Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Pigalle

Trådstartare
En fråga:Hur bedömer veterinärena vid grindarna?Har dom vissa regler att gå efter?Dvs om hästen är halt,bestämmer då varje enskild veterinär HUR halt hästen är eller går dom efter regler.
Är det vanligt att hästar kan klara besiktningen trots hälta?(lindrig)
Och vätskebrist,hur mäts det,om det ska bli 3:a tex,hur avgör dom då det?Väldigt nyfiken! :bump:
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

om dom ska dömma ut en häst alltså att demn inte går igenom så kollar oftast alla vet och disskuterar hur det ser ut. dom antecknar dessutom på ett vet kort allt som är av intresse på hästen (sår, gallor å sånt) och så ser dom vilken förändring som har skett.

nej, det är inte vanligt, är hästen lindrigt halt så åker du ut. hästen ska gå rent, och klara i mål ska hästen klara att gå ca 2 mil till.

vätskebrist kollar dom genom att "nypa" i lite hud på halsen och se hur lång tid det tar att åka in igen och så kollar dom på slemmhinnorna,
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

HUR halt en häst är är egentligen oväsentligt i bedömningen. En halt häst får inte fortsätta oavsett orsak eller grad av hälta. Dessa regler har veterinärerna att följa.
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Någon skillnad på vilken av grindarna det gäller?
Om hästen är okej i mål men sen visar i sista grinden?
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Pigalle skrev:
Någon skillnad på vilken av grindarna det gäller?
Om hästen är okej i mål men sen visar i sista grinden?


hur menar du?

men nej, är hästen halt så är hästen halt, spelar ingen roll i vilken grind. och då åker man ut.

det är den hårda men bra sanningen, fast man lär sej kolla igenom hovarna innan vet!!
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Är hästen halt i målbesiktningen så är man utesluten.
Sen finns det olika hältor ex belastningshälta och rörelsehälta.
// Linda
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Så hältor bedöms inte som 1,2 eller 3:a?
Som tex uttorkning gör.Att det inte görs i grindarna innan man ska ut på ny runda förstår man ju(inte bra & rida vidare om hästen inte går jämnt)Men i sista grinden(om hästen gått i mål utan synbar hälta)
Har för mig att det kan vara så att veterinären ev kan godkänna lätt hälta i Naturen som ridhus(boken),eller ja,släppa vidare hästen för att hältan är svår att bedömma.(låta ryttaren besluta om att ev utgå)men inte säker.

När ni som rider in i mål i tempo(galopp)kommer i mål,brukar ni svampa hästarna direkt eller gå med dem & svampa innan ni går till vet?
 
Sv: Hur bedöms det vid vetr.grinden??

Man kan få en 1 på rörelser. Det kan vara att hästen rör sig lite stelt men inte så som en hälta. Om veterinärerna inte är överrens ska de fria istället för att fälla.

Om man svampar eller inte beror på vädret. Jag har en häst som lätt fryser så jag svampar bara om det är varmt.
Jag svampar av honom direkt sen får han röra lite på sig så svampar vi igen om det behövs.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 037
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 903
Senast: Fraegd
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 107
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp