Hundpromenad i grupp HUR göra, hälsa osv?

paradiset

Trådstartare
Jag har börjat arrangera massor av hundpromenader med för mig och vovve helt nya bekantskaper med målet att hundarna ska inte hälsa och inte leka. Nu igår gick jag ut på en kortis men dessa hundar är bekanta. Vi hälsade inte men under promenaden föll det sig naturligt att vovvarna ändå tog sig en snabb sniff i baken eller gick vid sidan om varandra och då snabbt nosade och de unga gjorde även en del lekinviter och studs i kopplet. Vi var då lugna och bara särade på busarna och fortsatte gå.

Hur "noga" ska man vara med att de inte får hälsa om man som jag har en hund som måste lära sig att jag styr detta? Han är både osäker och älskar att leka! Är korta, snabba och faktiskt artiga nosningar osv ok eller måste allt ske på mitt ok? Nu vill jag börja träna rätt med de obekanta vi ska träffa!

Sv: Hundpromenad i grupp HUR göra, hälsa osv?

Jag skulle sätta regeln att han inte fick hälsa när ni möts, dvs när alla hundar är ute ur bilen och ni precis ska gå iväg.
Då hade jag velat att min hund skulle ha kontakt med mig.

Korta sniffar eller en och annan lekinvit i kopplet hade jag inte lagt så stor vikt på, så länge min hund lyssnade på mig när jag krävde det.

Attans att du inte bor i Borås, hundpromenad i grupp är ju precis vad min vovvsing skulle behöva :laugh:

Jag har några regler

Mina hundar ska inte hälsa eller intressera sig för andra hundar vid möten.

Mina hundar får hälsa på andra hundar när jag tillåter det.

När mina hundar promeneras MED andra hundar anser jag det extremt naturligt att hundarna interagerar med varandra precis som jag och den andra hundägaren.. att två flockdjur skall gå sida vid sida och ignorera varandra låter som någon typ av hitlerfasoner.. det är hundar och när de umgås så SKA de veta vart den andra och vilken sinnesstämmning den är i..

Varför anser du att din hund inte ska interagera när du tvingar den nära inpå en annan hund under en längre stund? gå med din hund ensam om du inte vill att den ska interagera med en annan hund..

Låter ni hundarna hälsa först blir spänningen mindre.. hunden förstår olika delar av promenader..

mötet: vänta tills husse/matte säger ok..

Hälsa: sniffa checka läget..

Promenera: gå och uträtta behov, ta sig från punkt a till punkt b, hålla koll på den andra hunden..

Leka: interagera med andra hundarna..

Senast ändrad av en moderator:

Fast, det där är ju olika för alla.

Beroende på vad jag vill ha ut av promenaden i fråga, så kräver jag olika saker. Bland annat ska mina hundar kunna gå på promenader HELT utan att interagera med den andra hunden som är med, oavsett om dom känner varandra sen tidigare eller ej. Detta kom väl till pass häromkvällen då det anlände en enorm GD-hane till vårt hem, som inte kan hantera hundmöten vettigt. Vi har gått promenader ihop med alla mina, även min vuxna hane, och dom ska inte interagera på något vis innan jag ger mitt tillåtande till det. Annars hade det aldrig fungerat! Ju mindre hundarna bryr sig om honom, desto mindre bryr han sig.

Så, hade jag velat träna min hund just på detta, så hade jag inte låtit denne hälsa ALLS utan att varsågod. Man kan ju dessutom träna olika saker, på olika promenader...

// Bebben aka Hitler

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 040
Senast: Liran
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 438
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 771
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka