Hundlöss-hur mycket måste saneras?

aemaria

Trådstartare
Har nyss konstaterat hundlöss på våra två hundar, blä! :yuck:
Vet hur jag ska behandla, men hur mycket måste vi sanera och hur? Hundarna vistas i hundgård på dagarna och inne i huset på kvällar nätter. Måste t ex alla mattor tvättas?
 
Löss är artspecifika, dessutom byter de inte värd om de inte behöver. Så andra pälsdjur som katt och häst går fria, även du själv.
De är mest äckliga.
Sen kanske du vet att du måste behandla en hel luscykel, eftersom du bara kan ha ihjäl levande löss, äggen klarar alla medel, förutom kamning. Så du måste låta äggen kläckas, för att sen ta död på dem i en tre-veckors-cykel.

Så låt mattorna vara.
 
Löss är artspecifika, dessutom byter de inte värd om de inte behöver. Så andra pälsdjur som katt och häst går fria, även du själv.
De är mest äckliga.
Sen kanske du vet att du måste behandla en hel luscykel, eftersom du bara kan ha ihjäl levande löss, äggen klarar alla medel, förutom kamning. Så du måste låta äggen kläckas, för att sen ta död på dem i en tre-veckors-cykel.

Så låt mattorna vara.
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: gammalek
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 878
Senast: Tualma
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 660
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp