hundgårdsfrågor

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wtf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 067

wtf

Trådstartare
nån gång i framtiden, när jag och sambon har köpt hus och bytt till normala 7-4 jobb funderar vi på hur vi löser hundfrågan..

vi har tänkt att bo lite avsides, så tillgången på hundvakt/doggywalker lär inte vara så stor.. vi funderade då på en hundgård med lucka in på nåt vänster, så hunden (eller ja, hundarna eftersom vi vill ha en till) kan gå ut å kissa själv.

vad tror ni? är det värt att spåna vidare på eller ska vi ge upp?
hur gör ni med era hundar?
drömmen vore ju att kunna ha med hundarna på jobbet, men det är ju få ställen som har den förmånen.

Sv: hundgårdsfrågor

Vi har våra två i hundgård om dagarna när vi jobbar. Stor hundgård som är byggd i vinkel runt en gammal ladugårdsgavel. Då finns skugga på något ställe utomhus hela dagen. Sen kan hundarna gå in i ladugården genom ett hål som är förhängt med tjockare presenning. Innanför finns en "box" där det finns dynor och sådant. Från boxen kan dom sedan gå in i ett isolerat utrymme med golvvärme där de kan gå in om det är riktigt kallt. Där kan man också ha vatten som inte fryser. En "Lyalucka" leder in i varma utrymmet.

Våra hundar verkar då funka bra med detta. Dock gick det inte då den äldre hunden var ensam där, då grinade hon hela eftermiddagarna.

ja, min hund skulle nog inte gilla att vara ensamen men det löser sig ju när vi nån gång skaffar en till :)
jag är beredd att lägga ganska stora pengar på att fixa en schysst hundgård med tillhörande hus/eller fixa så han kommer in i huset :)

kan va så :p
men tintin har i dagsläget inga problem med att va ensam, men det kanske blir annorlunda om det blir hundgård?

men tintin har i dagsläget inga problem med att va ensam, men det kanske blir annorlunda om det blir hundgård?

Nja det kanske det inte blir men att vara ensam regelbundet 8-9 timmar/dygn är ju långt ifrån optimalt och dessutom inte lagligt:crazy:

nää, men jag har för mig att det står i lagen att hundens sociala behov kan uppfyllas av både artfrände och människa. jag bara spånar lite, jag löser ju hellre frågan med att ha hundvakt, men de dagar det inte går måste man ju ha en lösning till.
sen att det inte är optimalt vet jag ju.

Och nu ska jag vara jättetråkig ;)

Sånna här trådar fattar inte jag. När folk vill ha råd om något som inte ens är aktuellt. Och just denna tråden med en framtida ev hundgård, varför måste man planera det? När man inte ens vet hur man kommer bo eller vet hur arbetstiderna blir.
Är väl bara att slå upp en hundgård och se till så hundarna kan gå in i värmen om de vill.
Svårare än så är det inte :angel: :)

men grejen är den att det kan bli ganska aktuellt snart, förhoppningen finns att det blir till sommaren vi köper/bygger hus.
det jag ville ha ut av tråden var väl om det fanns dom som jobbade heltid och hade hunden(arna) i hundgård under dagen.. och om det är humant att göra så när inga andra alternativ finns.

I den mån vi kan ska vi försöka välja boende efter hunden (dvs på rimligt avstånd från mina föräldrar, så att mamma kan ta ut hunden) men ibland blir det inte alltid så.
Så i mitt tycke är inte denna tråd skapad i "onödan" ;)

Du är rolig du!

Senast ändrad av en moderator:

Nja det kanske det inte blir men att vara ensam regelbundet 8-9 timmar/dygn är ju långt ifrån optimalt och dessutom inte lagligt:crazy:

Må vara att det inte är optimalt, men det är fullständigt lagligt. Har hunden/hundarna tillgång till hundgård som uppfyller jordbruksverkets normer får man ha dem boendes där för jämnan. Nedan är en saxning från jordbruksverkats hemsida:

"Enligt djurskyddslagen ska djur ges tillräcklig tillsyn. För hundar och katter betyder det att du eller någon annan ska se till dina djur minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare.

Hundar och katter ska också få sitt behov av social kontakt tillgodosett. Social kontakt kan ske genom sällskap av andra hundar, katter eller människor. Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.

Foder och vatten

Varje dag ska du ge din hund eller katt foder av god kvalité. Fodret ska garantera att ditt djur får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Du ska också se till att din hund eller katt inte blir över- eller underviktig.

Om du håller din hund eller katt inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten.

För hundar som permanent vistas i rastgård ska du se till att hunden får ljummet vatten minst två gånger per dygn på ett sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om hunden inte har tillgång till vatten från vattenautomat eller liknande som erbjuder frostfritt vatten. "

väl om det fanns dom som jobbade heltid och hade hunden(arna) i hundgård under dagen.. och om det är humant att göra så när inga andra alternativ finns.

Våra hundar vistas i hundgård när vi jobbar, och de trivs utmärkt. Faktum är att både beageln och münsterländern gärna är där ett par timmar även på helgen om vi inte är ute tillräckligt länge enligt deras tycke. Cockrarna däremot är helst där det är folk, oavsett vad man pysslar med. De är dock hellre i hundgården än inne om de inte kan följa med.

Kontentan enligt mitt sätt att se det:
Hundar som har bra hundgårdar mår bra mycket bättre där, än inne utan möjlighet till rastning och aktivering medan man jobbar. Sedan gillar de flesta hundar bäst att umgås med husse/matte så stor del av dygnet som möjligt. I somliga fall är ändå hundgård att föredra framför att ha hunden med på jobbet. Jag kan inte tycka att 8 timmars bilåkning i bur varje dag är bättre än att ha möjlighet att leka, sova, rasta sig och insupa dofter tillsammans med andra hundar under samma tid. Men det är jag det...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 771
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Sambon och jag har nyss köpt hus, med en ganska stor tomt. Vi har en liten tanke om att bygga en hundgård. Inte för att hunden ska bo... 2
Svar
22
· Visningar
4 940
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur