Hur är det egentligen?

dee79

Trådstartare
Jag läste i en annan tråd (minns inte vilken) att någons hovslagare hade sagt följande angående fång:

När linjen är 1/4 ner på hoven kan man skritta igång, 1/2 ner på hoven trava igång lite försiktigt och något galoppsprång och när den är 3/4 (2/3?) kan man rida på som vanligt.

En arbetskamrat har fått order på sin fånghäst att ut och köra den och motionera ordentligt så fort den är smärtfri.

Själv sa veterinären till mig efter 2 månader att jag kunde successivt sätta igång, men i samma veva visade det sig att hon fått en mekanisk brytning och därför har jag väntat med igångsättning. Min hovslagare säger att man inte bör göra något vidare innan randen vuxit ner minst 2/3 av hoven. Nu är randen på hälften ungefär och jag promenerar lite och tömkör lite - fast bara skritt.

Jag skulle vilja släppa henne lös i ridhuset eller något så hon får busa av sig lite, men vet inte om jag törs, för jag väntar hellre en månad "för länge" än jag utsätter henne för risken att stöka till något i fötterna. Det tar ju 9-12 månader för en "ny" hov att växa ut så hovbenet sitter väl bara fast till hälften, men "alla andra" verkar ju jobba sina hästar tidigare. Hon har ju varit smärtfri i princip genom hela processen, det var bara 3-4 dar i början som man kunde ana något och hon har levt rövare från dag 1.

Så, hur är det egentligen?

Sv: Hur är det egentligen?

*putt*
Ingen som vet eller fått rekommendationer om igångsättning?

Såvitt jag känner till ska hästen få komma igång och röra på sig så snart det akuta skedet är över och hästen är smärtfri. Ska man vänta på vad jag förmodar att du menar den vita linjen, då kan man få vänta eftersom många fånghästar aldrig får tillbaka sin normala rand utan den är lite extra bred hela tiden.

Jag syftar mer på fånglinjen/randen som kommer på utsidan av hoven, där man ser hur mycket "ny" hov som vuxit ut sen anfallet.

Så du skulle ha satt igång? Anfallet kom 10 augusti och den mekaniska brytningen = upphovet till fångrand överhuvudtaget, kom runt 8 veckor senare. Så hon har snart stått 5 månader sen den brytningen skedde och 7 månader sen själva akuta fången.

Jag läste i en annan tråd (minns inte vilken) att någons hovslagare hade sagt följande angående fång:

När linjen är 1/4 ner på hoven kan man skritta igång, 1/2 ner på hoven trava igång lite försiktigt och något galoppsprång och när den är 3/4 (2/3?) kan man rida på som vanligt.

En arbetskamrat har fått order på sin fånghäst att ut och köra den och motionera ordentligt så fort den är smärtfri.

Själv sa veterinären till mig efter 2 månader att jag kunde successivt sätta igång, men i samma veva visade det sig att hon fått en mekanisk brytning och därför har jag väntat med igångsättning. Min hovslagare säger att man inte bör göra något vidare innan randen vuxit ner minst 2/3 av hoven. Nu är randen på hälften ungefär och jag promenerar lite och tömkör lite - fast bara skritt.

Jag skulle vilja släppa henne lös i ridhuset eller något så hon får busa av sig lite, men vet inte om jag törs, för jag väntar hellre en månad "för länge" än jag utsätter henne för risken att stöka till något i fötterna. Det tar ju 9-12 månader för en "ny" hov att växa ut så hovbenet sitter väl bara fast till hälften, men "alla andra" verkar ju jobba sina hästar tidigare. Hon har ju varit smärtfri i princip genom hela processen, det var bara 3-4 dar i början som man kunde ana något och hon har levt rövare från dag 1.

Fång är nu inte min absolut största kunskap, men har lärt mej av min hovslagare att : Direkt smärtan i det akuta läget är dämpad, med medicin och RÄTT skoning kan man sätta igång att motionera hästen. Varför vänder du dej inte till något av djursjukhusen där finns rätt kunskaper, då kan du utan ytterligare tveksamheter få svaret du önskar. Lycka till

Hej!

Skulle inte rekommendera några häftigare övningar förrän hoven har växt ut en del. Precis som du säger är sambandet mellan hovvägg och hovben försvagat och ny hov måste växa ut. Hur mycket som behöver växa ut beror på hur kraftigt anfallet var, rotation, hästens tyngd mm. Skulle även applicera en heartbar-sko för att ytterliggare minska slitningarna mellan hovvägg och hovben. Att smärta försvinner efter ett fånganfall påvisar bara att det mest akuta stadiet, inflammationen, är över. Det kroniska stadiet kommer att fortgå åtminstone tills ny hov växt ut, ibland hela livet.

I USA, där jag gick min hovslagarutbildning, applicerar man som regel en heartbar-sko och nyttjar den tills hoven har växt ut åtminstone två tredjedelar. Jag anser att den som rekommenderar full motion innan ett år vet inte mycket om de mekaniska effekter som blir efter ett fånganfall.

Visst kan jag vända mig till djursjukhusen, men de veterinärer jag har frågat tycker olika. På kliniken tyckte de att jag skulle sätta igång när hon gick med dubbelslag, vilket var något hon började med i samband med den mekaniska brytningen. Det tyckte inte jag och jag är glad att jag väntade. En annan veterinär tyckte att det bara var att tuta och köra direkt efter smärtan försvunnit och en tredje sa minst 6 månaders vila.

Hovis är den första som verkligen motiverat varför jag bör vänta och därför ville jag bara höra vad andra har för erfarenheter.

Okej, det där låter väldigt mycket som det min hovis säger. Dock promenerar jag med henne och tömkör i skritt i ridhuset på mjukt underlag, det kan väl inte skada? hon springer ju i hagen och busar, är det skadligt? på box och i sjukhage är hon värre än i vanlig hage.

Busa av sig i ridhuset, är det för "tungt"? Ingen vikt på mer än kroppsvikten då.

All rörelse innan sambandet mellan hovvägg och hovben är återställt medför en risk för ytterligare rotation. Att motionera i skritt är nog ingen fara men jag skulle nog rekommendera att försöka minska buset i hagen. Mindre hage med lugn kompis kanske. Det är en mycket duktig hovlslagare i USA, Dr Esco Buff, som forskat mycket på fång och han har haft nästan 100 procents överlevnad på sina fall, även de med svårare fånganfall. men han förordar absolut stillhet de första 6 månaderna och sedan lite hage tills hela hoven växt ut, tillsammans med heartbar-sko.

Min häst blev sjuk i juni, röntgades i juli, då fick vi rådet av klinikveterinären att fortsätta med sjukhagen i ett par månader, för att sedan sätta igång med "lättare unghästträning" (hon var 3 år då)
Ingen ridning förrän framåt jul, då hon varit konvalescent i 6 månader, alltså.

Först nu rider jag som vanligt, men jag vågar inte hoppa henne ännu. (Startade för övrigt en egen tråd om just hoppningen för ett tag sedan...)

"Randen" är väl nerväxt till 3/4 nu, ungefär.

När röntages den och uppvisade då hovbenen rotation?? Om ja hur mkt hade dom roterat?

Då fortsätter jag som planerat och väntar ut den nya hoven!

Hon röntgades dag 5 eller 6. Olika rotation på alla fötterna, konstigt nog var det värst vänster bak med 7 grader. Bästa hoven låg på 4 grader.

Men "unghästträningen" vad bestod den av?

Jag tolkade det nog lite väl försiktigt kanske, men jag promenerade, tömkörde litegrann i skritt och trav, markarbetade och "nötte in" sidvärtesrörelser och liknande.

Eftersom hon i princip stått stilla i 5 månader så kändes det som att det räckte som igångsättning. ;)

Hon röntgades dag 5 eller 6. Olika rotation på alla fötterna, konstigt nog var det värst vänster bak med 7 grader. Bästa hoven låg på 4 grader.

Hur många ggr därefter har hovarna röntgas om och med vilka intervaller??

Hon är bara röntgad en gång till, efter runt 8 veckor (minns inte exakt) och då ville de bara ta plåtar på framfötterna. De ansåg att det var onödigt att ta på alla. Då hade det börjat gå tillbaka, kan inte säga exakta grader, men det var då de tyckte att jag skulle sätta igång. Tack och lov insåg jag att dubbelslag inte är normalt och har fortsatt vänta sen dess. Dubbelslåendet kom alltså 8 veckor efter fånganfallet (vi vet varför, men har inget bevis :mad:) och försvann någon gång innan jul om jag minns rätt.

Det låter ytterst märkligt.. Att utgå i från "randen" är knappast en tillförlitlig information. Det normala är att röntgenbilder tas så man ser hovbenets possition, därefter verkas hovarna individuellet efter varje hovbens possition och skos med lämpligt avlastande beslag.

Eftersom fång är ett sjukdomsförlopp så brukar fånghovar växa mkt snabbare än en normal frisk hov så omskoning var femte vecka brukar generellt vara att föredra.

Var tionde vecka bör ny röntgen göras för att se om hovbenet börjar återgå till normal possition och hur hovaran ska verkas utifrån det förhoppningsvis nya förbättrade läget av hovbenen. Ev. är man tvungen att ändra avlastande beslag beroende på status.

Detta får man hålla på med under den tid det tar för en ny hornkapsel att växa ner(ca 1 år) för att inte äventyra framtida bruk och hållbarhet. Går rehabeliteringen så som man hoppas på brukar hästen kunna skrittas efter sex-nio månader. Man får dock aldrig förtränga att en fånghäst är alltid en fånghäst och kommer för all framtid ha ett mer eller mindre försvagat lammelhorn.

Grundorsaken till fång måste oxå utrönas och nödvändiga förändringar snabbt sättas in för att undvika återkommande fånganfall.

Detta ställer naturligtvis stora krav på alla inblandade och tyvärr så verkar det vara för mkt "merarbete" för att statestiken utdömningar p.g.a. fång ska minskas.

Lycka till.

Coari, du har nog lite bättre koll på den svenska fång-röntgenproceduren än jag. Tittar man på skillnad i vinkel mellan dorsala hovväggen och dorsala hovbenet? I USA har man börjat läsa av hur mycket hovbenet sjunkit, för att utesluta feltolkningar pga lång/utfluten hovvägg. Vet du om några kliniker anammat den metoden?

Mvh Lif

Vi har verkat och skott om henne var 5:e vecka sen anfallet. Dock har ingen sagt något om röntgen var 10:e vecka. Hennes hovar har definitivt inte växt fortare, om något så växer de trögare än vanligt (dock hygglig återväxt) och därför ligger vi på 6-6,5 vecka (beroende på dag som passar oss båda).

Att de har försvagat lamellhorn har jag hört, men att många gånger är det tillbaka på 90-95% av hur det var innan anfallet.

Orsak till anfallet? Det absolut enda som skilde var att nattemperaturen ökade under veckan vid anfallet. från att ha legat hela sommaren på högst 10 grader nattetid så kom en kort värmeperiod när det blev 15-20 grader. Inget foderbyte, inget hagbyte, hagen hade hon gått i i 2 månader, inte dåligt med mat, men kanske en ökad återväxt pga temperaturen. Hon kan även ha fått i sig något olämpligt då jag flera gånger under sommaren såg henne gräva och tugga på rötter (trodde att det var någon mineral eller vitaminbrist och övervakade hennes dagliga intag) - och det visar sig att det växer en och annan ek i allén som kan ha slagit upp rotskott. Dock ger ju de inte fång vanligtvis, men förgiftning.

Hursomhelst, hon ser ut att må oförskämt bra och jag rider inte. förstår jag dig rätt så är iaf skrittpromenader och tömkörning OK i det här läget och vi är aldrig igång mer än 30 min på promenad och 20 min eller så i ridhuset.

Och svaret på min fråga är nog att jag ska fortsätta ha tålamod :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 352
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka