Hundgårds mått ihopkopplat med hundbox i ett hundstall??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Hundboxar inomhus som har lucka ut till varsin hundgård, hundboxarna kommer vara 6kvm men hur stora behöver (minimimåtten på stor hund 65cm> ) tillhörande hundgård vara?
 
Screenshot_20210113-202523.jpg
 
Hej!

Hundboxar inomhus som har lucka ut till varsin hundgård, hundboxarna kommer vara 6kvm men hur stora behöver (minimimåtten på stor hund 65cm> ) tillhörande hundgård vara?

Då behöver gården vara minst 18 kvadrat men jag rekomenderar dig att bygga några kvadrat extra. Rätt som det är ändras reglerna eller du kanske vill ha två hundar i den. Kostnaden för några kvadrat extra är ändå så liten när man ändå bygger.
 
Då behöver gården vara minst 18 kvadrat men jag rekomenderar dig att bygga några kvadrat extra. Rätt som det är ändras reglerna eller du kanske vill ha två hundar i den. Kostnaden för några kvadrat extra är ändå så liten när man ändå bygger.
Har man byggt efter gällande regler behöver man inte bygga om för att det kommer nya regler. Måtten ovan är nya. (Och menade hon att hunden är större än 65 i mankhöjd är minsta måttet 20 kvadrat)
 
Har man byggt efter gällande regler behöver man inte bygga om för att det kommer nya regler. Måtten ovan är nya. (Och menade hon att hunden är större än 65 i mankhöjd är minsta måttet 20 kvadrat)
Aha, uppfattade det som att den var 65 cm.
Att det är nya måtten vet jag. Har byggt tre st efter dem med box och lucka ut. Var tvungen att riva den gamla gården pga av att den var för liten så därför tog vi i lite extra för att slippa det igen.
 
Aha, uppfattade det som att den var 65 cm.
Att det är nya måtten vet jag. Har byggt tre st efter dem med box och lucka ut. Var tvungen att riva den gamla gården pga av att den var för liten så därför tog vi i lite extra för att slippa det igen.
Det är såklart jättebra att du byggde ut, men var den gamla godkänd med de gamla måtten hade du inte behövt riva den. :)
 
Det är såklart jättebra att du byggde ut, men var den gamla godkänd med de gamla måtten hade du inte behövt riva den. :)
Den gamla var godkänd och det var LS som sa att vi ej fick nyttja den vid ett samtal till dem inför de nya reglerna skulle komma. Tydligen gav personen på LS oss fel info.
 
Har man byggt efter gällande regler behöver man inte bygga om för att det kommer nya regler. Måtten ovan är nya. (Och menade hon att hunden är större än 65 i mankhöjd är minsta måttet 20 kvadrat)
Det är lite som att säga att har man ett gammalt stall med för låg takhöjd och för små boxar, så är det helt ok att ha hästar där eftersom det gamla fanns innan nya regler för takhöjd och boxstorlek kom till.

Är hundgården för liten, inte uppfyller kraven på berikning, kojan/boxen inte är isolerad/av rätt storlek osv, så får man givetvis den inte godkänd vid kontroll. Oavsett när det byggdes.
 
Mitt råd är att bygga så stort du har möjlighet till. Vi har 35 kvm per hundgård (totalt 70 fördelat på två gårdar) och jag skulle inte vilja ha mindre. Ju mer berikning man får plats med desto bättre. Skulle gärna ha ännu större men det är det inte plats till.
 
Den gamla var godkänd och det var LS som sa att vi ej fick nyttja den vid ett samtal till dem inför de nya reglerna skulle komma. Tydligen gav personen på LS oss fel info.
Ja, det blev ju lite tokigt.
Det är lite som att säga att har man ett gammalt stall med för låg takhöjd och för små boxar, så är det helt ok att ha hästar där eftersom det gamla fanns innan nya regler för takhöjd och boxstorlek kom till.

Är hundgården för liten, inte uppfyller kraven på berikning, kojan/boxen inte är isolerad/av rätt storlek osv, så får man givetvis den inte godkänd vid kontroll. Oavsett när det byggdes.
Nja. Jordbruksverket har uttalat sig om att de gamla måtten gäller för hundgårdar som är byggda före de nya reglerna kom. De fick många frågor från hundhållare med ett stort antal hundgårdar och gick då ut med informationen.
 
Ja, det blev ju lite tokigt.

Nja. Jordbruksverket har uttalat sig om att de gamla måtten gäller för hundgårdar som är byggda före de nya reglerna kom. De fick många frågor från hundhållare med ett stort antal hundgårdar och gick då ut med informationen
Jag har bekanta som efter kontroll fick bygga ut sina hundgårdar då de var byggda efter gamla måtten.
 
Jag har bekanta som efter kontroll fick bygga ut sina hundgårdar då de var byggda efter gamla måtten.
Det verkar flera ha behövt göra. Jag vet dock att Jordbruksverket har sagt att man inte ska behöva det. Men i slutändan är det positivt att hundgården blir större. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: Milene
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 537
Senast: gammalek
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 082
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp