Bukefalos 28 år!

Vi har två hundgårdar, den lilla och den stora. Den lilla är mer "klassisk" hundgård på singel och armeringsjärn (typ) som staket. I den växer ett träd som ger skugga men halva har tak och finns en liten koja med. Är väl ca 20 kvm skulle jag tro.
Stora är en 100kvm med gräs som botten, finns en del hallonbuskar med:p Har ett kvarnhjul som de både kan ligga uppe på och under för skuggan och så finns det ingång in till ett varmt utrymme. Kaninen bodde där i somras, var en nöjd kanin!
 
Men hur har ni som har en hundgård gjord med botten?

Jag har plattor på c:a 1/3 av ytan närmast utgången och även utanför utgången då det blir ganska lerigt där också. Gräs på resten. Gräset växer inte så bra på den delen som är i skuggan så i sommar ska det bli lite mer plattor. Men jag tycker det är lite trevligt att det finns gräs att kissa på och inte bara plattor. Med gräs får man tänka på att det ska gå att klippa gräset också - vår gräsklippare kommer inte in i inhägnaden men jag har en antik gammal handjagare som funkar bra med tanke på att det inte är några större ytor. Längs med stängslet har jag lagt en del kantsten, det är ju inget som hindrar en hund som verkligen vill gräva sig ut men ingen av mina har gjort sådana försök hittills.

Vi lade inhägnaden längs med en räcka stora buskar och träd på tomten så det finns skugga och vindskydd. En trädgårdssoffa att ligga i och en förstugukvist som de sällan är på men som är sval på förmiddagen. Två kojor, en med element och en utan. Ett tips är också att du investerar lite egen tid i hundgården tillsammans med hunden för att den inte ska tänka "här blir jag instängd och måste vara ensam" utan "här är min och mattes mysiga plats". Sitt och fika där och ha det gott tillsammans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 224
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 715
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej, Nu närmar sig flytten till huset på landet för oss och våran hundflock. Vi har bestämt att införskaffa en hundgård och har fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 215
Senast: Diplomaten
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp