Hund utomhus i uppvärmd hundgård året om.

Jätter är ju såååå coola :love:
För många år sen hade jag en jobbarkompis som hade 4 pensionerade mjölkjätter. Hon tog hand om dem som pensionerats från ett mjölkeri.
Hon hade dem lösa på långpromenader i skogen och lärde dem div trix.

I Sotenäs finns en farbror som alltid haft getter som ”hund”. De åker båt, går på Smögenbryggan och väntar utanför affären :p
Fy f*n vad jag måste vara trött idag som stavat getter med j TVÅ gånger 🤣
 
Alltså nä, om ni pga allergi inte kan ha hund inomhus så ska ni inte ha hund i hundgård heller.

1) Valpen måste bo inomhus med er.

2) Sjuk/skadad hund kan behöva bo inomhus tills den är frisk.

3) Hundar är flockdjur och behöver sällskap. Ingen hund ska behöva bo ensam i hundgård dygnet runt hela året.

Fundera på annat djur eller kolla om det finns nån ras som allergiker tål. En vän till mig vars pappa var allergisk mot pälsdjur kunde ha Bichon Frisé om den badades regelbundet. Är det ett barn som är allergisk, lägg ner hundplanerna och skaffa djur barnet tål!
 
Alltså nä, om ni pga allergi inte kan ha hund inomhus så ska ni inte ha hund i hundgård heller.

1) Valpen måste bo inomhus med er.

2) Sjuk/skadad hund kan behöva bo inomhus tills den är frisk.

3) Hundar är flockdjur och behöver sällskap. Ingen hund ska behöva bo ensam i hundgård dygnet runt hela året.

Fundera på annat djur eller kolla om det finns nån ras som allergiker tål. En vän till mig vars pappa var allergisk mot pälsdjur kunde ha Bichon Frisé om den badades regelbundet. Är det ett barn som är allergisk, lägg ner hundplanerna och skaffa djur barnet tål!

En del tåler ju nakehundar och har hört om allergiska som har tålt samojeder av alla raser! Hundar som bor en stor del i hundgård är oftast arktiska spetsar och jakthundar, dom bor dessutom 2+ och får även vara inomhus en del, dessutom flyttar dom först ut efter valptiden är över.
 
Jag som har bl a grisar och får tycker inte att det är ett bra alternativ heller. Man behöver vara hos djuren flera gånger varje dag och det är svårt med allergi. Det är anledningen till att jag avstått höns fast att jag så gärna skulle vilja slippa köpa ägg och kött.
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 675
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp