Hundskall och spädbarn

Mirre

Trådstartare
Hur känsliga är småbarn för höga ljud?
Exempelvis hundskall?
Sonen är 5 v så runt den åldern.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Jag skulle nog vara försiktig med hundskall i barnets direkta närhet, typ de närmaste metrarna. Fast ligger barnet i en vagn dämpas ljudet.

Men det finns många olika skall, de dova gläfsandena känns ju bättre (på en annan) än vad de gälla småhunds-skällandet gör.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Har hundarna skällt intill honom så har sonen bara ryckt till, inte blivit ledsen. När han var så liten vaknade han inte heller om de skällde, nu kan han göra det ibland och då är han 1 år. Den ena hunden är en jämte med ett rejält skall.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Collie skall är ju inte så jättesköna för vuxna så jag tror gälla skall inte är för babyöron.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Collie skall är ju inte så jättesköna för vuxna så jag tror gälla skall inte är för babyöron.

En jämte har ett betydligt grövre skall än en collie och jag tror inte hundskall är speciellt farligt för barns öron om det inte håller på någon längre stund. Rädda kan de bli, men inte skadligt. När min son var så liten så ryckte han till vid alla högre ljud, även vardagliga t ex när man slamrar med grytor och dyl.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Vi har glasbord i vardagsrummet och bara man ställde ner ett glas JÄTTE försiktigt så ryckte Rasmus till! Om han låg och sov i ena endan av huset och den andra elda och slog igen luckan så ryckte han till.


Bebisen hör 80 db dygnet runt i mammans mage, av hennes organ + ljud utifrån.

Man ska inte skydda dem för mkt, svärmor är dagmamma och har ett barn på 1½ år där föräldrarna alltid haft knäpptyst, hur tror ni det går för honom nu när det är dags att sova middag? Han vaknar vid minsta lilla.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Jag har inte skyddat vår dotter för några normala ljud, inte sänkt TVn eller bett folk knacka istället för ringklockan.
Men hundskall tycker hon inte om, det verkar vara så skarpt att hon alltid reagerar på det.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Det är svårt de där, bebisöron är ju så känsliga och vissa ljud som man inte tycker är höga har ändå en hög db.

Jag tror man märker på sin bebis, som idag så kom en kompis och varva upp sin bil innan han stängde av den och Rasmus ryckte till och det syntes lixom på ögonen att det gjorde ont.
Innan stod vi vid en annan bil som var igång och då tittade han bara nyfiket ner i motorn på det som rörde sig.
 
Sv: Hundskall och spädbarn

Det beror på vad du menar med känsliga? Känsliga i bemärkelsen reagerar på högre ljud är väl de flesta - även om det ju också kan variera från person till person. Känsliga i bemärkelsen att de skulle ta skada av hundskall på något vis, det har jag mycket svårt att tro.

Jag tycker inte man skall skydda sina barn mot "normala" ljud. Att lära sig att känna igen, förstå och acceptera ljud i omgivningen är ju en del av att vara människa, att växa upp!

Min dotter reagerade förresten aldrig på hundskall som bebis. Jag tror att det berodde på att hon vant sig vid det ljudet redan som foster, eftersom vi ju hade hunden även medan jag var gravid.

Och vi gjorde aldrig någon grej av att det skulle vara särskilt tyst hemma medan vi hade bebis, utan vi tittade på TV, lyssnade på musik, städade och lagade mat precis som vanligt. Och jag kan fortfarande dammsuga dotterns rum (hon är 7½) när hon sover utan att hon vaknar! Som bebis till och med somnade hon till dammsugarljudet....

Farligt höga ljud, däremot, det skall man självklart skydda sina barn (och sig själv!) mot. Men då snackar vi ju rockkonserter, motortävlingar och sånt, inte hundskall....
 

Liknande trådar

Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
762
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
925
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp