hunduppfödning

Hallau

Trådstartare
Är lite nyfiken på hunduppfödning? Har en goldentik hemma som jag ställt ut lite med bra omdömmen. För att ta valpar efter hunden ska hunden fått vissa placeringar på uställning eller jaktmeriter. Men om man inte har utställningsintresset eller jakt är det kört då? Får man inte ta kullar då och räknas man som oseriös? Kan man hitta hanhundar ändå?
 
Sv: hunduppfödning

Visst kan du ta valpar.

Frågan är varför du vill ta valpar på en omeriterad tik?

Då vet du inte om tiken medför något bra till rasen och jag ser det som onödigt.

Seriösa människor som är ute efter en hund för tävling kräver mer eller mindre att föräldrarna är meriterade.

När det gäller hanhund kan jag bara svara för mig själv och vad jag kräver av en tik som skall paras med min hane.

1) Medlem i SKK och rasklubb (följa deras "regler" för avel )
2) Tiken ska vara meriterad och tillföra rasen något ( uställning och gärna lydnad )
3) HD och AD röntgad : Resultat A, B el UA
4) Uppfödaren ska vara seriös och ett seriöst sätt att avla

Finns säkert mer punkter men dessa är de vesäntliga.
 
Sv: hunduppfödning

Var beredd på påhopp och sura miner när jag skrev detta inlägg. :smirk:
Självklart är min hund röntgad och fri. Självklart vill jag inte ta valpar på en hund med rastypiska fel. Då seriösa uppfödare anser att min hund är mycket fin, så tror jag på deras erfarenhet.
Anledningen till att jag vill ta valpar på omeriterad hund är just det, att jag provat på utställningar och tycker inte detta var jätteroligt. Utan vill hellre träna dressyr och lydnad. Är det bara utställningintresserade som ska ha rätt till uppfödning?
 
Senast ändrad:
Sv: hunduppfödning

Påhopp och påhopp!?

Har inte sett en enda sur min i det svar du fått utan rena fakta. :crazy:

Men man får väl räkna med lite negativ respons när man vill ta valpar efter sin omeriterade tik. Det finns så fruktansvärt stort utbud av golden och då är det klart man ska ställa sig frågan om tiken är så extremt bra att den har något att tillföra aveln.

Då du är intresserad av lydnad så kan du väl tävla lite och få lite resultat innan du överväger att ta valpar.

Det är väldigt mkt jobb, med att ta och ha valpar. Om du inte ens orkar ställa din hund några få tillfällen för att få kritik på henne så låter det i mina öron oseriöst.

Det handlar inte bara om utställningar, du måste ju meritera hunden också.

Sen antar jag att du vet att du "ansvarar" för valparna tills de fyllt två år. Under dessa år och kommande ska du även kunna hjälpa och stötta dina valpköpare med frågor och problem.

Lycka till med vad du än väljer att göra med din tik!
 
Sv: hunduppfödning

Vaddå påhopp och sura miner ?

Nej jag stryker inte dina åsikter medhårs, men vart i mitt inlägg kan du finna påhopp ?

Du skrev att du varken var intresserad av jakt eller utställning och jag svarade för hur jag tycker och hur jag i framtiden kommer välja tikar
( om det skulle bli något fint av valpen )

Meriterna är rasbundna, med det menar jag att olika raser kräver olika meriter.

Köper jag en jakthund vill jag såklart att föräldrarna ska ha meriter för jakt etc.

Köper jag en Brukshund "kräver" jag att föräldrarna har bruksmeriter...


Men varför vill du ta valpar på din tik?

Anledningen kan ju inte vara att du tycker utställning är tråkigt. Det måste ju finnas ett skäl till varför du vill avla på just din tik?
 
Senast ändrad:
Sv: hunduppfödning

Jag anser att du bör meritera din tik, annars vet du ju inte vad hon går för och du kan inte heller jämföra henne.

Harför tillfället en goldentik här hemma som är 3 år och är uppe i lägre spår, lydnadstrean och har startad unghundsprovet med bra resultat, hon har också gått anlagsklass i viltspår och ska ta championatet till våren. Och dennes matte funderar på om hon ska ta valpar, dvs om detta räcker, detta kan ju vara något att tänka på. Enda anledningen att hunden inte kommit längre är för att de har provat på det mesta, hunden är ex en stjärna i agility.

Tyvärr är det ju så att det är väldigt många som har avlat på omeriterade goldens och jag skulle inte ge ett ruttet öre för 95% av Sveriges golden, tyvärr.

Hur gammal är hon och vad har hon gjort??

Utställning är inte så viktigt, bara den har en 2:a så att den kan få CH-titel

//E
 
Sv: hunduppfödning

Ni får väl ursäkta mig om fick känslan av en negativ och nedlåtande och aningen sur ton.
Nu är det inte så att jag vill ta flera kullar på min hund, utan en.
 
Sv: hunduppfödning

I all välmening men men frågan återstår.


Varför vill du ta en kull efter din tik ?
 
Sv: hunduppfödning

En kull eller flera...det är lika viktigt i alla fall!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 212
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp