Hur aktiva är era 8månaders?

nevin

Trådstartare
Min miniligist här hemma är fruktansvärt aktiv, det händer något precis hela tiden och ibland undrar jag hur andra 8månaders är i sin aktivitet.


En vanlig dag här hemma börjar vid 8draget, då liten äter frukost och sedan på studs ska upp. Han klättrar på oss, kuddarna, överallt, och en dag for han ner över sängkanten ner i golvet (sängen är 15 cm hög, och vi har matta + täcken på golvet, så han slog sig inte). Sedan ska han springa i sin gåstol, och den lärde han sig att manövrera redan dag 1, han kör in på de mest omöjliga ställen, och tar sig själv ut, trots att det oftast är så trångt att det bästa är att lyfta ut alltihopa......


Han kryper med ordentlig fart, ställer sig upp mot ALLT, en dag hann jag bara vända mig för att ta upp en handduk från baljan för att hänga upp den på tork - då står ungen mot tvättställningen... Han går med stöd nu med, alltså utan oss, bara med hjälp av att hålla i sig själv. Han har satt sig upp själv sedan han var dryga 5 månader och krupit sedan straxt efter det. Stått upp sedan några veckor, och nu går han som sagt med.


Han försöker få grepp på det här med pincettgrepp nu med, vilket får till följd att han nu hittar en massa saker som inte ens vi visste fanns:eek:, han äter som en häst och dricker fint ur mugg. Herrejösses, jag trodde min första grabb var aktiv och framåt, vad är det här då? Ska det bli mer aktivitet för varje barn kommer jag föda en racerbil nästa gång!!
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Vi har det på exakt samma sätt. Förutom att vi inte har någon gåstol och dottern är extremt kräsen när det gäller mat. :laugh:

Det är full fart från morgon till kväll. Det klättras på precis allt. Hon klättrade upp för trappan till övervåningen hos sin mormor och morfar när hon var 7 månader.
Har rest sig mot möbler och gått utefter dom sen hon var 6 månader.
Hon ålade sig fram på mage när hon var fyra månader kröp när hon var sex månader.
Hon står utan stöd sedan någon vecka. Det är visserligen inte så roligt, för då händer det ju inget. Hon har gått med lära gå- vagn några gånger, men det går för långsamt i hennes tycke. Den är roligare att klättra upp på. :crazy:

Det är grindar, stängda dörrar och allt ömtåligt undanplockat som gäller här hemma. Dukar på borden är inte att tänka.

Och hon hittar också saker överallt vi inte ens visste att vi hade. Vi har aldrig dammsugit så ofta som vi gör nu, för att hålla golven rena från allt smått damm och minismåstenar hon stoppar i munnen. Och ändå går hon alltid och tuggar på något. :crazy: :D

Hennes nyaste hobby vid matbordet just nu är att dricka själv ur pipmugg. Vi har jämt vatten över hela golvet. :D
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Eftersom Idun bara är sex månader än, och väldigt stillsam, får jag svara hur Alde var vid åtta månaders ålder.
Då satt hon fortfarande på sin söta rumpa, och beskådade världen..
Vid tio månader kröp hon. (Man lär sig inte att krypa tidigt, om man vägrar att ligga på mage och öva.)
När hon var ett år gick hon, så då kan man väl säga att hon var ikapp.
Annars har hennes taktik hela tiden varit att snacka sig fram i tillvaron. Hon har mycket att säga...
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Jason var precis som er Von Dreggel.
Han är nu 14 månader och har fortsatt i sammma rasande takt. Han gick sina första steg utan att hålla i nått vid 10 månader och gick helt själv vid 11. Nu springer han som en tok överallt, vilket ger mig massa gratis motion:D

Han lärde sig tidigt att det gick att klättra upp överallt. Det roligaste nu är att öpnna toalettdörren, klättra upp på toastolen, sätta på vattnet i handfatet och slänga ner massa handukar sen plaska så att hela golvet förvandlas till swimmingpool.
Han har även hittat låset så nu fasar jag för att han en dag ska låsa in sig själv på toa:crazy:
Ytterdörren måste vara låst hela tiden då han öppnar och springer rätt ut annars. Han bryr sig inte om det är snö och han endast har en blöja på sig.
Att klättra upp på köksbordet är oxå en hit.

Så grattis till ett underbart aktivt barn:love: Livet blir inte mer spännande än så här.;)
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

:laugh: Jag känner helt klart igen mig... min grabb är nu 11 mån och har inte blivit direkt lugnare... nu ska det klättras överallt oj oj oj :crazy: det är bara för en stackars mamma att hänga med :rofl:
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Min 8 månaders kille är likadan. Han reser sig mot allt, vilket är livsfarligt då vi har klinkergolv i delar av lägenheten. Pincettgreppet är på G här också. Har också ramlat från vår säng, men det gick bra.

Vi har dessutom haft en period med dålig sömn. Behöver jag säga att jag är helt slut....
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Samma här. Har en på 10½ månad och han är sjövild. Man blir ju helt slut!

/snurpe
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Ojoj vad det är fart på den grabben!

Min är väl runt 2 veckor eller nåt yngre än din?

Än så länge kan han bara sitta, han släpar sig fram med armarna när han väl tillåter oss att låta honom ligga på golvet på magen. Han vänder sig från rygg till mage och tvärtom hela tiden och rullar då fram.

Springer överallt i sin gåstol, får tag på varenda en liten grej som han ska ha sönder och har en vilja utav järn.

Extremt nyfiken, ska på allting.

Matrvak är han också. Äter allt som slinker ner i munnen.

Tänder har han fått i överkäken också.
 
Sv: Hur aktiva är era 8månaders?

Min dotter har också alltid varit aktiv och nyfiken.När hon var 10 månader då köpte vi en sele för att låta henna känna sig fri men under kontroll ute.
Nu har hon fyllt två och har mycket spring i benen.

Köpte selen på angholmen.com riktigt söta och dom kan användas som små ryggsäckar också.:banana:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 396
Senast: Freyja_bus
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp