Hur använder ni ert nätverk

Cattis_E

Trådstartare
... för att hitta nytt jobb?

En till jobbtråd från mig nu, men jag fick ju så bra svar i den tidigare att nästa fundering också får en tråd.

Jag tycker man hör sägas så ofta att så många får jobb via kontakter.
Hur går det till i praktiken?

Jag blir förvånad över att så många tycks ha ett kontaktnät där de är så nära varann att de kan ordna ett jobb på så vis.
Jag känner till många personer i min bransch, men inte känns det som de kan fixa ett jobb till mig speciellt enkelt utan man får söka utlysta tjänster.
Vara referens och tipsa om utlysta jobb hos dem kan de såklart, är det det som menas med få jobb via kontakter?

Ni som är på LinkedIn, hur använder ni det nätverket i jakt på nytt jobb?
Jag använder LinkedIn en del, men kanske har ni bättre metoder än jag som mest kryssat i att jag är öppen för nya möjligheter och försökt få med mina erfarenheter så utförligt jag kan utan att det blir för långt.
 
En stallkompis till mig jobbade på en elektronikfirma. Jag var arbetslös och hon fråga om jag ville prova på hennes jobb för dom sökte 1-2 nya och hon kunde fråga sin chef om jag kunde få komma på intervju.
För den positionen (inte riktigt samma som hennes position) behövdes ingen direkt förkunskap.
Fick jobbet som senare ledde till en annan "högre" position efter nåt år.

2 andra jobb fick jag av en tjej som hyrde min lägenhet en gång. Hon var vän till min kusin, det var så jag fick tag i henne att hyra först.
När jag flyttade hem och hon skulle flytta norrut för att studera frågade hon om jag ville ha hennes 2 deltidsjobb.
Ett som assistent i en färgbutik. Visade sig att chefen hade hästar och vi hade gemensamma hästvänner. Fick jobbet.

Det andra jobbet var som städare på ett annat elektronikföretag. Visade sig att detta familjeföretaget hade en son som spelat hockey med min bror när de var små. Chefens fru kände (visste vem hon var) min mamma.
Detta jobb ledde senare till ett produktionsjobb som ledde till exportjobb inom samma företag.
Själv fixade jag in en vän till mig som tog över städjobbet. Idag har hon kontorsjobb inom samma företag.
 
Ett annat jobb träffade jag min gamla körskolelärare på ICA. Hon frågade vad jag pyssla med och jag sa att jag leta jobb.

Hon erbjöd där och då receptionsjobb deltid på hennes körskola
 
Linkedin, det står på min profil att jag söker nytt, köper premium. och ser vad för anonser jag får.
 
Jag tycker att folk tipsar när man säger att man är sugen på att byta jobb.
"Men du vet väl att …… söker folk? Ring till Karl Karlsson, han är personalansvarig där." Lite så.

Är det inte någon annons som ligger ute nu som jag sett där det står att 80% av alla tjänster blir aldrig utlysta?
 
Ja du.. Går på vernissager och pratar med folk. Berättar vad jag håller på med och skulle vilja göra. Visar att jag finns och minglar med folk. Besöker gallerier och butiker för att skapa kontakter. Besöker kollegor som är intresserad av samma ämne som mig. Håller kontakten med folk och tipsar dom om stipendier, kurser och utställningar.
Befinner mig i konstvärlden.

Är dock usel på detta, får ångest av mingel och vernissager, känner mig patetiskt när jag tar kontakt med någon bara för att hen känner en massa folk.
Jag är en bra konstnär, men dålig nätverkare och det går inte ihop.
 
”Fixa jobb” till en, som du säger, är nog feltänkt. Oftast handlar det nog om att känna så många som möjligt i branschen och ha såpass bra kontakt med dem att de kommer att tänka på en när tillfälle ges.

Jag fick mitt nuvarande jobb på det sättet, i hård konkurrens. Jag blev uppringd av en person som jag träffat på en kurs i branschen några månader tidigare, uppenbarligen hade jag gjort intryck på henne för hon föreslog att jag skulle söka en ledig tjänst hos dem. Jag hade inte ens sett annonsen men tänkte att tja, söka kan jag väl alltid.

Och jag fick jobbet. Där var sökande med betydligt bättre meriter än jag, men tydligen fick hennes personliga omdöme styra för hon skulle jobba tätt ihop med den som anställdes. Jag kan ha sagt till henne att jag ville röra på mig geografiskt åt hennes håll, letar man nytt är det inte fel att signalera det.
 
Jag är bra på att sälja in mig själv. Jag har den fördelen att jag sticker ut i egenskap av minoritet inom mitt yrke, dvs är en av få kvinnor med både utbildning och erfarenhet. Jag är faktiskt (tro det eller ej de som känner mig privat ;) ) hyfsat socialt begåvad också, rent professionellt. Jag knyter lätt jobbkontakter genom att vara intresserad, hålla mig framme och ffa genom att ta egna initiativ. Jag har gjort studiebesök på arbetsplatser jag varit intresserad av, på så vis kommer de ihåg mig när de söker folk och söker jag då en tjänst ligger jag ofta bra till.

Nu när jag är inne på en helt ny bana så insåg jag tidigt att det var nåt som intresserade mig och hur jag kunde lära mig mer. Jag tog reda på fakta, jag bekantade mig med folk som jobbar med det och på den vägen har jag fått mkt bra kontakter och möjlighet att lära mig från insidan sas. Jag tog C-körkort och håller nu på ta CE-körkort för att jobba inom transport, och jag åker med ett åkeri när jag är ledig och har tid. Det i sin tur har lett till att jag kan få övningsköra ibland när det passar. Alla känner alla och vips är ryktet ute att det snart finns en med behörigheter att ringa när det dyker upp extrakörningar. Lite så tänker jag. En får se till att bli upptäckt helt enkelt. Har en fördel i att jag inte är speciellt blyg, jag stannade en av lastbilarna som passerar mitt jobb, frågade om jag kunde få åka med och praoa nån dag ibland. De var förvånade över min rättframhet men på ett positivt sätt och jag har lärt mig mkt på mina praodagar. Förra veckan var jag ute och körde långtradare för första gången i riktig trafik. Det var häftigt :nailbiting:
 
Jag visar mitt intresse redan i förväg så att säga. Jag försöker göra mitt namn känt inom en viss typ av jobb och försöker hålla kontakt med lite personer högre upp så att de minns mig då en ny tjänst eller ett nytt projekt börjar. De brukar sedan kontakta mig och säga att det finn nt för mig att söka och att de kan vara referens. Eller plocka med mig i projekt
 
Jag är lastbilschaufför och har ett riktigt stort kontaktnät häromkring. Det kontaktnätet utnyttjade jag när jag letade boende. Pratade då med dom jag hade störst företroende.

Skulle jag behöva söka jobb, hade jag kort och gott börjat fråga om de vet om några lediga jobb, å hållt utkik, sen hade jag nog letat lite själv samtidigt också. Vet inte vart det dyker upp först.
 
Jag skrev en egen ”annons” på linkedin som jag uppmanade mitt nätverk att dela.
Stolpade upp vem jag är, vad jag gjort och kan, vad jag vill göra och vad jag har för förväntningar på min nya arbetsgivare.

Fick tre konkreta erbjudande på en vecka. Det ena nappade jag på, men blev missnöjd med och lämnade efter fem månader, tog därefter upp kontakten med ett av de andra företagen, började jobba där inom tre veckor och är kvar nu ett år senare. Oerhört nöjd med mitt jobb!
 
För mig har nätverket oftast varit det som gett mig nya jobb.
Mitt nuvarande deltidsjobb blev jag kontaktad av via nätverk och har nu varit där i sex år. Tidigare jobb inom äggindustrin kom också via bekanta.
Nu väntar jag på praktik hos DV som djurvårdare som min veterinär föreslog för mig, och rekommenderade mig för sin chef. INget jobb i nuläget men de behöver vikarier, så i förlängningen genrerar det nog jobb.
Jag tror det fungerar som bäst om man är öppen för lite olika typer av jobb, men har man ett stort nätverk i sin bransch så fungerar det säkert också.
Tror de flesta hellre anställer någon de får rekommenderad än behndlar hundratals ansökningar från personer de inte har någon koll på
 
Kanske litet OT, men som frilansande egenföretagare (som jag varit under stor del av yrkeslivet) är hela jobbtillvaron direkt beroende av nätverk och kontakter. I många branscher får man i praktiken frilansuppdrag dels på tidigare prestationer och dels på "sociala meriter". Skulle jag försöka definiera sociala meriter skulle jag utifrån egna erfarenheter säga att det dels innebär att känna - eller vara bekant med - mycket folk i branschen, dels att uppfattas som både socialt trevlig och yrkesmässigt smidig och lösningsinriktad.
När jag använder mitt nätverk för att skaffa frilansuppdrag idag, ovanpå min nuvarande anställning, kan det rent praktiskt innebära att jag slår en signal till tidigare uppdragsgivare och säger hej, pratar litet strunt, och berättar att jag är tillgänglig för jobb. Eller håller mig ajour med vad branschkollegor gör för uppdrag, och pratar med dem eller interagerar på sociala media. Många uppdrag kan komma som vikariat från andra uppdragstagare, snarare än som direkta uppdrag från primära uppdragsgivare. Dessutom försöker jag underhålla både nätverk och yrkeskompetens genom att delta i utbildningar, seminarier, mässor och liknande.

Mycket av ovanstående går, som jag ser det, att överföra på situationen att söka en fast anställning.
 
Jag skrev en egen ”annons” på linkedin som jag uppmanade mitt nätverk att dela.
Stolpade upp vem jag är, vad jag gjort och kan, vad jag vill göra och vad jag har för förväntningar på min nya arbetsgivare.

Fick tre konkreta erbjudande på en vecka. Det ena nappade jag på, men blev missnöjd med och lämnade efter fem månader, tog därefter upp kontakten med ett av de andra företagen, började jobba där inom tre veckor och är kvar nu ett år senare. Oerhört nöjd med mitt jobb!
Det var just det jag funderade på om man skulle göra. Samtidigt vet jag egentligen inte om jag vill skylta till min nuvarande arbetsgivare om att jag söker andra jobb.
Men det kanske man bara borde strunta i..
Känner mig lite vilsen i vad jag i så fall skulle skriva också. Men det kanske klarnar när min hjärna kommer lite ur "krisen".
(Jag har en annan tråd om engagemang i arbetet ifall någon undrar vad det handlar om).
 
För mig har nätverket oftast varit det som gett mig nya jobb.
Mitt nuvarande deltidsjobb blev jag kontaktad av via nätverk och har nu varit där i sex år. Tidigare jobb inom äggindustrin kom också via bekanta.
Nu väntar jag på praktik hos DV som djurvårdare som min veterinär föreslog för mig, och rekommenderade mig för sin chef. INget jobb i nuläget men de behöver vikarier, så i förlängningen genrerar det nog jobb.
Jag tror det fungerar som bäst om man är öppen för lite olika typer av jobb, men har man ett stort nätverk i sin bransch så fungerar det säkert också.
Tror de flesta hellre anställer någon de får rekommenderad än behndlar hundratals ansökningar från personer de inte har någon koll på
Jag har fått några erbjudanden då och då inom min bransch, men det har varit för lång pendling eller andra villkor, som tex lite för mycket tjänsteresor för att vara förenligt med mitt privatliv 🙄. Eller konsultuppdrag där man ska driva in projekt själv, och det kändes lite för knepigt i den här branschen.
 
Kanske litet OT, men som frilansande egenföretagare (som jag varit under stor del av yrkeslivet) är hela jobbtillvaron direkt beroende av nätverk och kontakter. I många branscher får man i praktiken frilansuppdrag dels på tidigare prestationer och dels på "sociala meriter". Skulle jag försöka definiera sociala meriter skulle jag utifrån egna erfarenheter säga att det dels innebär att känna - eller vara bekant med - mycket folk i branschen, dels att uppfattas som både socialt trevlig och yrkesmässigt smidig och lösningsinriktad.
När jag använder mitt nätverk för att skaffa frilansuppdrag idag, ovanpå min nuvarande anställning, kan det rent praktiskt innebära att jag slår en signal till tidigare uppdragsgivare och säger hej, pratar litet strunt, och berättar att jag är tillgänglig för jobb. Eller håller mig ajour med vad branschkollegor gör för uppdrag, och pratar med dem eller interagerar på sociala media. Många uppdrag kan komma som vikariat från andra uppdragstagare, snarare än som direkta uppdrag från primära uppdragsgivare. Dessutom försöker jag underhålla både nätverk och yrkeskompetens genom att delta i utbildningar, seminarier, mässor och liknande.

Mycket av ovanstående går, som jag ser det, att överföra på situationen att söka en fast anställning.
De som känner igen mitt namn borde inte vara jättelitet i alla fall, snarare tvärt om. Och en hel del av de borde se mig som kompetent, men jag VET ju egentligen inte.
Det är tyvärr inga jag har telefonnummer till eller så och det är ofta ganska stora företag och jag känner inte direkt några HR-chefer..
Vet inte vad ett stort nätverk på LinkedIn är heller, men nog har jag ett par hundra kontakter. Varav de flesta i min bransch..
 
Inser att jag kanske låter negativ till alla era förslag. Så är det absolut inte. Min hjärna är bara lite avtrubbad just nu, för att skydda mig själv tror jag.
Skapade tråden för att jag känner mig vilsen och kommer att läsa svaren flera gånger sen och se vad jag kan applicera.

Tack snälla för att ni engagerar er!

Byta bransch är absolut inget jag är negativ till, men jag är nog lite feg med vad jag tror att jag kan bidra med i andra branscher just nu. Men om det skulle komma ett bra erbjudande så är det klart jag ska utforska det.
 
De som känner igen mitt namn borde inte vara jättelitet i alla fall, snarare tvärt om. Och en hel del av de borde se mig som kompetent, men jag VET ju egentligen inte.
Det är tyvärr inga jag har telefonnummer till eller så och det är ofta ganska stora företag och jag känner inte direkt några HR-chefer..
Vet inte vad ett stort nätverk på LinkedIn är heller, men nog har jag ett par hundra kontakter. Varav de flesta i min bransch..
Jag tror att människor definierar nätverk olika. I sådana här sammanhang tänker jag främst på personer som jag har en personlig relation till, på minst nivån "bekant". Alltså någon som jag känner och som vet vem jag är, inte bara som känner igen mitt namn.
 
Jag tror att människor definierar nätverk olika. I sådana här sammanhang tänker jag främst på personer som jag har en personlig relation till, på minst nivån "bekant". Alltså någon som jag känner och som vet vem jag är, inte bara som känner igen mitt namn.
Alltså, många av dem har jag jobbat på samma företag som och så, men om de minns exakt vem jag är (stora företag) är väl mer tveksamt. Men om de skulle fråga någon på rätt avdelning så finns det absolut de som jag haft kontakt med via arbetet.
Men jo, jag definierar nog nätverk mer som minst bekant med, och då känns mitt väldigt litet. Är man bekant om det var 10 år sedan man jobbade ihop tex..? Många kansle inte ens minns en då, inbillar jag mig. Även om jag känner igen de flesta ansikten och namn jag mött några gånger..
 
Jag håller på att lära mig att nätverka, efter att ha jobbat för samma arbetsgivare under hela mitt vuxna efter studierliv så har jag nu kastat mig ut i utmaningen att försöka jobba för mig själv.
Jag har knappt något nätverk alls i staden jag bor och där jag vill verka. Mitt begränsade nätverk utanför min tidigare arbetsgivare finns i Stockholm och söderut.

Men jag börjar att dra i de trådar jag ändå har, luncher med tidigare chefer som har bytt arbetsgivare eller gamla kollegor i samma sits.
Via linked in skickar jag meddelanden till kontakter lite längre ut i nätverket. Av typen ”hej derivata här, jag vill sluta veckopendla och därför startar jag nu upp eget, hör du någon som har behov så finns jag nu tillgänglig” detta gör att jag påminner dem om min existens och att de lättare får mitt namn på tungan om de hör någon som söker.

Tidigare när jag har anställt mycket har jag också använt mig lite av nätverket för att searcha men aldrig av typen ”hej, vill du ha ett jobb” utan snarare ”vi har en öppning här, vore roligt om du sökte”

Jag är ingen bra nätverkare, är lite för osocialt lagd för att som en del spontannätverka. Men nu när jag har ett tydligt mål och något att komma med så går det lättare.

Viktigaste när man nätverkar är också att ge något tillbaka, så att det inte ensidigt blir att man tar från sitt nätverk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 502
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 906
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp