Hunden i bilen

Sv: Hunden i bilen

Mina hundar ligger i bilen medan jag jobbar om jag inte har någon som kan ta hand om dem under tiden jag är på jobbet. Jag har med mig dem eftersom den yngsta inte kan vara ensam hemma utan att yla och leva rövare här hemma.

Jobbar jag 8 timmar gör det rätt ont i mattehjärtat! Rastar dem ordentligt innan jag går in till jobbet. Jobbar max 2,5 timme i sträck (jobbar i hemtjänsten) och när jag är tillbaks vid bilen så plockar jag ut dem direkt och rastar och går en sväng så de får sträcka på sig och springa runt och busa lite. Sen har jag oftast lunchrast så då tar jag med mig hundarna in på kontoret och där får de vara med mig i ungefär en timme innan jag ska iväg igen. Eftermiddagarna är mycket åkande fram och tillbaks för mig, så då plockar jag ut dem så fort jag får möjlighet!

Jag har dem hellre i bilen än hemma när det blir så här. I bilen sover dem hela tiden, parkeringen är lugn och stilla - det passerar inga "konstiga" människor som retar hundarna eller så och de får komma ut och busa regelbundet. Mina jobbarkompisar tycker om dem och gillar att ha dem inne på kontoret.

Hellre lugna i bilen än hemma och att lillen ska stressa upp sig och yla och härja runt när jag inte är hemma.

Nu är det ganska sällan det är 8 timmarsdagar på jobbet, oftast är det bara runt 6 timmar och då är det mindre jobbigt för mig. Men upplägget ser likadant ut oavsett hur långt mitt arbetspass är - jag tar ut dem så ofta jag kan!

Jag har kupévärmaren på lägsta temperaturen och två fönster öppna så att luften cirkulerar i bilen, den är heller inte riktad mot hundarna. De ligger i bur med filt och dyna. Det är välpälsade hundar så fryser gör de inte :)
 
Sv: Hunden i bilen

Klarar inte hunden av att vara ensam i lägenheten klarar den förmodligen inte av att vara ensam i bilen heller.
 
Sv: Hunden i bilen

Min erfarenhet säger det klart motsatta! Många hundar som stressar som galningar inne är betydligt coolare och kan till och med sova när de lämnas i bilen.

/Swat
 
Sv: Hunden i bilen

*kl*
Våra hundar lämnas i bilen emellanåt, det händer när jag är på jobbet (jobbar helg) och husse vill spendera tid i garaget. Det är en bit hemifrån, och då han kör in bilen i garaget och de ligger där och sover medans han mekar innan de går en promenad och kör hem igen. Ingenting som jag reflekterat över inte borde ske. De är lugna och trygga i bilen, anledningen till att de ligger där och inte "springer runt" i garaget är för att de inte ska råka skada sig på någontin. Dock skulle jag inte lämna den på en allmän parkering med en massa spring runt om i flera timmar.
 
Sv: Hunden i bilen

Klarar inte hunden av att vara ensam i lägenheten klarar den förmodligen inte av att vara ensam i bilen heller.

Vår hund mår absolut mycket bättre av att sitta i bilen än att bli lämnad ensam hemma! Hon sover och är kolugn! Lämnar vi henne däremot hemma blir hon stressad och försöker ta sig ut.. det är många dörrkarmar och kattluckor som gått åt och hon sätter sig även och skiter löst efter bara några minuter.. (Vi har märkt att det sker så fort de gånger vi har försökt träna henne att vara själv genom att åka iväg en 5-minuters vända med bilen och sen komma tillbaka, då ligger alltid en lös hög någonstans) Vi tillbringar mycket tid hemma och hon får alltid vara med oss på saker och därför har det blivit så att hon är själv för sällan.. Vårt fel absolut!
Man får tänka på att en bil är både vind och vattentät vilket gör att även ganska sträng kyla inte är ett så stort problem för en hund med bra päls.. Hon har en tjock bädd att ligga på i bak och vi går alltid och ser till henne ofta.. Däremot sommaren är det ju värre såklart.. men då brukar hon få sitta i en länk vid ladan under ett träd med vatten och ordentlig skugga istället för att åka med de få gånger vi behöver vara ifrån bilen en stund.. Det fungerar också mycket bättre än att lämna henne inomhus själv! Så att en hund som är stressad själv hemma också är stressad själv i en bil är lögn, hon ligger så snällt i bakluckan även fast det finns plats bredvid hundgallret att ta sig till baksätet och hon har aldrig någonsin tuggat på något alls i bilen.. bara sitt tuggben om hon har det med sig! Öppnar vi bakluckan och går iväg sitter hon snällt kvar där utan att ens försöka gå ur bilen.
 
Sv: Hunden i bilen

Skönt för er :)

Men alla är inte sådana och man kan inte räkna med att bilen automatiskt fungerar.
 
Sv: Hunden i bilen

Klarar inte hunden av att vara ensam i lägenheten klarar den förmodligen inte av att vara ensam i bilen heller.
Vi har oxå haft en som inte på några vilkor gick att lämna själv inomhus, men i bilen var han helnöjd... Och jag har hört flera liknande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 491
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 927
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
17
· Visningar
482
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 559
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp