Hur äta järntabletter för bästa effekt?

tanten

Trådstartare
Tg prover för någo vcka sedan och blodvärdeegt låg på 92. före jul låg det på 102. Jag äter 2 järntaletter (duroferon) varannan dag men har glömt ibland så jag missat några dagar och det har kanske blivit en till två gånger i veckan istället. Tydligen tålde jag inte att slarva.

Efter att den här helgen varit helt utmattad undrar jag hur jag ska tänka med tabletterna för att få bästa effekt.

Jag kan inte ta dem på morgonen för då krockar de med annan medicinering. Hittills har jag tagit mina två på kvällen.
År det bättre att ta en på eftermiddagen och en på kvällen än två samtidigt? Varje dag? Ska jag äta två tabletter varje kväll istället för varannan? Annan dos?

Träffar läkaren den 17 så jag vill hitta någon lösning som hjälper mig fram tills dess. Läkaren skrev att hon hade funderingar på blodtransfusion. Det är utmärkt men jag reagerade på blodet förra vintern och fick massor av vätska i kroppen (usla njurar). Kan jag undvika det så vore det bra.
 
När jag tog järntillskott så tog jag dem på kvällen, precis innan jag gick och la mig tillsammans med en kopp blåbärssoppa, extraberikad med C-vitamin.

De råden jag fick var att inte äta något som är kalciumrikt på två timmar före eller efter tabletten, eftersom det hämmar upptaget och om jag absolut var tvungen att ta järnet tillsammans med något (för magens skull) så skulle det vara något som var rikt på C-vitamin eftersom det hjälper kroppen att ta upp järnet.

Mitt järnvärde var som lägst 89, då var det prat om blodtransfusion (eller var det järninjektion kanske, spelar ingen roll egentligen ju), men jag fick rådet att ta en tablett varannan dag och två tabletter varannan dag och sedan hade det stigit på en vecka så jag slapp andra åtgärder. Jag åt dock inte Duroferon, utan Niferex.
 
Tg prover för någo vcka sedan och blodvärdeegt låg på 92. före jul låg det på 102. Jag äter 2 järntaletter (duroferon) varannan dag men har glömt ibland så jag missat några dagar och det har kanske blivit en till två gånger i veckan istället. Tydligen tålde jag inte att slarva.

Efter att den här helgen varit helt utmattad undrar jag hur jag ska tänka med tabletterna för att få bästa effekt.

Jag kan inte ta dem på morgonen för då krockar de med annan medicinering. Hittills har jag tagit mina två på kvällen.
År det bättre att ta en på eftermiddagen och en på kvällen än två samtidigt? Varje dag? Ska jag äta två tabletter varje kväll istället för varannan? Annan dos?

Träffar läkaren den 17 så jag vill hitta någon lösning som hjälper mig fram tills dess. Läkaren skrev att hon hade funderingar på blodtransfusion. Det är utmärkt men jag reagerade på blodet förra vintern och fick massor av vätska i kroppen (usla njurar). Kan jag undvika det så vore det bra.

Det bästa är att ta en morgon och en kväll.
Antar att det är levaxin du tar som man inte ska ta tillsammans med duroferon.
I sådana fall kan man ta levaxinet mitt på dagen eller på kvällen och järntabletten på morgonen och till natten.
Sen kan det vara så att man får för mycket biverkningar av att ta två om dagen.
Det fick jag. Inte roligt! :(
I sådana fall tror jag att det är bäst att ta en duroferon till kvällen/natten.
 
Det bästa är att ta en morgon och en kväll.
Antar att det är levaxin du tar som man inte ska ta tillsammans med duroferon.
I sådana fall kan man ta levaxinet mitt på dagen eller på kvällen och järntabletten på morgonen och till natten.
Sen kan det vara så att man får för mycket biverkningar av att ta två om dagen.
Det fick jag. Inte roligt! :(
I sådana fall tror jag att det är bäst att ta en duroferon till kvällen/natten.
Biverkningar? Mer än hård mage?

En om dagen tror jag inte att jag ska ta. Det blir för lite. Och för ont i magen.

Men tolkar jag dig rätt borde det funka att ta två om dagen om jag delar det så att jag tar en efter lunch och en till natten?
 
Biverkningar? Mer än hård mage?

En om dagen tror jag inte att jag ska ta. Det blir för lite. Och för ont i magen.

Men tolkar jag dig rätt borde det funka att ta två om dagen om jag delar det så att jag tar en efter lunch och en till natten?
Ja, det funkar att ta två om dagen om man delar upp det så att det inte krockar med annan medicinering.

Biverkningar? Hård mage var väl det enda jag inte fick. :p
Däremot diarré, ont i magen och illamående, vilket täcker upp för alla biverkningar utom just hård mage. :yuck: :turd: :D

(Off topic; Hittade en ovanligt passande smiley för ämnet)
 
Tg prover för någo vcka sedan och blodvärdeegt låg på 92. före jul låg det på 102. Jag äter 2 järntaletter (duroferon) varannan dag men har glömt ibland så jag missat några dagar och det har kanske blivit en till två gånger i veckan istället. Tydligen tålde jag inte att slarva.

Efter att den här helgen varit helt utmattad undrar jag hur jag ska tänka med tabletterna för att få bästa effekt.

Jag kan inte ta dem på morgonen för då krockar de med annan medicinering. Hittills har jag tagit mina två på kvällen.
År det bättre att ta en på eftermiddagen och en på kvällen än två samtidigt? Varje dag? Ska jag äta två tabletter varje kväll istället för varannan? Annan dos?

Träffar läkaren den 17 så jag vill hitta någon lösning som hjälper mig fram tills dess. Läkaren skrev att hon hade funderingar på blodtransfusion. Det är utmärkt men jag reagerade på blodet förra vintern och fick massor av vätska i kroppen (usla njurar). Kan jag undvika det så vore det bra.

Jag känner ju spontant att det borde vara bättre att sprida ut det så gott det går. Både för biverkningar och upptag.
Men jag är inte sjukvårdsutbildad.

Däremot tänkte jag på att om tabletterna inte funkar kan man ju få järn injicerat/i dropp. Det fick jag IOM att jag inte kunde ta tabletterna.
Det kanske kan vara värt att kolla med dr..
 
På blodcentralen sa de till mig att ta järntabletten det sista jag gjorde innan jag gick och la mig, innan tandborstning. Då togs de upp bäst.
 
På blodcentralen sa de till mig att ta järntabletten det sista jag gjorde innan jag gick och la mig, innan tandborstning. Då togs de upp bäst.
Till mig sa de inget om upptaget men sa att det var minst risk för att få ont i magen då.
Lägger man tablettkartan i tandborstmuggen är det lätt att komma ihåg dem också. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp