Hur bäst använda skotork?

bettysmatte

Trådstartare
Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper, hittade jag en gammal skotork i våra gömmor. Det är en sådan enkel modell med två "plastklumpar" som man lägger i skorna. De blir inte jättevarma, och drar inte mycket ström heller. Men så är de ju inte supereffektiva heller. Har haft dem igång sedan kl 18-ish igår, och alternerat mellan bootsparen. Bootsen är inte torra, men absolut att det har hjälpt ändå för de är mer fuktiga än blöta i alla fall :up: ! Nu funderar jag på att skaffa en skotork till, så att alla fyra boots kan torka samtidigt. Men min fundering är om det går att göra mer effektivt? I vanliga skor/stövlar hamnar ju klumpen lite längre in/längre ner och värmen "stängs in" på ett bättre sätt, tänker jag. Bootsens öppning är vid, och jag tänker att mycket att värmen "smiter ut". En tanke är att ta papperspåsar - typ sådana man har till organiskt avfall - och sätta bootsen i. Jag tänker att man då stänger in värmen på ett bättre sätt, samtidigt som papperspåsen tillåter att fukt kan smita ut. Skulle det kunna vara farligt på något vis :confused:? Jag tar gärna emot andra fiffiga förslag på hur jag kan få bootsen torra från dag till dag :)! Just nu får de torka mellan ca kl 17-18 och 9, men från nästa vecka kommer jag att behöva sätta på dem redan vid kl 6. Men 12 timmar kommer de att få i alla fall! Jag har sett att det finns andra typer av skotorkar som man hänger på väggen och med slangar som man sätter ner i skorna. Men jag är lite rädd för att dessa blir för varma och kanske skadar materialet?
 
Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper, hittade jag en gammal skotork i våra gömmor. Det är en sådan enkel modell med två "plastklumpar" som man lägger i skorna. De blir inte jättevarma, och drar inte mycket ström heller. Men så är de ju inte supereffektiva heller. Har haft dem igång sedan kl 18-ish igår, och alternerat mellan bootsparen. Bootsen är inte torra, men absolut att det har hjälpt ändå för de är mer fuktiga än blöta i alla fall :up: ! Nu funderar jag på att skaffa en skotork till, så att alla fyra boots kan torka samtidigt. Men min fundering är om det går att göra mer effektivt? I vanliga skor/stövlar hamnar ju klumpen lite längre in/längre ner och värmen "stängs in" på ett bättre sätt, tänker jag. Bootsens öppning är vid, och jag tänker att mycket att värmen "smiter ut". En tanke är att ta papperspåsar - typ sådana man har till organiskt avfall - och sätta bootsen i. Jag tänker att man då stänger in värmen på ett bättre sätt, samtidigt som papperspåsen tillåter att fukt kan smita ut. Skulle det kunna vara farligt på något vis :confused:? Jag tar gärna emot andra fiffiga förslag på hur jag kan få bootsen torra från dag till dag :)! Just nu får de torka mellan ca kl 17-18 och 9, men från nästa vecka kommer jag att behöva sätta på dem redan vid kl 6. Men 12 timmar kommer de att få i alla fall! Jag har sett att det finns andra typer av skotorkar som man hänger på väggen och med slangar som man sätter ner i skorna. Men jag är lite rädd för att dessa blir för varma och kanske skadar materialet?
De med slangar blir inte så himla varma. Inte min i alla fall.
Var är bootsen för material då? Jag har kört alla möjliga skor inklusive gummistövlar
Men angående att öppningen är vid på bootsen så tror jag du får samma problem med slangar och då ineffektiv torkning.
Du skulle behöva hitta något som liknar säg ett stövelskaft att stänga in bootsen i.
Pappåse tror jag inte på. Meningen är ju att luftutbyte ska göra att varm fuktig luft tar sig ut uppåt medan torken fyller på med torrare varm luft inuti.
 
De med slangar blir inte så himla varma. Inte min i alla fall.
Var är bootsen för material då? Jag har kört alla möjliga skor inklusive gummistövlar
Men angående att öppningen är vid på bootsen så tror jag du får samma problem med slangar och då ineffektiv torkning.
Du skulle behöva hitta något som liknar säg ett stövelskaft att stänga in bootsen i.
Pappåse tror jag inte på. Meningen är ju att luftutbyte ska göra att varm fuktig luft tar sig ut uppåt medan torken fyller på med torrare varm luft inuti.
Bootsen är equine fusion, så gummi och någon typ av tyg....
 
Har inte du någon sorts eldstad? Häng upp dem på ett lagom avstånd där det är bra cirkulation på uppvärmd luft.
 
Bootsen är equine fusion, så gummi och någon typ av tyg....
Har väldigt svårt att se att värmen skulle vara ett problem för materialet.
Jag hade kanske till exempel provat trä en stumpa över en del av öppningen. Osäker om det funkar, men då har du kvar en del luftrörelse i alla fall.

@MiaMia hade däremot ett ännu bättre förslag, om du skulle råka ha en eldstad..
 
Har inte du någon sorts eldstad? Häng upp dem på ett lagom avstånd där det är bra cirkulation på uppvärmd luft.
Jo, som jag skrev i första inlägget jag har låtit dem stå ca 1,5 meter ifrån kaminen. Det räcker inte för att de ska torka över natten. Men det gör ju inte tvätten heller vid den här årstiden, trots att den hänger ett par meter bort. Jag eldar bara på eftermiddagar/kvällar så det är väl inte tillräckligt för att torka.
 
Man kan värma vatten och fylla på plastflaskor och stoppa i skorna.

Du kan även fylla dem med skrynklat tidningspapper som du byter ibland när det sugit upp vatten.

Att stänga in dem i papperspåse gör nog inte att de torkar fortare. Du vill ju ha luftcirkulation.

Har du brottom kanske en kupéfläkt på lagom avstånd kan göra susen.
 
Vad kul att höra att det funkar med en sådan :) ! Hur lång tid tar det att torka bootsen med den typen av skotork?
Oj, jag har ärligt talat aldrig tagit tiden. Men jag brukar vara noga med att försöka klämma ut så mycket vatten som möjligt med en handduk och sedan sätter dem i skotorken. De brukar vara torra dagen därpå och då kör jag torken på timer vilket är 3 timmar.
 
Man kan värma vatten och fylla på plastflaskor och stoppa i skorna.

Du kan även fylla dem med skrynklat tidningspapper som du byter ibland när det sugit upp vatten.

Att stänga in dem i papperspåse gör nog inte att de torkar fortare. Du vill ju ha luftcirkulation.

Har du brottom kanske en kupéfläkt på lagom avstånd kan göra susen.
Varmt vatten i plastflaskor lär ju bli samma effekt som de skotorkar jag använder nu, fast sämre eftersom vattnet kallnar under natten.

Som jag skrev i det första inlägget har jag haft dem stående bredvid kaminen med tidningspapper i. Det funkar dåligt.

Jag hade väl kanske inte tänkt att stänga in dem helt i papperspåsen, men att skapa ett mindre hål upptill än vad det är nu med hela bootsen öppen.

Bråttom har jag väl inte egentligen, men de torkar inte över natten. Och det är det jag behöver att de gör. Varje kväll är det ju genomblöta eftersom jag måste spola av dem under kranen.
 
Oj, jag har ärligt talat aldrig tagit tiden. Men jag brukar vara noga med att försöka klämma ut så mycket vatten som möjligt med en handduk och sedan sätter dem i skotorken. De brukar vara torra dagen därpå och då kör jag torken på timer vilket är 3 timmar.
Men då är de torra dagen därpå i alla fall - det är ju toppen :) !
 
Förstår inte riktigt idén med att stänga in fukten ihop med tidningspapper?
Den varma fuktiga luften ska ju ut?

Jg ställer oftast mina fuktiga skor et på ett av elementen (vattenburen värme) Öppningen uppåt så varm luft kan stiga uppåt. Tar ur innersulan också och torkar den separat. Med tidningspapper blir ju bara papperet fuktigt men det är samma mängd fukt kvar i skor/boots?

Skotork med slangar torkar skor ganska snabbt. Vet ett gäng bönder och andra grovarbetare som har sådana. Under lunchen torkar skorna betydligt.
 
Varmt vatten i plastflaskor lär ju bli samma effekt som de skotorkar jag använder nu, fast sämre eftersom vattnet kallnar under natten.

Som jag skrev i det första inlägget har jag haft dem stående bredvid kaminen med tidningspapper i. Det funkar dåligt.

Jag hade väl kanske inte tänkt att stänga in dem helt i papperspåsen, men att skapa ett mindre hål upptill än vad det är nu med hela bootsen öppen.

Bråttom har jag väl inte egentligen, men de torkar inte över natten. Och det är det jag behöver att de gör. Varje kväll är det ju genomblöta eftersom jag måste spola av dem under kranen.

Varmvattentipset var för att du verkar ha fler boots än din tork räcker till och har boots att torka innan du bestämt dig för om du ska köpa annan tork.

Det om att du haft skrynklat papper i har jag inte kunnat se. Har du bytt pappret då också? Blev det inte fuktigt?

Kanske om du lägger bägge i en papperspåse helt öppen upptill, att det blir lite skorstenseffekt och större koncentration på luftflödet?
 
Förstår inte riktigt idén med att stänga in fukten ihop med tidningspapper?
Den varma fuktiga luften ska ju ut?

Jg ställer oftast mina fuktiga skor et på ett av elementen (vattenburen värme) Öppningen uppåt så varm luft kan stiga uppåt. Tar ur innersulan också och torkar den separat. Med tidningspapper blir ju bara papperet fuktigt men det är samma mängd fukt kvar i skor/boots?

Skotork med slangar torkar skor ganska snabbt. Vet ett gäng bönder och andra grovarbetare som har sådana. Under lunchen torkar skorna betydligt.
Jag har inga element.... Eller jo, ett par tunna elradiatorer men det är inget jag har på i år, och bootsen skulle inte kunna stå på dem ändå....

Det lutar åt en skotork från Jula - den får bra recensioner överlag :up: !

Tidningspapper inuti skor tycker jag är en gammal beprövad lösning för att dra åt sig fukt?
 
Vilket jobb att passa skorna!

Jämför med att stoppa ner ett par slangar i skor/stövlar och skita i dem tills det är dags att ta på dem igen. förslagsvis med timer inkopplad också :D
Jo, men självklart. Imorgon har jag ärende till en större ort, och då ska jag skaffa en skotork :) ! Jag har inte direkt haft något större behov av det förut, men nu med de här bootsen så blir det ett måste helt plötsligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 276
Senast: Calmiche
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 737
Senast: Boj
·
Övr. Hund 1. Töm badrummet på allt som inte tål att dränkas 2. Lägg i ett fåfängt hopp i en antihalkmatta i badkaret 3. Locka på hunden...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 517
Senast: Calazirya
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp