Hundgårds hundar

M

mellon

Jag undrar om det är så att en hund som sitter i hundgård kan vara ensam fler timma på dagen än en som är inomhus.
Har sett många hundar som sitter i hundgård dygnet runt, tror att det mest gäller jakthundar, men är det någon skillnad på jakthund och annan hund?
Har funderat lite på att skaffa hund till en 13-årig flicka,
men hon är i skolan på dagarna, så då blir den ensam den tiden, bor på landet så vi kan släppa den lös när vi är hemma. Om den är i hundgård på dagen, är det lättare för den att vara ensam då?
 
Beror ju på. Rent psykiskt är det ju lika jobbigt för hunden att vara ensam. Rent fysikt så kan de i alla fall kissa. Men om ni skaffar en valp så kommer det att ta nästan 1 år innan ni kan förutsätta att den kan vara ensam i en hundgård hela dagarna. Det skulle jag inte usätta en unghund för utan endast en vuxen hund.
 
Jag tycker att det är väldigt individuellt. Vissa hundar tycker att det är helt ok, medan andra mår psykiskt dåligt av att bli lämnade ensamma, oavsett om det är i hundgård eller ej.

Hos oss använder vi hundgården som "avlastning" när vi inte är hemma, eftersom unghunden käkar upp all inredning hemma... :smirk:
Dessutom kan de rasta sig och det är ju en fördel.
Ingen av hundarna trivs med att lämnas ensam i hundgården, men när de är tillsammans så slappnar de av helt och hållet och verkar inte sakna oss så mycket. Nu gör vi det inte varje dag ändå, utan de dagar som sambon är i skolan (ett par halvdagar i veckan), men det fungerar iallafall bra för mina hundar!
 
Jag tror att det är viktigt när man köper hund och räknar med att en del av hundens aktivering ska bestå av att den är lös på gården och "är med", att man även planerar för vad som händer om något går snett och den inte blir pålitlig att ha lös på det viset.

Håller själv på att planera ett valpköp, och just detta är en av de saker som får mig att tveka över huvud taget. Jag har flera hästar och jobb och husse långpendlar och är borta flera dagar i veckan, och kan inte hunden gå lös så är det risk att aktiveringen blir i underkant de dagar när husse är borta, om inte vovven kan vara med i stallet och vid ridbanan på ett bra sätt. Kan den vara lös så kan det däremot bli riktigt bra.

Själv kommer jag att försöka minska riskerna för att det inte ska funka genom att gå kurser med vovven, kastrera den, vänja den vid smådjur och katter et c redan från början så att de inte är så spännande att jaga (sen är jag medveten om att mitt val av ras kan ställa till det en smula...)

Men jag måste också planera utifall det inte går, vara beredd att kompensera genom att avsätta ännu mer tid åt hunden, utnyttja hunddagis där de får bra aktivering, kolla med hundkära hundlösa bekanta som gärna lånar vovve ibland för långpromenader om de kan tänka sig att vara en resurs på lite mer långsiktig basis.

Att låta hunden vara ensam hela högstadieskoldagar fem dagar i veckan tycker jag också är lite i överkant. Inte minst om det ska läggas på en hel del tid för resor till och från skolan också. Den är dessutom lika ensam i en hundgård, även om den har lite mer underhållning kanske, på gott och ont.

Vissa individer kanske fixar att vara ensamma så mycket, men det är absolut inget man kan räkna med när man köper valp. Därför tycker jag att man kanske lämpligen bör utgå ifrån att vovven kanske inte kommer att kunna gå lös och planera för att den inte ska behöva vara ensam mer än ca 4 timmar i taget annat än vid enstaka sällsynta fall.
 
Hundar ar ju flockdjur sa det ar jobbigt for dem att vara ensamma vare sig de ar i hundgard eller inomhus. Vara hundar tillbringar mesta tiden i deras hundgard, dagtid pa vintern och dygnet runt pa sommaren. Givetvis slapps de losa nar vi ar ute men bara om de kan overvakas eftersom de garna hoppar over grinder och sticker. Hundgarden ar rejalt tilltagen, ca 15x15 m med tva hundkojor, simbassang i plast och diverse leksaker. Om du inte kan tanka dig att skaffa tva hundar valj da ras noga, en aktiv hund som maste tillbringa mycket tid ensam kan latt utveckla beteendeproblem. Din dotter skulle kanske vara lika nojd at ett marsvin eller en kanin?
 
Det är väldigt indvidbaserat hur hundar svarar på hundgårdsvistelse. Vissa vill inte vara där alls, andra trivs en stund och en del kan vara där en hel dag.
Dock ska ingen hund behöva vara ensam mer än fem timmar per dag om denna ensamhet är regelbunden. Hela skoldagar fem dagar i veckan är för mycket ensamtid oavsett om man har hundgård eller ej. Pratar vi valpar så kan de inte vara ensamma mer än några minuter i början och först runt ett års ålder kan man lämna dem längre stunder på regelbunden basis.
Kan man inte vara hemma själv så är dagmatte eller hunddagis ett bra alternativ.

Sedan är hund inget man köper åt någon annan. Ett hundköp involverar hela familjen och alla måste vilja ha och ta ansvar för denna individ. Trettonåringen kan få ha hunden som sin, men huvudansvaret ska alltid vara föräldrarnas och tröttnar barnet så ska hunden vara en lika kär familjemedlem ändå. Då får helt enkelt föräldrarna pyssla med hunden och det får de vara beredda på.
 
Tycker inte du skall skaffa en hund med dom förutsättningarna.. Och att köpa en hund till sin dotter på 13år kräver ändå ditt fulla ansvar och engagemang, en tjej i den åldern tappar lätt intressen.

Och att låta den vara ensam hela dagarna ? Nej det är inte ett liv för en hund ( tyvärr lever många så )

Finns det ingen möjlighet att den kan vara med dig på jobbet?

Annars tror jag du bör tänka om .
 
Vi har 3 st hundgårdar, men använder dom endast vid nåt enstaka tillfälle... Ex när vi ska åka och handla, då kan dom gott sitta en liten stund, men jag skulle inte lämna mina ute hela dagarna. Det e väl knappt nån skillnad på att sitta instängd i en hundgård eller inne i huset? Mina gillar inget av dom speciellt mkt. Sen kan du knappast lämna en liten valp ensam så lång tid, det tar emot när jag låter min lilla valp sitta i en timme. :crazy:
 
de andra har svarat så himla bra, skulle bara vilja poängtera att det är INTE bara jakthundar som sitter i hundgård, färre och färre jägare väljer att ha hunden i hundgård på dagarna eftersom de inser att de missar mycket på det, istället tar fler med sig hundarna i till jobbet eller liknande. De jag ser mest i hundgård är faktiskt våra kära bruksraser, så det är mycket en fördom med jakthund i hundgård.

Det var den gamla typen som gjorde/gör så, nu tar vi nya över och vi har en mer human syn. ;)

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: gammalek
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 793
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 258
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp