Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har man blivit övertygad och ska åka och tävla rallylydnad inofficiellt med @Red_Chili :rofl:
Lika bra. Tinja och jag får komma in i rally-tänket igen innan vi försöker ta de sista två certen och valpen får öva på tävlingsmiljö. Win-win :D
:banana::banana::banana:

(Eh. Jag är allt annat än lugn ikväll känner jag... Lika vimsig som Ebrah när hon inte fått springa lös på ett tag... Tur att det är jobb imorgon)
 
Idag viltspårade Chanel. Vi har satsat en del på viltspår ett tag nu. Spårandet gick ju hyfsat. Dock kändes hon lite skum idag och jag såg att hon fuskade en del i spåret, så vi får backa lite i träningen nu. :meh:
Dock fick jag en chock när vi kom upp på stigen igen efter att vi var färdiga med spårandet. Där mötte vi nämligen en STOR, tjock grävling. Jag skrek till av förskräckelse och förvåning. Djuret såg på mig och stack sedan iväg. Chanel tyckte att den var mycket spännande och ville väldigt gärna springa efter den, men blev förhindrad av sin matte som tyckte att grävlingsjakt var en idiotisk idé. :eek::eek: Det tog ett tag innan jag fick hennes fulla uppmärksamhet efter denna incident. Grävlingen var intressant för henne länge och hon ville gärna spåra upp den och dra åt grävlingens håll. :mad:

När jag väl fått hennes fulla uppmärksamhet lekte vi med klöven och hade dragkamp med den för att förstärka värdet av den lite ytterligare eftersom hon inte visat intresse för den i dagens spårarbete.
Efter det sysslade vi med lydnadsövningar i skogen och på väg hem. :) Det gick fint.

Hon ställer till med en del fanskap och gör att man blir gråhårig i förtid, men hon är djupt älskad ändå, denna lilla hund. :heart

Chanel är förresten urfälld just nu efter valpning.

2dvkdhj.jpg


3583qkk.jpg


9rpnwh.jpg


2nvvuwn.jpg
 
Igår var vi återigen och tränade med @emma82maria (som redan uppdaterat om det). Det gick blandat bra och dåligt. Hon har fortfarande en hög förväntan och har lite svårt för passiviteten och plats på ett lugnt vis där. Men skam den som ger sig :D

Efter timmarna på klubben åkte jag ut och rastade en bekants aussies. Eller rastade och rastade. Vi gick en promenad och sen var vi ute på gården så hundarna röjde av sig. Var ute sammanlagt typ 2 h, drygt... Så på vägen hem fällde Gripa ihop sina långa ben och sov riktigt gott och tungt i bilen :D
Aussiena, aussiesarna.. (eh vad säger man egentligen? :o) fick följa med hem och alla hundarna låg däckade från typ 19 när vi kom hem till nästan halv två på natten när de åkte hem. En snabbkiss ute bara och sen sov de vidare.

Det är så skönt. Fyra tikar. Varav 3 bruksraser, en är lite suris och ändå så var det helt lugnt. De har ju bara umgåtts ute under en helg tidigare.

Ja, Gripa brukar inte få åka i framsätet men de fick inte plats på annat vis...

39557705_1834074546678499_8040117630662606848_n.jpg


39543486_1834074566678497_2318075192036818944_n.jpg


39467859_1834074603345160_7565129109974548480_n.jpg


Och hela gänget, enda stället jag fick de två aussierna att sitta stilla :D
39569879_1833911970028090_414555655068712960_n.jpg
 
På onsdag drar ju SM i Ronneby igång. Några här som ska dit? Själv ska jag dit torsdag och fredag och bla stå i hovawartklubbens monter. Vi är enda rasklubben med monter och det tycker jag är lite konstigt. Alla SBK-raser borde ju ta tillfället i akt att kunna informera om sin ras.
 
På onsdag drar ju SM i Ronneby igång. Några här som ska dit? Själv ska jag dit torsdag och fredag och bla stå i hovawartklubbens monter. Vi är enda rasklubben med monter och det tycker jag är lite konstigt. Alla SBK-raser borde ju ta tillfället i akt att kunna informera om sin ras.
Jag ska dit på lördagen och titta på rallyfinalen tillsammans med några träningskompisar. Funderar på att åka ner någon dag mer, har semester och det är ju bara en dryg timmes resa hemifrån.
 
När jag var hos syrran ikväll testade jag att lägga en kort plats innan hon fick hälsa på folket. Bad sen syrran jogga förbi framför och klappa med händerna, vilket hon gjorde, typ 1-2 m framför och Gripa gjorde inte ens en tillstymmelse till att vilja resa sig, kollade inte ens på henne. Så på andra ställen verkar den ju hyfsat stabil fortfarande.

Får träna mer helt enkelt :D
 
Så. 5km cykeltur och lite lösspring avklarat. Nu ska väl damerna vara nöjda ett tag i alla fall. Vi ligger nu i en trasslig hög i sängen och snart är det dags att vakna för att jobba ännu en dag. Tur att de är så anpassningsbara.
39611441_1151068381708207_1714596746094444544_o.jpg
 
Helga löper. Perfekt tajming. Hon borde hinna löpa färdigt innan IPO1-provet och det blir optimalt matchat med när vi vill para. Hon borde då löpa i Februari nästa gång. Det innebär vårvalpar med leverans i början av sommaren :up:
Hon hinner då fylla 3 och maken har mer tid på sig att träna ihop sig med henne och har möjligheten att tävla nästa höst samt ta IPO2.
Nu behöver vi bara hitta en ny tid för MH för det ska hon gå om 2 v :meh:
 
Idag har vi varit på nytt återbesök med Tindra. Eftersom hon fortfarande inte är bra från den förmodade panostiten, utan snarare reagerar på fler ställen misstänker man i stället osteochondros och i så fall förmodligen i en eller flera leder på alla benen. Att en i kullen nyss avlivats för benupplösning i armbågarna gör oss inte direkt mindre oroliga.

Vi fick remiss till ortoped och CT-röntgen. Så nu är det bara att hoppas att Agria går med på att betala röntgen, att det inte tar evigheter att få en tid, att det går att ställa en säker diagnos och att det inte ska vara något värre än panostit.

Det är inte lätt att vecka efter vecka försöka få en hund med mycket energi (jaktgolden drygt 6 månader) att vara nöjd med koppelpromenader. Ett tag gick det bra att söka dummy eller tennisbollar i blåbärsris, men nu har hon taggat till på det och framför allt när hon lämnar av och ska ut efter nästa går det på tok för fort.
 
Så himla tråkigt att läsa @Lena_B :( det verkar vara en jättetuff situation för alla inblandade och låter väldigt påfrestande att dessutom veta att det finns problem hos syskonet :( Hoppas så att ni får positiva besked från både ortoped och agria!
 
Idag har vi varit på nytt återbesök med Tindra. Eftersom hon fortfarande inte är bra från den förmodade panostiten, utan snarare reagerar på fler ställen misstänker man i stället osteochondros och i så fall förmodligen i en eller flera leder på alla benen. Att en i kullen nyss avlivats för benupplösning i armbågarna gör oss inte direkt mindre oroliga.

Vi fick remiss till ortoped och CT-röntgen. Så nu är det bara att hoppas att Agria går med på att betala röntgen, att det inte tar evigheter att få en tid, att det går att ställa en säker diagnos och att det inte ska vara något värre än panostit.

Det är inte lätt att vecka efter vecka försöka få en hund med mycket energi (jaktgolden drygt 6 månader) att vara nöjd med koppelpromenader. Ett tag gick det bra att söka dummy eller tennisbollar i blåbärsris, men nu har hon taggat till på det och framför allt när hon lämnar av och ska ut efter nästa går det på tok för fort.

Nej så tråkigt. :(
 
Idag viltspårade Chanel. Vi har satsat en del på viltspår ett tag nu. Spårandet gick ju hyfsat. Dock kändes hon lite skum idag och jag såg att hon fuskade en del i spåret, så vi får backa lite i träningen nu. :meh:
Dock fick jag en chock när vi kom upp på stigen igen efter att vi var färdiga med spårandet. Där mötte vi nämligen en STOR, tjock grävling. Jag skrek till av förskräckelse och förvåning. Djuret såg på mig och stack sedan iväg. Chanel tyckte att den var mycket spännande och ville väldigt gärna springa efter den, men blev förhindrad av sin matte som tyckte att grävlingsjakt var en idiotisk idé. :eek::eek: Det tog ett tag innan jag fick hennes fulla uppmärksamhet efter denna incident. Grävlingen var intressant för henne länge och hon ville gärna spåra upp den och dra åt grävlingens håll. :mad:

När jag väl fått hennes fulla uppmärksamhet lekte vi med klöven och hade dragkamp med den för att förstärka värdet av den lite ytterligare eftersom hon inte visat intresse för den i dagens spårarbete.
Efter det sysslade vi med lydnadsövningar i skogen och på väg hem. :) Det gick fint.

Hon ställer till med en del fanskap och gör att man blir gråhårig i förtid, men hon är djupt älskad ändå, denna lilla hund. :heart

Chanel är förresten urfälld just nu efter valpning.

2dvkdhj.jpg


3583qkk.jpg


9rpnwh.jpg


2nvvuwn.jpg

Hon är himmelens söt :love: Jag tycker det är fint med urfällda pälshundar :p . Men hon är nog fin med päls också!!
 
Idag har vi varit på nytt återbesök med Tindra. Eftersom hon fortfarande inte är bra från den förmodade panostiten, utan snarare reagerar på fler ställen misstänker man i stället osteochondros och i så fall förmodligen i en eller flera leder på alla benen. Att en i kullen nyss avlivats för benupplösning i armbågarna gör oss inte direkt mindre oroliga.

Vi fick remiss till ortoped och CT-röntgen. Så nu är det bara att hoppas att Agria går med på att betala röntgen, att det inte tar evigheter att få en tid, att det går att ställa en säker diagnos och att det inte ska vara något värre än panostit.

Det är inte lätt att vecka efter vecka försöka få en hund med mycket energi (jaktgolden drygt 6 månader) att vara nöjd med koppelpromenader. Ett tag gick det bra att söka dummy eller tennisbollar i blåbärsris, men nu har hon taggat till på det och framför allt när hon lämnar av och ska ut efter nästa går det på tok för fort.

Fy vilken oro! Lycka till och hoppas att det går så bra det kan :heart
 
Idag har vi varit på nytt återbesök med Tindra. Eftersom hon fortfarande inte är bra från den förmodade panostiten, utan snarare reagerar på fler ställen misstänker man i stället osteochondros och i så fall förmodligen i en eller flera leder på alla benen. Att en i kullen nyss avlivats för benupplösning i armbågarna gör oss inte direkt mindre oroliga.

Vi fick remiss till ortoped och CT-röntgen. Så nu är det bara att hoppas att Agria går med på att betala röntgen, att det inte tar evigheter att få en tid, att det går att ställa en säker diagnos och att det inte ska vara något värre än panostit.

Det är inte lätt att vecka efter vecka försöka få en hund med mycket energi (jaktgolden drygt 6 månader) att vara nöjd med koppelpromenader. Ett tag gick det bra att söka dummy eller tennisbollar i blåbärsris, men nu har hon taggat till på det och framför allt när hon lämnar av och ska ut efter nästa går det på tok för fort.
Så tråkigt :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
586
· Visningar
43 826
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 265
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp