Bukefalos 28 år!

Hur åt/äter era ettåringar?

Sandra78

Trådstartare
Ja, berätta :) Vår jänta är den enda i bekantskapskretsen som äter själv, så jag är lite nyfiken på hur andra ettåringar gör? Äter de med bestick eller med händerna? Tallrik?
Har/hade de någon favoriträtt?
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

När L var runt ett år så åt han mest vår mat, inte barnmat, på tallrik och mest med händerna.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Vår kille är snart 1,5 och äter själv med gaffel. Han har ända sedan han började äta själv varit mer intresserad av att använda gaffel än händerna.
Gaffeln är definitivt en favorit framför skeden.
Egen tallrik och glas (men där får man passa lite för när han tycker att han har druckit klart vänder han gärna glaset upp och ned...).

Vidar är inte på något sätt knusslig med maten (ger gärna upp ett glädjetjut när han ser att man kommer med tallriken eller kastrullen:D) utan gillar nästan allt och äter rätt stora portioner. Äter vår mat och har gjort så länge, vi håller igen på saltet och saltar på vår egen tallrik istället.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Lo är nyss fyllda 1 år och äter alltid själv, jag hjälper i princip aldrig till. Hon har ätit med händerna sen i somras. I princip aldrig köpebarnmat utan "vanlig" mat. Hon äter på barntallrikar. Alltså med kant. Hon äter gärna med sked ifall hon får hjälp att lägga upp på skeden.

Senaste tiden, kanske 2-3 veckorna, har jag dock märkt att hon har större intresse av att äta med sked eller gaffel och lyckas ibland själv få upp maten på skeden/med gaffeln (gaffel har hon oftast bara när hon äter tjockpannkaka). Det är verkligen tydlig skillnad motför innan då hon helst åt med händerna och inte självmant försökte fiska upp maten med skeden (men gärna tog den ifall jag fixade upp maten på den). Jag har inte gjort något annorlunda men hon verkar överhuvudtaget vara i en period då hon är väldigt härmig och vill göra allt jag gör.

Senaste dagarna har vi saknat pipmugg och hon har druckit ur vanliga glas vilket går över förväntan, jag tycker det känns helt sjukt att hon klarar det men den svåra biten är att hon ibland får för sej att hon vill kolla på glasets undersida och när hon är ganska mätt och nöjd så vill hon plaska med händerna i glaset (vattnet), själva drickandet och att ställa ifrån sej glaset går alldeles utmärkt.

Har hört av andra att största anledningen till att deras barn inte "får" eller kan äta själva är att det skulle bli så himla kladdigt men jag tycker inte att det blir särskilt kladdigt. Om hon "kladdar" med maten är hon oftast antingen inte så hungrig eller tycker att maten är svår att äta (speciellt om maten är lite "torr" kan det bli svårt, då är det bara att hälla på lite matlagningsgrädde eller olja eller mjölk eller så). Hon älskar verkligen mat och har ju gjort det sen dag ett, så jag antar det är därför hon är så bra på att äta liksom. Kan inte påstå att jag kan skönja nån favoriträtt mer än att hon älskar frukt, särskilt apelsiner/satsumas/clementiner/mandariner just nu (men det är ju för att vi äter mycket citrusfrukter just nu eftersom de är så goda :) ). Hon äter typ allt med god aptit.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Det kanske är dags att göra ett nytt försök med tallrik, låter det som. Vår lilla fröken har hittills använt alla tallrikar som hatt :D Så hon har ätit direkt från brickan på matstolen, med händerna oftast men senaste tiden har vi provat gaffel ibland och den funkar att spetsa tex potatis med. Skulle vi föräldrar ens fundera på att hjälpa till blir hon helt tokig, däremot får mormor och farmor till och med mata henne :eek:

Skulle nog behöva nån bättre tallrik, vi köpte några små skålliknande saker från IKEA som är så lätta att de bara glider iväg (kanske därför de passar bättre som hatt?). Tips?

Dricker gör hon oftast ur pipmugg, eftersom hon har för vana att kasta iväg muggen när hon anser sig klar! Men hon klarar vanliga glas hyfsat och är briljant när det gäller att dricka med sugrör, köpte någon smoothie på tetra sist vi var på resande fot, och den var ganska trög men hon hade inga problem att suga i sig den till sista droppen.

Hon har aldrig ätit burkmat, men numera äter hon det mesta som vi vuxna äter. Det mesta slinker ner, men hon är lite extra förtjust i tagliatelle och bearnaisesås (inte tillsammans då!) och lite mer svårflörtad på tomater.
Sölar gör hon, eftersom hon pratar och gestikulerar även när hon äter, men hunden blir ju lycklig då så :D (och kostnaden för hundmat har minskat)
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Ja, berätta :) Vår jänta är den enda i bekantskapskretsen som äter själv, så jag är lite nyfiken på hur andra ettåringar gör? Äter de med bestick eller med händerna? Tallrik?
Har/hade de någon favoriträtt?

Min bebis är 11 månader och äter själv, med sked från tallrik, och dricker från pipmugg. Kan också dricka från glas om man håller i det (annars blir det plaskigt... ;). Han kan hantera gaffel också, men de är ju lite långa än så länge. Smörgås äter han förstås med händerna.

Jag lärde honom tidigt att äta själv och han blir rätt sur om jag försöker att hjälpa honom för mycket. Skönt - för det frigör mina egna händer och jag får tid till annat !
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Ja, visst är det skönt att de kan äta själva! Vår tjej äter som allra bäst (sölar minst och äter mest) när vi sitter vid bordet tillsammans. Är hon ensam om att äta och man bara sitter med henne blir det väldigt slamsigt och tramsigt - om hon inte har en skål russin förstås :D
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Våra tjejer äter själva och har väl gjort det helt sen sju månaders ålder, innan det pillade de lite själva och sen matade vi resten. Vi ger bara av vår mat, äter vi något jätte kladdigt som soppa lagar jag annat till dem. Vi använder sådana tallrikar med en gummiring i botten, funkar väl så där men det hindrar dem iaf så länge att man har en lite chans att ingripa :idea:

O (som vi kallar för Kung-Fu Panda ;)) älskar all mat och äter med sked eller gaffel utan problem och har gjort det länge, hon har 10 tänder så hon kan tugga det mesta. När hon är mätt åker tallriken i backen om man inte hänger med i svängarna.

M gillar all form av pasta eller ris med sås men är inte så intresserad av kött eller fisk, potatis hatar hon men däremot så älskar hon ägg! Hon äter lite med sked men mest med händerna, hon har bara fem tänder så med henne får man fixa lite mindre bitar av det som är lite hårt. Hon skjuter upp tallriken från brickan till bordet när hon är klar och sen lägger hon all mat som har hamnat utanför på tallriken. :banana:

När vi var på ettårskontrollen blev BVC-tanten jätte förvånad att de åt själva men hon är lite skum och verkar ha allmänt dålig koll :crazy:

Mina stora barn har också ätit mycket själva, sonen åt inte alls om man försökte mata honom så han har bara ätit själv :)
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Oj, känner att vi ligger i lä här... Adrian är visserligen bara 11 mån men långt ifrån att äta själv med bestick... visst kan han plocka i sig bitar av lättplockade saker men då brukar han plocka ut det goda, potatis och grönsaker blir det oftast kvar av... får då kanske i sig max hälften av vad han äter om man matar honom. NÄR han accepterar att bli matad vill säga, han visar upp ett fruktansvärt humör ibland när det inte passar så jag antar att det där med att lära sig själv kommer lösa sig med tiden... :cool:
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Nu är min dotter förvisso bara 1 månad ännu, men vi har fått en skål med sugkopp som sitter som ordentligt fast även om man försöker dra den i sidled. Vet att den är köpt på Lekia här i stan, och just våran har tummen motiv, men det finns säkert andra.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Har en son som är ett år och fyra dagar :P Bestick kastar han i golvet, tallrikar brukar också hamna där, antingen matas han eller så äter han med händerna. Favoritmat är olika pastarätter, köttbullar, potatis... han äter allt och mycket :-)
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Min lilla kille, som blir ett år om elva dagar, blir mest matad. Får han chansen att äta själv hamnar det mesta på golvet...:crazy: Vi får träna, helt enkelt.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Vår kille på 10 mån äter bara själv, med händerna, och har gjort sedan han var ca 6 mån ålder då han var sjuk och inte ville äta och dricka, när han väl var frisk, fick vi inte längre mata honom så sen dess har han ätit själv med händerna och med bättre och bättre teknik.

Han äter i stort sett detsamma som oss, vi låter bara bli att salta när vi lagar maten, men det mesta går ner, en del är populärare än annat, pasta är en favorit och tomater, avokado, annat grnt och söta frukter, men även fisk, potatis och kött funkar bra.

När han var 6 mån var det jobbigare att försöka tänka ut sådan som han kunde äta själv, särskilt när vi var iväg.
Nu är det lättare då han inte kletar med maten lika mycket längre, nu får han oftast ner maten utan att behöva hakklapp, men en del hamnar på golvet, särskilt när han börjar bli mätt och ska "mata hundarna" . Hemma har vi 2 hundar som städar upp som jag är lite bortkskämd med.

Tallrik är ett problem dock, den skickas gärna i backen så oftast får han bara på bordet eller en skärbräda. Dricker gör han i flaska, pipugg eller glas om man håller i glaset, gärna med sugrör !
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Vår dotter, 14 månader har länge ätit själv. Hon använder händerna men får alltid en sked också. Hon får antingen en tallrik eller skål.

Jag märker också stora skillnader mellan folk i närheten, vissa låter inte barnen testa att äta själv ens... Men jag tror barnen äter mera om de lär sig äta själva, sen är det ju mkt enklare att äta själv samtidigt om man inte ska mata :)

Hon är förtjust i mat och äter allt! Barnmatsburkar har aldrig passat vår dam utan det har vart hemlagat sen början, och nu är det sällan hon äter något annat än vad vi äter..
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Sonen åt själv när han va runt året. Tror han började ett bra tag innan ett år.

Vid året åt han både med händer och sked. Beroende lite på vilken mat det serverades.
Så är det väl till viss del än. Han äter med sked nästan alltid men när makaronerna inte vill hamna på skeden så tar han upp dom med fingrarna och lägger på skeden:p..
Mitt måtto har alltid varit att låta ungen kladda bäst 17 han vill.. Och i början fick jag duscha honom efter varje måltid i princip:D.
Han är 2 år och tre månaer nu.
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Ja, vår fröken började nog äta själv vid 6-7 månader, och jisses vad det kladdades! Hon är ju fortfarande ganska kladdig av sig, inte så ofta det hamnar i håret längre men ansiktet och upp till armbågarna är välmarinerade i mat. Sen när hon är mätt åker maten blixtsnabbt ner på golvet - till hundens förtjusning :d
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Båda mina döttrar har fått kladda så mycket de har velat med sin mat redan från början. Jag tänker att om matstunden får vara skojig och positiv så blir också inställningen till mat den samma. Äldsta dottern (snart 3) åt själv med bestick vid ett års ålder, då främst med sked. Hon åt det mesta. I början var det svårt för andra utom jag eller barnens pappa att mata henne, men när hon började äta själv så försvann det problemet. En period behövde hon hålla på med något under matstunden (ex bläddra i en tidning och titta på bilder) och så kunde man peta in lite mat mellan varven. Nu äter hon allt som oftast problemfritt, förutom när vi har besök för då blir hon ofta uppspelt och kan inte fokusera på att äta =) Eller som hon själv säger "När det är något som är jätte, jätte gott så sitter jag stilla på min stol och äter, men om det inte är så jätte, jätte gott då klättrar jag omkring istället"...

Min yngsta som är 16 månader är lite mer problematisk. Hon har aldrig haft något stort matintresse (förutom bröstet som hon älskade från dag ett tills hon var 15 månader och tvingades sluta...). Till en början gick det ändå ganska bra att mata henne med bebisgröt, då gapade hon glatt. När vi kom in på vanlig mat så var det bara helt slät burkmat som fungerade, inget annat. Så fort det var minsta klump i så kräktes hon. Det gick över så småningom, och nu fixar hon att äta de flesta konsistenser, men hon har lite problem att tugga eftersom hon bara har två tänder nere, och tre tänder uppe (de två till höger från mitten samt en kindtand till höger). Hon äter glatt makaroner, broccoli och falukorv med händerna, men i princip inget annat går ner på eget bevåg. Lite pill med spagetti och ris eventuellt, men aldrig att hon äter om man ställer fram en portion med mat i små bitar. Då får man försöka få henne helt fokuserad på något annat (telefonen har varit flitigt använd med appen "tomcat") och då gapar hon snällt och man kan ösa in mat. Sjukt frustrerande, särskilt eftersom hon snabbt tröttnar på saker och så fort hon tappar fokus från något hon tycker är spännande (inte maten) så vägrar hon att bli matad och hon äter heller inte själv. Eftersom hon inte är någon stor person, så känns det såklart lite extra viktigt att hon ska få i sig något, och hon kan ju inte äta falukorv varje dag! Pannkakor och blodpudding fungerade ett tag men inte längre... Jag tror och hoppas att det till stor del handlar om att hon håller på att få massor av tänder och att det irriterar henne.

Det har blivit lite av en ond cirkel. Eftersom hon inte får i sig mycket under dagen är hon hungrig på nätterna och dricker oftast ca 3 flaskor välling på en natt. Då blir hon heller inte så hungrig på dagen... Vi ska ta tag i det någon gång när vi orkar =)

//Julia
 
Sv: Hur åt/äter era ettåringar?

Min yngsta dotter (16 månader nästa vecka) har vägrat bli matat från första stund, överhuvudtaget har hon varit väldigt ointresserad av mat. Det är egentligen först nu som hon börjat äta något som man kan kalla en potion. Hon varierar mellan att äta med gaffel och med händerna (sked är inte intressant). Yoghurt blir kladdigt men annars kladdar hon inte så mycket längre, men en hel del hamnar på golvet.

Äldsta (2,5 år) blev matat och åt utan problem, tror hon fick börja äta helt själv straxt efter 1 år. Nu kan hon äta bra med sked/gaffel men när lillasyster äter med händerna tycker hon att hon också ska göra det.

Jag tror som andra att det är bra att låta barnet kladda och upptäcka maten med hela kroppen.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
884
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
794
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp