Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Allt som har med hundar i biologi att göra!
Vad menar du händer med foster med dubbla letalgener om de inte dör i livmodern????
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Allt som har med hundar i biologi att göra!
Vad menar du händer med foster med dubbla letalgener om de inte dör i livmodern????
PL

Jo fast egentligen så skrev hon ju att det inte gjorde något att de dog i livmodern, för de var ju bara foster....

Lite svinn får man ju räkna med för att få en cool vovve, eller hur?

*ironi så det stänker om det*
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Evolutionen har ingen riktning alltså verkar den inte för att aktivt ta fram egenskaper som ska passa miljön individen lever i. Evolutionen är en rad slumpmässiga genetiska mutationer som antingen ger ökade fitness och då sprider sig inom populationen, eller så sänker den fitness och selekteras bort. Men någon tanke bakom utvecklandet av olika egenskaper finns inte.

Evolutionen kan heller aldrig verka på populationsnivå utan det är endast den specifika individens fitness som avgör om en förändrad egenskap ger ökad eller minskad fitness
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej jag ser inga problem med att icke livsdugliga foster tillbakabildas. Det sker ju hela tiden...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag tycker att det är intressant att en cc ägare försvarar rasen mer än vad självaste rasklubben gör?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag skulle tippa på att det handlar om att rasklubben ska vara objektiv. Det behöver inte jag vara..
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Först skrev hon det en sen garderade hon sig med det andra.
Personligen tycker jag att kinerserna är små trevliga hundar o på det hela taget ganska sunda men när de får hudproblem kan det bli väldigt illa.
Sen ser jag det som ett etiskt problem att avla på letalgener o strunta i dödligheten oberoende av när den sker.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej. Varför skulle det vara ett etiskt problem när fostret inte är livsdugligt? Hade dessa hundar fötts och lidit hade jag sett det som ett STORT problem
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det är helt klarlagt att nakengenen i dubbel uppsättning är letal däremot finns det ett litet frågetecken om det skulle kunna förekomma att en sådan valp lever fram till förlossningen.

PL

Snälla ge mig en artikel som stödjer ditt uttalande
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag är inte den som är blödig, nojjig eller daltig och tycker mig ha ett rätt sunt bonnförnuft när det gäller djur.
Men att medvetet para djur som ger livsodugliga foster, kallt tycka det är ok -för att man vill ha en hund som ser SNYGG ut? Det får det faktiskt att vända sig lite i magen på mig...

Om man nu gillar rasen så mycket och hävdar att "det är inte bara för utseendets skull" så kan man väl lika gärna ha en puff?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Först skrev hon det en sen garderade hon sig med det andra.
Personligen tycker jag att kinerserna är små trevliga hundar o på det hela taget ganska sunda men när de får hudproblem kan det bli väldigt illa.
Sen ser jag det som ett etiskt problem att avla på letalgener o strunta i dödligheten oberoende av när den sker.
PL

Genom flera omgångars utskick av hälsoenkäter har vi idag en uppfattning om hur det ser ut i vår ras. Det har visat sig att vår ras har ett mycket gott hälsoläge jämfört med "medelhunden". Detta bekräftas även av uppgifter från de större försäkringsbolagen.

Så mycket för ganska sunda hundar...:grin:
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Vart har jag sagt att jag inte valde rasen för utseendets skull? Självklart väljer folk med nakenhund rasen just för dess speciella utseende (varesig de säger det högt eller inte). Men jag ser fortfarande inte felet med att väga in den egenskapen bland de andra kriterier man har när man väljer ras.

På precis samma sätt som mina kläder, utbildning osv passar min personlighet så ska även min hunds utseende göra det
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Snälla ge mig en artikel som stödjer ditt uttalande

Letalgen

Letalgen är en gen som ger en så drastisk förändring av fenotypen att det leder till att individen dör. Letala gener kan vara recessiva (måste komma från båda föräldrarna) eller dominanta. Dessa senare kallas oftast semiletala (till hälften dödliga) gener, eftersom en homozygot individ (med dubbel uppsättning letalgen) dör redan på fosterstadiet. En individ som är heterozygot vad avser en viss dominant letalgen, är oftast fullt livsduglig, men ska naturligtvis inte paras med en annan individ med samma letalgen. Då blir det en katastrofkull med 25 % bortfall av valpar.

Källa: http://www.crestednetwork.se/Introduktion1.htm

http://www.crestednetwork.se/Beteckningochanlag.htm

Men alla som håller på med cc och som är insatta i detta med genetiken runt om i världen har så klart fel :idea:
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Vart har jag sagt att jag inte valde rasen för utseendets skull? Självklart väljer folk med nakenhund rasen just för dess speciella utseende (varesig de säger det högt eller inte). Men jag ser fortfarande inte felet med att väga in den egenskapen bland de andra kriterier man har när man väljer ras.

På precis samma sätt som mina kläder, utbildning osv passar min personlighet så ska även min hunds utseende göra det

:crazy:

Ja, hundar är ju trots allt accessoarer ...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Med en avel som bygger på en letalgen, de hudproblem de faktiskt har samt tänderna räcker det med ganska för min del.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Till viss del ja! Men bara för att man väljer ras efter utseende så betyder det inte att man bortser från andra egenskaper. Allt handlar om att kompromissa och jag tycker inte att någon har befogenhet att uttala sig, varken positivt eller negativt, om en annan persons preferenser.

Min hund är min allra främsta accessoar och bästa vän :)

Men nu ska jag och frankenstein ut i kylan. Hoppas han inte tappar alla sina tänder eller dör på fläcken så fort vi går ut genom dörren bara :P
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 624
Senast: doppler
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp