Så länge det är slaktdjursindustrin (kycklingindustrin) som sprider det så måste ju diskussionen föras där - köttet kommer ju till hemmen som människoföda också.
Människor äter dock väldigt sällan kycklingkött rått, så som hundar gör. Studierna är gjorda på hundar som äter olika typer av färskfoder och vad dom utsöndrar och riskerna det kan innebära.
 
Jag är väldigt glad att jag hittade Algutten, tack igen @mysboll 😁
Närproducerat och klimatkompenserat torrfoder som min hund mår bra av. Han åt RC valpfoder hos uppfödaren och första tiden här, sket enorma mängder 😂
Nu är det mer normalt och betydligt mindre lukt.
Fin päls, tassar osv.

Annars är jag för att hunden ska kunna äta lite av varje utöver sitt torrfoder.
 
Människor äter dock väldigt sällan kycklingkött rått, så som hundar gör. Studierna är gjorda på hundar som äter olika typer av färskfoder och vad dom utsöndrar och riskerna det kan innebära.
Fast hanterar köttet gör man ju på samma sätt inomhus, bajsar gör förhoppningsvis både vi och hundarna i ett annat område än där vi hanterar/lagar mat. Jag har inte detajläst studierna och får erkänna att jag nog inte är kompentent nog att ta till mig all fakta, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden mellan mitt råa kött och hundens råa mat i köket. Vi äter ju samma saker och de hanteras på samma sätt, utöver att jag oftast steker mitt kött.

Du behöver givetvis inte svara, du är så generös med din tid på det här forumet!
 
Fast hanterar köttet gör man ju på samma sätt inomhus, bajsar gör förhoppningsvis både vi och hundarna i ett annat område än där vi hanterar/lagar mat. Jag har inte detajläst studierna och får erkänna att jag nog inte är kompentent nog att ta till mig all fakta, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden mellan mitt råa kött och hundens råa mat i köket. Vi äter ju samma saker och de hanteras på samma sätt, utöver att jag oftast steker mitt kött.

Du behöver givetvis inte svara, du är så generös med din tid på det här forumet!
Om hundarnas bajs innehåller massa antibiotikaresistenta bakterier så kommer dessa att spridas i omgivningen, föröka sig och på så vis sprida resistensen ytterligare. Det handlar inte enbart om att någon människa riskerar att få i sig avföring/bakterier (även om det såklart också är något att beakta i hanteringen av rått kött oavsett om köttet ska tillagas eller ges rått till människa/hund).
Det hela blir framförallt ett problem under den varmare tiden på året då bakterier förökar sig snabbt och hela tiden för den muterade genen/generna vidare.
Finns minst en studie där man analyserat innehållet i dammsugarpåsar hos hundägare som utfodrar sina hundar med färskfoder respektive hundägare som ger torrfoder, där man kunde hitta flertalet resistenta bakterier hos dom som ger färskt.
 
Om hundarnas bajs innehåller massa antibiotikaresistenta bakterier så kommer dessa att spridas i omgivningen, föröka sig och på så vis sprida resistensen ytterligare. Det handlar inte enbart om att någon människa riskerar att få i sig avföring/bakterier (även om det såklart också är något att beakta i hanteringen av rått kött oavsett om köttet ska tillagas eller ges rått till människa/hund).
Det hela blir framförallt ett problem under den varmare tiden på året då bakterier förökar sig snabbt och hela tiden för den muterade genen/generna vidare.
Finns minst en studie där man analyserat innehållet i dammsugarpåsar hos hundägare som utfodrar sina hundar med färskfoder respektive hundägare som ger torrfoder, där man kunde hitta flertalet resistenta bakterier hos dom som ger färskt.
Innehåller inte mitt bajs samma eller liknande bakterier tänker jag ju då. :) Givetvis går jag inte på toaletten utomhus, men jag tänker på testerna i hemmen.
 
Men de bakterierna borde väl ha dött vid tillagning och därför kan de inte spridas vidare?
Precis 😊
Jag är inte mer insatt än så här. Har läst en del studier, varit på föreläsningar och vet att det pratas mycket om detta och hur det ska hanteras, risker osv. Går säkert att hitta en hel del vid googling om någon är mer intresserad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så länge det är slaktdjursindustrin (kycklingindustrin) som sprider det så måste ju diskussionen föras där - köttet kommer ju till hemmen som människoföda också.
Jag håller med och tycker det är skrämmande hur synen är på antibiotika till djur i produktion i andra länder.
Då känns det ju som det som man gör som privatperson som en piss i Nilen.

Inte för att man inte ska vara rädd om sig osv. Drt känns bara väldigt behändigt när det kommer till stora strukturer att lägga det i händerna/ skylla på den lilla personen.
 
Si och så. :) Jag äter en hel del halvrått och delar rätt mycket med mina djur, men jag ska absolut läsa på mer!
Men du äter ju inte rå kyckling? Rått griskött? Det gör hundar.

Kl

Det blir så himla polariserat i hundmatsdiskussioner. Så många svär på att barf/färskfoder är det bästa och allt funkar så himla bra med det och torrfoder är värdelöst (och the other way around).

Jag har också varit rätt fanatisk barfare, men också fodrat med enbart färskt, enbart torrfoder och en mix av allt. Dethsr egentligen inte varit nån skillnad alls faktist. Enklare med torrfoder förstås. Man får ju se till individ och vad man själv föredrar. Vill man fodra med torrfoder finns det garanterat nån sort som passar just ens hund
 
Tack för bra svar!

Jag ger essential puppy och har börjat med musch puppy vilket min valp älskar! Och jag tycker köttbullarna är smidiga.
Kan man på sikt ge endast färskfoder eller behöver en hund få ”tugga” hårdare mat emellanåt? Eller räcker det med ben tillexempel?

Finns inga dumma frågor va? 😄
Färskfoder är ju mer naturligt än torrfoder. Dessutom innehåller färskfoder en naturlig bakterieflora, medan torrfoder är ganska sterilt i det avseendet.
En nackdel med bara färskfoder är ju om man ska ut och resa med hunden, för då blir det besvärligt med mat som ska hållas fryst.
 
Jag håller med och tycker det är skrämmande hur synen är på antibiotika till djur i produktion i andra länder.
Då känns det ju som det som man gör som privatperson som en piss i Nilen.

Inte för att man inte ska vara rädd om sig osv. Drt känns bara väldigt behändigt när det kommer till stora strukturer att lägga det i händerna/ skylla på den lilla personen.
Jag tänker att det är två helt olika diskussioner, och det måste finnas utrymme för båda att finnas sida vid sida.
 
Men du äter ju inte rå kyckling? Rått griskött? Det gör hundar.

Kl

Det blir så himla polariserat i hundmatsdiskussioner. Så många svär på att barf/färskfoder är det bästa och allt funkar så himla bra med det och torrfoder är värdelöst (och the other way around).

Jag har också varit rätt fanatisk barfare, men också fodrat med enbart färskt, enbart torrfoder och en mix av allt. Dethsr egentligen inte varit nån skillnad alls faktist. Enklare med torrfoder förstås. Man får ju se till individ och vad man själv föredrar. Vill man fodra med torrfoder finns det garanterat nån sort som passar just ens hund
Jag håller med om polariseringen och tycker att det är trist! Det finns enormt många skäl till varför man gör olika val, och det är omöjligt att säga vad som är bäst. Det mest naturliga är inte alltid det bästa lika lite som processad mat inte alltid är bättre heller. Det betyder dock inte att man inte ska få diskutera 😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 233
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp