Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

skuggi

Trådstartare
Min häst var sjuk(diarré), jag ringde vet, de tyckte jag skulle komma in för utredning(gastro).
Väl på plats hos vet (efter drygt 15 timmars fasta) lägger hästen en normal bajshög (jag blir självklart överlycklig då han sprutbajsat i princip hela vintern).
Vi vänder dock inte på klacken eftersom vi inte vet orsaken till den (tillfälliga?) förbättringen.

Gastro ua, andra prover ua. Skickas hem med rådet att hålla hästen på enbart hö(trots att vi självklart testat detta hemma redan utan effekt).

Sedan kommer räkningen, försäkringsbolaget ersätter inte då hästen inte var sjuk vid besöket. :banghead:

Att han sprejat ner boxens väggar under natten innan veterinärbesöket är oväsentligt. Jag har självklart kontaktat fb (på telefon när jag förklarade för handläggaren lät det som ett självklart missförstånd), skickat in överklagan/detaljerad beskrivning av allt, fått ännu ett avslag.


Nu undrar jag lite, brukar det här hända eller?

Jag menar, scenariot att man kommer med en häst som man upplever problem med, några direkta fel kan inte hittas på hästen, man skickas hem för vila och avvakta eller nått. Det måste ju hända då och då, har ni inte fått ersättning då?
Tänker tex på hästar som blivit ovilliga/sura osv vid ridning, man misstänker smärta, veterinären kanske utreder/undersöker för hälta/ryggproblem osv men hittar inget konkret.
Sedan kanske nästa veterinär kommer på att kolla munnen och så är det kanske en tandfraktur eller så, men just att man initialt inte hittar något konkret fel på hästen.

Intressant att höra om era erfarenheter.

Personligen kommer jag kriga om det här med bolaget i fråga, skulle vara intressant att veta om det här synsättet är normalt eller om man borde byta bolag vart det lider...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Aldrig haft några sådana problem. Tog flera olika veterinärer innan man hittade orsaken till problemet. Symtomen var så vaga som att hästen inte hade så bra galopp som den egentligen borde ha.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Vilket bolag?
Kan det skilja på vad veterinären skrivit i journalen kanske? Ett olyckligt ord någonstans som gör att det låter som att jag kom in och krävde en gastro helt utan orsak... varför någon skulle göra det.. så kul är det inte att svälta häst, ta ledigt från jobbet och hänga på Ultuna en hel dag...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Inte hänt mig,dock så frågade veterinären mig vilken bolag jag hade en gång, för då hade HUNDEN fått ett konstigt anfall,som kramp i bakdelen,och jag funderade på om det var epilepsi eller annat och ringde veterinären på kvällen och fick en tid tills dagen efter,då frågade veterinären som sagt vilket bolag jag hade,svarade att jag hade Agria,då sa hon: "Hmm,dom kan ju vara lite knepiga om inget specifikt hittas,för då brukar dom inte vilja ersätta....Om det nu var epilepsi så kommer säkert inget visas,vill du endå ha en tid?"

Nu hittades spondylos i ryggen som orsak till att han krampat bak,en liten liten utväxt från spondylosen ligger nära nerven till bakdelen,och den kan komma åt nerven i vissa lägen,så vi fick ersättning och behövde aldrig bråka (ytterligare) en gång med dom tack och lov...

Sen är det ju alltid en risk att byta bolag,men är man riktigt missnöjd så är det klart man ska byta. Jag bytte bort Agria på en gång när jag köpte min häst som då var 10 månader,ville INTE ha Agria! Hunden är för gammal för att byta bolag,så han sitter där han sitter...

Hur går det nu med hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

En vän till mig är just nu i samma sits men i smärtutredning på hästen och eftersom ingen smärta kunde konstateras vid besöket, hästen svårbedömd och svårhanterligt, nerdrogning var nödvändig, hemskickad med smärtstillande för att se ev beteendeförändring och sen ytterligare kontakt om 2 veckor så säger försäkringsbolaget nej. Hon har agria.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jag har Folksam.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Kom på en till grej. Har Agria på hunden. Efter att han var inblandad i ett slagsmål en gång så blev han väldigt låg, skakig och halt bak. Åkte till veterinären efter några timmar då det blev värre.

Veterinären hittade givetvis ingenting för hunden behagade bli helt bra på 10 minuter men det var aldrig några diskussioner om att inte betala från försäkringsbolaget.

Kan det vara så "enkelt" att det är avgörande vilken handläggare man hamnar hos.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jag har oxå Folksam och aldrig haft några problem ned dom. Har själv dålig erfarenhet av agria.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Kan det vara så "enkelt" att det är avgörande vilken handläggare man hamnar hos.

Kan nog tyvärr vara så :meh: jag har aldrig haft några problem med Agria överhuvudtaget, tvärtom har det alltid fungerat helt problemfritt, både på katt och häst. Pengar har rasslat in på kontot ganska omgående efter skadeanmälan och aldrig några ifrågasättanden. Så olika det kan vara :crazy:
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

...svarade att jag hade Agria,då sa hon: "Hmm,dom kan ju vara lite knepiga om inget specifikt hittas,för då brukar dom inte vilja ersätta....Om det nu var epilepsi så kommer säkert inget visas,vill du endå ha en tid?"

:nailbiting::banghead:
Trevligt... då ÄR det alltså skillnad. :banghead:

Hästen mår toppen, det verkar vara att han inte tål hö. Oklart varför det inte funkade när vi testade hemma förut, kanske svälten gjorde skillnaden?
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jag har ju väldigt bra kontakt med min Agria-människa, har varit kund och haft samma människa alla år. Ska prata med honom också, han kanske kan se till att de drar i det där ordentligt. Det blir ju inte bra PR för Agria om det visar sig att de är krångligare än andra när sjukdom är svår att påvisa...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Agria har hittills inte varit särskilt störda av sin dåliga PR senare åren ;)

KL
Jag har heller aldrig haft problem med ersättning. Har inte Agria.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Fan... jag har varit så nöjd med Agria, men det är ju för atat jag har ett så bra ombud. Har aldrig haft skador tidigare under alla år... *morr*
Tänker överklaga skiten ur dem iaf, som straff om inte annat. Kan knappast räkna med att få pengarna dock..
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jag har varit med om att Agria inte betalat ersättning för en sjuk 1,5 åring med misstänkt fraktur på ett tornutskott !!
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Fantastiskt :banghead:

Hur långt drevs det och vad var deras "förklaring" till att de inte ersatte?
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

De tyckte inte det räckte med att hästen var öm vid tornutskotten och att röntgen visade en eventuell spricka hemskickad med metacam och boxvila samt sjukhage i en månad och återbesök efter en månad .
Hästen hade varit väldigt snorig efter den varit på stobete i Flen och kom hem skadad mager snorig och haltade på höger bak .
Pga av snorigheten och det dåliga allmäntillståndet så tog man kvarka prov och påbörjade pencillin behandling i väntan på svaret .
Detta skulle de heller inte betala för det var ju inte just kvarka sen .....

Att hästens allmänna tillstånd var så dåligt att man satte in pencillinet utan att ha fått svaren struntade man i och eftersom det just inte var kvarka så skulle man inte betala heller betala varken den vetrinären eller medecinen eller proverna man tog .
Dock hade den veterinären skrivit att hästen var halt vid besöket och rekommenderade vidare klinikbesök efter den blivit frisk från snorigheten , då gick det jäkla bolaget med på att betala undersökningen på kliniken men inte vetrinärbesöket .
Vem åker till klinik med en dålig 1,5 åring dit åker man inte för att hästen känns lite konstig vid ridning .....
Och detta är Agria ...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Fan... jag har varit så nöjd med Agria, men det är ju för atat jag har ett så bra ombud. Har aldrig haft skador tidigare under alla år... *morr*
Tänker överklaga skiten ur dem iaf, som straff om inte annat. Kan knappast räkna med att få pengarna dock..

Klart du varit nöjd innan du har ju inte haft några skador ...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Nä, precis...

Överklagade ni vidare?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 662
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 120
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp