Hundförsäkring

Bukefalos 30 år!

Nebraska

Trådstartare
Står inför valpköp och undrar vilken försäkring som är marknadens mest prisvärda? Är ju en djungel. Uppfödaren anlitar Agria och är säkert enklast att ta samma. Men jag vill gärna göra jämförelse med vad som finns på marknaden. ICA har t ex. kommit med en ny. Skriv gärna för och nackdelar med era bolag.

Agria är såvitt jag vet rätt dyra, men har nog en bra omfattning på sin försäkring (beroende såklart vilket veterinärsbelopp man väljer).

Rent generellt skulle jag vara försiktig att välja hundförsäkringar från nya bolag. De har en tendens att bli dyra efter första året.

Vi har främst haft Folksam och då deras stora försäkring. Vi har varit nöjda med dom. Uppfödaren till Otis (som vi hämtade hem för en vecka sen) hade också Folksam och vi har fortsatt med det. Har tecknat deras stora hundförsäkring med 120 000 i vetvård, samt lagt till livvärde.

Vi har som sagt varit nöjda med Folksam men jag kollade även på Trygghansas hundförsäkring, deras stora, och jag tyckte de verkade snarlika.

För första året erbjuder de flesta försäkringsbolag försäkringen med valprabatt. Så oavsett vilken du väljer så bör man vara beredd på att priset kommer att höjas efter första året. Månadspriset påverkas ju sen även bla av vilken rörlig självrisk och fast självrisk man väljer. På tex Folksam kan man välja mellan 15% eller 25% i rörlig självrisk och 2000 eller 3500 kr i fast självrisk.

Något som är värt att kolla upp är om försäkringsbolaget begränsar försäkringen på något sätt vid viss ålder. Tex minskar vetbeloppet, inte ersätter vissa saker efter viss ålder. Här tror jag Folksam är rätt bra, dock försvinner livvärdet vid 10 år ålder.

Står inför valpköp och undrar vilken försäkring som är marknadens mest prisvärda? Är ju en djungel. Uppfödaren anlitar Agria och är säkert enklast att ta samma. Men jag vill gärna göra jämförelse med vad som finns på marknaden. ICA har t ex. kommit med en ny. Skriv gärna för och nackdelar med era bolag.
Jag har haft Agria och Sveland till mina djur och varit nöjd med båda. Jag har alltid fått ut ersättning snabbt och inget knussel. Jag har hört negativt om Dunstan däremot.

Jag hade Agria tidigare, men bytte för ganska många år sedan pga priset. Jag har nu Svedea, och det har aldrig varit några problem att få ut ersättning när hundarna varit skadade/sjuka.

Jag bytte till Lassie från Agria. Betalar nu hälften, de har varit bra att ha kontakt med och inget krångel. När jag sade upp Agria frågade de vad jag bytte till. När jag sade Lassie sade de: ”ja, de kan vi inte konkurrera med just nu, grattis!”. Tog bort avelsdelen men i övrigt likvärdigt på det som är viktigt för min del.

Jag har Sveland men skulle vilja byta. Tycker dom är dyra sett till vad jag får. Ska dessutom skaffa försäkring till min andra hund nu när jag är ägare. Funderar på folksam.

Jag har Folksam och är nöjd, har alltid fungerat jättebra och aldrig några knussel med ersättning, inte heller för rehab (har Folksam stor). Ska snart försäkra in en ny valp och jämförde Folksam och Agria, absurd prisskillnad för nästan samma försäkring :eek:

Aldrig mer Agria för mig. Sista beskedet jag fick var 25 papp om året för två hundar :(. Bytte till Folksam och betalade runt 6 papp istället för liknande villkor.

Agria lockar med bra rabatter första året sen POFF är du fast om du exempelvis fått en skada/sjukdom och då höjer de massor. Så välj ett kundägt bolag. Folksam eller Sveland. Så får man ingen prischock. Tips sätt en lite högre fast självrisk, och en låg rörlig för att få ner kostnaden. Jag tar alltid på mina valpar högsta ers 120, självrisk 2900 + 15 % sen medicin och rehab. Har Sveland.

Jag har ju haft försäkringar länge. Födde upp hästar under många år och Agria var dyra och jobbiga. Bl.a. så upptäckte vi att ett av avelsstona ramlat ur samlingsförsäkringen. Agria erbjöd oss att betala retroaktivt...

Pappisen hade agria när han kom och när det var dags att förnya bytte jag till folksam. Halva priset och hittills inget krångel. Nuvarande phalène har jag också i Folksam.

Jag har inget livvärde eftersom bägge var billiga. (bägge krypta så inget avelsvärde, det sänkte priset)

Agria är både dyra och dåliga på att ersätta så hade valt vilken annan som helst över dem. Vi har Folksam till allt, hundar, hästar, barn… De är billigare och har hittills varit helt okrångliga.

En försäkring jag i alla fall har uteslutit är Hedvig. De har ju gjort reklam om att de erbjuder djur-VAB. Ersättningen är usel- 500:- och max 2000. Känns mest som falsk marknadsföring.

Jag har övergett Folksam en gång och det gör jag inte om, men jag är rätt tjurig över att de ökar priset på försäkringen med ca 90kr i månaden samtidigt som de höjer självrisken och försämrar villkoren rejält. Förutom det så har jag inget att klaga på. Har haft hundarna försäkrade där i 25 år

Marsvinen har jag i Sveland eftersom Folksam inte försäkrar marsvin och jag har aldrig haft problem med dem heller

Jag satt en hel dag för ett par veckor sedan och jämförde försäkringar. Vi har Shih tzu och jag kollade upp Folksam, Agria, Sveland, Dina, IF och Lassie. Jag kollade på högsta skadebeloppet, mellanskiktet på fast självrisk och 15% rörlig.

Sveland hade bara 90 000 som maxtak på ersättning så den valde jag bort pga det då jag ville ha över 100 000.
Dina hade billigast månadskostnad, typ 350 kr istället för runt 450-500 som de andra, men bara 20% rörlig självrisk.
IF hade undantag på just Shih tzu för allt relaterat till andning och ögon så den gick av självklara skäl bort.

Lassies månadskostad för Shih tzu var nästan 1000 kr! Över dubbelt så dyrt som alla andra jag pratade med. Jag sade det till handläggaren och hon sa då att "Ja det är för att vi har märkt att det är en av de raserna som besöker veterinären oftast". Exakt så sa hon, inte att de var sjukare eller mer skadebenägna eller något utan just "besöker veterinären". Funderade lite på vad det betyder, det är ju en vanlig och populär ras så tittar man rakt av så känns det ju logiskt att de är oftare hos veterinären än typ en Shiba så man undrar ju hur de mätt. Nyfiken på vad typ en labbe skulle kosta.

Agria och Folksam verkade båda bra och var ganska likvärdiga i pris, Agria lite dyrare men har å andra sidan upp till 150 000 ersättning, högre än alla andra. Vi landade ändå på Folksam då det kändes mest värt överlag plus att jag kunde få lite extra rabatt om jag flyttade över bil- och hemförsäkring dit (vilka också blev mer förmånliga, har haft Länsförsäkringar i alla år och liksom aldrig orkat kolla upp det).

Beroende på vad du har för ras så kom ihåg att kolla så att det inte finns några undantag.

Nyfiken på vad typ en labbe skulle kosta.

Som kuriosa, 890 kr för min treåring när jag kollade nu och valde den dyraste som de kallar Guld. 520 om jag istället valde Silver med högsta möjliga summan.

Nu har jag Folksam och den kostar i runda slängar 300 kr i månaden, men då räknar jag med mängdrabatt på 400 kr eftersom jag har hus och bil försäkrade hos samma bolag.

Som kuriosa, 890 kr för min treåring när jag kollade nu och valde den dyraste som de kallar Guld. 520 om jag istället valde Silver med högsta möjliga summan.

Nu har jag Folksam och den kostar i runda slängar 300 kr i månaden, men då räknar jag med mängdrabatt på 400 kr eftersom jag har hus och bil försäkrade hos samma bolag.
Ja det var ju inte heller billigt. Undrar vilken ras man ska ha för att få en såndär billig Lassie-försäkring.

Jag började ju med att googla typ "bästa försäkringen hund" osv och hittade massa sådana "oberoende" undersökningar som alla visade att Lassie var bäst..

Liknande trådar

• Hundförsäkring
  • Regler hos försäkringsbolag
  • F
    Stora tråden om hundförsäkringar!
  • Importera vuxen hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur