Vi med bebisar födda i början av år 2009

Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Storasyster är allt som oftast alldeles för snäll emot henne. Saga skriker och nyps och så får hon den sak hon vill ha som Elivia egentligen hade;).

Fast nu den senaste veckan har faktist storasyster sagt ifrån lite mer och tom knuffat till någon gång. Låter kankse tokig men även om jag självklart säger det klassiska -Nej, man får inte puttas, klappa snällt istället så ler jag lite innombords och tycker att det känns bra att även Elivia KAN bli arg och säga ifrån:o.

TURBOFLING: saga sa mamma för ett par månader sedan och jag blev sååå stolt som mammor blir:D. Men nu har hon slutat säga mamma och kallar både mig och min man för pappa istället:o. Precis likadant gjorde vår stora tjej, hon sa pappa innan mamma och kallade oss båda för pappa.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Låter kankse tokig men även om jag självklart säger det klassiska -Nej, man får inte puttas, klappa snällt istället så ler jag lite innombords och tycker att det känns bra att även Elivia KAN bli arg och säga ifrån:o.

:angel: :angel::angel:
Jag har känt likadant när lilleman på sista tiden har börjat ge ifrån sig rejäla ilsketjut när storisen drar i hans grejer. Utmärkt att han protesterar och att den store får lite motstånd. Men som du säger, man får ju påpeka att det är fel att knuffas och allt detdär pedagogiska.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*kl*

Uppdatering från mig:

Samtidigt som det känns som att det händer massor med Theo så känns det som att det står stilla, men självklart händer det saker. Han "pratar" mer, både sånt man förstår och sånt som är obegripligt. Han pekar, berättar, skäller och babblar hela dagarna. Går gör han inte än, men han står utan stöd, längre stunder för varje dag. Han är en riktig liten charmknutte. Flörtar till höger och vänster på tåget (vi åker tåg ca två ggr i veckan eftersom jag pluggar på annan ort och då bor jag och Theo hos mina föräldrar) och när vi är ute och går med vagnen. Inget blyg, bara glad!

Härom dagen så sprack tand nummer 9 och 10 igenom, och som vanligt har han inte haft ont av det alls. Bara dregglat lite mer. Tycker att det borde göra ont, men han verkar inte lida av det.

Äta själv med sked är inget som intresserar honom alls. Han tar skeden och puttar iväg den... Antar dock att han lär sig innan han blir vuxen! Han har fortfarande helt fantastiska sovvanor. Sover en timme på förmiddagen, en timme på eftermiddagen och ca 12 timmar/natt. Inget att klaga på där!

Jag är lika förundrad varje dag över att man kan älska någon så mycket! :love:
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Uppdatering från .... norrlänningarna nu mer ;)

Vi har flyttat och det har gått bra, men Ella har varit lite oroligare under nätterna så det har blivit många nätter i våran säng ( vilket är sjukt mysigt ).

Hon går nu och började gå en vecka innan hon fyllde 1 år. Verbalt har det hänt massor och det är inte tyst en sekund när hon är i gång. Hon har blivit lite lite blyg, men bara sådär sött att hon flinar tittar bort och fnissar lite. Efter den korta proceduren är man inte främling längre..

Flirtar med allt och alla som hon ser och tycker det är supermysigt att vara ute ute ute!!
Humör har hon alltid haft och ibland när hon inte får som hon vill så slänger hon sig på golvet, någon minut senare när hon inte får som hon vill så skrattar hon bara ( Tok-fia ).

Hon äter ofta ett mål mat själv nu och sedan vi gick över på ett mål plockmat så har hennes grepp och finmotorik utvecklats enormt, Hon tycker det är så kul att äta själv..

Att vara mamma just nu är så himla roligt, dagarna bara flyger förbi och hon lär sig något nytt varje dag känns det som.

/C
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Roligt att fa uppdatering om Theo och Ella. Här kommer en om Emilia.

Hon är inte still en sekund, och bryr sig inte om iaf vi följer med henne när hon springer iväg. Lite smajobbigt ibland men roligt ocksa.

Maten gar sadär, hon äter allt och gärna men har inte alls tid att äta. Plockmat är det enda som fungerar sa hon kan äta själv (helst springande). Hennes favoritmat är sura saker som oliver, kapris, inlagda gurkor :)

Djur är ett stort intresse, det tycker hennes mamma om :) Hon är jätteduktig med djuren ocksa, klappar försiktigt.

Pratar fortfarande inget som man förstar, men mkt "prat" är det. Inte alls blyg utan gar gärna fram till andra vuxna. Andra barn star hon gärna och tittar pa innan hon gar fram men jag tror inte det är blyghet.

Har fyra tänder, tva framtänder nere och tva framtänder uppe.

Vi har köpt en ny vagn, och numera tycker hon att det är helt ok att aka vagn. Det är en framatvänd vagn och egentligen kändes det lite för tidigt men fran att ha haft en unge som bara skrek i vagnen sitter hon nu lugnt och nöjt.

Sömnen är som den var förut, men jag försöker tänka att det kunde varit värre. Hon vaknar flera ganger och gnäller/grater, inte helt vaken men vill inte komma till ro. Vi har försökt styra om hennes sovrutiner sa hon ska somna lite tidigare pa kvällen, men hon verkar vara kvällspigg och morgontrött.

Det är häftigt hur mkt hon förstar och kopplar ihop saker. Räcker med att hon ser hur en sak används en gang sa kommer hon ihag det sen. Hon blaser även pa maten innan hon stoppar den i munnen, för det har hon sett att jag gör :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Skoj med uppdateringar! Lillebror har precis fyllt ett, 10.7 kg tung och 77 cm lång. Igår blev han vaccinerad och var en duktig liten skrutt, han ryckte till över första sprutan och gnällde förvånat över den andra. Feber idag, stackaren :(

Precis som Emilia går han inte, han springer. Totalt livsfarlig att ha med ute på gatorna, han drar iväg utan att bry sig om var vi är. Tackolov klättrar han inte lika mycket som sin storebror gjorde, han har inte ens varit uppe på en stol än. Trappor tar han sig däremot kvickt upp för.
Inget pratande än, mer än "avva" som är allt som han får syn på och är intressant. Lampor, djur, bilar, leksaker typ. Och tolkar man snällt så säger han nästan mamma och pappa. Han har massor av ljud, utrop och skärande skrik för sig.

Mat är kul tycker Lillebror. Han äter oftast samma mat som vi och plockar i sig för egen han eller experimenterar med skeden. Lammstek, blodpudding, fiskgratäng, allt går ner. Det enda han ratat hittills är fiskpinnar. Tvärtemot från kräsmagade Storebror som inte gillar mycket alls. Gillar mycket att dricka vatten men ratar mjölk och välling.

Sovandet går sisådär. Det vore ju kul om han kunde sova i säng, eller samsova med oss lugnt och stillsamt. Nädå. Lillebror sover bara i sin sittvagn, fälld bakåt i fullt liggläge. Tidigt på morgonen kommer han över till oss, snuttar en liten stund och somnar om. Annars är det bara vagnen som gäller. Testar vi säng så rullar han runt, slår huvudet i spjälorna, sätter sig upp och har ingen ro att sova alls. Vi tröstar oss med att han knappast lär vilja sova i vagnen som tonåring åtminstone, och är glada över att han sover så himla bra någonstans iallafall.

Bästa leksakerna är gosedjur, bollar och saker som snurrar och låter och för oväsen. Han är jättesöt när han går omkring och kramar ett gosedjur och skrattar högt för sig själv. Över lag är han antingen jätteglad eller jättearg, inget mesigt lagom.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Det är häftigt hur mkt hon förstar och kopplar ihop saker. Räcker med att hon ser hur en sak används en gang sa kommer hon ihag det sen. Hon blaser även pa maten innan hon stoppar den i munnen, för det har hon sett att jag gör :)

Visst är det fränt:laugh:.
Man behöver bara göra något en gång så har det fastnat. Give me five lärde sig Ella på ett försök :D
Men hon har även kopplat hur tvättmaskinen fungerar, hur man ska klättra upp och spola, att sladden ska ska sitta i kontakten i väggen :crazy:

Klappa fint kan hon också, otroligt mycket mer snällare mot vår hund som börjar uppskatta Ella nu och så har hon ju ridit för första gången ;)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Det är häftigt att se kommunikationen mellan djur och smabarn.
När vi var hos pappa hade Emilia och hanhunden jätteroligt tillsammans, Emilia plockade ut saker ur ladorna och han tuggade sönder och Emilia skrattade (tror även hunden skrattade) :). Emilia hade även en lang kommunikation med en kanin.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Kl

Så roligt att läsa om alla små godingar!

Med My händer det massor hela tiden, känns som om man inte riktigt hinner med! Hon pratar och babblar hela dagarna och lär sig nya ord säkert varje vecka, sjukt häftigt när det bara pluppar ut ett nytt ord från ingenstans! Det senaste är att hon lärt sig att härma många djurs olika läten, t ex hund, katt, häst, ko, gris, kanin och fågel. Hon gör också en massa olika kopplingar (som turbofling skrev) och det är verkligen så roligt att se! Det känns som att man kan kommunicera med henne på ett så "vuxet" sätt, som att hon förstår så mycket av det man säger.

Hon är väldigt noga med att var sak har sin plats och att olika saker hör till olika aktiviteter. Skorna ska man t ex ta på sig när man ska ner i källaren (som är byggarbetsplats för tillfället) och när man går ut, blöjan ska slängas i blöjhinken, tvätten i tvättkorgen, böcker ska läsas i knät när man sitter på fårskinnsfällen, när man säger "nu ska vi äta mat", ropar hon "gott!" och springer till lådan där vi har alla hennes matgrejer och plockar fram tallrikt och glas och ställer i ordning vid sin stol, hinnk och spade ska vara vid grushögen vid vår parkering (jättebra sandlåda:D), böcker ska ligga i en speciell låda och inte bland leksakerna osv. Det är verkligen kul att se hur noga hon är med det. Hon fick just en liten skottkärra som hon ABSOLUT INTE vill ha några saker i, så fort man lägger något i den blir hon tvärilsk, skriker och välter ut det =)

Hon har ett jäkla humör med en stakt vilja som hon inte drar sig för att visa, men hon är inte långsint. Får hon itne som hon vill så sätter hon sig på huk, vrålar allt hon kan, slänger sig på golvet/marken och gråter. Sen glömmer hon bort det efter en stund och börjar peka på annat och hitta på nya saker. Eller så kommer hon och gosar i knät. Hon är väldigt gosig för tillfället, så himla mysigt!

Maten går det bra med, hon äter för det mesta själv och tycker om den mesta maten. jätteskönt. Sömnen är väldigt upp och ner och hon sover största delen av natten i vår säng och äter fortfarande ett mål välling/natt.

//Julia
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*kl*

Haha vi har nog trådens mest långsamma unge :D
Snabbast ut skulle jag tro, men sen tog hon det piano. :angel:

Hur som helst så hon går inte ännu, men står själv i mellan åt.
Gör det på sitt eget lilla vis, inte via att resa sig längs något
utan hon bara ställer sig upp mitt på golvet och ser hysteriskt illmarig.
Sen dråsar hon ner på rumpan efter en stund.

Äter för det mesta själv, förutom när mamma är för lat :o
Äter allt glatt, mycket mer öppen för mat än storebror.

Jätte glad men mycket humör, ganska slamsig och verkar full av hyss :love:
tror storebror kommer få mycket att stå i med den här lillasystern framöver :D
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Skogstomten, har vi samma barn? ;) Skulle nästan skrivit detsamma om min son!

Han är 1 år och 1 månad, går inte och kan inte ställa sig upp heller! Har aldrig krypit heller! Däremot om man lyfter upp honom så springer han utmed möbler i en otrolig fart! Började gå förra veckan men lyckades ramla ner för ett trappsteg (eller en lite avsatts) och sedan slutade han med det!

Äter tokigt mycket och allt, hela tiden! Inga matproblem här inte...

Han som dock sovit kanonbra hela nätterna och alltid gett oss sovmorgon har börjat kliva upp klockan 5 på morgonen nu :( mindre skoj...

Tänderna rasslar på 4 uppe och 4 nere och upptäckte i går att 3 små gryn till (hörntänder) syns längre in!

Vi skojar alltid och säger att när han blir stor kommer han nog bli en basketspelare eller en fotomodell. Han är väldigt lång (har alltid legat långt över "normalkurvan") och väger inte mycket för sin längd, än inte passerat 10kg!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*kl*

Sebastian har precis börjat gå, strax innan 14 månader. BVC-tanten sa att barn som kryper som han, (dvs hasar...) ofta går senare eftersom de kommer fram så fort ändå.
Han vill gärna bära omkring på någonting när han går, han ser väl på min mormor som går med käpp/skidstav. :D
Språket är fortfarande tämligen obefintligt, Lampa, titta, där... Han har precis börjat med vad vi tror är Tack och vatten. Uttrycken börjar dock bl mer nyanserade så man förstår att han menar olika saker.

Vill alltid vara med när man håller på, oavsett omdet är när jag mockar i stallet eller när pappa meckar. Ungen är aldrig ren! ;)
Idag har han inte velat gå att lägga sig för kvällen så nu är det bara att borsa sina egna tänder och gå och lägga sig ihop med honom. :)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Ella tog det också väldigt piano. Men så huxflux började det hända saker och när hon väl fattade galoppen med att resa sig så tuffade allt på i en rasande fart :)

Det var som om hon behövde fundera ut alla steg i huvudet först :D
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

KL

Tänkte uppdatera lite :)

Elias är nu 13 månader, har gått sen en månad tillbaka men bara senaste 2 veckorna som han gått riktigt bra - utan att rasa vill säga ;D Har jättebrakoll på kroppen.

Sover 2-3 timmar/dag i ett sträck, somnar 19 på kvällarna vaknar 7-7.30 på morgonen med ett par avbrott på natten för att han tappar nappJÄVELN. Ingen fara i och för sig...

Mat - mest ointressant, fast han äter men inte så mkt. Går dock ingen nöd på lillkillen då han är en bit över 80 cm lång och väger 13 kg. Ska till BVC snart för mer exakta mått o vaccination (han har varit sjuk så vi har skjutit på sprutorna).

Säger en hel del ord som mamma, pappa, mommo, katt, tack tack, bada, boll, voff, vovve, titta, där... osv


Det var väl det :D
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Säger en hel del ord som mamma, pappa, mommo, katt, tack tack, bada, boll, voff, vovve, titta, där... osv

Oj, det är mer ord än min etta hade vid 18 månader :) Och lillen säger knappt något än, mina barn är inte pratsamma typer direkt!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Oj, det är mer ord än min etta hade vid 18 månader :) Och lillen säger knappt något än, mina barn är inte pratsamma typer direkt!

Jaså så pass? Vad häftigt :)

Måste tillägga: Klocka (ganska avancerat måste jag säga :D), Mu, Buu, Tittut också!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Med storen hade jag rätt mycket panik över att han inte snackade så mycket. Med lillen är tänket mer att äh, det kommer. Han har fullt upp med andra roligheter som att klättra upp och ställa sig på köksbordet :crazy: eller knata omkring i trädgården med sin minililla innebandyklubba. Han är väldigt koncentrerad på att träffa bollen och ibland lyckas han peta iväg den en decimeter eller två. Sötnosen!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Med storen hade jag rätt mycket panik över att han inte snackade så mycket. Med lillen är tänket mer att äh, det kommer. Han har fullt upp med andra roligheter som att klättra upp och ställa sig på köksbordet :crazy: eller knata omkring i trädgården med sin minililla innebandyklubba. Han är väldigt koncentrerad på att träffa bollen och ibland lyckas han peta iväg den en decimeter eller två. Sötnosen!

Haha fy vad läskigt! Elias klättrar inte alls, men däremot har han också en miniliten innebandyklubba som han är en jäkel på att slå på bollen med :)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jo, det är en läskig tid nu! Han började klättra på allvar för en vecka-tio dar sen och det är inte lätt att hålla koll med en vild treåring som far omkring med. Ett barn kan man ju punktmarkera men flera är klurigare. Vi får skjuta in stolar och pallar under bord eller lägga dem ner innan vi går ut ur ett rum. Och lyssna väldigt noga efter dendär otäcka tystnaden som betyder att han har lyckats hitta på något dumt.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Här finns en till klätterunge, jag börjar allvarligt tro att Ella föddes med en apgen :-S
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp