Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Silver Girl

Du har ju fått många superbra tips från @AraSlei så jag tänkte bara fylla i. Vet inte exakt vad ni tränar och hur problemet ser ut. Men att träna exempelvis linjetag som Araslei pratade om, fast med terrängbyte, kan kanske vara något?

Det kanske är plättlätt för din hund, vad vet jag. Men ofta ser jag hundar på träning som går som klockor på långa linjetag, sen kommer ett terrängbyte och allt skiter sig.

Sedan kan man även träna apportering med störning. Apportering till vardag och fest har en liten enkel film om hur det kan gå till. Kan vara bra att träna. Nu ser jag mest tollare i apporteringen, men oftast blir det ju betydligt svårare när du har en störning som gör att hunden fokuserar på det istället. Störningen kan vara allt möjligt beroende på vad din hund intresserar sig för. Kanske något gott eller en annan människa? Här tränar du då på kortare avstånd, för att senare länga, hundens vilja att välja apporten/fågeln före störningen. Viktigt att hunden har stor möjlighet att klara uppgiften och att man utökat avståndet mellan sig själv/hunden och störningen + apporten allt eftersom. :)
 
@Silver Girl

Du har ju fått många superbra tips från @AraSlei så jag tänkte bara fylla i. Vet inte exakt vad ni tränar och hur problemet ser ut. Men att träna exempelvis linjetag som Araslei pratade om, fast med terrängbyte, kan kanske vara något?

Det kanske är plättlätt för din hund, vad vet jag. Men ofta ser jag hundar på träning som går som klockor på långa linjetag, sen kommer ett terrängbyte och allt skiter sig.

Sedan kan man även träna apportering med störning. Apportering till vardag och fest har en liten enkel film om hur det kan gå till. Kan vara bra att träna. Nu ser jag mest tollare i apporteringen, men oftast blir det ju betydligt svårare när du har en störning som gör att hunden fokuserar på det istället. Störningen kan vara allt möjligt beroende på vad din hund intresserar sig för. Kanske något gott eller en annan människa? Här tränar du då på kortare avstånd, för att senare länga, hundens vilja att välja apporten/fågeln före störningen. Viktigt att hunden har stor möjlighet att klara uppgiften och att man utökat avståndet mellan sig själv/hunden och störningen + apporten allt eftersom. :)

@Silver Girl
Tillägger att Apportering till vardag och fest även har en gratis onlinekurs för att få till avlämningarna. :)
 
Idag är det vila som gäller för flocken. Vi har utökat promenaderna i skogen ganska snabbt sen Fritte fick börja gå lös, och nu ser de en aning trötta ut hela bunten. Frågan är hur jag ska orka med dem ikväll efter en dag utan energiförbränning :D
 
Idag är det vila som gäller för flocken. Vi har utökat promenaderna i skogen ganska snabbt sen Fritte fick börja gå lös, och nu ser de en aning trötta ut hela bunten. Frågan är hur jag ska orka med dem ikväll efter en dag utan energiförbränning :D

Floki gick och la sig i sängen efter rastning nu på morgonen och har inte rört sig efter det. Han och Tonto fick pulsa i massa snö igår, så det känns nog i kroppen idag. :laugh:
 
@Silver Girl

Du har ju fått många superbra tips från @AraSlei så jag tänkte bara fylla i. Vet inte exakt vad ni tränar och hur problemet ser ut. Men att träna exempelvis linjetag som Araslei pratade om, fast med terrängbyte, kan kanske vara något?

Det kanske är plättlätt för din hund, vad vet jag. Men ofta ser jag hundar på träning som går som klockor på långa linjetag, sen kommer ett terrängbyte och allt skiter sig.

Sedan kan man även träna apportering med störning. Apportering till vardag och fest har en liten enkel film om hur det kan gå till. Kan vara bra att träna. Nu ser jag mest tollare i apporteringen, men oftast blir det ju betydligt svårare när du har en störning som gör att hunden fokuserar på det istället. Störningen kan vara allt möjligt beroende på vad din hund intresserar sig för. Kanske något gott eller en annan människa? Här tränar du då på kortare avstånd, för att senare länga, hundens vilja att välja apporten/fågeln före störningen. Viktigt att hunden har stor möjlighet att klara uppgiften och att man utökat avståndet mellan sig själv/hunden och störningen + apporten allt eftersom. :)

Bra tips!
Ett tillägg till störningssträningen:
Det enklaste sättet att börja träna störning tycker jag är att först kasta en dummie åt ett håll, vända om och kasta en tennisboll eller liknande (eller en dummie till), vända tillbaka upp mot dummien igen och skicka på den :) när hunden hämtat dummien kan man skicka den på bollen/dummie 2.
Allt eftersom hunden lär sig att gå på den man pekar på (även detta blir en form av linjetag), så kan man tighta ihop dummie 1 och boll/dummie 2 :)
Det finns ett par roliga övningar på detta temat, ”Klockan” och ”Fyrkanten”. Det finns beskrivningar på nätet om man googlar orden ihop med ”linjetag”.
 
Gah, jag fick just reda på att "min" hundmatsfrys i Norge är trasig, så jag kan inte ha frysfoder till hundarna. Vad fasen gör jag då? Tittade på frystorkat men det skulle kosta nästan 600:-/dag :eek::crazy:
 
W har börjat pipa när han blir lämnad ensam. Jag orkar verkligen inte med en till hund som inte går att lämna så jag behöver tips. Jag tror att det kanske har med att han är inne i en spökperiod att göra? Eller att det möjligen är för att jag inte lämnar honom tillräckligt? Jag jobbar hemifrån så för det mesta är han ju med mig, blir att jag åker och handlar varannan dag typ, oftast runt en halvtimme. Tidigare har det inte varit några problem men nu sitter han och piper. Han är i sin hage när jag lämnar honom, han sover även i den på nätterna och det är absolut inga problem. När jag lämnar honom i bilen så sover han ALLTID när jag kommer tillbaka så jag tror inte det är just ensamheten som gör det?
 
Det är tyvärr inget alternativ.

Tittade på Granngårdens högenergifoder. Säkert ren skit, men det är iaf inte sämre skit än alla andra säckar jag kollat på :(
Fy vad surt :( Det finns ju vissa torkade grejer som ska blandas med vatten och då bli som färskfoder, Bravo ska ju ha något sådant. Men det kanske är det du tittat på när du tittat på frystorkat?
 
Fy vad surt :( Det finns ju vissa torkade grejer som ska blandas med vatten och då bli som färskfoder, Bravo ska ju ha något sådant. Men det kanske är det du tittat på när du tittat på frystorkat?
Ja precis. Blir nog lantmännens högenergifoder. Och förväntan om sämre prestationsförmåga i några veckor.
 
Jag gillar att det är svenskproducerat, även om de inte skriver att råvaran är svensk. Vet inte om det finns några högenergifoder med svensk köttråvara?

Magnuson är väl det foder som är "svenskast" om man ska se till var råvarorna kommer ifrån. Sen hur det ser ut i innehållet vet jag ej då det är svårt att få tag på här så det har aldrig varit ett alternativ för oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
109 715
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 200
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
55 933
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp