Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Kl

Jag har haft Agria på hundarna i alla år och är väldigt nöjd med dom.

Den enda gången de har krånglat är när min gamletant fick diskbråck. För att få reda på till 100% att det är diskbråck så måste man tydligen göra magnetröntgen. Eftersom hunden var 12 år och ingen operation var aktuell just då så valde vi att inte göra någon magnetröntgen. Veterinären var ju ändå till 95% säker att det var diskbråck. Vanlig röntgen gjordes men det är ju inte alls samma sak. Dessutom skulle det kosta ca 10 000 att göra en magnetröntgen. Förvisso skulle det betalas av försäkringen men det kändes onödigt.

Behandling blev strikt vila och sjukgymnastik. Då jag hade rehab på hunden så skulle den täcka kostnaden för sjukgymnastiken.

Skickade in alla papper till Agria och fick till svar att de inte skulle betala någon rehab då ingen diagnos var fastställd.

Jag blev självklart en aning irriterad. Ringde till Agria och sa att vi mycket väl kunde fastställa en diagnos till 100% men att det då krävdes en undersökning för över 10 000kr. Handläggaren gick och prata med sin chef och en veterinär och efter bara 2 minuter så kom hon tillbaka och sa att de ersätter sjukgymnastiken.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Spot on liksom!

Det är det jag säger, jag har aldrig övervägt att byta bolag eftersom jag fått toppenbra service vid köp av häst, ändringar i villkoren osv.

Nu med tanke på den andra tråden som var uppe här för ett tag sedan angående Agria och huruvida de ersätter en ligamentskada som uppstått vid trauma, så får man faktiskt överväga att byta bolag så snart det går.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

kl
Känns som att jag nästan är den enda som aldrig har haft problem med Agria någonsin, varken med häst eller hund. Det har aldrig varit tal om att inte ersätta något om veterinären då tycker att undersökningen behövs.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ha Agria om jag ska försäkra ett djur till. Däremot så vet jag inte om det är mera ekonomiskt med andra bolag, det kan vara en anledning att byta.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Och jag betalar hellre mer per månad om jag kan känna mig trygg med att bolaget ersätter när de ska och inte slingrar sig i oändlighet...

Jag pratade nyss med veternären på Utluna om detta och sa att jag ju nu avvaktar med att åka in och kolla ponnyn då han känns "för frisk" (men något känns självklart på tok, annars skulle jag inte överväga en koll), och jag misstänker att Agria kommer neka.
För Agrias del skulle det bli billigare att ersätta en enkel undersökning än att folk går och drar på det för länge och kommer in med en häst som blivit kroniskt skadad...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Men alltså, om veterinären tycker att den och den undersökrning behöver göras, då ska dom betala för den undersökningen. Om inte veterinären märker av någon smärta hos hästen eller andra problem, inte någon hälta eller liknande men ägaren misstänker något ändå, då får ägaren betala om inte undersökningarna ger något resultat. Så har det alltid fungerat för oss och det har aldrig varit några problem.

Tycker det är ganska så logiskt att inte försäkringsbolaget kan ersätta undersökningar som ägaren vill göra men som inte veterinären tycker är nödvändiga.

Problemet måste vara vad veterinären skriver till försäkringsbolaget, om det är ägaren som velat ha undersökningen eller om den var befogad att göra pga symptom. Antagligen så räcker det att försäkringsbolaget kan tolka veterinärens text som att det var ägaren som ville ha undersökningarna. Dom kan säkerligen tolka och vrida och vända på texten om det går så dom slipper ersätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jag har heller aldrig haft problem med Agria väldigt trevliga när man ringer och undrar något. Snabba utbetalningar om jag lagt ut pengar direktreglering vid klinikbesök och inga konstigheter alls? Och då har jag haft skador på både hund och hästar där. :)
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Sedan kommer räkningen, försäkringsbolaget ersätter inte då hästen inte var sjuk vid besöket. :banghead:

Intressant att höra om era erfarenheter.
QUOTE]

Har åkt med en kärnfrisk häst till klinik en gång. Hade gjorts ett böjprov på gården som visade svårt halt häst. Dagen efter på klinik visades en häst som inte var det minsta halt någonstans utan glatt travade på vid longering och efter böjprov. Skönt, men lite dum kände sig nog den som ordnat och varit med på gårdsbesiktningen (inte jag).

Agria betalade det över självrisken, ordnades genom direktreglering med kliniken. Inga problem, men inte så mycket pengar heller.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Sedan kommer räkningen, försäkringsbolaget ersätter inte då hästen inte var sjuk vid besöket. :banghead:

Intressant att höra om era erfarenheter.
QUOTE]

Har åkt med en kärnfrisk häst till klinik en gång. Hade gjorts ett böjprov på gården som visade svårt halt häst. Dagen efter på klinik visades en häst som inte var det minsta halt någonstans utan glatt travade på vid longering och efter böjprov. Skönt, men lite dum kände sig nog den som ordnat och varit med på gårdsbesiktningen (inte jag).

Agria betalade det över självrisken, ordnades genom direktreglering med kliniken. Inga problem, men inte så mycket pengar heller.

Vilken år skedde detta ? Förr var det aldrig några problem om de felsökte en skada .
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Om du läser i försäkringsvillkoren borde det stå att du om djuret visar tecken på att vara sjukt ska kontakta veterinär och följa dennes anvisningar typ. Leta upp det (om de inte tagit bort det då), och där har du din grund för överklagan om du inte redan försökt med det ;)

Jag har haft vissa problem med Agria men inget som inte lösts med överklagan. En gång ville Sveland inte ersätta en jouravgift - vilket jag kan förstå i sig. Men grejen var att DV vägrade komma ut ch tyckte redan på telefonen att hästen skulle in på djursjukhus. Så tja hästen behövde ju hjälp där och då och kördes in till Ultuna 'mitt i natta'. Han fick stanna för observation men där och då var det eg inte så akut att han behövt komma in. Så bolaget betalade inte jouravgiften, jag överklagade med just att jag följt deras villkor, kontaktat veterinär och följt dennes anvisningar och att jag inte är veterinär och därför inte kan bedöma om en veterinär är kompetent eller ej i sina råd.
De betalade utan knot.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Jasså,är det vanligt torrhö han INTE tål (eller vart det fel?) och hösilage tål han? Har hört många tvärt om,att hösilage absolut inte funkar osv. Hoppas ni hittat orsaken,vet själv hur det känns att ha en maghäst som sagt... :( Man försöker allt,och endå så bara rinner det ur dom.. På min så börjar det jämt vid första frosten har jag listat ut nu,sen så är den kass från November till Februari,oavsett vad man gör. Funkar när vi ger han gastropulver för magen, med bajsarna är aldrig så där helt normala,men är iaf bollar då,nu i år så tänkte jag ligga steget före och börja "pulvra" på han redan i början av Oktober så får vi se om vi kan hålla den i schakt...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Det är det jag säger, jag har aldrig övervägt att byta bolag eftersom jag fått toppenbra service vid köp av häst, ändringar i villkoren osv.

Nu med tanke på den andra tråden som var uppe här för ett tag sedan angående Agria och huruvida de ersätter en ligamentskada som uppstått vid trauma, så får man faktiskt överväga att byta bolag så snart det går.

det finns väl inga bolag öht som är annat än trevliga och otroligt lättsamma utifrån det????

alexandra:

kan inte dina problem ha att göra med dels din rekord statistik på många hästar genom åren med otroligt mycket försäkringsinvolveringar, kombinerat med byte av f-bolag osv och sen fortsatt krångel ha att göra med dina erfarenheter? det skulle jag iallafall tro, med tanke på hur mycket statisitk du haft på skador av hästar och diagnoser/åkommor osv? f-bolagen utbyter ju sån information.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

det finns väl inga bolag öht som är annat än trevliga och otroligt lättsamma utifrån det????

alexandra:

kan inte dina problem ha att göra med dels din rekord statistik på många hästar genom åren med otroligt mycket försäkringsinvolveringar, kombinerat med byte av f-bolag osv och sen fortsatt krångel ha att göra med dina erfarenheter? det skulle jag iallafall tro, med tanke på hur mycket statisitk du haft på skador av hästar och diagnoser/åkommor osv? f-bolagen utbyter ju sån information.

Nä, inget sådant samband. De gånger jag haft problem har varit många år sen. Innan jag blev deras sämsta kund. Efter jag blev deras sämsta kund har det inte varit ngt krångel med undantag för ett moment 22 på hund, som dock hade med försäkringsvillkorets skrivning och veterinärens val av diagnos innan de visste vad det var, det rätade ut sig själv när de kunde fastställa diagnosen.

Agria betalade ut en livförsäkring för inte alls länge sen, som de lätt kunde krånglat sig ur med hänvisning till villkoren om de velat. Har nog aldrig upplevt något bolag bråkat för att bråka/slippa iofs. Utan oftast har det handlat om att de haft för lite information.

Men kanske är grinigare nuförtiden bolagen, haft rätt lite att göra med dem vas gäller häst de senaste åren. Några enkla vetvårdsregleringar och så då en livskada av typen enkel om det nu kan sägas finnas sådana *peppar peppar*.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Sedan kommer räkningen, försäkringsbolaget ersätter inte då hästen inte var sjuk vid besöket. :banghead:

Intressant att höra om era erfarenheter.
QUOTE]

Har åkt med en kärnfrisk häst till klinik en gång. Hade gjorts ett böjprov på gården som visade svårt halt häst. Dagen efter på klinik visades en häst som inte var det minsta halt någonstans utan glatt travade på vid longering och efter böjprov. Skönt, men lite dum kände sig nog den som ordnat och varit med på gårdsbesiktningen (inte jag).

Agria betalade det över självrisken, ordnades genom direktreglering med kliniken. Inga problem, men inte så mycket pengar heller.

O_o
I mitt fall var det ju inte heller asmycket pengar, räkningen på lite drygt 5000 kr...

Jag fattar inte.. nu har min veterinär iaf skrivit en lång utläggning om varför undersökningen var befogad och skickat den till Agria. Får se vad som händer...
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Om du läser i försäkringsvillkoren borde det stå att du om djuret visar tecken på att vara sjukt ska kontakta veterinär och följa dennes anvisningar typ. Leta upp det (om de inte tagit bort det då), och där har du din grund för överklagan om du inte redan försökt med det ;)

Jag har haft vissa problem med Agria men inget som inte lösts med överklagan. En gång ville Sveland inte ersätta en jouravgift - vilket jag kan förstå i sig. Men grejen var att DV vägrade komma ut ch tyckte redan på telefonen att hästen skulle in på djursjukhus. Så tja hästen behövde ju hjälp där och då och kördes in till Ultuna 'mitt i natta'. Han fick stanna för observation men där och då var det eg inte så akut att han behövt komma in. Så bolaget betalade inte jouravgiften, jag överklagade med just att jag följt deras villkor, kontaktat veterinär och följt dennes anvisningar och att jag inte är veterinär och därför inte kan bedöma om en veterinär är kompetent eller ej i sina råd.
De betalade utan knot.

Tack för tips!!
Ska leta rätt på det direkt!
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Det kanske blev fel/otydligt. Han åt hösilage förut, nu får han vanligt hö och mår toppen.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Verkar ju sanslöst att man bara ersätter om en klar diagnos finns - eller hur man nu ska tolka det som hände dig. Själv kommer jag i all framtid att undvika Agria eftersom jag fick felaktig information av deras ganska märkliga ombud vilket i slutändan ledde till att jag överhuvudtaget inte kunde försäkra min häst för hon hann fylla 16 år medan allt trassel pågick.

Övriga försäkringsbolag (Folksam, If, finska Tapiola) har jag aldrig haft problem med.
 
Sv: Hur avgöra om hästen är sjuk vid besöket - försäkringsfundering

Har samma funderingar med min häst som varit hovöm till och från, men givetvis från två av de gångerna jag haft ute veterinär.

Nu hoppas jag han är frisk men annars vete sjutton vad jag gör.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 638
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp