Hur är det att läsa på högskola?

Perfekt blandning? Min högst subjektiva bedömning är att det låter jättetrist.. ;)

Jag har träffat ett par som gått den utbildningen, de verkade inte vilja skryta med det när vi sa att vi pluggade på KTH. De kanske bara var blyga i det avseendet.

Det beror ju på vad man tycker är roligt. Vill man bara sitta och teoretisera och slippa göra något i verkligheten är F bättre. ;)

Jag har aldrig förstått det där med att skryta om sitt lärosäte som "bäst". Det är som AndersB påpekar väldigt olika inom olika områden. På de mindre universiteten finns det ofta nischer som är way better än KTH och Chalmers.
 
Det beror ju på vad man tycker är roligt. Vill man bara sitta och teoretisera och slippa göra något i verkligheten är F bättre. ;)

Jag har aldrig förstått det där med att skryta om sitt lärosäte som "bäst". Det är som AndersB påpekar väldigt olika inom olika områden. På de mindre universiteten finns det ofta nischer som är way better än KTH och Chalmers.

Ja, jag skrev ju att det var subjektivt. Jag tycker till exempel att mycket av teorin bakom matten är trist, men elektro är den inriktningen jag minst av allt vill ha. JAG minst av allt vill ha, det betyder varken att jag tycker min inriktning är coolare, bättre eller sämre än LiTHs.

Jag tror att inriktningen på mastern (och såklart vilket jobb man väljer) är det som spelar roll för om man får ett praktiskt eller teoretiskt jobb, inte nödvändigtvis att utbildningen heter Applied Physics and Electrical Engineering. På svenska heter den för övrigt inte något med tillämpad?

Oj, vilken vändning det här tog. AndersB verkar mest tycka att LTH är bäst på allt?
Jag tyckte mest att du tog upp det som att LiTH var uppenbart bäst, det var det jag ställde mig frågande till.
 
Ja det finns ju så många som läser eller läst på universitet här, och det ligger ju själv framför mig:) Jag har aldrig läst på den nivån innan, inte ens en kurs, så jag är så nyfiken hur det egentligen är? Man hör ju kompisar och folk här prata om tentor, opponeringar etc etc och jag är så nyfiken på hur det går till.

Hur är en tenta tex uppbyggd? Är det som ett vanligt prov på gymnasiet? är det essäfrågor eller kortare frågor? varierar kanske?

Hur fungerar ett seminarium på högskola, hur stora grupper brukar det vara, helklass? hur går en opponering till?

Hur fungerar det när man ska redovisa sin c uppsats, är det för klassen eller bjuds det in "annat" folk?

När ni läste hade ni mest seminarium efter grupparbeten eller redovisningar?

Har så många funderingar men det är några, så jätteglad om någon vill förklara för en oinvigd :D

Säger som alla andra - det varierar! :D

Jag har läst humaniora, pedagogik och samhällsvetenskap och alla områden har haft sina traditioner och sin kultur på utbildningen. Institutionen för historia skiljde sig en del från språk/litteraturvetenskapen, liksom den skiljde sig från lingvistiken (och då var ändå allt humaniora). Pedagogik och samhällsvetenskap har också haft olika svårighetsgrad i komplexa frågeställningar. Samhällsvetenskapen hade mer fokus på statistik och analys av den, medan pedagogiken var mer orienterad mot filosofi och psykologi.

Skillnaderna till trots så tycker jag ändå att likheterna var större än olikheterna. Ungefär samma upplägg på uppsatsskrivande och ungefär samma tempo på att tillägna sig mängder av litteratur.

Den minst vetenskapliga disciplinen var dock pedagogiken. Det märks att pedagogik som vetenskap inte har så lång tid på nacken.
 
Uppenbart bäst inom sin nisch, dvs om man tycker att en mix av E och F verkar intressant. Baserat på den kombon har sedan LiTH ett par forskningsnischer där man är i världsklass.

Men visst, den är också forskarförberedande så det finns många doktorer med Y som bakgrund. Så det är ändå upp till individen så klart. F är dock lite varning på för oss som rekryterar till positioner utanför akademin, men det beror återigen väldigt mycket på individen.

Ska man titta brett så är både KTH och Chalmers bättre på fler områden och ligger högre i olika rankingar. Man ska dock vara lite försiktig i att omsätta forskningsresultat direkt i hur bra utbildning som bedrivs och hur bra studenter man har.
 
Jag har aldrig förstått det där med att skryta om sitt lärosäte som "bäst". Det är som AndersB påpekar väldigt olika inom olika områden. På de mindre universiteten finns det ofta nischer som är way better än KTH och Chalmers.

Vad som är bäst behöver väl i så fall definieras med något? Är de vilka arbeten de studerande får efteråt, eller är det den forskning som bedrivs på universitetet? Eller är det antalet Nobel-pristagare? Eller är det vilka forskningsanslag man får?

Jag har hört detta till leda då jag i min familj har personer som läst på både KTH och Chalmers. Jösses vilka middagar jag upplevt... :crazy: Ingen har hittills svarat på vilken definition som avses.

Mest är man överens om att den skola man själv utbildats vid är den "bästa". Personerna i fråga har läst på 60-70-tal och tidigt 90-tal.
 
Vad som är bäst behöver väl i så fall definieras med något? Är de vilka arbeten de studerande får efteråt, eller är det den forskning som bedrivs på universitetet? Eller är det antalet Nobel-pristagare? Eller är det vilka forskningsanslag man får?

Utan tvekan forskningen som bedrivs på universitetet.
 
Det är det väl inte? Teknisk Fysik är en teoretisk utbildning som i mycket också är forskningsförberedande. Att universitetet ligger i framkant när det gäller naturvetenskaplig forskning har betydelse och att Lund gör det tycker jag bla. ESS och MAX-lab visar.

Att LTH har högt anseende inom naturvetenskaplig forskning är något helt annat än att det skulle vara det högst ansedda på en annan nivå när det gäller lärare och elever än KTH och Chalmers jo. Och att jämföra exempelvis naturvetenskaplig forskning med teknisk forskning på är också märkligt just eftersom det naturligtvis inte är så att ett universitet bedriver den mest framstående forskningen inom alla ämnesområden.
 
Gömde en sak jag funderat på. Hur bra sammanhållning blir det/har ni i "klassen"/med "kursarna"? Är det alls som när man är yngre så man kanske umgås lite utanför skolan? eller blir det bara att man går på föreläsningar och träffar lite folk där och sen går till "sitt"? När man flyttar såpass långt så hade det varit skönt med en gemenskap som det inte är alltför svårt att komma in i. Tänker att gemenskapen borde bli ganska bra om man bor på campus?
 
Gömde en sak jag funderat på. Hur bra sammanhållning blir det/har ni i "klassen"/med "kursarna"? Är det alls som när man är yngre så man kanske umgås lite utanför skolan? eller blir det bara att man går på föreläsningar och träffar lite folk där och sen går till "sitt"? När man flyttar såpass långt så hade det varit skönt med en gemenskap som det inte är alltför svårt att komma in i. Tänker att gemenskapen borde bli ganska bra om man bor på campus?

Beror nog väldigt mycket på typ av utbildning, snittålder och åldersfördelning etc. Jag t ex umgås i princip inte alls med mina kursare utanför skolan. Främst för de är 15+ år yngre än mig. Och uppskattar det som normala 20-någonting-åringar tycker är roligt. Jag har liksom passerat det stadiet för ganska länge sedan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Denna termin blir sista terminen på KOMVUX och till hösten är planen att söka till högskolan, närmare bestämt lärarprogrammet med...
2
Svar
22
· Visningar
2 226
Senast: millen
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp