Hur är det att läsa på högskola?

canine

Trådstartare
Ja det finns ju så många som läser eller läst på universitet här, och det ligger ju själv framför mig:) Jag har aldrig läst på den nivån innan, inte ens en kurs, så jag är så nyfiken hur det egentligen är? Man hör ju kompisar och folk här prata om tentor, opponeringar etc etc och jag är så nyfiken på hur det går till.

Hur är en tenta tex uppbyggd? Är det som ett vanligt prov på gymnasiet? är det essäfrågor eller kortare frågor? varierar kanske?

Hur fungerar ett seminarium på högskola, hur stora grupper brukar det vara, helklass? hur går en opponering till?

Hur fungerar det när man ska redovisa sin c uppsats, är det för klassen eller bjuds det in "annat" folk?

När ni läste hade ni mest seminarium efter grupparbeten eller redovisningar?

Har så många funderingar men det är några, så jätteglad om någon vill förklara för en oinvigd :D
 
Jag är precis klar med andra året på en treårig utbildning med inriktning ungdoms- och missbruksvård.

Vi har väldigt mycket inlämingsarbeten, essäer som ska skruvar på 8-10 sidor som examination. Vi har under två år haft två salstentor, salstentorna är lite likt situationen när man skriver ett högskoleprov. Det är inte säkert att det bara är din kurs som gör tenta samtidigt utan det finns flera olika som sitter vid tentamen tillfället, läraren är inte med som tentamenvakt. Leg krävs för att kunna bevisa att du är du.
Hur frågorna är uppdelade är väldigt olika, vissa kurser kräver korta svar medan vissa kräver mer utförliga svar.

Våra seminarium är på 8-10 personer, där vi pratar om de böcker vi läst.. Vi har främst litteraturseminarium, vi ska kunna visa att vi har förstått vad författaren menar med boken och sedan blir det diskussion om det. Sedan är det lite olika beroende på vilken seminarieledare man får, vissa är själva väldigt bra på att hålla låda så länge mans täljer en fråga som man vet denne har intresse av.

Vi har precis haft vår opponering till b-uppsatsen, så jag kan tyvärr inte säga någon om C-uppsatsen än. Mer än att vår utbildning bjuder inte in andra än de som vill lyssna från klassen.
 
Nu är det väldigt länge sedan jag läste på grundutbildningsnivå själv. Har undervisat senare, men även det ligger nu några år tillbaka i tiden. Men generellt kan man svara "det varierar" på alla dina frågor:D. Hur saker är upplagda beror på vilken utbildning och delvis även på vilket lärosäte.

Tentor kan vara salstentor med frågor av olika längd, men även hemtentor som essäer eller PM förekommer. Och det beror på kurs hur sammansättningen ser ut.

I begreppet "seminarium" ingår det enligt mig att det ska vara en mindre grupp. Vad en "helklass" (för övrigt är jag allergisk mot det nu vanligt förekommande "klass" när det rör sig om högskoleutbildning - det heter kurs, kursare, kurskamrater hävdar kärringen;)) är beror också på vad du läser. Det kan variera oerhört mycket beroende på utbildning.

När jag läste de kurser som sedan blev mitt yrke (jag tog en fil kand bestående av vad som då kallades fristående kurser) var det ganska varierad undervisning. Vi hade föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältarbete och sedan det egentligen viktigaste - uppsatskurs. Men åter beror det helt på vilken utbildning det är fråga om.

C-uppsatser gissar jag vanligen är för kursen. När jag började var C-uppsatserna en mindre avhandling och då var det en stor grej med ventileringarna. Nu gissar jag att detta ligger på master-nivå. Jag opponerade på en masteruppsats för några år sedan och då utlystes den i institutionens seminarieserie så vem som helst kunde komma. Men det känns inte rimligt om det är en institution med massor av studenter. Mitt ämne är ganska litet på masternivå.

Nu blev du kanske inte mycket klokare;), men som sagt - allt beror på utbildning och lärosäte.
 
Välj en vettig högskola.

Jag har läst ett treårigt program på en högskola som haft så mycket brister att jag avrekommenderar alla jag känner att söka dit.
 
Det är otroligt stor skillnad både mellan utbildningarna och de olika lärosätena. Så vettigast är kolla vad du vill läsa och var man kan läsa det - och sen kolla hur upplägget är på resp lärosäte.
 
tack för alla svar redan, jag ska läsa på SLU, har inte bestämt program än men det lutar åt antingen Husdjursagonom eller djursjukskötare. Så så sätt känns det bra iom att det är ett etablerat univ och ganska "gamla etablerade" program. kanske någon här som läser till det som kikar in i tråden och vill skriva lite?

På tal om c-uppsats så visste jag inte att det finns fler, B tex vad är skillnaden på dem?, gör man dem i olika årskurser eller varför heter dem olika?

Verkar som att det kan vara ganska varierande då, men är det naturvet.utbildning kanske man kan förvänta sig lite mindre seminarium och mer t.ex. labbrapporter och inlämningar?
 
Det är mycket roligare, enklare och mindre pressat än på gymnasiet. Det viktiga är man har fallenhet för och verkligen är intresserad av det man läser, resten som tentor och annat löser sig alltid.
 
På djursjukskötarprogrammets c-uppsatser så redovisas de inför hela "klassen" + övriga intresserade som har tid. Nu vet jag inte hur det kommer bli i Uppsala dock med den biten eftersom en annan institution ska ta över utbildningen.

Opponeringen skedde efter presentationen där en annan student i klassen lite kort (5 min) gav konstruktiv kritik på både den muntliga presentationen och det skriftliga arbetet samt ställde lite frågor. Därefter fick examinatorn också ordet att ge konstruktiv kritik på det muntliga (vi hade inte sett det skriftliga än) och ställa frågor. Till sist var det öppet för övriga i publiken att ställa frågor. Totalt hade varje person 30 min på sig.

Lite beroende på var man väljer att göra sitt exjobb är det ungefär samma för kandidatuppsats inom husdjursvetenskap. Jag examinerar två där också men tror att de läser agronom. Men de gjorde sina exjobb för en av mina kollegor på samma institution och avdelning som mig så jag är lite osäker på om upplägget är samma för övriga eller inte.
 
Det är mycket roligare, enklare och mindre pressat än på gymnasiet. Det viktiga är man har fallenhet för och verkligen är intresserad av det man läser, resten som tentor och annat löser sig alltid.

Åh det låter ju bra, har fått intrycket annars av att det skulle vara ganska tufft och krävande och "hårda" lärare men det det är från gymnasietiden, kanske skrämde lärarna en för hur det skulle bli när man kom upp på högskolenivå för att man skulle anstränga sig än mer. min teori, hoppas det är så! varit avskräckt ett tag i tron att det är så men ser verkligen fram emot att börja plugga igen! gillar eget ansvar & föreläsningar så det borde egentligen passa ännu bättre än gymnasiet.
 
På djursjukskötarprogrammets c-uppsatser så redovisas de inför hela "klassen" + övriga intresserade som har tid. Nu vet jag inte hur det kommer bli i Uppsala dock med den biten eftersom en annan institution ska ta över utbildningen.

Opponeringen skedde efter presentationen där en annan student i klassen lite kort (5 min) gav konstruktiv kritik på både den muntliga presentationen och det skriftliga arbetet samt ställde lite frågor. Därefter fick examinatorn också ordet att ge konstruktiv kritik på det muntliga (vi hade inte sett det skriftliga än) och ställa frågor. Till sist var det öppet för övriga i publiken att ställa frågor. Totalt hade varje person 30 min på sig.

Lite beroende på var man väljer att göra sitt exjobb är det ungefär samma för kandidatuppsats inom husdjursvetenskap. Jag examinerar två där också men tror att de läser agronom. Men de gjorde sina exjobb för en av mina kollegor på samma institution och avdelning som mig så jag är lite osäker på om upplägget är samma för övriga eller inte.

tack för infon, då vet jag lite hur det är nu. Det kommer ju dröja ett par år för mig innan det är dags så saker kanske hinner ändras, verkar ju variera endel:) En liten till fråga, hur hårda är lärare överlag när det gäller redovisningar? är det samma stuk som på gymnasiet eller ska de vara uppbyggda på ett speciellt akademiskt sett? om det finns ett sådant. Om man tar uppsatser så fick man ju lära sig hur en uppsats ska vara uppbygd på gymnasiet och att det inte bara gick att skriva en text rakt igenom som på högstadiet, tänkte om det likadant med redovisningar? eller är det lite "avslappnat"?
 
Det är tufft att läsa på högskola, men såklart mer eller mindre tufft beroende på program. Fördelen är ju att du får välja att läsa det du verkligen är intresserad av, vilket brukar hjälpa inlärningen ;) Men ja, det är stor skillnad mot gymnasiet. Det är 100 % eget ansvar, ofta är föreläsningar frivilliga men jag skulle inte rekommendera att strunta i dem. Även om du inte har schemalagt hela dagarna förväntas du ändå studera motsvarande heltid varje vecka (dock är detta också beroende på program, på mitt program tror jag inte att många lägger 40 timmar i veckan ;)).

Jag läser husdjursagronom, som du ju var intresserad av. Blev precis klar med andra året så kan i alla fall svara för det jag läst hittills. Varje kurs är ju olika, varje kursledare bestämmer upplägget. Men hittills har de flesta kurserna avslutats med en salstenta, beroende på kursinnehåll kan det vara allt från korta frågor till essäfrågor eller räkneuppgifter. En del grupparbeten men inte direkt några seminarium. Första året är lite trögt men andra är mycket roligare :D Rekommenderar att repetera lite matte innan första terminen, det börjar med en mattekurs som inte är svår alls egentligen men många hade problem och det är verkligen supertrist att ha en sån kurs släpandes.
 
Först vill jag bara säga att om du kommer in på djursjukskötare så hade jag absolut valt det utav de två du funderar på om läget är samma som idag- stor brist på dss och alla får jobb om de vill ha. Det är en väldigt populär utbildning som dessutom är väldigt uppskattad och de som kommer ut är överlag hur duktiga som helst!

Ofta finns det någon typ av mall man ska följa på presentationer också, men det kan vara t ex att A, B och C ska finnas med, men hur man lägger upp det får man välja själv. Sen kan det ibland vara helt och hållet upp till en själv, men det är sällan lika strikt som med skrivna arbeten.
 
Det är tufft att läsa på högskola, men såklart mer eller mindre tufft beroende på program. Fördelen är ju att du får välja att läsa det du verkligen är intresserad av, vilket brukar hjälpa inlärningen ;) Men ja, det är stor skillnad mot gymnasiet. Det är 100 % eget ansvar, ofta är föreläsningar frivilliga men jag skulle inte rekommendera att strunta i dem. Även om du inte har schemalagt hela dagarna förväntas du ändå studera motsvarande heltid varje vecka (dock är detta också beroende på program, på mitt program tror jag inte att många lägger 40 timmar i veckan ;)).

Jag läser husdjursagronom, som du ju var intresserad av. Blev precis klar med andra året så kan i alla fall svara för det jag läst hittills. Varje kurs är ju olika, varje kursledare bestämmer upplägget. Men hittills har de flesta kurserna avslutats med en salstenta, beroende på kursinnehåll kan det vara allt från korta frågor till essäfrågor eller räkneuppgifter. En del grupparbeten men inte direkt några seminarium. Första året är lite trögt men andra är mycket roligare :D Rekommenderar att repetera lite matte innan första terminen, det börjar med en mattekurs som inte är svår alls egentligen men många hade problem och det är verkligen supertrist att ha en sån kurs släpandes.

Kul att du läser till agronom :D då vet du ju lite hur det är på det programmet, att det är tufft är jag ganska medveten om, har disciplinen och motivationen så jag hoppas inte man får en alltför stor chock, gick en plugglinje på gymnasiet så att sitta med mycket plugg är inte helt nytt. Däremot sjönk motivationen helt ett tag efteråt eftersom jag inte var intresserad av det jag pluggade och valde alldelles fel, men den är tillbaka nu efter att jag jobbat ett tag:) bara tanken av att få läsa något man själv är intresserad av gör en lycklig!;) Jag måste läsa ett naturvetenskapligt basår för för att bli behörig så matten hoppas jag jag ska klara om jag försöker och då får man ju repetition precis innan så det är ju bra:)

Vad skönt det låter med mycket tentor och mindre seminarium, känn perfekt för mig!:P Dock tar jag tusen gånger hellre ett seminarium än en redovisning men jag tror det är ganska orealistisk att tänka att man tar sig igenom ett högskoleprogram utan redovisningar då och då. Med tufft menar jag mer stämningen eller hur man ska säga, att lärarna är väldigt stränga och ja etc men det är väl säkert olika kanske. Ja första året verkar sådär men sen när man kollar 3-4 året så ser det så himla intressant och roligt ut!:D Men ni har oftast halvdagar med föreläsningar eller hur ser det ut? kommer ha hunden med så det är ju skönt om man kan sitta hemma halva dagarna och plugga..
 
Först vill jag bara säga att om du kommer in på djursjukskötare så hade jag absolut valt det utav de två du funderar på om läget är samma som idag- stor brist på dss och alla får jobb om de vill ha. Det är en väldigt populär utbildning som dessutom är väldigt uppskattad och de som kommer ut är överlag hur duktiga som helst!

Ofta finns det någon typ av mall man ska följa på presentationer också, men det kan vara t ex att A, B och C ska finnas med, men hur man lägger upp det får man välja själv. Sen kan det ibland vara helt och hållet upp till en själv, men det är sällan lika strikt som med skrivna arbeten.

Ja det som talar för djursjukskötare är ju: Gott om jobb, praktik under utbildning och mycket kontakt med djur i jobbet. Utbildningen verkar verkligen jättebra och rolig! en riktig drömutbildning, det som talar emot är ju tyvärr: Lönen + att man är mer fast i yrket än en agronom som kan ha många olika yrken. I nuläget har jag för lågt HP resultat pga matten och frågan är om jag kommer lyckas att få upp det så pass. Jag hoppas att basåret ska ge matten skjuts så jag har en chans. Får vänta och se hur det går, tur att jag iallafall har över ett halvår på mig att bestämma mig.. Har sökt i år också men enbart för att se var jag hamnar som reserv för komma in gör jag inte med det HP:t. Hoppas lite på att de ska öka platserna men tyvärr kanske det inte kommer göra så mycket för intagningen ändå iom att det är så populärt.
 
Kul att du läser till agronom :D då vet du ju lite hur det är på det programmet, att det är tufft är jag ganska medveten om, har disciplinen och motivationen så jag hoppas inte man får en alltför stor chock, gick en plugglinje på gymnasiet så att sitta med mycket plugg är inte helt nytt. Däremot sjönk motivationen helt ett tag efteråt eftersom jag inte var intresserad av det jag pluggade och valde alldelles fel, men den är tillbaka nu efter att jag jobbat ett tag:) bara tanken av att få läsa något man själv är intresserad av gör en lycklig!;) Jag måste läsa ett naturvetenskapligt basår för för att bli behörig så matten hoppas jag jag ska klara om jag försöker och då får man ju repetition precis innan så det är ju bra:)

Vad skönt det låter med mycket tentor och mindre seminarium, känn perfekt för mig!:P Dock tar jag tusen gånger hellre ett seminarium än en redovisning men jag tror det är ganska orealistisk att tänka att man tar sig igenom ett högskoleprogram utan redovisningar då och då. Med tufft menar jag mer stämningen eller hur man ska säga, att lärarna är väldigt stränga och ja etc men det är väl säkert olika kanske. Ja första året verkar sådär men sen när man kollar 3-4 året så ser det så himla intressant och roligt ut!:D Men ni har oftast halvdagar med föreläsningar eller hur ser det ut? kommer ha hunden med så det är ju skönt om man kan sitta hemma halva dagarna och plugga..

Jag läste också basår innan, det var toppen! Hade mycket gratis jämfört med vissa av mina vänner som läst matte, biologi mm för flera år sedan. Går du i Uppsala och får samma lärare som jag hade så kommer du få en uppenbarelse vad gäller matten, världens bästa lärare :love:
Det är väldigt olika mellan vem som är kursansvarig/föreläsare osv. Många är inte utbildade lärare utan forskare vilket gör att det kan vara lite varierande grad av pedagogik. Vet inte riktigt vad du menar med att lärarna skulle vara stränga, så länge ingen sitter och stör pågående föreläsning så gör föreläsaren sin grej, liksom :D Har man en fråga ställer man den, man får fråga om man inte fattar. Ingen tar din mobiltelefon eller keps ;)

Det är ofta halvdagar, men det beror också på kurs. Många har hund och går vi heldag får de fixa hundvakt eller åka hem på lunchen. Personligen tycker jag det verkar vara fruktansvärt jobbigt (plus att hunden alltid är en ursäkt för att alla ska anpassa sig efter dem på grupparbeten osv....) men det är bara min åsikt och lite OT :angel: Finns de som löser det jättebra. :)
 
Ingen tar din mobiltelefon eller keps ;)

Det finns det nog risk att en del gör, jag arbetade som lärare i samband med att jag skrev en doktorsavhandling och mobiltelefoner under lektionstid tilläts inte, keps på var lite ett gräsfall men gillades inte. Nu var det aldrig ett problem, tror inte jag behövde säga till en enda faktiskt. Men jag var ganska snäll, flera var mycket strängare och kunde säga till ganska skarpt om de tyckte något störde, men det var aldrig personligt och de strängaste var faktiskt de justaste när det gällde.
 
Det finns det nog risk att en del gör, jag arbetade som lärare i samband med att jag skrev en doktorsavhandling och mobiltelefoner under lektionstid tilläts inte, keps på var lite ett gräsfall men gillades inte. Nu var det aldrig ett problem, tror inte jag behövde säga till en enda faktiskt. Men jag var ganska snäll, flera var mycket strängare och kunde säga till ganska skarpt om de tyckte något störde, men det var aldrig personligt och de strängaste var faktiskt de justaste när det gällde.

Jag har läst på tre olika universitet/högskolor och aldrig varit med om ett uttryckligt förbud. Däremot är det självklart att man får en tillsägelse om man stör undervisningen :)
 
Jag tror det är olika på olika utbildningar. Jag själv har gått Hippolog med inriktning islandshäst. I min "årgång" var det endast jag ; alltså helt ensam i klassen. Litteratur seminarium har jag haft med endast lärare. Salstentor och hemtentor har förekommit. Eftersom utbildningen är också praktisk har jag haft ridprov och instruktörs prov; räknat ut att jag haft 33 prov med häst och 9st instruktörsprov.
B-uppsatsen bjöds hippolog 1: orna in att lyssna på. Redovisning av min C-uppsats var också 1: orna inbjudna och ett gäng från Strömsholm (andra hippolog 3or men med inriktning Ridhäst) på videolänk. Jag hade även min opponering på arbeten som Strömsholms elever gjort.
Vissa diskussions uppgifter har jag också haft med Strömsholm på videolänk.
 
Går du i Uppsala och får samma lärare som jag hade så kommer du få en uppenbarelse vad gäller matten, världens bästa lärare :love:

Vet inte riktigt vad du menar med att lärarna skulle vara stränga, så länge ingen sitter och stör pågående föreläsning så gör föreläsaren sin grej, liksom :D Har man en fråga ställer man den, man får fråga om man inte fattar. Ingen tar din mobiltelefon eller keps ;)

Ja Ultuna blir det iallafall:) Då får jag hoppas på det! det gör så otroligt mycket vem man har som lärare:) Nej jag vet egentligen inte heller riktigt hur jag menar, det är nog att jag målat upp och alltid tyckt att högskola verkar vara en stor och läskig plats där man måste hålla tal för en massa folk;) för det är lite så jag tycker lärare målat upp det, som oerhört tufft och "hårdare" klimat än gymnasium och grundskola. Där man måst kunna prestera och vara på topp. Men börjar ändra mig nu när man är lite äldre tror inte alls det är så farligt för folk verkar ju trivas så mycket bättre med högskola:). Man växer nog in i det. Antar att kanske lärarna är olika snälla och personliga alt. "hårda" precis som i gymnasiet..^^
 
Det är mycket roligare, enklare och mindre pressat än på gymnasiet. Det viktiga är man har fallenhet för och verkligen är intresserad av det man läser, resten som tentor och annat löser sig alltid.

Fast det där beror ju väldigt mycket på vad det är man läser på högskolan.

Jag läste till civ.ing. Gymnasiet var som en lunchrast i jämförelse. Iaf när det kommer till svårighetsgrad och press. Men uni var ändå otroligt mycket roligare och mer intressant än gymnasiet :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Denna termin blir sista terminen på KOMVUX och till hösten är planen att söka till högskolan, närmare bestämt lärarprogrammet med...
2
Svar
22
· Visningar
2 226
Senast: millen
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp