Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det först träning för Gripan i form av lydnad, lite kontroll och uppletande och sen var vi och badade och tränade lite mer stadga. Det gick bra och den lilla fisen blev trött och nöjd som hon brukar bli efter bad :D

Ninja badade också en del och fick hämta kampdutten i vattnet och träna lite plats när Gripa lekte. Vilket hon tycker är jättesvårt då hon blir frustrerad och vill vara med. Vilket resulterar i skall och att hon rusar runt Gripas fötter och studsar in i henne :meh:
Men hon var faktiskt väldigt duktig.

Viggo stapserade mest runt uppe på land och försökte gräva ner bollen han fick i sanden :D

Liten film på Gripskit

 
Verkligen. Och läggs man sist så förstår jag ännu mindre problemet. Då luktar det ju inte löptik på planen heller. Är det att hanhundarna ska sticka iväg man är rädd för?

Håller tummarna att hon antingen inte är förändrad eller att hon hinner gå ur löpet. Man vill ju att det ska visa så rätt som möjligt även om hunden inte blir knäpp liksom.

Man får inte göra MH med löptik :(
 
Ute och gick med alla hundar, Pästen lös. Var på väg tillbaka till bilen när jag ser en cyklist kanske 50 m framför mig, på väg mot vårt håll. Det var en kurva mellan oss, men ganska öppen skog så jag såg vägen efter kurvan. Pästen var just där i kurvan men vänder tillbaka till mig när hon ser cyklisten. Hör cyklisten skrika till, kopplar Pästen och skyndar fram då jag inte längre ser cyklisten. En man i 60-års åldern ligger i vägkanten, mountainbiken ligger mitt på vägen. Frågar mannen om allt är ok men det enda jag får till svar är ”Det var en varg!”. Frågar igen och får tillslut ett ok, han är bara rädd och chockad. Återigen säger han att det var en varg och att den försvann åt mitt håll. Jag försöker få mannen att förstå att det var min hund han såg, men nej, det var en varg. Vi pratar lite till, jag ser till så han får vatten och lägger min tröja över axlarna på honom. Han kan inte släppa att det måste varit en varg, jag försöker igen med att det var min hund och att jag ber tusen gånger om ursäkt för att hon skrämde honom, men nej. Det var en varg. Nu gick vi på ett ställe där jag till 99% vet att det inte finns varg, inte ens passerande för området är så tydligt avskiljt. Hundarna regerade heller inte på något så jag är helt övertygad om att det var Pästen han såg. Mannen var på väg ut för att cykla mountainbike på en slinga i skogen men jag får honom att gå tillbaka till bilen och ringa en anhörig. Fysiskt sett så fanns det inga skador vad jag kunde se eller vad mannen själv kände, men han var rejält chockad till en början. Han bodde inte långt bort, så han körde hem efter att vi pratat en stund vid bilarna.

Jättetråkigt att vi måste ha skrämt honom så rejält men det är första gången någon tyckt att pästen varit lik en varg ;)

Tyvärr blir hon bara sämre och det är så fruktansvärt att se henne vilja så mycket men inte alltid kunna. Den där blicken hon får när hon inser att hon inte kommer att få följa med, ligga kvar i bilen eller inte springa och hämta den där dummien som Lyra aldrig hittar, den blicken är så fylld av rädsla, längtan och frustration. Korta stunder så glömmer hon att kroppen inte är som förr, men vi har tagit beslutet nu att hon ska få vandra vidare. Men bara ett par dagar till så ska hon få vara Pästen som får slicka tallrikar vid matbordet, tugga på så mycket grankottar hon vill, ha tillgång till varenda leksak vi har, få förstöra fotbollar, spåra och söka och bli överröst med en massa kärlek :heart
8BDF9707-C20B-4A14-BB5D-0B90C38F0274.jpeg
 
Men så otroligt tråkigt att läsa @attheedge :heart
@attheedge :heart Det är så tungt att behöva ta det beslutet, stora kramar! :heart
@attheedge så otroligt sorgligt :heartcry:
@attheedge så otroligt tufft. :heartheart:heart


Tack :heart Det är såklart jättesorgligt, men hon har gett oss så mycket fint att hon är värd ett värdigt avslut. Vi har gjort vad vi kunnat med armbåge och höfter, atrosen syns ju även i tassar och tår. Hon ska inte behöva ha mer ont. Däremot kommer det bli så fruktansvärt tomt utan henne. Hon har varit som en liten polis, hållt ställningarna och inte accepterat vad som helst. Vi skojar ofta om att hon är vårt egna skyddsombud - övervakar och kontrollerar. När mannen kom in i bilden så fann hon en ny själsfrände, de har blivit så tighta och bonussonen på 9 år har skapat en relation med henne som vi andra inte är i närheten av. De förstår varandra utan ord eller tecken - de bara är och ger varandra trygghet. Jag har varit beredd på detta beslutet och ställt in mig på det en längre tid, resten av familjen har det lite tuffare. Men när jag ser i hennes ögon hur jobbigt hon tycker att det är att inte kunna göra vad hon vill, ja då är inte beslutet svårt. Hon förtjänar så mycket mer :heart
 
Jag funderar på att gå kurs med Winston. Agility nybörjare, dock funderar jag på om vi möter "kraven" på att han ska kunna va lös och kunna inkallning. Han kan det generellt, han är lös i skogen och så utan problem, vi tränade även agility på vår rasträff och då var han lös på plan med andra hundar och det var inga några större problem, han sprang väl fram till sin syster nån gång tror jag (dom hade dock lekt tillsammans innan). Det är första gången vi går kurs i såna fall och jag är nog lite nojjig över det hela :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 553
Senast: Sasse
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
15 095
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
29 30 31
Svar
608
· Visningar
47 117
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
14 423
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp