hundskolan i Gokväll

em76

Trådstartare
Brukar ni titta på det?
Jag har sett det några gånger och är ganska impad av Barbro.
 
Tja, nu har jag ju sett lite mer än vad som visas på tv, men det hon gör på tv tycker jag visar hennes okunskap som instruktör. Hur kan man gå ut och berätta om dessa relativt extrema metoderna till kleti och pleti?

Som den terven som gjorde utfall mot andra hundar. Den var tydligen väldigt självsäker och behöver denna behandling med kastade påsar enligt B. En tv-inspelning pågår i 2 h. Ett beteende som är så djupt rotat går inte att bota på 2 h utan att göra det genom att skrämma hunden ordentligt. Och att skrämma hunden till att sluta med sitt beteende är inte samma sak som att bota det.

Stackars alla hundar med problem som tack vare BB nu kommer att få påsar med diverse ting i (livsfarligt) slängda på sig. Alla hundar är inte självsäkra. De allra flest hundars problem bottnar i rädsla och osäkerhet.
 
Det var det enda jag såg. :crazy: Visst har hon en stor kunskap om hundar, men hon kan inte gå ut i tv och visa sådana saker, då alla med "problem"hundar kommer att testa. Och dessa har troligen dålig kunskap om hund och testar detta på en hund som inte alls bör få en sådan behandling och framför allt så handlar allt om timing och det är det inte många svenssons som klarar.
 
min tränare varnade också för hennes metoder. fast jag skulle aldrig få för mig att göra så. jag vill ha bort min hunds rädsla, inte få henne att sluta visa den.
 
såg det programmet och gillade inte heller vad jag såg. Men det var ju en schäfer. Conny den aggressiva schäfern hette det ju. :confused:

har ju liknande problem med min hund och blev helt chockad av vad jag såg. Som tur är så har min hundpsykolog bättre ideér...
 
Ja ,det kanske var en schäfer, minns inte. Då var det en terv jag såg live då med samma problem. Men men oavsett ras så gillar jag inte behandlingen.
 
Vad är då att bota problemet?

Jag ser inget fel med att skrämma skiten ur hunden när det gäller korrigering av rejält felaktiga beteenden om rädslan riktas åt rätt håll. En duktig instruktör har den timingen och kunskapen att rikta rädslan mot själva utfallet och inte mot den mötande hunden. Om hunden blir rädd för utfall är ju sak samma.

Det handlar ju heller inte om att skrämma hunden egentligen. Dne ska bara få känna av ett rejält obehag om den sysslar med oönskad aktivitet. Vad som är obehag skiljer sig från hund till hund och en hård jäkel kan behöva både det ena och andra för att komma till den punkt då obehaget överskrider lusten att göra utfall.

Dock håller jag med dig om att det är olämpligt att visa sådana metoder i tv. Vem som helst ska inte ut och testa kastkedja, skrammelburkar och liknande.
 
Det är just detta att korrigering av hundar bör vilken kunnig instruktör som helst förstå att man inte gör i TV. Korkat är vad det är!

Har redan mött hundägare som tagit till sig hennes "tips" och testat på sina hundar. Vilket i ett fall gett stora problem och antagligen får nu B.B en ny elev. Var det tanken med programmet!? :confused:
 
bode det inte vara så att det endast är en liten, liten del av alla aggressiva hundar (hundar som gör utfall) som verkligen behöver så brutal "behandling"? jag anser att utfallet endast är ett symptom på ett större problem, och i de flesta fall kommer man inte åt problemet genom att dölja symptomet. är hunden dessutom rädd (eller har ångest, blir blockerad etc) så hade jag inte velat komma nära den hunden efter "behandlingen". jag vill ha en hund jag kan lita på, en hund vars tankegång jag kan komma nära inpå. men kanske, om man vill ha en arbetsmaskin som man inte delar kudde med, kan det vara en metod som är användbar.
 
Jag räknar egentligen inte kast med skrammelburk som brutal behandling. En hel del hundar reagerar inte starkare än att de blir förvånade och bryter beteendet därför. Dock får man tänka på att jag mest sysslar med bruksraser och har liten erfarenhet av hur exempelvis spaniels skulle reagera. Dock anser jag att en normal hund ska klara av det ljud som blir då man kastar en cola-burk fylld med skruvar i backen. De kan hoppa till, men bör släppa det rätt snart.

För övrigt anser jag hundar vara rätt okomplicerade djur, så länge det står rätt till i skallen på dem. Om jag är tydlig och talar om för min hund hur det ska vara i alla lägen så blir hunden oftast självsäkrare och mer harmonisk. Den lär sig att lita på mig därför att det jag säger alltid gäller. Detta kan dock vara knepigare om hunden har sådan rädsla eller stress att den blir blockerad, men principen är densamma. Man får bara gå tillväga på olika sätt.

Jag gillar inte riktigt den här tillkrångligen med avledning, mutning, klicker och hela baletten när det gäller vardagslydnad. Man kan inte alltid ha godsaker eller bollar i fickan och vad händer den dag man konfronteras med problemet och fickan är tom?

Obs! Att tala om för sin hund hur den ska bete sig r inte synonymt med att man alltid ska tjonga till den då den exempelvis gör utfall mot andra hundar. Det handlar också om att ge hunden alternativ till att göra utfall. Har man en hund som är säker i sitt eller i ligg-kommando så kan man lägga eller sätta hunden ner då man möter en annan hund. Går då hunden ändå upp kan man bli förbannad och kräva att den minsann återgår till det jag bett den om. Ofta har ju hunden en viss grundtrygghet i kommandot och den vet vad som vanligtvis brukar hända då den liggger, dvs ingenting. Det kan man utnyttja vid utfall, men samtidigt måste kravet på hunden finnas där att den ska åtlyda kommandot oavsett om det kommer en annan hund eller ej. En hund blir trygg då den vet vad som förväntas av den.
 
jag pratar inte om skrammelburk, det jag hörde var en påse med diverse saker som kastades PÅ hunden. men om man kastar burken, vad gör man sen då?

jag vill att min hund ska kunna sitta och titta på mig, helt avslappnad. det är inte meningen att man ska trycka in godis i käften på henne hela tiden, men godis är ju trots allt en lugnande metod och det hjälper henne att komma över spärren. men, jag vill också att hon inte ska gå i taket om vi möter en lös hund. och jag vill att andra än jag ska kunna hantera henne vid ett hundmöte.
 
Jag gillar inte riktigt den här tillkrångligen med avledning, mutning, klicker och hela baletten när det gäller vardagslydnad. Man kan inte alltid ha godsaker eller bollar i fickan och vad händer den dag man konfronteras med problemet och fickan är tom?

Man har en förväntan hos hunden. Mina hundar lyder för att dom tycker att det är roligt men även för att de vet att de blir lättast så. Jag har inte alltid godis, boll eller klicker så fort hundarna gör rätt. Jag varierar mina belöningar med godis, extra gott godis, boll, lek, pinne, kotte, klicker med en enkel klapp på halsen. Genom att hela tiden variera så får jag en hund med hög förväntning. Genom att aldrig veta vad den får som belöning gör att den blir snabb in för att se efter vad de kan vara för något. På så sätt gör det heller ingenting om jag en dag inte har varken leksak eller godis på mig.

Har man en hund som är säker i sitt eller i ligg-kommando så kan man lägga eller sätta hunden ner då man möter en annan hund. Går då hunden ändå upp kan man bli förbannad och kräva att den minsann återgår till det jag bett den om.
Men det krävs en hel del för hunden att våga ligga kvar vid ett hundmöte. Då måste hunden vara så säker på Dig som ledare att han vågar ligga kvar och veta att du tar hand om mötet. Om hunden inte litar på Dig som ledare utan sätter alt. ställer sig upp vid ett hundmöte så blir det ju inte bättre för att man blir förbannad och trycker ned honom igen. Då blir hunden snarare bara tryckt istället för trygg i situationen och inför sin "ledare"
 
Man ska inte kasta saker på hunden. Det kan ge helt fel effekt. När man slängt sin skrammelburk och fått hunden att avbryta utfallet eller vad den nu sysslar med så talar man om för hunden vad den ska göra istället och berömmer om den utför detta.
Man kan inte bara kasta skrammelgrejor och sen gå vidare. Hunden ska alltid ges möjlighet att göra rätt efter en korrigering. Har jag korrigerat ett utfall kan jag be hunden sitta, vilket jag då självklart vet att den kan prickfritt. Då hunden satt sig berömmer jag den rejält. Det blir då tydligt för hunden vad den ska och inte ska göra. " Nej inte så, men gör såhär". Man kan inte bara säga "nej, inte så".

Jag vill också ha en hund som kan sitta och vara fokuserad på mig. I inlärningsfasen använder jag också godis eller bol, men sedan kräver jag fokus. I tävlingslydnaden kommer mycket fler och större belöningar, men där vill jag ju ha en helt annan exakthet och tempo. Jag jobbar väldigt olika beroende på om det är cirkuskonster eller vanlig vardagsuppfostran.

Det arbetssätt jag beskriver begränsar heller inte hunden till att enbart fungera med föraren, men det hela måste börja där. Jag ser väldigt lite till situationen och miljön coh det är där din instruktör och jag skiljer oss åt. Jag vill fokusera på hunden tillit till mig och andra människor. Lita på oss och gör som vi säger så blir det bra. På något vänster växer ofta hunden av det också.
Det jag kan utläsa av det du beskriver är att lära hunden att lita på sig själv. Det är alltid bra om hunden har så gott självförtroende att den kan klara sig lika bra utan mig, men det blir ofta en följd av det jag beskriver.

Samtidigt är utfall något som jag anser aldrig ska accepteras. Det är en handling som alltid ska korrigeras oavsett varför dne utförs just därför att jag anser det vara fel, fel, fel sätt att reagera på. Hunden får krypa längs backen om den vill, välja att gå bort eller gömma sig bakom mina ben, men aldrig slänga sig i kopplet och skälla som besatt. Att agera utåt på rädsla är inte accepterat hos mig.
 
Det där låter som mig när jag tränar tävlingsmoment eller lär in vardagslydnaden. När det gäller vardagslydnad de kan ska de dock göra som jag säger därför att jag säger det. De får beröm om de gör rätt, men mer blir det sällan.

När jag lär in inkallning och liknande kan jag dock skoja runt med leksaker och annat hur mycket som helst och på ett sätt kan man ju säga att jag skapar förväntan hos hunden, men jag vill ha förväntningar baserat på något annat än godis och leksaker. Ett exempel är just inkallning. Jag vill att hunden ska förknippa mitt "kom" med att den kommer till mig och som belöning får den då gå fri igen och nosa vidare eller vad den nu vill göra. Kommer den inte tar det hus i helvete.

Vissa saker tar jag också för självklara. Jag belönar aldrig min hund i vanlig mening då jag säger "gå och lägg dig" och hon gör det. Det ska hon bara göra därför att jag inte vill ha en hund vankades i lägenheten eller tiggandes vid bordet. Inte heller får hon någon regelrätt belöning då hon stannar innanför häcken på uteplatsen. Uteblivet tjat/korrigering från mig är det enda som kan ses som belöning.

Om hunden inte vågar ligga av egen kraft kan man sitta hos hunden och milt hålla kvar den. Samtidigt får man en skyddande effekt med förarens egen kropp. Vissa hundar svarar dock med panik på att bli fasthållna och då får man hitta en annan metod.
Har man dock ett riktigt benhårt kommando brukar det funka bra även då hunden konfronteras med sin rädsla. De är så inne i vad de gör att de inte reagerar på att situationen ändras. Kan jämföras med avledning, men skiljer sig då man faktiskt kan korrigera hunden om den bryter kommandot. Återigen tryggheten i att veta vad som förväntas av en.
 
Ja, då har vi lite olika synsätt på hundar i detta sammanhang. Oavsett om det är tävlingslydnad eller vardagslydnad så vill jag ha en hund som är snabb och glad när den uträttar det jag ber den om.

Självklart belönar jag inte allt min hund gör. Tex en inkallning eller när jag ber henne komma upp vid min sida vid ett möte så säger jag bara varsågod till henne efteråt, ett tecken på att hon får gå vidare. Där är ju själva varsågod en belöning. Men ibland belönar jag att hon kommer upp till mig med en godbit. Allt för att få denna förväntan.

Säger också väldigt väldigt sällan "gå och lägg dig" till min hund. Hon ingår i min familj och får göra som hon vill inom mina valda regler naturligtvis. Men vill jag inte att hon sitter och tigger så säger jag "gå bort". Då får hon välja vad hon ska göra härnäst, men hon får inte stå kvar.

En hund gör saker och ting för att det lönar sig. Jag vill ha en hund som gör saker åt mig för att hon vet att det får positiva följder. Jag vill inte ha en hund som gör saker för att slippa negativa följder.
 
Jag tar både och. Gör det du ska och du får belöning, men var olydig och det blir obehag. Himmel och helvete. Det är väldigt svårt för hunden att missförstå. Till slut blir det i princip bara himmel av det hela.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alltså. Jag bara avgudar norska Maren i Hundskolan och hennes problemhundar (SVT). Så mycket humor och värme. Härliga hundägare som...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: Törnrosa
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
445
Senast: Lilla
·
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Rosett
·
Fritid Jag är väl knappast den enda som tittar på True Crime här? Jag har förstås Discovery+(ID), tittar även på TV4, Netflix och Viaplay...
Svar
4
· Visningar
257
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp