hundens hull och hälsa, hjälp?

Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Jadzia skrev:
Att börja blanda i smask i maten är bara dumt, om det inte handlar om en sjuk hund eller valp som måste få i sig näring. En frisk, vuxen hund klarar sig lätt en vecka utan mat och mår inte dåligt av det. Börjar man blanda i gott i maten så lär sig hunden snart att matvägrar man så kommer det något godare i skålen och snart är man inne i en ond cirkel. Hunden kommer att matvägra allt oftare och smasket måste bli godare och godare.

För egen del så har mina hundar alltid fått svälta om de inte ätit maten som bjuds. Det har gjort att matvägrande krångel-tiken numera är ett matvrak som äter direkt skålen ställs ner.

Nu var ju huvudmeningen i mitt inlägg inte huruvida man skulle blanda i gott eller inte utan att hunden mår bättre av att äta på regelbundna & bestämda tider... Naturligtvis kan man enbart köra med "det som inte ätits upp inom en kvart tas bort & så blir det inte mer mat" om man föredrar den metoden. Jag för min del ser hellre att min valp äter ordentligt & får i sig det hon behöver regelbundet än bekymrar mig över att hon kanske blir lite kräsen längre fram.
Jag håller helt klart med om att man inte ska hunsa med hunden & låta den "bestämma vad som serveras" men jag tycker INTE att man ska låta en såpass ung hund som kanske dessutom redan är i lite underhull gå & svälta för att man ska få den att äta vad som helst.
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Som de andra säger......har hon inga problem för övrigt och du inte ser revbenen så är det nog ingen fara.

Tycker våran är mager men han växer väldigt mycket nu och därav ser han lite "gänglig" ut.

Nu är ju han yngre men hundar har väl olika växtperioder som alla.

Lycka till :D
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

lakrits skrev:
Som de andra säger......har hon inga problem för övrigt och du inte ser revbenen så är det nog ingen fara.

Tycker våran är mager men han växer väldigt mycket nu och därav ser han lite "gänglig" ut.

Nu är ju han yngre men hundar har väl olika växtperioder som alla.

Lycka till :D
ja tror det med. blev bara lite fundersam eftersom hennes kullsyskon verkar större...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 054
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 160
Senast: hier
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 024
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp