Hur är det att läsa på högskola?

Så diskuterar ni inte ens Sveriges vassaste utbildning inom tillämpad Teknisk Fysik när ni pratar om "bästa". Självklart är LiTH bäst på den grenen med sin Y-utbildning.

Att man kallar det en "walk-in-the-park" med föreläsningar, lektioner och labbar 8-21 i flera kursperioder, som dessutom ska förberedas väl och en matematik som de flesta betraktar som mycket svår och till det en utslagning på ungefär 50% av studenterna efter två terminer. Utöver det ett par projektkurser som ska göras utanför studietid. Fattar inte jag i alla fall. Men på LiTH är (var) det i alla fall ett extremt studietempo på Y under de första två-tre åren, sedan något lugnare när man valt inriktning.

I bästa universitet gällande teknik och naturvetenskap brukar KTH och Chalmers toppa listorna på de flesta områden. LTH bara på några få saker, precis som LiTH är ledande på några få områden. Intagningstrycket beskriver ganska väl även var de bästa studenterna tar vägen.
 
Urank, aldrig ens hört talas om dem. Men jag gick in och kollade på deras hemsida och Lund låg klart över övriga inom naturvetenskap så lite kanske de har snappat upp.

Det finns såklart många duktiga och framstående personer även på andra ställen, en hel del från Lunds Universitet har tagit plats vid övriga lärosäten och de höjer deras nivå vilket ju är bra.

Som sagt beror det på vilket man tittar på. Teknik eller naturvetenskap exempelvis. Men totalen ger ju en indikation iaf.

Jaha det var på den nivån. Det sa väl det mesta.
 
Spetskompetensen är inte alls kursrelevant.

Och det märks du inte läst juridik ;) man kan inte läsa sig till i kurslitteraturen hur man bedömer verkshöjd t ex. Hela programmet har fö problembaserad inlärning där det faller som ett korthus lila mycket om eleverna inte läser själv som om läraren inte styr upp seminarierna.
Det har jag faktiskt, inte en full jur kand men någon grundkurs, fastighetsrätt och lite annat har det blivit. Jag visste att det införts "problembaserad inlärning" hos er men glömde bort det, sämre metod att undervisa på får man leta länge efter och då förstår jag bättre att det är tufft.
 
PBI fungerar utmärkt i rätt sammanhang. Problemet är när man ser det, eller katederundervisning, som en universalmetod. Verktygen fungerar olika bra för olika saker. (har jobbat som lärare på universitetet och haft både mer traditionella upplägg och PBI)
 
Det har jag faktiskt, inte en full jur kand men någon grundkurs, fastighetsrätt och lite annat har det blivit. Jag visste att det införts "problembaserad inlärning" hos er men glömde bort det, sämre metod att undervisa på får man leta länge efter och då förstår jag bättre att det är tufft.

Fast jag tycker PBL är skitbra. Så länge man slipper sådana lärare som nämnts. Och arbetsgivarna håller ju tack och lov med. Så är nog mest du som inte gillar det ;) (vet vi pratat om det förr)
 
Fast jag tycker PBL är skitbra. Så länge man slipper sådana lärare som nämnts. Och arbetsgivarna håller ju tack och lov med. Så är nog mest du som inte gillar det ;) (vet vi pratat om det förr)

Knappast, det är en liten grupp inom universitetsvärlden som är pådrivande och anledningen till att de får igenom detta är att det stora flertalet lärare hellre intresserar sig för sitt ämne än "pedagogik" som sagt. Tongångarna var dock inte precis nådiga om PBI och kunskapsmässigt var resultatet en katastrof. Nu har det gått ett antal år så lite har väl förbättrats men metoden som sådan är en ren skrivbordsprodukt som inte fungerar och resultatet är entydigt, kunskapsnivån är på nedgående trots (tack vare skulle jag säga) dessa nya pedagogiska grepp.

Nu har du bara erfarenhet av PBI så jag kan förstå att en jämförelse blir svår för dig.
 
Knappast, det är en liten grupp inom universitetsvärlden som är pådrivande och anledningen till att de får igenom detta är att det stora flertalet lärare hellre intresserar sig för sitt ämne än "pedagogik" som sagt. Tongångarna var dock inte precis nådiga om PBI och kunskapsmässigt var resultatet en katastrof. Nu har det gått ett antal år så lite har väl förbättrats men metoden som sådan är en ren skrivbordsprodukt som inte fungerar och resultatet är entydigt, kunskapsnivån är på nedgående trots (tack vare skulle jag säga) dessa nya pedagogiska grepp.

Nu har du bara erfarenhet av PBI så jag kan förstå att en jämförelse blir svår för dig.

Jaså det har jag bara? Svaret är nej.

Sen som sagt, mina framtida arbetsgivare uppskattar pbi/pblmodellen univ använder. Och det har ju lite mer tyngd än sin åsikt.

Som jag ser det så att lära sig ett "hantverk", att träna en förmåga osv - då är det en överlägset bättre sätt med problembaserad inlärning än katederundervisning.
 
Du kan ju själv läsa om hur ditt index beräknas, nivå på det säger också en del om värdet av dessa "mätningar".

Jag har på inget sätt skrivit eller påstått att Urank (som inte direkt är mitt index) skulle vara det enda, eller ens det sanna sättet att mäta nivån på tekniska högskolor. Jag har gett det som exempel på en mätning, en indikation på att det inte skulle vara ett faktum att LTH skulle vara överlägset alla andra. Dessutom inom samtliga tekniska forskningsområden.

Vad jag och andra däremot har efterfrågat från dig är någon form av källa på att LTH skulle vara en nivå högre än övriga tekniska universitet. När du dessutom kommer med påståenden som att övriga universitets kompetens kommer från ditflyttat folk från LTH, och att LTH skulle ha de bästa studenterna blir någon form av källa såklart mer intressant.

Men en sådan källa verkar, lustigt nog, väldigt svår att få fram?
 
Jag har mest erfarenhet av "traditionell" undervisning och kan intyga att PBI slår traditionell undervisning med hästlängder i vissa kurser och för vissa elever. Det finns gott om stöd i studier för att PBI är ett bra verktyg för lärande. Samtidigt som jag kan se bristen i vissa typer av lärande.

Du har väldigt mycket åsikter, och framförallt väldigt bestämda sådana, om skolan och undervisning, trots att du inte verkar ha en speciellt bred insikt, bakgrund eller erfarenhet. Det är inte så bra.
 
Jag har på inget sätt skrivit eller påstått att Urank (som inte direkt är mitt index) skulle vara det enda, eller ens det sanna sättet att mäta nivån på tekniska högskolor. Jag har gett det som exempel på en mätning, en indikation på att det inte skulle vara ett faktum att LTH skulle vara överlägset alla andra.

Vad jag och andra däremot har efterfrågat från dig är någon form av källa på att LTH skulle vara en nivå högre än övriga tekniska universitet. När du dessutom kommer med påståenden som att övriga universitets kompetens kommer från ditflyttat folk från LTH, och att LTH skulle ha de bästa studenterna blir någon form av källa såklart mer intressant.

Men en sådan källa verkar, lustigt nog, väldigt svår att få fram?

Ta det inte så allvarligt, som lundensare är jag kanske inte helt objektiv när jag rankar Lunds Universitet och Tekniska högskola som de främsta lärosätena i Sverige. Men att Lund har ett högt anseende inom naturvetenskaplig forskning det är välkänt. Sen på institutionsnivå skiftar det såklart över tid, en framstående forskare gör ofta att andra söker sig dit och höjer nivån, och omvänt.
 
Du har väldigt mycket åsikter, och framförallt väldigt bestämda sådana, om skolan och undervisning, trots att du inte verkar ha en speciellt bred insikt, bakgrund eller erfarenhet. Det är inte så bra.

Haha, du är verkligen den rätta till att komma med en sådan kommentar.
 
Ta det inte så allvarligt, som lundensare är jag kanske inte helt objektiv när jag rankar Lunds Universitet och Tekniska högskola som de främsta lärosätena i Sverige. Men att Lund har ett högt anseende inom naturvetenskaplig forskning det är välkänt. Sen på institutionsnivå skiftar det såklart över tid, en framstående forskare gör ofta att andra söker sig dit och höjer nivån, och omvänt.

Att du tycker att att "din skola är bäst" är såklart en sak. Men det blir något helt annat när du skriver att det är ett faktum att LTH har högst anseende och drar till dig de bästa lärarna och studenterna, och att det är skillnaden mot KTH.

Att det är välkänt att Lunds universitet har ett högt anseende inom naturvetenskaplig forskning är jag den första att hålla med om. Men är ju något helt annat än det du tidigare pratat om. Och en väldigt konstigt jämförelse med KTHs eller Chalmers tekniska fakulteter.
 
Det konstigaste är att av samtliga lärare jag mött som varit egagerade och drivande i "pedagogik" och "lärande" har inte en enda utmärkt sig som duktig undervisare.



Jag gjorde jämförelsen mot gymnasiet inte mellan olika universitet, det var ett svar på en fråga du ställde har jag för mig. Precis som du skriver är det vanligt på högskolor och universitet att lärare själv skriver kurslitteratur, men sällsynt på gymnasienivå.

Du verkar ha missat:
Oj. Har du lust att länka till någon källa på det där? Det är tvärtemot det jag hört, nämligen att LTH ligger bakom både KTH och Chalmers.

Jag har för övrigt haft lärare som både är utmärkta som föreläsare och duktiga på sitt ämne, varför skulle det inte gå att kombinera?

Jag förstår inte varför du först skryter med att många vid LTH ger ut egna böcker, för att sedan säga att det är vanligt?
En person som är överlägset bäst inom sitt ämne behöver inte alls vara den som lär ut ämnet bäst. Oj vad du skryter, du verkar inte heller ha någon grund för det du pladdrar på om.
 
Att det är välkänt att Lunds universitet har ett högt anseende inom naturvetenskaplig forskning är jag den första att hålla med om. Men är ju något helt annat än det du tidigare pratat om. Och en väldigt konstigt jämförelse med KTHs eller Chalmers tekniska fakulteter.

Det är det väl inte? Teknisk Fysik är en teoretisk utbildning som i mycket också är forskningsförberedande. Att universitetet ligger i framkant när det gäller naturvetenskaplig forskning har betydelse och att Lund gör det tycker jag bla. ESS och MAX-lab visar.
 
Det formella namnet är Civilingenjör Teknisk Fysik och Elektroteknik.

CIVILINGENJÖRSUTBILDNING I TEKNISK FYSIK OCH ELEKTROTEKNIK , 300 hp
/ Applied Physics and Electrical Engineering /

Det är en perfekt blandning av E och F som finns på andra lärosäten.

Länk: http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/svutbplan.lasso?&up_year=2014&up_ladokkod=6CYYY

Perfekt blandning? Min högst subjektiva bedömning är att det låter jättetrist.. ;)

Jag har träffat ett par som gått den utbildningen, de verkade inte vilja skryta med det när vi sa att vi pluggade på KTH. De kanske bara var blyga i det avseendet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Denna termin blir sista terminen på KOMVUX och till hösten är planen att söka till högskolan, närmare bestämt lärarprogrammet med...
2
Svar
22
· Visningar
2 226
Senast: millen
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp