffa hund, och det är väl där det stora problemet ligger?

Håller med Calazirya, problemet försvinner inte, för det är inte hunden som är problemet.
 
Sv: Hundattack =(

Det gör det säkert, men min åsikt i det hela (precis som många andra skrivit innan i tråden också!) är att dessa typer av hundar, amstaffer eller blandningar skiljer sig mot andra hundraser i deras sätt gentemot andra hundar. När många andra hundraser bara skulle markerat tycks inte en amstaff ex sluta bita. Är ju inte för intet som dessa typer av hundar figurerar i media titt som tätt att de bitit ihjäl andra hundar eller gått till attack mot barn:grin:

Kommer alltid vara folk som har olika åsikter kring dessa typer av hundar, och de som mer än gärna har de som familjehundar och påstår att det är vääärldens snällaste ras, och sen finns de de som totalt vill förbjuda raser av kamphundskaraktär. Bara att inse att folk tycker olika, men för min del får de gärna försvinna! Känns därför ganska meningslöst att diskutera kring kamphundar och dess vara eller icke vara!

Eftersom rasen i sig inte drar till sig "de bästa av hundägarna" (om jag uttrycker mig milt!!) skapar det bara problem i form av hundar som tränas för att hetsa, understimulerade hundar och olydiga hundar. Häromdagen kom ex en yndre invandrarkille fram till mig när jag var ute med hunden och frågade om jag var intresserad av att köpa 2 hundar!! Amsaffer då! Men hallå, jävla idiot rent ut sagt!! Och sådana får ha hund, dessutom av raser som en gång i tiden avlats fram för kamp och som känns livsfarliga i fel händer.

Vart ska man flytta för att slippa dessa hundraser, tips någon??!

Jag kan bara delge dig mina erfarenheter av hundar av de här raserna. Jag har aldrig någonsin tidigare hört talats om en liknande händelse där en vuxen hanhund bitit en valp svårt. Och då har jag ägt hundtypen i över 8år och känner många ägare och har träffat ett stort antal hundar av de olika raserna.

Att media ofta skriver om vissa raser som biter andra hundar/barn är inte samma sak som att det endast är de raserna som biter. Utan ofta tar man inte med händelser med andra raser då det inte har ett lika stort nyhetsvärde. Och det här är inget jag sitter och tror utan det finns forskning på området som bl.a. tagits upp i Hundsport.

Alla tjänar på en faktabaserad debatt, de enda förlorarna i det läget är förbudsivrarna.
 
Sv: Hundattack =(

Det hjälper nog inte, det är vanligare där att hundar dödar människor än i Sverige. Trots kamphundsförbudet.

I Sverige har vi sedan 1969 haft 6 dödsfall orsakade av hund, dock är det endast i ett av fallen som en hund bitit ihjäl en människa. De andra fallen rör bl.a. akut blodförgiftning till följd av hundbett. I Norge har man den senaste 15-årsperioden haft tre fall där slädhundskorsningar bitit ihjäl barn. Med den erfarenheten borde man istället för att ha satsat på rasspecifik lagstiftning satsat på bättre hundhållning.

Det är väl också den erfarenheten svenska myndigheter borde utgå från, rasförbud gör inte att problemen försvinner. Det viktigaste i Sverige är inte heller nya lagar utan att man faktiskt använder sig av de lagar som finns.
 
Sv: Hundattack =(

I Sverige har vi sedan 1969 haft 6 dödsfall orsakade av hund, dock är det endast i ett av fallen som en hund bitit ihjäl en människa. De andra fallen rör bl.a. akut blodförgiftning till följd av hundbett. I Norge har man den senaste 15-årsperioden haft tre fall där slädhundskorsningar bitit ihjäl barn. Med den erfarenheten borde man istället för att ha satsat på rasspecifik lagstiftning satsat på bättre hundhållning.

Det är väl också den erfarenheten svenska myndigheter borde utgå från, rasförbud gör inte att problemen försvinner. Det viktigaste i Sverige är inte heller nya lagar utan att man faktiskt använder sig av de lagar som finns.

Exakt.

Ett av dödsfallen rör en kvinna som råkade bli ihjältrampad av sina hundar, hon svimmade och de försökte troligen få liv i henne, om jag minns det rätt så var det "trubbigt våld mot halsen". Det var en sådan där "stor lugn" sällskapsras som folk tycker ser ut som nallebjörnar.
Freak accident.
 
Sv: Hundattack =(

I Sverige har vi sedan 1969 haft 6 dödsfall orsakade av hund, dock är det endast i ett av fallen som en hund bitit ihjäl en människa. De andra fallen rör bl.a. akut blodförgiftning till följd av hundbett. I Norge har man den senaste 15-årsperioden haft tre fall där slädhundskorsningar bitit ihjäl barn. Med den erfarenheten borde man istället för att ha satsat på rasspecifik lagstiftning satsat på bättre hundhållning.

Det är väl också den erfarenheten svenska myndigheter borde utgå från, rasförbud gör inte att problemen försvinner. Det viktigaste i Sverige är inte heller nya lagar utan att man faktiskt använder sig av de lagar som finns.
O så var det det där med källhänvisning............
 
Sv: Hundattack =(

O så var det det där med källhänvisning............

Fast DanTheMan är nog den enda i denna tråd som faktiskt angivit källa tidigare, jag hittar inte någon annan.

Nu hoppas jag också att DanTheMan återkommer med källor av ren nyfikenhet.

Om du kikar runt så är det väldigt sällan någon har med fullgod källa i sina inlägg, däremot om man ber om det så ska det givetvis finnas om inlägget ska bli trovärdigt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Usch jag sitter här o vågar inte svara på min mob. Min mamma försöker att ringa mig, men jag vet att det e hennes gubbe som ringer...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: bliss
·
N
Övr. Hund Trodde jag vart med om det mesta...men det här tar nog ändå priset, heh Är ute på kvällsprommenad. Kommer gåendes efter en cykelbana...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 098
Senast: Cezzan
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 096
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp