Hur allround kan en hund bli?

Sv: Hur allround kan en hund bli?

Ehrm, vilken trist attityd... Golden vet jag att där finns kanppt ngn "riktigt" hund kvar, det som kallas jaktgolden borde snarast kallas lydnadsgolden eller bruksgolden (min åsikt)

Springrarna däremot, där finns en del engagerat folk som arbetar för att få fram springrar som är som en springer ska! Jag har surfat kennelsidor i månader nu och jag har hittat iaf 4-5 kennlar som jag kan tänka mig att köpa från, och känner mig övertygad om att få en hund som kan fixa iaf SVCH, LPII, GK grundprov, mat på bordet och få ettor och ngt HP på utställning. Går det bättre än så är det en bonus men där räknar jag med att kunna landa utan att slita arschlet av mig i 10 år först.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag tycker det HD-röntgas för lite, att MH-resultaten även på hundar jag i övrigt bedömmer som bra oftast ser halvtrista ut. Att det stora flertalet uppfödare använder omeriterade och ofta mediokra hundar och att en del rentav får en att gråta blod... Jag menar när uppfödaren av en jaktras på sin hemsida skriver "jag håller bara på med utställning, jag vet ingenting om varken jakt eller spår" då är någonting VÄÄÄÄLDIGT fel!!

(sedan är jag inte förstgångshundägare, men ska skaffa min första hund där jakt ska vara del i aktiveringen!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Kan man inte det?

Grytprov och apporteringsprov?

Kanske inte riktiga tävlingar å andra sidan men det finns ju KM i viltspår och eftersök?
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Jaktprov är inte tävlingar, lika lite som mh är en tävling. I eftersök finns det heller inga tävlingar.

Att det anordnas km/sm inom vissa prov förekommer iofs sparsamt och då är det ju mer tävling, men generellt sett tävlar man inte i jakt. Dessutom är det ju så (förutom möjligtvis i viltspårs-km/sm) att det oftast krävs att hundarna ska vara sjch för att ens ha chans att kvalificera sig till dylika "mästerskap".
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Håller inte riktigt med dej där det finns riktiga jaktgolden (men gud nåde den som kallar en DP för jakt golden det faller inte väl ut bland jaktgolden uppfödarna. . Men gillar själv inte uppdelningen av rasen som numera består av 3 varianter utställningsgolden (feta o vita mycket päls skulle inte orka en halv dag i skogen många av dom) jaktgolden (den riktiga varianten som dom ska de ut dock ofta väldigt mkt jobb i dom så det kräver en hel del för att orka med en sådan få kennlar i sverige som har endast jaktlinjer men det finns. Små smäckra o smidiga mörka samt mindre päls. ) samt den sk DP en variant av dom två som funkar till det mesta. (smäckrare än utställningsgolden o golden i färgen.)

Därmed inte sagt nu att en utställningsgolden inte går att jobba med men kan nog säga att en jaktgolden inte går att ställa ut annat än med en 3a. På sin höjd en 2a men det är säkert sällsynt.

OM man kan tävla i jakt eller inte är väl en tolkningsfråga. Prov eller tävling ja .......Tror de flesta vet vad som menas.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

som klassisk spanieljakt, "duger" i princip inga welshar, utan då hänvisar jag till working springern om jag får valpköpare var huvudintresse är spanieljakt, men som "allround" fungerar welshen utmärkt, det är många som använder sina welshar som kortstötande, rastypiskt är det inte men hunden fungerar och det viktiga är ju trots allt att man som uppfödare vet vad spanieljakt handlar om. har själv fört fram två welshar till pris på jaktprov men vet vilket otroligt jobb det är och då jag inte har möjlighet att jaga fågel "live" med dem, roar vi oss med andra aktiviteter, vart kommer din welsh ifrån, nyfiken som man är
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Min welsh är en omplacering som lite "ramlat över mig" Hundintresset och kunskapen växte kraftigt efter att jag skaffat honom och jag skulle idag aldrig ta en hund från hans kennel, då jag tycker de har en tråkig inriktning på sin avel och inga arbetsmeriter what so ever på hundarna. Han är dock en riktig snygging! (som sig bör av en Don's hund)

Men om de enbart funkar som kortdrivande och stötande är de väl inte så allround? Och är inte det en mkt trist utvecklinga av raen, att den numera är "oduglig" innom sitt ursprungliga användninsområde?
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Jao jag skulle väl kanske också kunna "gå med på" att man kan "tävla i jakt". Men det är ju ifs relativt ointressant då jag tror att iaf 99% av de som efterfrågra jaktliga egenskaper är mer intresserad av att hunden funkar på jakten snarare än på prov, proven är liksom sekundära, det kan vara ett kul sätt att samlas och kolla av sin hund under ordnade former, man får ett dokumentrar resultat (bra för framtida välpköpare) och man kan jämföra sin hund med andra och få ett utlåtande över dens arbete.

Jo och iochmed det du skriver så blir golden ju genast väldigt ointressant som allroundhund, antingen får du en variant som är extrem åt ena eller andra hållet... Jag vill kunna få både mat på bordet och rosetter i ringen med samma hund.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Men den sk DP varianten fixar både mat på bordet o en rosett på utställning. Sen går det utmärkt att tävla både lydnad agillity o bruks med den. Samt viltspår.

Varför inte en flatt?
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Nä hua, så mkt flams! Och så onödigt stora! Det är springer som gäller för mig!
(återigen så det här var inte tänkt som en rasväljar tråd, rasvalet är redan klart utan bara en spåning om olika hundars bredd)
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Jo men... På A-proven är det så här:

Hund, som placeras som 1:a i EKL kan tilldelas Certifikat och övriga placerade hundar CK
under förutsättning att de utfört ett utmärkt arbete av högsta kvalitet.

Det blir samma slags tävling som en utställning.

Ett working test är väl också en ren tävling? Jag är inte så påläst eftersom jag lade av innan det var aktuellt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 452
Senast: Acto
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 752
Hundavel & Ras Tar tacksamt emot alla rasidéer, då jag tror att det finns många trevliga raser som jag missar. Jag och sambon planerar att skaffa en...
2
Svar
23
· Visningar
3 805
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp