Hund utomhus i uppvärmd hundgård året om.

Emsan9

Trådstartare
Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om?
Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att ha att göra med.
Så var inne på schäferhund.
Vi bor på landet med skog och stor trädgård.
Pga allergi kan vi inte ha en hund inomhus alls.. Och vi har två små barn, tänker mest är det ens möjligt att få en reaktion till en hund då? Dela gärna med er om era egna erfarenheter. Hunden skulle inte vara själv på dagarna direkt då jag är hemma på heltid ett år till framöver.
 
Jag skulle spontant tänka att en schäfer är olämplig att ha själv i hundgård "jämt". Den är verkligen en familjehund som vill vara med sin flock. Ska en hund bo ute jämt skulle jag i alla fall ha två så de fick sällskap av varandra. Polarhundar trivs ofta med att bo utomhus. Kräver dock mycket motion, de vill arbeta.
 
Att ha en ensam hund i hundgård dygnet om, året om, det tycker jag inte är okej djurhållning någonstans, faktiskt. Visst finns det hundar som funkar bra i hundgård och gillar att vara där, men är det en ensam hund anser jag att den måste få vara med sin familj också, även inomhus, och att sätta en valp (om du nu tänkt köpa valp och inte vuxen hund) ensam i hundgård ser jag som djurplågeri. Jag tycker du ska avstå från att skaffa hund.
 
Jag har inte det, men har vänner som har det mer eller mindre och visst går det att få en relation ändå till hunden. Men det är absolut inte på de premisser jag själv skulle vilja ha hund på.

Jag tror också det är viktigt att välja ras utifrån att den ska sitta i hundgård isf, vår gråhund gillade att vara i hundgården på dagarna, medan labradoren inte alls gillade det, trots att hon "accepterade" det. Tycker även att de bör vara två åtminstone.

Vad gör ni om hunden blir sjuk och behöver omvårdnad inne?
 
Vad är målet med att ha hund, om ni nu inte kan ha den inne alls?

Är målet att endast umgås korta stunder med den, för att den sedan ska sitta i hundgården själv?
Hur kommer det se ut för hunden när ditt hemmaår är förbi?

Förlåt, men för mig låter det inte som ett roligt liv för en hund, ett flockdjur
 
Under sådana förutsättningar hade jag helt avstått från att skaffa hund. Året du är hemma, ska du sitta hos den i hundgården då under dagarna? Duscha och byta kläder varje gång du kommer in för att inte dra in hår? Hur gör ni vid skada/sjukdom?

Nej, ledsen, men det låter verkligen inte okej.
 
Det är inte snällt mot en Schäfer att leva ett permanent hundgårdsliv. Det är en ras som är avlad att vara sin människa tillags, samarbeta och vill ha ett nära band med sin flock. De jag har haft har alla älskat att vara i soffan med oss. Sen ja, de har bott i hundgård tidvis under dygnet när vi tex jobbat men absolut inte permanent.
Permanent hundgårdshållning var vanligt förr. Ffa när det gällde jakthundar. Även kennlar och polarhundar där man har många hundar (som då har sällskap av varandra)
Idag är detta mer ovanligt och det är inte snällt att ha ensam hund permanent i hundgård.

Du säger att hunden inte blir själv då du jobbar hemma men du jobbar väl inne? Hunden får inte vara inne. Tänk om den blir sjuk? Och en valp kan absolut inte sättas ensam i en hundgård.

Du är inne på två otroligt skilda raser. Schäfer är en bruksras som vill ha mycket mental aktivitet för att ha ett meningsfullt liv. Polarhundar vill istället ha väldigt mycket motion och löpa långa sträckor i tempo.

Jag tycker nog att du bör acceptera att ni inte kan ha hund pga allergi.
 
Senast ändrad:
Det låter helt poänglöst att skaffa hund bara för att gå ut och umgås med den ibland. Akvariefisk låter mer lämpligt faktiskt. Även den allra lättaste hunden behöver sällskap, uppfostran, dagliga promenader (allra minst en timmes promenader om dagen tycker jag), aktivering mm. Det är faktiskt förvånansvärt likt att ha ett småbarn.
 
Jag håller med frågan om vad målet med ditt hundägande är? En polarhund är ju toppen för den fysiskt aktiva, som älskar att åka skidor på vintern, som älskar att vandra på sommaren, som helt enkelt vill ha en hund som vill ha och hänger med på fysiska äventyr. Polarraserna trivs ofta bra att bo i hundgård, men inte ensamma, utan då får du ju ha två i alla fall.

Om målet med hundägandet är att du bara vill ha en hund men pga allergi inte kan ha den inomhus så är frågan om du inte måste acceptera att du kanske inte kan ha hund. Att välja ras endast utefter hur de klarar av att bo i hundgård känns som helt fel väg att gå. Kanske kan du istället ta på dig att rasta andras hundar? Då kan du umgås med hundar utan att behöva utsätta dem för att bo själva utan mänskligt sällskap annat än de stunderna du har tid att umgås med dem.
 
En bra hundgård kostar dessutom multum att bygga upp. Och det gör även ett uppvärmt hundhus. En permantent hundgård kostar lååångt mycket mer än en hund.

Utöver promenader och träning, Vill man hänga i hundhuset ett par timmar oavestt väder, kyla, julafton osv och gosa och umgås med sin hund. Sen byta kläder för att inte dra in hundhår?
Kommer man dagligen oavsett väder vara ute och leka med hunden?
Vi som har hundar inne leker och gosar av och till med dem flera ggr om dagen, utöver utomhustid. All den tid och närhet behöver hunden oavsett om den bor inne el ute. Tom MER om den bor ute då den måste hållas väl stimulerad och motionerad så att den är tillfreds under sin ensamtid.

Nej, det blir ingen bra hundhållning.
 
En bra hundgård kostar dessutom multum att bygga upp. Och det gör även ett uppvärmt hundhus. En permantent hundgård kostar lååångt mycket mer än en hund.

Utöver promenader och träning, Vill man hänga i hundhuset ett par timmar oavestt väder, kyla, julafton osv och gosa och umgås med sin hund. Sen byta kläder för att inte dra in hundhår?
Kommer man dagligen oavsett väder vara ute och leka med hunden?
Vi som har hundar inne leker och gosar av och till med dem flera ggr om dagen, utöver utomhustid. All den tid och närhet behöver hunden oavsett om den bor inne el ute. Tom MER om den bor ute då den måste hållas väl stimulerad och motionerad så att den är tillfreds under sin ensamtid.

Nej, det blir ingen bra hundhållning.
Beror på vad man menar med multum.
Mina (huvudgården 92 kvm och reserven 26 kvm) kostade en del ja, men inte multum.
Uppvärmt hundhus kan bli dyrt, men måste inte bli det om man köper beg. friggebod ex.vis.

Med det sagt, så håller jag i övrigt med och man måste absolut tänka över både en och två gånger om man verkligen har möjlighet och tid för att kunna ge hunden ett kvalitativt liv utanför hundgården.
 
Beror på vad man menar med multum.
Mina (huvudgården 92 kvm och reserven 26 kvm) kostade en del ja, men inte multum.
Uppvärmt hundhus kan bli dyrt, men måste inte bli det om man köper beg. friggebod ex.vis.

Med det sagt, så håller jag i övrigt med och man måste absolut tänka över både en och två gånger om man verkligen har möjlighet och tid för att kunna ge hunden ett kvalitativt liv utanför hundgården.
Ska hunden bo där permanent ställs höga krav. Ffa eftersom det är där man som ägare även kommer behöva vistas vid dåligt väder när man ska ge sin hund gos och mys.
En permanent boende hund av större ras kan gräva djupt när den blir uttråkad.
Marken bör grävas ur och dräneras samt grävsäkras med nät. Fylle läggas. Det bör finnas delvis väggar och tak i utedelen så den kan vistas ute hyfsat skyddad och inte bara ligga inne vid sämre väder. Plus huset.

Bygget för de gårdar på 30 kvadrat vi lät bygga gick på 50 000 för 7 år sen. Plus hus. Och då bodde inte ens hundarna där permanent. Det är nog betydligt dyrare idag (om man inte bygger på spillvirke, drar el själv osv)
 
Ska hunden bo där permanent ställs höga krav. Ffa eftersom det är där man som ägare även kommer behöva vistas vid dåligt väder när man ska ge sin hund gos och mys.
En permanent boende hund av större ras kan gräva djupt när den blir uttråkad.
Marken bör grävas ur och dräneras samt grävsäkras med nät. Fylle läggas. Det bör finnas delvis väggar och tak i utedelen så den kan vistas ute hyfsat skyddad och inte bara ligga inne vid sämre väder. Plus huset.

Bygget för de gårdar på 30 kvadrat vi lät bygga gick på 50 000 för 7 år sen. Plus hus. Och då bodde inte ens hundarna där permanent. Det är nog betydligt dyrare idag (om man inte bygger på spillvirke, drar el själv osv)

Jag har haft hundar som bott i hundgård i många år, även om jag inte har det nu men nuvarande hundgårdar är byggda enligt exakt samma princip som tidigare och inte nån gång har det kostat multum enligt min definition av uttrycket.
 
Jag har haft hundar som bott i hundgård i många år, även om jag inte har det nu men nuvarande hundgårdar är byggda enligt exakt samma princip som tidigare och inte nån gång har det kostat multum enligt min definition av uttrycket.
Ok.

Själv tycker jag att det är väldigt mycket pengar och ett rejält bygge om det ska vara snyggt, praktiskt och trevligt för en hund 24/7 livet ut. Kanske en ekonomiftåga. Jag har ingen hög inkomst.Ett sånt bygge för mig är många månadslöner och det tycker jag är ”multum”
 
Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om?
Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att ha att göra med.
Så var inne på schäferhund.
Vi bor på landet med skog och stor trädgård.
Pga allergi kan vi inte ha en hund inomhus alls.. Och vi har två små barn, tänker mest är det ens möjligt att få en reaktion till en hund då? Dela gärna med er om era egna erfarenheter. Hunden skulle inte vara själv på dagarna direkt då jag är hemma på heltid ett år till framöver.
Schäfer och polarhund är som sagt väldigt olika, vad ska ni göra med hunden egentligen? Förutom att ha den ute i hundgård?
 
Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om?
Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att ha att göra med.
Så var inne på schäferhund.
Vi bor på landet med skog och stor trädgård.
Pga allergi kan vi inte ha en hund inomhus alls.. Och vi har två små barn, tänker mest är det ens möjligt att få en reaktion till en hund då? Dela gärna med er om era egna erfarenheter. Hunden skulle inte vara själv på dagarna direkt då jag är hemma på heltid ett år till framöver.
Tycker inte hund låter som något som passar er alls..hundar är inget man tittar på då och då..Låter inte som att ni är så intresserade av hunden som djur riktigt?
 
Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om?
Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att ha att göra med.
Så var inne på schäferhund.
Vi bor på landet med skog och stor trädgård.
Pga allergi kan vi inte ha en hund inomhus alls.. Och vi har två små barn, tänker mest är det ens möjligt att få en reaktion till en hund då? Dela gärna med er om era egna erfarenheter. Hunden skulle inte vara själv på dagarna direkt då jag är hemma på heltid ett år till framöver.
En schäfer är inte lättare samt mer olämplig att hålla på så sätt än vad 2 polarhundar är.
Är ni så allergiska är det bättre att avstå djur tycker jag.
Det är ingen rättighet att ha djur.
 
Tycker inte hund låter som något som passar er alls..hundar är inget man tittar på då och då..Låter inte som att ni är så intresserade av hunden som djur riktigt?
Precis det finns ju faktiskt den typen av djur också om man inte är specifikt hundintresserad kan man skaffa en miniflock grisar eller getter tex det är också sociala djur som faktiskt även kan följa med på promenader.
 
Precis det finns ju faktiskt den typen av djur också om man inte är specifikt hundintresserad kan man skaffa en miniflock grisar eller getter tex det är också sociala djur som faktiskt även kan följa med på promenader.
Jätter är ju såååå coola :love:
För många år sen hade jag en jobbarkompis som hade 4 pensionerade mjölkjätter. Hon tog hand om dem som pensionerats från ett mjölkeri.
Hon hade dem lösa på långpromenader i skogen och lärde dem div trix.

I Sotenäs finns en farbror som alltid haft getter som ”hund”. De åker båt, går på Smögenbryggan och väntar utanför affären :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 675
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 231
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp