Hundförsäkring

Bukefalos 30 år!

För många år sedan när jag hade häst blev det billigare om jag inte uppgav försäkringsbolag till kliniken utan sa att hästen inte var försäkrad och sedan begärde ersättning från försäkringsbolaget själv. Jag vet inte om det är så fortfarande, eller när det gäller hundar. Någon annan som vet?
Fast så är det ju inte riktigt, det blir inte billigare för att hästen inte är försäkrad. Det som kan hända med vissa kliniker är att om dom vet om försäkringsbeloppet så vet dom vad dom har att röra sig med och kan erbjuda och ev vilja göra fler undersökningar/åtgärder som kostar mera.

Jag har en miniförsäkring. 30’ i veterinärvård. Jag skjuter hellre till med pengar vid behov, än att ge Agria mer än nödvändigt 🙂 Har en frisk hundras, en kastrerad tik som hålls efter med vaccinationer, tänder och vikt. ALLT ska göras för henne - men jag väljer att ha en buffert istället.

Är inte detta en skröna som cirkulerar bland folk som av någon anledning inte försäkrar?
Jag har aldrig hör från någon pålitlig källa att det skulle bli billigare utan försäkring.
Jo absolut.
Det finns inte två olika priser på en och samma behandling.
Om pengar är ett issue är det bättre att vara ärlig och säga det. ”Jag vill betala minsta möjliga och är beredd att ta de risker det innebär att göra minsta möjliga”.

Jo absolut.
Det finns inte två olika priser på en och samma behandling.
Om pengar är ett issue är det bättre att vara ärlig och säga det. ”Jag vill betala minsta möjliga och är beredd att ta de risker det innebär att göra minsta möjliga”.
Hade det funnit en sanning i det så hade försäkringsbolagen klart vetat om det och haft något att säga om det. De hade ju förlorat mycket pengar på det.

Små saker är ju en definitionsfråga. Jag betalde 8000 innan reglering för en skada som blev en böld, dränage behövde sättas, vovve sys. Medicin och koppelvila i 10 dagar. En lätt hälta var ett tilltufsat korsband men vi behövde röntga för att veta. Koppelvila även då. Att ta bort för sånt är inte kul, men jag hade inte vetat utan att utreda. Har du råd att betala det du vill, skippa försäkringen. Jag har den för att slippa just det även om jag inte har pengarna till det. Jag vill aldrig sitta i sitsen att jag tar bort för att jag fattas 10’ för att min hund ska få 10 glada år till.

Jag tänker att en försäkring med årspremie på 6000:- är 60000:- på 10 år. Dvs ett belopp som förvinner lätt på 3-4 dagar om hunden blir sjuk.
Ur den aspekten är en försäkring trots allt billig.

Fast så är det ju inte riktigt, det blir inte billigare för att hästen inte är försäkrad. Det som kan hända med vissa kliniker är att om dom vet om försäkringsbeloppet så vet dom vad dom har att röra sig med och kan erbjuda och ev vilja göra fler undersökningar/åtgärder som kostar mera.
Det var ju precis det som var min fråga.

För 15 år sedan blev det billigare, när det gällde hästar. Och min fråga är om det är så nu och gällande hundar. Jag har aldrig utnyttjat min hunds försäkring så jag vet inte.

Sen var det inget som klinikerna skyltade med och ingenting som var officiellt. Men en (stor, välkänd) klinik jag var hos ofta sa det rakt ut.

För 15 år sedan blev det billigare, när det gällde hästar. Och min fråga är om det är så nu och gällande hundar. Jag har aldrig utnyttjat min hunds försäkring så jag vet inte.

Sen var det inget som klinikerna skyltade med och ingenting som var officiellt. Men en (stor, välkänd) klinik jag var hos ofta sa det rakt ut.
Det är inte så nu

Är det ens lagligt att göra så? Det är ju att blåsa både bolagen och djurägare på pengar om de tar överpriser för försäkrade djur.
Man betalar trots allt en rörlig procent i sin försäkring.
Jag skulle bli skogstokig och kräva pengar tillbaka om jag fick höra att en veterinär/klinik betedde sig så skamlöst.

Är det ens lagligt att göra så? Det är ju att blåsa både bolagen och djurägare på pengar om de tar överpriser för försäkrade djur.
Man betalar trots allt en rörlig procent i sin försäkring.
Jag skulle bli skogstokig och kräva pengar tillbaka om jag fick höra att en veterinär/klinik betedde sig så skamlöst.
Jag tror inte att någon klinik gjort eller gör så utan det handlar om precis det @Wingates skrev men att det då feltolkats av ägare.

Jag som arbetar i djursjukvården tycker att 60000 kr är minimun om man vill göra någonting. Det behöver inte bli särskilt avancerat för att man ska komma upp i de summorna. Har precis fått hem en valp som hade ätit grus. Drygt 70000 kr för att operera bort sten ur magsäcken och tarmen samt 2 dygn inneliggande för uppvätskning och smärtlindring.

Inskrivning 2-3 dygn pga. diarré och inappetens, då räcker 30000 knappt. En böld efter ett bett med infektion som komplikation efter åtgärd och som därmed kräver ytterligare såråtgärd... då är 30000 kr gränspuck.

Jag som arbetar i djursjukvården tycker att 60000 kr är minimun om man vill göra någonting. Det behöver inte bli särskilt avancerat för att man ska komma upp i de summorna. Har precis fått hem en valp som hade ätit grus. Drygt 70000 kr för att operera bort sten ur magsäcken och tarmen samt 2 dygn inneliggande för uppvätskning och smärtlindring.

Inskrivning 2-3 dygn pga. diarré och inappetens, då räcker 30000 knappt. En böld efter ett bett med infektion som komplikation efter åtgärd och som därmed kräver ytterligare såråtgärd... då är 30000 kr gränspuck.
Alltså … det är fullständigt hutlösa priser. Det är inte rimligt någonstans.

Att operationer kostar förstår jag, men de priserna? Nej, inte rimligt någonstans.

Kastreringen kostade 8000 på tik. Honkatt ca 1500. Jag förstår helt ärligt inte skillnaden…

Något måste göras. Snart har man inte råd att gå till veterinären i Sverige och jag har ändå bra inkomst.

Flytta utomlands känns just nu ännu mer lockande.

Fast det låter helt orimligt..känns ju som ockerpriser det där. Det kostade inte ens hälften av det för min häst som var inne 2 veckor plus en operation.

Alltså … det är fullständigt hutlösa priser. Det är inte rimligt någonstans.

Att operationer kostar förstår jag, men de priserna? Nej, inte rimligt någonstans.

Kastreringen kostade 8000 på tik. Honkatt ca 1500. Jag förstår helt ärligt inte skillnaden…

Något måste göras. Snart har man inte råd att gå till veterinären i Sverige och jag har ändå bra inkomst.

Flytta utomlands känns just nu ännu mer lockande.
Den stora skillnaden mellan hund och katt är att vi har ett överflöd av katter och därför håller de flesta kliniker nere priserna för att folk ska ha råd att kastrera sina katter så att vi därmed kan minska antalet oönskade katter.

Den stora skillnaden mellan hund och katt är att vi har ett överflöd av katter och därför håller de flesta kliniker nere priserna för att folk ska ha råd att kastrera sina katter så att vi därmed kan minska antalet oönskade katter.
Du har antagligen helt rätt.

Vilket stärker min övertygelse än mer att veterinärerna (eller snarare bolagen) tar ockerpriser.

Fast det låter helt orimligt..känns ju som ockerpriser det där. Det kostade inte ens hälften av det för min häst som var inne 2 veckor plus en operation.
Det är möjligt att det är billigare med vården för hästar, precis som det är billigare att behandla kossor, grisar, får och andra lantbruksdjur. Jag är inte insatt i hästvärlden. Jag är däremot insatt i smådjursbranschen och jag vet hur ekonomin ser ut på min arbetsplast som har öppet dygnet runt, året runt och det är inga feta vinster vi kammar hem. Kostar vården mycket pengar? Tveklöst, men knappast ocker.

Du har antagligen helt rätt.

Vilket stärker min övertygelse än mer att veterinärerna (eller snarare bolagen) tar ockerpriser.
Funderar ibland hur det kommit sig att när jag började ha djur (eller iallafall betala själv för mina djur) så var distriktsvet dyra jämfört med andra och nu ät distriktsvet billig jämfört med andra. Min distriktsvet tar även hund och katt.

Det är möjligt att det är billigare med vården för hästar, precis som det är billigare att behandla kossor, grisar, får och andra lantbruksdjur. Jag är inte insatt i hästvärlden. Jag är däremot insatt i smådjursbranschen och jag vet hur ekonomin ser ut på min arbetsplast som har öppet dygnet runt, året runt och det är inga feta vinster vi kammar hem. Kostar vården mycket pengar? Tveklöst, men knappast ocker.
Kanske är det detta som är ett av problemen?

Det kanske inte är rimligt att ha öppet dygnet runt?

Dessutom är tillgången till vård extremt ojämlik i landet, vilket jag tror bidrar till både priser och missnöje.

Varför ska man betala dyra försäkringar när man har 20-40 mil till närmaste klinik?

Varför ska vissa djurägare betala för hutlös veterinärvård på kliniker medan andra måste tvingas vänta timmar på distriktsveterinärerna, eller köra i flera timmar med sjukt djur?

Ja, jag vet att (de flesta) väljer medvetet att bo i glesbygd … men, i mina ögon är hela systemet fel.

Liknande trådar

• Avsluta försäkring på gammal hund?
  • Försäkringen
  • Hundförsäkring
  • Byta hästförsäkring tips att tänka på

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat