Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Intressant att du valt ut ett enda stycke ur en annars väldigt lång text där åtgärderna som behöver göras beskrivs.:angel: Nej du, nu leker du pajas med mig.


Jag förstår inte heller vad du insinuerar att jag skulle kasta sten i glashus?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag kan inte berätta för dig varför nakenheten en gång i tiden har gett högre fitness. Det kan ingen i dagsläget göra. Är man lite insatt i evolutionsteorin så inser man att vissa mutationer leder till högre fitness för den specifika individen och i slutändan att mutationen främjas och sprider sig i populationen. Hade mutationen sänkt individens fitness hade den selekterats bort genom det naturliga urvalet. Man kan föra sådana resonemang på en så gammal ras som CCD faktiskt är till skillnad från raser som, i ett mycket senare tidsperspektiv, uppkommit pga människans selektiva avel. Som sagt så är inte hårlösa hundar ett mänskligt påfund utan ett evolutionärt steg.

Att jämföra naturlig selektion med selektiv avel förstår nog alla att man inte kan göra...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag kan inte berätta för dig varför nakenheten en gång i tiden har gett högre fitness. Det kan ingen i dagsläget göra. Är man lite insatt i evolutionsteorin så inser man att vissa mutationer leder till högre fitness för den specifika individen och i slutändan att mutationen främjas och sprider sig i populationen. Hade mutationen sänkt individens fitness hade den selekterats bort genom det naturliga urvalet. Man kan föra sådana resonemang på en så gammal ras som CCD faktiskt är till skillnad från raser som, i ett mycket senare tidsperspektiv, uppkommit pga människans selektiva avel. Som sagt så är inte hårlösa hundar ett mänskligt påfund utan ett evolutionärt steg.

Att jämföra naturlig selektion med selektiv avel förstår nog alla att man inte kan göra...

Samtliga hundar härstammar troligen från asiatisk varg, nakenhundar möjligen från canis africanis. Dvs vilda stamfäder, samma utgångsläge där samtliga raser har uppståt genom selektiv avel. Men du menar givetvis att man inte ägnade sig åt selektiv avel för tusen år sedan?

I rest my case.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag sticker absolut inte under stol med att CCD har rasspecifika sjukdomar som alla som bedriver avel måste ha i åtanke. Det har jag även skrivit i tidigare inlägg. Hade ni dragit upp en enda av dessa hade jag helt och hållet hållt med er! Att peka på sjukdomar som påverkar 1 hund/ett fåtal hundar är otroligt orättvist mot hela rasen...

Att anse att tandbortfall är ett problem är också ett felaktigt resonemang eftersom det inte avspeglar hur verkligheten ser ut och att vägra acceptera det faktum att dessa hundar fungerar som fullt tandade hundar gör mig otroligt arg...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

så du menar att nakenheten hade befrämjats även om inte människan hade varit med o rört om ?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej det VET jag att man inte gjorde.. Ge mig ett exempel på förekommande selektiv avel som skedde under den tiden.

Växtförädling absolut men inte selektiv avel på hund!
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Hade mutationen sänkt individens fitness hade den selekterats bort genom det naturliga urvalet.

Det är inte det naturliga urvalet som har tagit fram den här rasen, det är människan. För att det var "snyggt" med en nakenhund. Hade det naturliga urvalet fått regera hade hunden inte klarat sig lika bra som sin bepälsade raskamrat.

Jag kan inte berätta för dig varför nakenheten en gång i tiden har gett högre fitness. Det kan ingen i dagsläget göra. Är man lite insatt i evolutionsteorin så inser man att vissa mutationer leder till högre fitness för den specifika individen och i slutändan att mutationen främjas och sprider sig i populationen.

Är man lite insatt i evolutionsteorin så inser man att hunden inte uppkommit genom den utan genom selektiv avel kontrollerad av människan.

Att anse att tandbortfall är ett problem är också ett felaktigt resonemang eftersom det inte avspeglar hur verkligheten ser ut och att vägra acceptera det faktum att dessa hundar fungerar som fullt tandade hundar gör mig otroligt arg...

Hur man inte kan se att saknade tänder inte har konsekvenser gör mig otroligt arg för att människan kan vara så dum... Någon frågade dig tidigare i tråden hur du skulle må om du saknade tänder? Skulle du undvika knäckebröd?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Att påstå att en letalgen som ger nakenhet på något sett skulle gett mer fitness/ökad överlevnad är verkligen okunnigt skitsnack. Detta är en av av alla husdjursraser där människan avlat vidare på en frän mutation o inget annat.
Det är helt klarlagt att nakengenen i dubbel uppsättning är letal däremot finns det ett litet frågetecken om det skulle kunna förekomma att en sådan valp lever fram till förlossningen.
Visst fungerar sällskapshundar med ett fåtal tänder men nog är det sjukt att inte anse det vara något problem så se inte rasföreträdarna på saken.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej det VET jag att man inte gjorde.. Ge mig ett exempel på förekommande selektiv avel som skedde under den tiden.

Växtförädling absolut men inte selektiv avel på hund!

Hade våra hundar inte avlats på selektivt även på den tiden hade vi fortfarande haft något som liknar vargar i kopplet vid det här laget. Så jäkla snabbt går det inte att få fram över 300 raser stora som små, nakna som långhåriga, långa , skäggiga på den korta tiden. Även för tusen år sen hade vi dväghundar liksom molossliknande hundar osv..men dom uppstod likt något från himlen sänt bara sådär menar du?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det kan ingen svara på.. Som sagt så hade grundläggande kunskap inom evolutionsteorin gett dig svaret. Evolutionen har ingen riktning och verkar endast på individnivå. Hoppas det gav dig lite klarhet iaf :)
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det kan ingen svara på.. Som sagt så hade grundläggande kunskap inom evolutionsteorin gett dig svaret. Evolutionen har ingen riktning och verkar endast på individnivå. Hoppas det gav dig lite klarhet iaf :)

Hahahahahaha! :D

Men utan att mena något illa, förstår du inte att du gör bort dig själv?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Selektiv husdjursavel är inte flera 1000 år gammal..

Domesticering däremot är det
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej så snälla förklara på vilket sätt
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Klar att det alltid från det att hunddjuret domesticerades förekommit selektiv avel.

Iofs på egenskaperna mer än på utseendet, men selektiv avel styrd av människan har alltid förekommit för att få fram hundar lämpade till olika ändamål.

Att påstå annat syns mig väl naivt..
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Måste också tillstå att jag finner det synnerligen intressant att så fort cc kommer på tal i en tråd så ploppar försvararna upp som svampar i form av helt nya användare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 626
Senast: doppler
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp