Hur bäst träna att bli bortstängd

Nenyah

Trådstartare
Hej allihopa!

Behöver lite träningstips för att träna hund på att bli bortstängd.
Jag har en kelpie-kille på 6 månader. Väldigt cool och okej med det mesta. Han kan utan problem vara hemma i 1,5 - 2 timmar. Går och lägger sig och vilar och kommer och sträcker på sig nyvaket när man kommer hem. I bil lägger han sig också och sover direkt om han blir lämnad.
Men att bli bortslängd är ungefär = döden. T.ex. när jag ska dammsuga och våttorka golv så sätter jag för rummet med kompostgaller och han bara skäller och skäller och skäller. Samma sak om husse och jag vill ha lite "ensamtid" i sovrummet och vi stänger ut honom så står han och bara skäller. Han verkar inte få panik, hässjar inte, vankar inte eller försöker ramma sig in utan sitter eller ligger bara på stället och skäller. Typ sur och frustrerad över att inte få vara med. Det tär ju såklart endel på husses och min "ensamtid" vilket är jättetråkigt. Hur tränar man bäst detta? Vi bor i lägenhet så alla tider på dygnet går det inte att "bara vänta ut" och godis och ben är ointressant (han äter det i vanliga fall men inte om han blir bortstängd).

Skulle också behöva träningstips på hur man gör för att få honom att låta bli saker när matte och husse inte ser. Han får t.ex. inte vara i soffan, och sitter vi i soffan eller är inom synhåll så gör han inte ens några försök att hoppa upp. Men han har ju kommit på att vi inte ser vad han gör när vi är i ett annat rum, då hoppar han upp och lägger sig eller sträcker sig och börjar slicka disk och sånt på vardagsrumsbordet.

Tacksam för alla tips och råd! :)
 
Vad gör han om han har tillgång till sovrummet när ni skall ha ensamtid? Sluta lämna disk på bordet.

Han hoppar upp i sängen, vilket är lite av en stämningsförstörare.
Han går upp på bordet ibland vare sig det är disk där eller inte.
 
Jag stänger aldrig bort med fysiskt hinder förrän hunden håller sig på plats med ett mentalt hinder. Stänger aldrig burdörren förrän hunden väntar lugnt och avslappnat, sätter aldrig upp kompostgaller förrrän hunden väntar lugnt och avslappnat, stänger aldrig ytterdörren osv. Lugn och avslappnad = att hunden tar ett eget beslut att gå och lägga sig på förevisat område/plats (i det här fallet det andra rummet) då han förstår att det inte är tillåtet att lämna det förevisade området/platsen.
 
Hej allihopa!

Behöver lite träningstips för att träna hund på att bli bortstängd.
Jag har en kelpie-kille på 6 månader. Väldigt cool och okej med det mesta. Han kan utan problem vara hemma i 1,5 - 2 timmar. Går och lägger sig och vilar och kommer och sträcker på sig nyvaket när man kommer hem. I bil lägger han sig också och sover direkt om han blir lämnad.
Men att bli bortslängd är ungefär = döden. T.ex. när jag ska dammsuga och våttorka golv så sätter jag för rummet med kompostgaller och han bara skäller och skäller och skäller. Samma sak om husse och jag vill ha lite "ensamtid" i sovrummet och vi stänger ut honom så står han och bara skäller. Han verkar inte få panik, hässjar inte, vankar inte eller försöker ramma sig in utan sitter eller ligger bara på stället och skäller. Typ sur och frustrerad över att inte få vara med. Det tär ju såklart endel på husses och min "ensamtid" vilket är jättetråkigt. Hur tränar man bäst detta? Vi bor i lägenhet så alla tider på dygnet går det inte att "bara vänta ut" och godis och ben är ointressant (han äter det i vanliga fall men inte om han blir bortstängd).

Skulle också behöva träningstips på hur man gör för att få honom att låta bli saker när matte och husse inte ser. Han får t.ex. inte vara i soffan, och sitter vi i soffan eller är inom synhåll så gör han inte ens några försök att hoppa upp. Men han har ju kommit på att vi inte ser vad han gör när vi är i ett annat rum, då hoppar han upp och lägger sig eller sträcker sig och börjar slicka disk och sånt på vardagsrumsbordet.

Tacksam för alla tips och råd! :)

I stället för att stänga in eller ut kanske lära hunden att avlägsna sig till en plats?
Och göra den platsen till den bästa i världen så blir det tillslut inte tvingande.

Har alltid tyckt att denna plats har funkat bra med hundens bädd. På så sätt har den förstått att dels är det en trygg plats som är hundens och blir den tillsagd att gå dit är det lugn och ro som ska gälla, otroligt användbart även när hunden tex måste vila. Och i övrigt tycker jag alla sökt sig till sin bädd också ofta när de själva vill ha lite private
 
Har du tränat in något "gå och lägg dig" - kommando?
Till vardags tycker jag det är mer nödvändigt att lära hunden att kunna ligga passiv på sin bädd en liten stund då man behöver fixa med städning etc och inte vill ha den rännandes i hälarna. Så jag skulle träna på det istället för att stänga den ute med fysiska barriärer.
Som föregående har skrivit, gör bädden till en så mysig plats som möjligt så att hunden kan trivas att ligga där en liten stund. Din hund är ju så liten än så länge så du kanske behöver träna mer passivitet helt enkelt?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 153
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 791
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vår hund skäller, gnäller och ylar (högt!) på tv:n så fort det visas något djur eller djurliknande över huvud taget, tecknat som...
Svar
2
· Visningar
4 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp