Hur är det egentligen med kolhydrater?

MiniLi

Trådstartare
På många ställen på internet kan man läsa att hundar inte ska äta kolhydrater då det inte är naturligt för dem, att de inte kan ta upp kolhydrater utan att det bara gått rakt igenom. Det står att läsa att hundar främst ska äta proteiner och då från kött.
Men idag var vi hos veterinären och pratade om bland annat foder, jag frågade om detta och veterinärassistenten menade att kolhydrater behövs för magen. Hon sa även att om det nu var så att hundar inte skulle äta kolhydrater så skulle det inte finnas sånt i olika foder, framförallt inte i foder man köper hos veterinären.

Hur är det egentligen?
Vad säger forskningen?
:confused:

Sv: Hur är det egentligen med kolhydrater?

Jag läser vidare och blir ännu mer förvirrad.
Så här står det på RCs hemsida om näringslära:
En hunds idealkost består av proteiner (kött, fisk, ägg), fibrer (grönsaker), fetter (vegetabiliska och animaliska), mineraler och vitaminer.

Ingenting om kolhydrater. Så VARFÖR innehåller deras foder så mycket kolhydrater (spannmål)??

Ingenting om kolhydrater. Så VARFÖR innehåller deras foder så mycket kolhydrater (spannmål)??

Finns ett enkelt svar, och det lyder - spannmål är billigt! Det är lätt att späda ut hundfoder med diverse spannmål = lägre kostnad för tillverkaren än om dom bara skulle ha bara kött.

Hundar behöver inte mer kolhydrater än de som de får i sig från tikens mjölk.
En del anser att hundar behöver ca 10% av sitt näringsintag i form av kolhydrater, detta för att hjärnan skall få bränsle, o andra sidan omvandlar hunden ff a fett till så mycket kolhydrater den behöver.

Kolhydrater gör hunden tjock om den får för mycket, kolhydrater behövs deffinitivt inte för magen, en del anser att fibrer kan vara bra, men fibrer i sig innehåller inte kolhydrater.

Att torrfoder innehåller kolhydrater beror på att det knappast skulle gå att tillverka ett foder utan, som folk skulle ha råd att köpa.
Billig utfyllnad mao.

Ja, och speciellt vete ska ju vara riktigt dåligt för hundar. Ris fungerar väl bättre? Men visst tror jag pengar är en stor del i det hela, kolhydrater är ju som sagt mycket billigt i förhållande till animaliskt protein och fett.

Det här fick jag lära mig på SLU:

Hunden är en allätare. Den behöver som vuxen minst ca 10% protein, 5% fett (på torrsubstans-basis).

Kolhydrater är inte farliga.
Hunden kan tillgodogöra sig kolhydraterna till mellan 90-95% beroende på vad de består av.

Vilka källor är bra/mindre bra?
Tänker på spannmålet nu.. Fick du lära dig något om det?

Torrfoder måste innehålla en viss mängd stärkelse för att hålla ihop som pellets. Det är ett skäl till varför det finns kolhydrater i torrfoder. Fibrer, både lösliga och olösliga, kan vara bra för tarmmotiliteten och bakteriefloran i tarmen. Det är ett andra skäl till kolhydrater i maten. Spannmål är billigare än kött, det är ett tredje skäl till att maten innehåller kolhydrater.

Vad som är optimalt divideras det om.

Jag lärde mig på SLU nu i vinter på foderkursen att det inte finns några belägg för att vete är en sämre kolhydratkälla än ris eller annat. Smältbarheten är i princip likvärdig!

Ja, och speciellt vete ska ju vara riktigt dåligt för hundar. Ris fungerar väl bättre? Men visst tror jag pengar är en stor del i det hela, kolhydrater är ju som sagt mycket billigt i förhållande till animaliskt protein och fett.

Ja jag antar att SLU lär ut det senaste så det borde väl stämma i så fall. Någon som vet hur mycket tester som har gjorts i frågan?

Jag frågade min veterinär förra året då min hund hade 2 kg övervikt, vad man bör tänka på vid foder.
Man skall välja ett foder med lägre halt kolhydrater sa han då.
Om man tittar på ett laight foder.
Så jag valde ett foder med hög protein % och ett lägre kolhydrat % och lagom fett %.
Det har fungerat kanon bra på hundarna . Ingen av mina har några problem med vikten nu.

Läser man på fodren så är det en massa % kolhydrater i de flästa fodren . Och mindra protein%
Jag hittade mitt foder nu.

Vilket i så fall tyder på att kolhydrater tas upp, eftersom hundarna blir tjocka.
Många menar ju på att kolhydraterna bara går rakt genom kroppen..

Ja tror att det är som på oss. Man lägger på sig av kolhydrater.

Jag har rekomenderat samma foder som jag har till en kompis som har en tjock hund. Ho köpte det fodret i går. Skall bli kul och se om det gör resultat.

Vilket i så fall tyder på att kolhydrater tas upp, eftersom hundarna blir tjocka.
Den som påstår att klolhydrater går igenom systemet, itan att brytas ner/spjälkas av hunden marsältningsystem borde nog inte uttala sig om foder öht.

När det gäller "bantningsfoder" till hund så finns det väl lika många ideer som till oss människor. Att det nu blivit så i ropet med GI har även spritt sig till hundvärlden.

Skulle jag med enbart fett och protein ge den energi som min hund behöver skulle han få två köttbullar, och gå runt och yla av hunger hela dagen.

Istället får han en del kolhydrater som "bukfylla". Att det är bukfylla innebär inte att det bara går rakt igenom, utan måste läggas till när man räknar ut energimängden.

I grund och botten handlar det ju om att inte tillföra mer energi än vad hunden gör av med.

Det är vad jag har läst på olika sidor på internet, minns dock inte exakt vart just nu..

Och varför är jag inte ett dugg förvånad över att en veterinär kommer med det svaret. Intressant nog förklarade inte veterinärer hur en hund fungerar vad gäller kolhydrat och varför/varför inte den ´skulle kunna ta upp det.
Att förklara med att "annars skulle det inte finnas i fodrena" duger inte på långa vägar.

En hund är inte fysiologiskt konstruerad att kunna tillgodgöra sig obehandlad kolhydrat, den fattas den enzym som spränger växters cellväggar och den har en alldeles för kort tarm och blygsam produktion från bukspottkörteln för att kunna tillgodgöra sig och utvinna näringsämnena i växtligheten.

En hund kan däremot bättre tillgodgöra sig kolhydrat som redan är sprängd. Dvs att den endera redan är tuggad och processerad av ett djur som KAN spränga cellväggen med sina malande tänder och sin enzym, eller att det är kokt/malt/upphettat eller pureat. I torrfodrena är samtliga kolhydrater tillagade. Att torrfoderföretagen sedan lanserar dessa produkter som något hunden skulle behöva, ja det är helt enkelt för att de ska slippa fylla påsen med dyrare råvaror och därmed tjäna mer pengar. Med andra ord ren BS. Sedan är det absolut inte en fråga om att hundar inte SKA äta kolhydrat, men de behöver det inte.

Man ska dessutom ha i åtanke att vete är den främsta källan till att hundar visar känslighet mot protein. Tvärtom än vad många tror är hundar känsligare för växtproteiner än animalier, eftersom att de är konstruerade att leva i huvudsak på animalisk föda. Hundar kan för övrigt tillverka egen vitamin om den har tillgång till den mat den ska ha. Grönsaker är dock, som någon skrev faktiskt bra för magen och tarmfloran. De behöver dock knappast äta det varje dag.

Den som påstår att klolhydrater går igenom systemet, itan att brytas ner/spjälkas av hunden marsältningsystem borde nog inte uttala sig om foder öht.

Men då tänker jag göra det iaf!

En hund KAN inte bryta ner kolhydrat om den inte är behandlad på något sätt.
Måhända att den kan utvinna något microskopiskt av det, men mer än så blir det inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
705
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025