Bukefalos 28 år!

Hundköp - hur vet man vad man letar efter?

Lukin

Trådstartare
Nu är hundköp något som ligger ett par år framåt i tiden men jag kollar såklart redan in uppfödares hemsidor och försöker få en bild av vad det finns för hundar av rasen vi bestämt oss för, borzoi. Alla verkar såklart superfina 😍 men nu till den stora frågan: hur vet man vad man letar efter? Hur vet man vilka sjukdomar hundarna ska vara testade för? Om de ska röntgas? Ska de gå mh? (och i så fall hur vet man hur ett bra mh ser ut för rasen?) Kort sagt hur vet man vad man ska kolla efter för att ha bäst förutsättningar för att köpa en bra hund?
 
Rasklubbarna har ofta koll, men också genom att kolla på skk.se, gå in på rasen du är intresserad av och sedan kolla på RAS-dokumentet som finns länkat. Då kan du läsa om hälsoläget i rasen osv. Att ha kontakt med någon som är insatt i rasen kan också vara bra, eller att fråga runt i forum när du bestämt dig för ras och börjat kolla runt lite. Ibland (ofta) finns det info om raser som är bra att ha koll på men som det inte riktigt går att läsa sig till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 341
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 848
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
887
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 261
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp